eitaa logo
حوزه‌‌علمیه‌حضرت‌امیرالمؤمنین‌ع تبریز
959 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
420 فایل
خادمین حضرت مهدی عج درحوزه: مدیر=حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین حاج روح‌الله‌بجانی اجرائی=حجت‌الاسلام داداشی آموزش=حجت‌الاسلام خانزاده پژوهش=حجت‌الاسلام ریاضی تهذیب=حجت‌الاسلام اصلی‌نژاد بسیج=حجت‌الاسلام مردمی امورطلاب=حجت‌الاسلام جهانگیری پایگاه رسمی حوزه👇
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 9 __________________ 🌱📍🌱الهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی واقِفَهٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنی بِعَفْوِکَ». معبودم! گویا با تمام وجودم در پیشگاه تو ایستاده ام در حالی که سایه حسن اعتماد به تو بر سرم افتاده است. آنچه خودت شایسته آن هستی به من فرموده و عفو وبخشش تو سراپای مرا فرا گرفته است.🌱📍🌱 ◀️توکل بر خداوند بزرگ، یکی از آموزه های قرآنی و وحیانی و از خصلت های بسیار پسندیده ای است که هیچ پیامبر و امام و بزرگی از این صفت بی بهره نبوده است. ◀️ معنای توکل به بیانی ساده، معنای توکل اینکه: آدمی در هر اقدام و کاری که انجام می دهد، قبل از هر چیز، به مشیت و خواست خداوند نظر داشته باشد و اعتماد اصلی او در واقع در هر حالی و در هر کاری، به خداوند بزرگ باشد نه چیز دیگر. از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: از پیکِ وحیِ خدا، جبرئیل پرسیدم، توکل چیست؟ گفت: اَلْعِلْمُ بِاَنَّ الْمَخْلُوقَ لا یَضُرُّ وَ لا یَنْفَعُ، وَ لا یُعْطی وَ لا یَمْنَعُ وَ اِسْتِعْمالُ الْیَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ فَاِذا کانَ الْعَبْدُ کَذلِکَ لَمْ یَعْمَلْ لِاَحَدٍ سِوَی اللّهِ وَ لَمْ یَطْمَعْ سِوَی اللّهِ فَهذا هُوَ التَّوَکُّلُ. توکل، آگاهی و علم به این واقعیت است که مخلوق نه زیان می رساند و نه نفع و نه عطای واقعی به دستِ آنهاست و نه آنکه منع از عطا در اصل به دست آنهاست. و نیز توکل چشم پوشیدن از خلق است. پس هرگاه، بنده ای به چنین معرفتی دست پیدا نمود، جز برای خدا کار نمی کند و از غیر او امیدی ندارد. پس این است معنای توکل ( بحارالانوار، ج 15، ص 14.) ◀️ توکل کردن بر خدا به معنای رها نمودن اسباب و ترک تلاش نیست، بلکه مقصود این است که آدمی هر کاری را از راه اسبابش انجام دهد و در حدّ توان، بکوشد، ولی نتیجه را به مسبّب الاسباب یعنی خداوند واگذارد و از او خواهان باشد. علامه مجلسی در این باره می گوید: «معنای توکل، ترک تلاش نیست و نیز معنای آن دست یازیدن به امور خطرناک به هوایِ توکل بر خداوند، نمی باشد، بلکه شخصی باید به وسایل و اسباب، برای وصول به مقصودش متوسل شود، بدون حرص و هرگونه افراط کاری. چیزی که هست اینکه اعتماد اصلی و واقعی او به سعی و تلاش و اسباب نباشد، بلکه اعتماد او بر مسبّب الاسباب باشد» (سفینه البحار، ج 4، ص 744) چنانچه در حکایتی آمده است: «مردی به همراهِ شترش، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: یا رسول اللّه! می خواهم شترم را رها کنم و بر خدا توکل کنم که از آن محافظت کند تا من برگردم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این سخن ناصحیح است، بلکه تو باید ابتدا شتر را ببندی و آن گاه بر خدا توکل کنی».(رساله قشیریّه، ص 247) گفت آری گر توکل رهبرست این سبب هم سنت پیغمبرست گفت پیغمبر به آواز بلند با توکل زانوی اُشتر ببند رمزِ الکاسب حبیبُ اللّه شنو از توکّل، در سبب کاهل مشو 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
