♨️۸ توصیه مقام معظم رهبری به طلاب
1⃣ اوّل اینکه #درس_خواندن را جدّی بگیرید؛ درس بسیار جدّی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد #پایهی_اصلی است؛ بدون آن #هیچ_نقشی نمیتوانید ایفا کنید، یا #درست نمیتوانید ایفا کنید. نقشآفرینی غلط، از نقشآفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است.
2⃣حفظ #زى_طلبگی است. زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: #پارسایی با عزّت، و #نظم در تحصیل و زندگی، طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و #قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.
3⃣ باید #اخلاق_اسلامی را، هم بشناسیم - همهمان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلّی به حلیهی اخلاق پیدا کنیم، هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتیهای وجود خودش باشد.
4⃣ از لحاظ #علمی و همچنین از لحاظ #سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید؛ اینطور نباشد که طلبهی جوان در مواجههی با طوفانهای فکرىِ مخالف، به خود #بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند.
5⃣ من شما عزیزان را در زمینهی مسائل سیاسی، به دو چیز که گاهی با هم اشتباه میشود - دعوت میکنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و میگویند و توصیه میکنند، #غیرت_دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعهی حوزهی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم اینکه از لحاظ سیاسی #عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزهی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بیرویّهی سیاسی مشاهده کنند. توصیهی من این است که نگذارید.
7⃣ به برادران عزیز در حوزهی علمیه توصیه میکنم که نگذارند توطئهی #جدایی و تقابل حوزه و دانشگاه بار دیگر به ثمر بنشیند. دانشگاه را همتای علمی خودتان بدانید؛ دو همتا.
8⃣ در ارتباطات خود با #مردم، اصل #نرمش و #تواضع و #مدارا و درعینحال #اثرگذاری و #تبلیغ و #هدایت را هرگز نباید فراموش کنید. خصوصیت طلاب حوزهی علمیه و فضلای حوزههای علمیه همین است که بتوانند #دل مردم را جلب کنند و #فکر مردم را تحت تأثیر سخن هدایتآمیز خودشان قرار دهند. اگر امر بعکس شد، نتیجه بعکس خواهد شد. اگر در مقامِ دادن فکر، حرف درستی ارائه نشود، متاع قابلی عرضه نشود؛ اما در مقامِ برخورد، برخورد طلبکارانه، متوقّعانه و خشن ارائه شود، دل جذب نخواهد شد؛ فکر هم تسلیم نخواهد شد.
💠 حضرت علی علیه السلام فرمودند:
💎 وَ عَنْ ذَلِكَ مَا حَرَسَ اَللَّهُ عِبَادَهُ اَلْمُؤْمِنِينَ بِالصَّلَوَاتِ وَ اَلزَّكَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ اَلصِّيَامِ فِي اَلْأَيَّامِ اَلْمَفْرُوضَاتِ تَسْكِيناً لِأَطْرَافِهِمْ وَ تَخْشِيعاً لِأَبْصَارِهِمْ وَ تَذْلِيلاً لِنُفُوسِهِمْ وَ تَخْفِيضاً لِقُلُوبِهِمْ وَ إِذْهَاباً لِلْخُيَلاَءِ عَنْهُمْ،
💧از آن (کبر و ظلم و بغی) خداوند بندگانش را، با نماز و زكات و تلاش در روزهدارى، حفظ كرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام، و ديدگانشان خاشع، و جان و روانشان فروتن، و دلهايشان متواضع باشد، كبر و خودپسندى از آنان رخت بربندد.
📚 نهج البلاغه، خطبه 192، خطبه قاصعه
#یا_ابا_صالح_المهدی_عج_ادرکنی
#اللهم_صلّ_علی_محمد_و_آل_محمد
_______________________
⏱ #ثبت_نام حوزه های علمیه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ ، از #۲۲_اسفندماه شروع شد.
