باسمه تعالی
آیا امام حسین علیه السلام در برابر یزید صلح طلب بود؟
برخی در تحلیل حوادث نهضت امام حسین (ع) گفتند که امام علیه السلام خواهان قیام و مبارزه با دستگاه یزید نبود بلکه شخصیت صلح طلب بود. شاهدش این است که امام هم در برخورد با سپاه حر و هم در روز عاشورا در برابر سپاه عمر بن سعد فرمود من به دعوت شما سمت شما آمدم و اگر از دعوت خود پشیمانید مرا رها کنید که برگردم اما متاسفانه آنها به این امر تن ندادند و زمینههای درگیری را فراهم کردند که نتیجه آن برافروختن شعلههای جنگ بود چیزی که امام به هیچ وجه خواهان آن نبود.
پاسخ این تحلیل این است که بررسی تاریخی قیام امام حسین (ع) خلاف این توهم را نشان میدهد.
اولاً به دلیل اینکه از اظهارات امام علیه السلام بر میآید که دستگاه حکومت، خواهان بیعت امام با یزید بودند و امام علیه السلام به هیچ وجه حاضر نبود که زیر بار آن رود شاهدش این است که امام در پاسخ درخواست فرماندار مدینه برای بیعت با یزید فرمود: « إنّا اهل بیت النُبوة و معدن الرسالة و مختلف الملائکة و بنا فتح الله و بنا ختم الله و یزید رجلُ فاسق، شاربُ الخَمر، قاتل النَفس المُحرّمة، مُعلنُ بالفِسق و مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ». با این بیان رسا و صریح مخالفت خود را با این درخواست بیان می فرماید. به همین خاطر برای نجات جانش از مدینه به سوی مکه حرکت میکند.
و نیز در روز عاشورا در برابر سپاه عمربن سعد با صدای بلند و رسا می فرماید: « ألا وَإنَّ الدَّعيَّ و ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ يَأبى اللّه ُ ذلك لَنا وَرَسولُهُ وَالمُؤمِنونَ وَحُجورٌ طابَت وَطَهُرَت وَأنوفُ حَميَّةٍ وَنُفوسُ أبيَّةٍ مِن أن تُؤثِرَ طاعَةَ اللِئامِ عَلى مَصارِعِ الكِرامِ» با این جملات مخالفت شدید خود را با بیعت با یزید و سازش با او اعلام میدارد.
تامل در این دو سخن امام نشان میدهد که امام برای امتناع بیعت با یزید و به رسمیت نشناختن حکومت او حاضر است هر هزینهای را بپردازد.
بنا بر این یکی از عوامل مهم قیام امام حسین آنچنان که از فرمایشات ایشان استنباط میشود امتناع از بیعت با یزید بوده است.
از این گذشته از فرمایشات متعدد امام علیه السلام استفاده میشود که امام به هر قیمتی قصد مبارزه با حاکمیت باطل یزید را داشته است، مثلا در وصیتنامه معروفش به برادرش محمد بن حنفیه میفرماید: «اني لم اخرج اشرا و لا بطـرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب ، فمن قبلني بقبول الحق فاللّه اولى بالحق و من رد علي هذا اصبر حتى يقضي اللّه بيني و بين القوم بالحق و هو خير الحاكمين»
در این جملات رسماً فلسفه قیام خویش را بیان میکند.
و همچنین در جای دیگری میفرماید: « أَ لاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ يُتَنَاهَى عَنْهُ لِيَرْغَبَ اَلْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اَللَّهِ مُحِقّاً فَإِنِّي لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ لاَ اَلْحَيَاةَ مَعَ اَلظَّالِمِينَ إِلاَّ برما »
این جملات نیز بیانگر قیام امام و فلسفه قیام اوست. امام در این جملات کوتاه برای قیام در برابر جریان باطل و زنده کردن جریان حق تا مرز شهادت و کشته شدن فراخوان عام میدهد.
امام علیه السلام در سخنرانی عصر روز هفتم ذیالحجه در کنار خانه خدا در مکه رسماً برای همراهی با او تا پای دادن جان و آمادگی برای شهادت در مسیر قیام، فراخوان عام میدهد و میفرماید: « من کان فینا باذلا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا آنی راحل مصبحا»
اساساً امام بعد از ورود به مکه با ارسال نامهها به طوایف و قبایل مختلف تصمیم خود را برای قیام در برابر حکومت یزید اعلام میدارد در پاسخ این اعلام، مردم کوفه با ارسال نامههای فراوان برای همراهی با او اعلام آمادگی میکنند و از امام برای قبول حکومت کوفه دعوت مینمایند این نشان میدهد که امام قبل از درخواست کوفیان قصد قیام داشته است و دعوت کوفیان بعد از اطلاعی از این امر بوده است.
آن جملات امام که فرمود به خاطر دعوت شما به سوی شما آمدهام و اگر پشیمانید برمیگردم معنایش این نیست که به خاطر دعوت شما قیام نمودم و اگر پشیمانید دست از قیام برمیدارم بلکه معنایش این است که حرکت من به سمت و سوی شما به خاطر دعوت شما بوده است و اگر پشیمانید از میان شما میروم نه اینکه دست از قیام بردارم.