♨️ متن نامه تاریخی امام راحل به آقای منتظری قائم مقام وقت رهبری در فروردین سال ۶۸ که به دلیل سوابق انقلابیش از سوی مجلس خبرگان به عنوان قائم مقام رهبری منصوب شده بود ♦️متن کامل پیام در در ادامه می‌آید: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری ♦️با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه‌ای برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشته‌اید که نظر تو را شرعاً بر نظر خود مقدم می‌دانم؛ خدا را در نظر می‌گیرم و مسائلی را گوشزد می‌کنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. ♦️شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین‌تر می‌دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می‌دادید که او را نکشید. ♦️از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی‌باشید و به طلابی که پول برای شما می‌آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می‌دانید -که مسلماً منافقین صلاح نمی‌دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می‌شوید که آخرتتان را خراب‌تر می‌کند-، با دلی شکسته و سینه‌ای گداخته از آتش بی‌مهری‌ها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می‌کنم دیگر خود دانید: 1 - سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال‌ها نریزد. 2 - از آنجا که ساده‌لوح هستید و سریعاً تحریک می‌شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. 3 - دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند. 4 - نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. ♦️و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده‌لوح می‌دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل‌کرده که مفید برای حوزه‌های علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و می‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌کنم. و الله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. ♦️سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشم‌پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی‌دارم. ♦️من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه ۱۳۶۸/۱/۶ 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هشدار صریح نسبت به سه برنامه‌ای که دشمن برای ایران در نظر گرفته است 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی 🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد. 🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند . 🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
شماره 23 ▪️ضرورت طرح مباحث مهدویت 3️⃣ بعد فرهنگی 🌸 —————-👇👇👇 1️⃣ تعیین استراتژی انتظار برای این استراتژی یا راهبرد نیاز به چند اصل داریم: الف) شناسایی وضع موجود انسان معاصر ب) تصویر صحیح از وضع مطلوب ج) مدیریت و برنامه ریزی برای گذر از وضع موجود به وضعیت مطلوب 💠الف) شناسایی وضع موجود انسان معاصر حاکمیت لیبرالیسم و سیطره فردگرایی دست به دست یکدیگر داده و برای انسان متجدّد و معاصر، جهانی را به ارمغان آورده اند که آکنده از بحران ها و نابسامانی هاست. این بحران ها و معضلات در جهان امروزه به اندازه ای جدّی، عمیق و گسترده است که با نظر به آنها نمی توان انسان متجدّد را سعادتمندتر و خوشبخت تر از انسان سنّتی دانست، بلکه چه