🌐 اطلاعات بیشتر
https://paziresh.ismc.ir
🌹برای ثبت نام کلیک کنید👇
http://admission2.ismc.ir/register/rules/28
________________________
https://eitaa.com/howzeh_babol/24020🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
🔰 سی روز سی آیه (22)
💠 روش های شیاطین (9) سرگرمی های فساد انگیز و خرافات
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (المائدة : 90)
✍ ترجمه: اى اهل ايمان! جز اين نيست كه شراب و قمار و بتهايى كه نصب شده وپاره چوبهايى كه برای بخت آزمایی استفاده می شود، پليد و از كارهاى شيطان است؛ پس از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد.
نکات:
🔹 1- در این آیه از 4 چیز به عنوان عمل شیطانی که پلید است نام برده شده است که باید از آنها اجتناب کرد. شراب و قمار در سطح عمومی نقش سرگمی و لهو دارد و البته برای برخی به عنوان تجارت بسیار مهمی تلقی می شود. انصاب و ازلام هم با توضیحی که خواهد آمده 2 مثال برای مواردی است که جامعه در تعاملات و سبک زندگی خود دچار خرافات و یا روابطی می شود که منشاء کینه و بغض نسبت به همدیگر است.
🔹 2- در زمان جاهليت بت پرستان سنگهايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصى نداشت، آنها را "نَصب" مىناميدند در مقابل آنها قربانى مىكردند و خون قربانى را به آنها مىماليدند، و فرق آنها با بت همان بود كه بتها همواره داراى اشكال و صور خاصى بودند اما "نَصب" چنين نبودند. صیغه جمع این کلمه «انصاب» و «نُصُب» است. (تفسیر نمونه، ج4، ص260)
🔹 3- در جاهلیت نوعی از مشارکت در مصرف گوشت وجود داشت كه بصورت" بختآزمايى" ذبح و تقسيم ميگرديده و آن چنين بوده كه: ده نفر با هم شرطبندى ميكردند و حيوانى را خريدارى و ذبح نموده سپس ده چوبه تير كه روى هفت عدد از آنها عنوان "برنده" و سه عدد عنوان "بازنده" ثبت شده بود در كيسه مخصوصى مىريختند و به صورت قرعهكشى آنها را بنام يك يك از آن ده نفر بيرون مىآوردند، هفت چوبه برنده بنام هر كس مىافتاد سهمى از گوشت بر مىداشت، و چيزى در برابر آن نمىپرداخت، ولى آن سه نفر كه تيرهاى بازنده را دريافت داشته بودند، بايد هر كدام يك سوم قيمت حيوان را بپردازند، بدون اينكه سهمى از گوشت داشته باشند، اين چوبههاى تير را "ازلام" جمع "زَلَم" (بر وزن قلم) مي ناميدند، اسلام خوردن اين گوشتها را تحريم كرد، نه بخاطر اينكه اصل گوشت حرام بوده باشد بلكه بخاطر اينكه جنبه قمار و بختآزمايى دارد. (تفسير نمونه، ج4، ص:260-261)
🔹 4- همه این موارد به نوعی زندگی اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب می شود تا یاد خداوند و جهت دهی زندگی به سمت خداوند و اراده او کمرنگ شود یعنی همان چیزی شیطان به دنبال اوست.
🔹 5- رجس به معنای قذارت و ناپاکی است و در مقابل طهارت گفته می شود. مثلاً در قرآن کریم نسبت به اهل بیت علیهم السلام می فرماید: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً» (احزاب:33) و از این معلوم می شود که جامعه شیطانی جامعه ناپاکی است و هر چه عوامل ناپاکی در جامعه زیاد شود آن جامعه جولانگاه شیاطین خواهد بود. خداوند غیر مؤمنان را ناپاک قرار داده است «كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ» (انعام:125) ولی در مقابل با جعل احکامی در صدد این است که مؤمنان را پاک گرداند، مانند: غسل،وضو و تیمم: «ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ» (مائده:6) زکات: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ» (توبه:103) رعایت حریم بین مرد و زن نامحرم: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ» (احزاب:53).
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d