بنابر این، امام حسین علیه السلام هم به خاطر امتناع از بیعت و پرهیز از به رسمیت شناختن حکومت یزید و سازش با او و هم به خاطر مبارزه با جریان باطل و حاکمیت نااهلان و اصلاح امت جد تصمیم بر ایستادگی و مقاومت و مبارزه داشته است.
نیکزاد
هدایت شده از مدرسه علمیه امام حسین "علیه السّلام"
🏴🏴🏴
🏴🏴
🏴
هست محرم و دلم هوای کربلا کرده
دوباره غم هوس نشستن بر دلا کرده
کاش دوباره آقا دستم گیره کربلا بره
هوس صحن آقا سیدالشهدا کرده
دلم در هوای گریه کنج شش گوشه
تصور بوسه بر ضریح امام الشهدا کرده
محرم ماه ماتم و عزا بر بهترین شهدا
دلم شکسته و خود آماده گریه کرده
همه کوچههای شهر شده سیه پوش
لباس مشکی بر تن در هیئت و تکیه کرده
روضه طفل شش ماهه و دختر سه ساله
گلویم بغضون و دلم را شکسته کرده
شجاعت عباس و دلیری شِبهِ پیغمبر
افتخار منِ شیعه و منو دلبسته کرده
خانهها گرفته بوی روضه و نوحه سرایی
دلها هوای گریستن بر ثالث الحجج کرده
شب ها در مسجد همه غرق عزاداری
درخواست روزی کربلا از ثامن الحجج کرده
✍ادریس آموزگار ۱۹ تیر ۱۴۰۳
دانش آموخته مدرسه علمیه امام حسین "علیه السلام"
#شهرستان_بابل
https://eitaa.com/safirn_gatab
🇮🇷🏴
هدایت شده از رُوْحِیَــتُنٰا
26.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🎥 تنها راه مقابله با #خطر نابودی اسلام
- زحمات ۲۳ساله پیامبراکرم(ص)...
در معرض #خطر بود...
- از ناحیه #نیروینظامی...
و از ناحیه #تبلیغ...
نمیشد این خطر را برطرف کرد...
- «إنّ اللّٰه شاء أن یَراک قتیلاً...»
- #امامزمانِ عصر باید جانش را بدهد
برای #حفظاسلام...
#یا_اباعبـداللّٰه
#حـوزهعلمیه_روحـیه
🔰 حضرت آیت الله محمدی - دامت برکاته -
. «رُوْحِیَــتُنٰا» .
https://eitaa.com/roohiatona/
هدایت شده از اطلاع رسانی دفتر امام جمعه بابل
✳️ برگزاری جلسه شورای اقامه نماز شهرستان بابل با حضور اعضاء در دفتر حجت الاسلام والمسلمین روحانی امام جمعه شهرستان بابل۱۴۰۳/۰۴/۱۹
🌀 @ejbabol
💠 امام حسين عليه السلام فرمودند:
💎 الاستِدراجُ مِن اللّه ِ سبحانَهُ لِعَبدِهِ أن يُسبِغَ علَيهِ النِّعَمَ ويَسلُبَهُ الشُّكرَ،
💧استدراج و مهلت دهى خداوند سبحان به بنده اش اين است كه به او نعمت هاى فراوان دهد و توفيق شكرگزارى را از وى بگيرد.
📚 بحار الأنوار : 78 / 117 / 7
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_الحسین
https://eitaa.com/howzeh_babol/27218🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
فراخوان مقاله (نمایه سازی در ISC )
✅ سیوهشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی از تاریخ بیستونهم لغایت سیویکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ با موضوع “همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد شد.
محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛
🔰مقاومت مردم مظلوم فلسطين وحدتبخش امت اسلامی
🔰جنگ و صلح عادلانه
🔰اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم
🔰آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنشها و منازعات
🔰همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنشها و منازعات
🔰احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمتشکنی و توهین
💥دریافت گواهی ارائه مقالات و اهدای جوایز نفیس به مقالات برتر 💥
🔹آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir
🔹نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛
🔹پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com
🔹تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۱-۱۰۳-۱۱۴
🔹ارتباط در ایتا: @taqrib_Conference_38
🔹ارتباط در تلگرام: @taqrib_Conference_38
🔹نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمهای؛
(مقالات میتواند به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی باشد)
🔹آخرین مهلت ارسال چکیده: 27 مردادماه ۱۴۰۳
🔹آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: 17 شهریورماه ۱۴۰۳
🔹کانال رسمی پژوهشگاه مطالعات تقریب
moarrefi ketab.doc
231.9K
ليست موضوع بندی شده کتب و منابع مفيد مطالعاتي
@masabih | مصابیح
🌹یاد وخاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس وشهدای روحانی شهرستان بابل گرامی باد🌹
سالگرد عروج شهیدان والا مقام
۱.شهید طلبه سید محمد اسدی شیاده
نام پدر؛ سید واحد
تاریخ تولد ؛ 1339/04/01
تاریخ شهادت ؛1361/04/20
محل شهادت؛ شیاکوه
محل تدفین؛ گلزار امام زاده ابراهیم آمل
محل تحصیل؛ مدرسه رضویه قم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
پایگاه بسیج اساتید حوزه علمیه شهرستان بابل
🌹شهدا رو یاد کنید با ذکر صلوات 🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
مدیریت حوزه علمیه شهرستان بابل
@howzeh_babol