بسا قضیه برعکس است، شاهد بر این مدّعا، چالش های بزرگ فراروی انسان معاصر است. تمدن نوین بسیاری از هنجارها و نگرش های دنیای پیشین را که جزو هویت آدمی محسوب می شود را به چالش کشیده و تعارض بخشی از عناصر تمدن جدید و مدرنیته با معیارهای اعصار گذشته در درون انسان بحران آفرین بوده به طوری که نتیجه آن چیزی جز گسترش تردید و نسبیت گرایی مطلق در حوزه معرفت شناسی و اخلاق نبوده است. از طرفی سیطره ماشین و فن آوری موجود باعث نوعی از خودبیگانگی و دور افتادن انسان از فطرت ناب الهی و حاکمیت روح خشونت شده است. در کنار مسائل فوق، احساس ناامنی از گسترش سلاح های مخرب و کشتار جمعی مثل سلاح های میکروبی، شیمیایی و هسته ای و گسترش نزاع ها و درگیری های بین اقوام و ملت ها و ناکارآمدی سازمان های بین المللی در رفع تخاصم و جلوگیری از سلطه قدرت های بزرگ بر منابع کشورهای ضعیف، تخریب محیط زیست انسان ها، لگدمال شدن حرمت و کرامت انسانی و از بین بردن حقوق آنان با دستآویزهای غیر اخلاقی، … همه تابلویی از زشتی های پدید آمده از رفتار و اندیشه اومانیستی انسان متجدّد در جهان معاصر است. البته جا دارد تأکید کنیم که ما منکر پاره ای دستاوردهای مثبت مدنیت نوین نیستیم و لکن بر این باوریم که این تحولات کمک چندانی به انسان معاصر، برای پیشروی در مسیر کمال و سعادت انسانی نکرده است. انسان متجدّد در مقایسه با انسان سنّتی داناتر (به معنی دارنده اطلاعات بیشتر) و قدرت مندتر (به معنای توانایی بهره گیری بی حدّ و حصر از طبیعت و ماشین) شده است، اما این حقیقت لزوماً به معنای انسان تر شدن او نیست (ر.ک: معارف اسلامی، ج1، جمعی از نویسندگان، نشر معارف اسلامی نهاد مقام معظم رهبری _ مدظله _) ادامه دارد... 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
🔴واکنش پدر منتظری پس از عزل فرزندش از قائم مقام رهبری بمناسبت نامه ۶ فروردین ۶۸: ♦️خدایا،عمر رو هزار ساله کن و پسر من رو از جهنم نجات بده ♦️ مرحوم علی منتظری پدر حسینعلی منتظری و پیش نماز مسجد صاحب الزمان(عج) در خیابان منتظری شمالی نجف آباد بود.مغرب و عشاء که شلوغ ترین موقع بود،ایشان هر شب چند دقیقه ای منبر می رفت.مقلد شخصی (ره) بود و از تحریرالوسیله امام هم می گفت. زمان عزل آیت الله منتظری،حاج علی غروب همان روز رفت منبر و روی منبر گفت:خدایا!،عمر رو هزار ساله کن و پسر من رو از جهنم نجات بده!خیلی ها به وی تشر زدند که یعنی چه ....؟! ♦️گفت:حسینعلی بچه منه،من می دونم حسینعلی چی هست،حسینعلی مرد حکومت نیست.او برای مملکت داری نیست. فرزند من رو از آتش جهنم نجات داده..... 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
4_5913691996861499988.mp3
10.28M
🤲 قرائت زیارت 🎙 بانوای : حاج 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 شماره‌ی دویست‌وهشتاد و یک هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله با عنوان راهِ «احیای اقتصاد» منتشر شد. 🌟 خط حزب‌الله در آستانه عید نیمه شعبان گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را درباره حضرت ولی‌عصر و دوره ظهور آن حضرت مرور کرده‌ است. 👈 در سخن هفته این شماره از خط ‌حزب‌الله، اهمیت تولید ملی و موانع و مسائل پیش روی آن بررسی شده است. 🌷 شماره‌ی این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید مدافع حرم حجت الاسلام محمد‌مهدی مالامیری تقدیم می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچکی پشت آدم نیست!! گرامیداشت سالروز شهادت شهید علی خلیلی🌸🌸🌸 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
✅سوره مبارکه ، صفحه 421، آیات 23 تا 30 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
421.mp3
496.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 421 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 10 __________________ 🌱📍🌱الهی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلی مِنْکَ بِذلِکَ وَ اِنْ کانَ قَدْدَنا اَجَلی وَ لَمْ یُدْنِنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی. معبودِ من! اگر از من درگذری چه کسی از تو شایسته تر به گذشت می باشد و اگر عمرم به سر رسیده باشد و هنوز عملم موجبِ قُرب به تو نشده باشد اقرار به گناهانم را نزد تو وسیله و دستاویزِ قُربِ به سمت تو قرار می دهم.🌱📍🌱 ◀️لازمه بزرگی عفو و بخشش است یکی گذشت نمی کند چون متضرر شده است. دیگری گذشت نمی کند چون محتاج است. سومی گذشت نمی کند چون تنگ نظر است و همه اینها حکایت از نقصان و کمبود می کند، ولی خداوند بزرگ مبرّای از آن می باشد، نه او به عقوبت ما نیازمند است و نه از گناه ما متضرّر شده است. گر جمله کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد ازطرفی رحمت خداوند نه محدود زمانی است ونه مکانی، بلکه به صورتی نامحدود است که فرمود: «و رحمتی وسعت کل شی ء»، از این رو از هر کسی نسبت به گذشت و بخشش شایسته تر است. ◀️ تقاضای عفو از خداوندِ «عَفُوّ» در جای جای ادعیه اهل بیت علیهم السلام مشهود است و از جمله درخواست هایی است که به فراوانی تکرار شده است. تا آنجا که از آداب قنوت وِتر، در نماز شب، آن است که ذکر «اَلْعَفْو» را سی صد بار تکرار کند. به هر حال، نکته قابل ذکر اینکه تا پهنه جان آدمی به آب حیات «عفو» شست وشو نگردد، صفای قدم یار، در آن پهنه، پدیدار نخواهد شد، و تا آینه دل از غبار معاصی و کدورت ها، صیقلی نیابد، جمال یار، در آن تابان نخواهد گشت. آیینه شو جمالِ پری طلعتان طلب جاروب کن خانه را و سپس میهمان طلب حاصل سخن آنکه، در واقع، تقاضای عفو از خداوند، مقدمه است برای دریافت فیوضات سرشار الهی و راهی است به سوی بارگاه لایزال پروردگار جهان. ◀️ دو نکته از این فراز الف) اقرار به گناهان از طرف بنده _ البته نزد معبود خویش _ از خصال پسندیده و نیکو می باشد. زیرا هیچ بنده ای، هر چه هم اهتمام ورزد، نخواهد توانست حق پروردگارش را آن گونه که سزاوار اوست ادا نماید. تا آنجا که نبی اکرم صلی الله علیه و آله این گونه به پیشگاه خدای خویش عرضه می دارد: «اَنَا لا اُحْصی ثَناءً عَلَیْکَ اَنْتَ کَما اَثْنَیْتَ عَلی نَفْسِکَ؛ من از عهده ثنا و ستایش تو بر نخواهم آمد. تو همان گونه ای که خود، ثنایت نمودی».(عوالی اللئالی، ج 4، ص 7) به همین سبب و به حکم عقل و وجدان، اعتراف به تقصیر و اقرار به معاصی، در محضر حضرت پروردگار، امری مطلوب می باشد که نفس این عمل، گامی مهم در تثبیت بندگی بنده، در پیشگاه معبودش می باشد. در مناجات ابوحمزه ثمالی نیز می خوانیم: اِلهی اِنْ کانَ قَدْ دَنا اَجلی وَ لَمْ یُقَرِّبْنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِعْترافَ اِلَیْکَ بِذَنْبی وَسائِلَ عِلَی خدایا! اگر اجلم نزدیک شده باشد ولی عمل من موجب قُرب تو نشده باشد، پس من اعتراف به تقصیر را وسیله قُربِ به تو قرار می دهم. و در روایتی نیز از امام موسی بن جعفر علیه السلام وارد شده است که به فرزندش فرمود: یا بُنَیَّ عَلَیْکَ بِالْجِدِّ لا تُخْرِجَنَّ نَفْسَکَ مِنْ حَدِّ التَّقْصیرِ فی عِبادَهِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طاعَتَهُ، فَاِنَّ اللّهَ لا یُعْبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ. ای فرزندم، همواره کوشش کن، ولی خودت را در عادت و طاعت خدای عزّ و جلّ بی تقصیر مدان، زیرا، خداوند، چنان که شایسته است، پرستش نشود.(اصول کافی، ج 3، ص 116) ب) چنانچه از این فراز از مناجات استفاده می شود، نفسِ اِقرار و اعتراف به تقصیر، نزد بارگاه کبریایی، می تواند، قُرب به پروردگار را نیز به همراه داشته باشد. چنانچه امام علیه السلام این گونه اشاره فرمود که: «اگر در پایان عمر عملم، موجباتِ قُرب به تو را فراهم نساخت، من، به وسیله اقرار به تقصیر، به تو نزدیک خواهم شد». 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
سه خ خ اول: خوش‌رويى، خ دوم: خوش‌گويى و خ سوم: خوش‌رفتارى! به همين سادگى، حالا ديگر مى‌شود حدس زد فرمول رفتار در ارتباطات اجتماعى چيست! «خوش‌رويى + خوش‌گويى + خوش‌رفتارى» انسان به سبب فطرت و طبعش نياز دارد به صورت اجتماعى زندگى كند و بر همين اساس لازم است شيوۀ تعامل صحيح و مناسب با اجتماع را بداند. اين اجتماع در مقياس كوچك شامل خانواده و فاميل مى‌شود و در مقياس بزرگ‌تر دوستان و همكاران و هموطنان و ساير مردم جهان را در بر مى‌گيرد. قانون كلى در رفتار اجتماعى از نظر اسلام همين است كه در فرمول ذكر شد؛ همان «سه خ». خوش‌رويى و روى خوش هم شامل سر و وضع و ظاهر انسان است و هم شامل چهرۀ مهربان و با لبخند است،اينكه گفته مى‌شود حرف زدن انسان خوش باشد و انسان بايد خوش‌گو باشد منظور جوك‌گويى و مسخره كردن ديگران و اين‌ها نيست بلكه مقصود اين است كه انسان با حفظ‍‌ شخصيت يك مسلمان، درست و سنجيده و با احترام و ادب با مردم هم‌كلام شود و خوش‌رفتارى نيز تمامى اخلاق و رفتار خوبى است كه اسلام به آن‌ها سفارش كرده است. (وَ قُولُوا لِلنّاسِ‌ حُسْناً - بقره، ۸۳) وبا زبان خوش با مردم سخن بگوييد. در جامعۀ ما گاهى ميان تعاملات مردم پرخاشگرى،بى‌صبرى و نابردبارى وجود دارد، اين رفتارها انرژى منفى در جامعه منتشر مى‌كند و جداى از اينكه خود انسان دچار ناراحتى مى‌شود، ديگران نيز در برخورد با انسان دچار ناراحتى خواهند شد. به عكس زمانى كه انسان در رفتار با ديگران با حسن خلق عمل مى‌كند،انرژى مثبت در جامعه منتشر مى‌شود و همين رفتار مى‌تواند باعث كار و فعاليت بهتر انسان‌ها بشود و به آبادانى بهتر كمك كند 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
/ اندیشه قرآنی ای (مدظله العالی) شماره 15 ❇️📚«قسمتی از کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️ 🔅جلسه یک | ایمان 1 (قسمت پنجم) ❇️وسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتی که وسعت آن، آسمانها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است (آیه 133 سوره آل عمران)❇️ ◀️ أعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ما همه آرزومند بهشتیم، همه در دعاها بهشت را طلب می کنیم؛ اما خود خدا می گوید ما این بهشت را برای مردم باتقوا آماده کردیم، این سفره را برای یک عده مردم خاصی انداختیم، آنها باید بیایند سر این سفره بنشینند و وارد این منطقه بشوند. آنها کیا هستند؟ باتقوایان. ◀️ باتقوا کیست؟ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ (آل عمران / 134) همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند این یک شرط با تقوا بودن است, انفاق کردن. 📍فرق انفاق با خرج کردن؟ انفاق با خرج کردن فرق دارد. خرج کردن یعنی اینکه انسان یک پولی را خرج کند. انفاق خرج کردن است، اما نه هر خرج کردنی. انفاق آن خرج کردنی را می گویند که با آن، یک خلئی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود. کجایند آن کسانی که میلیونها خرج می کنند، به ظاهر هم برای کارهای نیک خرج می کنند، تا از زبان قرآن به آنها بگوییم که بدبخت ترین مردمند، زیرا کارشان انفاق نیست. «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا - الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا بگو: آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها، چه کسانی هستند؟ آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم (و نابود) شده؛ با این حال، می‌پندارند کار نیک انجام می‌دهند!» این پول هایی که خرج می شود، این زر و زیورهایی که بر پیکر گرسنه یک عده مردم آویحته می شود؛ این پیرایه های زیادی و دروغین؛ اینها انفاق نیست، چرا؟ چون خلئی را پر نمی کند گاهی پر کردن شکم گرسنه هم انفاق نیست، در یک شرایطی این جوری است. در آن شرایطی که فقر و گرسنگی مانند گیاه هرزه ای، بی حساب دارد بر روی زمین ها میروید، آنجا پر کردن شکم یک گرسنه مثل قیچی کردن پیکره بالای یک دانه علف هرزه است. در صحرا علف هرزه چقدر قیمت دارد؟ بالاخره از جلوی چشم، یک گیاه هرزه کم می شود، اما چقدر این کار اساسی است؟ چقدر جالب است این کار خیلی کم و ناچیز. بنابراین انفاق آن چیزی است که یک خلائی را پر می کند. یک نیازی را برآورده می کند. آن ملتی که امروز به یک چیزی احتیاج دارد، مانند آب وهوا، اگر در غیر آن چیز، به آن ملت کمک کردی، اینجا انفاق نکردی، پول حرام‌کردن انجام دادی. پس انفاق کار همه کس نیست، انفاق کار مردمان باهوش است. آنهایی که خلأها و نیازها را می فهمند و حاضر می شوند به‌جا آن خلاها و نیازها را پر کنند ادامه دارد... 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 2 —————————— ◀️ ضرورت فراگیری مهارت تسلط بر مهارت های خاص و متناسب با فعالیت های عرصه زندگی فردی و اجتماعی، از جمله راهکارهایی است که می تواند به پیشبرد امور در کوتاهترین زمان انجامیده و ضمن تأثير مضاعف و عمیق در عرصه آن فعالیت، اهداف وغايات آن را نیز به بهترین صورت، تحصیل نماید. برای نمونه بسیاری از دانشمندان به علت فقدان مهارتهای انتقال مفاهیم و مطالب، قادر نیستند دانش و مفهوم مورد نظر خویش را به مخاطبانشان منتقل سازند. در مقابل افرادی با دانش کمتر پس از بهره گیری از مهارت هایی مانند سخنوری، نویسندگی، تدریس و روابط عمومی قادر خواهند بود مباحث و دانش خویش را به خوبی و در مدت زمان مناسب ، بر دیگران منتقل کنند و تأثیرات عمیقی در مخاطب خویش به جای بگذارند. بر این اساس، فراگیری مهارت ها، همواره مطلوب بوده و از همین رو در هر عرصه ای بر آن تأکید می شود؛ لكن هرچه امور از اهمیت و گستره نفوذ بیشتری برخوردار باشند، فراگیری مهارت ها در آن عرصه از اهمیت مضاعفی برخوردار می شود و ضرورت بیشتر می یابد. همچنین این مهارتها برای شخصیت های موثر و صاحب نفوذ در جامعه، ضرورت و اهمیت خاصی می یابد ◀️ فعالیت سیاسی امروزه دیگر نمی توان پذیرفت که ورود به عرصه سیاست ، به سیاستمداران اختصاص دارد؛ زیرا فعالیت های سیاسی، فراگیر شده است. ضمن اینکه عدم ورود در بسیاری از این امور نیز بار سیاسی داشته و ذیل رفتار سیاسی جای می گیرد. موضوعات و مسائل سیاسی، پیوند و ارتباطی ژرف، ناگسستنی و نظام مند با امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... مردم دارد؛ از این رو فعالیت های سیاسی در زوایای زندگی بشری نفوذ کرده و شناخت، درك و تحلیل موضوعات و پدیده های سیاسی، نیازمند بینش خاصی است. فراگیری این مهارت ها، موجب راهبری فکری و عملی ما روحانیان در زندگی سیاسی گشته، بلکه با توجه به وجود مؤلفه های سیاسی و تلفیق دو عنصر دین و سیاست، این امر دینداری مطلوب مردم را نیز تأمین می کند. مردم در این فرآیند قادر خواهند بود در رفتارهای سیاسی خویش، بهترین راهکارها را برگزینند و به بهترین گزینه تن دهند. ادامه دارد... 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 دعای هفتم صحیفه سجادیه 👤 با صدای علی فانی 🗓 ایام 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
✅سوره مبارکه ، صفحه 422، آیات 31 تا 35 🗓1400/01/08 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
🌷🌱🌷 فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان 🌷🌱🌷 امام صادق علیه السلام: قَالَ: سُئِلَ اَلْبَاقِرُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنْ فَضْلِ لَيْلَةِ اَلنِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ ، فَقَالَ: هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ ، فِيهَا يَمْنَحُ اَللَّهُ (تَعَالَى) اَلْعِبَادَ فَضْلَهُ، وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ، فَاجْتَهِدُوا فِي اَلْقُرْبَةِ إِلَى اَللَّهِ (تَعَالَى) فِيهَا، فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ آلَى اَللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ أَلاَّ يَرُدَّ سَائِلاً لَهُ فِيهَا مَا لَمْ يَسْأَلْ مَعْصِيَةً، وَ إِنَّهَا اَللَّيْلَةُ اَلَّتِي جَعَلَهَا اَللَّهُ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ لِنَبِيِّنَا (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَاجْتَهِدُوا فِي اَلدُّعَاءِ وَ اَلثَّنَاءِ عَلَى اَللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، فَإِنَّهُ مَنْ سَبَّحَ اَللَّهَ (تَعَالَى) فِيهَا مِائَةَ مَرَّةٍ وَ حَمَّدَهُ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ كَبَّرَهُ مِائَةَ مَرَّةٍ، غَفَرَ اَللَّهُ (تَعَالَى) لَهُ مَا سَلَفَ مِنْ مَعَاصِيهِ، وَ قَضَى لَهُ حَوَائِجَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ، مَا اِلْتَمَسَهُ مِنْهُ، وَ مَا عَلِمَ حَاجَتَهُ إِلَيْهِ وَ إِنْ لَمْ يَلْتَمِسْهُ مِنْهُ، كَرَماً مِنْهُ (تَعَالَى) وَ تَفَضُّلاً عَلَى عِبَادِهِ. ترجمه: امام صادق عليه السّلام مى‌فرمايد:از امام باقر عليه السّلام از برترى شب نيمه شعبان پرسيده شد.امام فرمود: آن برترين شب پس از شب قدر است.در آن شب خداوند والا احسانش را به بندگان بى‌دريغ عطا مى‌كند و آنان را با لطف خود مى‌آمرزد. پس در آن شب براى نزديكى به خدا تلاش كنيد. پس به درستى كه آن شبى است كه خداوند به خود سوگند خورده است كه هيچ درخواستگرى را تا زمانى كه گناهى را نطلبيده است بازنگرداند و آن شبى است كه خداوند در برابر آن‌كه شب قدر را براى پيامبرمان صلّى اللّه عليه و اله قرار داد آن را براى ما (اهل بیت) مقرّر فرمود. پس در دعا و ستايش خداوند والا كوشش كنيد. به درستى كه هركس در آن صد بار خدا را تسبيح گويد و صد بار ستايش او را به‌جاى آورد و صد بار او را بزرگ بدارد خداوند والا گناهان پيشين او را مى‌بخشايد و خواسته‌هاى دنيا و آخرتش هر آنچه كه از خدا مى‌طلبد و آنچه را كه خداوند والا او را بدان نيازمند مى‌داند هرچند كه آن را طلب نكرده باشد از روى بخشش و احسان بر بندگانش برآورده مى‌سازد. ادامه حدیث 👇👇👇
قَالَ أَبُو يَحْيَى : فَقُلْتُ لِسَيِّدِنَا اَلصَّادِقِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَيْشٍ اَلْأَدْعِيَةُ فِيهَا فَقَالَ: إِ ذَا أَنْتَ صَلَّيْتَ عِشَاءَ اَلْآخِرَةِ، فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ، اِقْرَأْ فِي اَلْأُولَى بِالْحَمْدِ وَ سُورَةِ اَلْجَحْدِ وَ هِيَ «قُلْ يٰا أَيُّهَا اَلْكٰافِرُونَ» وَ اِقْرَأْ فِي اَلرَّكْعَةِ اَلثَّانِيَةِ بِالْحَمْدِ وَ سُورَةِ اَلتَّوْحِيدِ وَ هِيَ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» فَإِذَا أَنْتَ سَلَّمْتَ قُلْتَ 'سُبْحَانَ اَللَّهِ' ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ مَرَّةً وَ 'اَلْحَمْدُ لِلَّهِ' ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ مَرَّةً وَ 'اَللَّهُ أَكْبَرُ' أَرْبَعاً وَ ثَلاَثِينَ مَرَّةً، ثُمَّ قُلْ 'يَا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ اَلْعِبَادِ فِي اَلْمُهِمَّاتِ' اَلدُّعَاءَ إِلَى آخِرِهِ، ذَكَرْنَاهُ فِي عَمَلِ اَلسَّنَةِ، فَإِذَا فَرَغَ سَجَدَ وَ يَقُولُ 'يَا رَبِّ' عِشْرِينَ مَرَّةً 'يَا مُحَمَّدُ ' سَبْعَ مَرَّاتٍ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ' عَشْرَ مَرَّاتٍ 'مَا شَاءَ اَللَّهُ' عَشْرَ مَرَّاتٍ 'لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ' عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ تُصَلِّي عَلَى اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ تَسْأَلُ اَللَّهَ حَاجَتَكَ، فَوَ اَللَّهِ لَوْ سَأَلْتَ بِهَا بِفَضْلِهِ وَ بِكَرَمِهِ عَدَدَ اَلْقَطْرِ لَبَلَّغَكَ اَللَّهُ إِيَّاهَا بِكَرَمِهِ وَ فَضْلِهِ . ابو يحيى مى‌گويد:پس به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم: چه دعايى در آن شب بخوانم‌؟ امام فرمود: هنگامى كه نماز عشا را خواندى دو ركعت نماز بگزار در ركعت اول حمد و سوره جحد كه همان«قل يا ايها الكافرون»است بخوان و در ركعت دوم حمد و سوره توحيد كه همان«قل هو اللّه احد»است تلاوت كن. پس هنگامى كه سلام گفتى سى و سه‌بار«سبحان اللّه» و سى و سه‌بار«الحمد للّه» و سى و چهاربار«اللّه اكبر»بگو و آنگاه بگو: «اى كسى كه پناه بندگان در هنگام سختى‌ها و مشكلات به سوى اوست»و تا آخر دعا را بخوان [مؤلف گويد:]-ما آن دعا را در اعمال سال[در كتاب مصباح المتهجّد]بيان كرده‌ايم- پس هنگامى كه فارغ گشتى به سجده برو و بيست بار بگو«اى پروردگار» و هفت بار بگو :«هر آنچه خدا بخواهد» و ده بار بگو(هيچ توانايى جز به كمك خداوند ممكن نيست) آنگاه بر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله درود مى‌فرستى و نياز خود را از او مى‌طلبى. پس به خدا سوگند چنان‌چه اين‌گونه به تعداد قطرات باران از فضل و كرمش بخواهى خداوند با بزرگ‌منشى و احسانش آن را به تو مى‌رساند. الأمالي (للطوسی) , جلد۱ , صفحه۲۹۷ 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان 1.pdf
478.7K
فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir
15.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخن شورانگیز درباره (عج) 🌹 معاونت تهذیب مدرسه 🇮🇷 حوزه‌علمیه‌ انقلابی امیرالمؤمنین‌ع تبریز ➡️🆔 @howzeh_amir