eitaa logo
حوزه‌علمیه‌شهرستان‌بابل
1.3هزار دنبال‌کننده
19.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
922 فایل
مدیر ۰۹۱۱۳۱۴۱۳۳۲ معاون آموزش ۰۹۱۹۹۲۱۷۴۱۰ معاون پژوهش ۰۹۱۰۹۶۴۶۶۳۸ معاون تهذیب ۰۹۱۲۸۵۲۵۳۸۰ معاون تبلیغ ‌۰۹۱۹۳۵۱۱۰۶۹ معاون منابع انسانی ۰۹۱۱۹۰۴۸۶۷۸ امین مالی ۰۹۱۱۲۱۸۱۳۸۳ معاون امور طلاب‏ ۰۹۱۱۲۱۲۰۲۷۴ معاون دفتر موقوفات ۰۹۱۱۲۱۲۰۲۷۴
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرحی نو در تدریس نهج البلاغه استاد مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم طاهری آکردی درس اول - بخش اول @howzehmazandaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرحی نو در تدریس نهج البلاغه استاد مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم طاهری آکردی درس اول - بخش دوم @howzehmazandaran
🌙دعای ماه مبارک رمضان 🔹اَللّهُمَّ قَرِّبْنی فیهِ اِلی مَرْضاتِکَ،  وَ جَنِّبْنی  فیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِماتِکَ، وَوَفِّقْنی فیهِ لِقِرائِةِ  آیاتِکَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ ┈••✾•🍃🌺🌺🌿•✾••┈┈ ☘️تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین☘️ ┈••✾•🍃🌺🌺🌿•✾••┈┈ 📡 جهت افتخار سربازی حضرت ولیّ عصر (عج)، و تحصیل در حوزه علمیه شهرستان بابل تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ فرصت دارید. لطفاً جهت اطلاع از جزئیات و شرائط و ثبت نام به http://Paziresh.ismc.ir مراجعه نمایید. ┈••✾•🍃🌺🌺🌿•✾••┈┈ ❇️ جهت اطلاع از فعالیت ها و اخبار ، عضو کانال ذیل شوید: ایتا 👇 @howzeh_babol واتساپ👇 ◀️https://chat.whatsapp.com/BBV0ZI0D1mVCPe8GsQoIre
سخنرانی - حجت الاسلام حیدریان.mp3
17.29M
سخنران : حجت الاسلام حیدریان 📆 مناجات شب های رمضان. شب اول |۱۴۰۱/۰۱/۱۴ 🏳 روابط عمومی کانال رسمی سخنرانی‌ها و مراسمات (حجت‌الاسلام حیدریان) @R_heidaryan
هدایت شده از A.F 75
47.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مراقبات رمضانیّه» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد فروردین‌ماه 1401 ~ 17 دقیقه | 45 مگابایت نسخه صوتی: ‏eitaa.com/ShiaTowhid/1257 —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر ‌‎ـ
بسمه تعالی نظام تطهیر در طبیعت و شریعت قرآن کریم می فرماید: ما یریدالله لیجعل علیکم من حرج و لکن یرید لیطهرکم و لیتم نعمته علیکم لعلکم تشکرون ( مائده/۶) یعنی خداوند نمی خواهد در دین برای شما حرج و دشواری ای قرار دهد، لکن می خواهد شما را تطهیر کند و نعمتش را بر شما تمام کند باشد که شکر او به جای آورید . شهید مطهری در بحث شفاعت در کتاب عدل الهی می فرماید که اصل تطهیر ، نظام کلی هم در طبیعت و هم در شریعت است. تطهیر در نظام طبیعت مانند بارش باران از آسمان که هوا و فضای آلوده را یکجا تطهیر می کند و بقای حیات را برای موجودات زنده تضمین می کند و یا مانند نعمت آب که وسیله ارزشمندی برای شستشو ها و زدودن چرک ها و آلودگی ها و میکروب هاست و یا نعمت خورشید که آن نیز عامل مهمی برای تطهیر و از بین بردن میکروب هاست و یا باکتری های ریز و ذره بینی که عامل بی بدیلی برای تجزیه و در نهایت از بین بردن لاشه ها و مردار ها و فضولات و زباله ها و مدفوعات و تبدیل آنها به عناصر مفید می باشند و یا شش ها و کلیه ها که در آنجا خون که مایه حیات است تصفیه و تطهیر می گردد. و یا درختان و گیاهان که دی اکسید کربن هوا را می گیرند و اکسیژن می دهند و ..... اصل تطهیر در شریعت برای اصل تطهیر در نظام شریعت می توان موارد زیر را به عنوان نمونه ذکر کرد: ایمان که انسان را از آلودگی و ظلمت شرک و کفر و الحاد نجات می دهد . و یا فضائل اخلاقی که انسان را از رذائل و زشتی ها و پلیدی های درون پاک می سازد. و یا توبه و استغفار که انسان را از زنگارها و آلودگی های درونی و روحی و فکری برخاسته از گناهان پاک می سازد. و یا یاد خدا و آخرت و حساب اعمال که انسان را از ظلمت غفلت و غرور و سرکشی و استکبار پاک می سازد. و یا حسنات مانند نماز و روزه و حج و صدقات و انفاقات و احسان ها که بر حسب آیات و روایات عامل بسیار مهمی برای شستشوی درون از آلودگی های فراوان است تا آنجا که نماز به نهری تشبیه شده است که انسان پنج بار در شبانه روز خود را در آن شستشو می دهد. قرآن کریم می فرماید« ان الحسنات یذهبن السیئات»(خود/۱۱۴) یعنی حسنات، سیئات را از بین می برد و یا بلاها و مصائب و ناملایمات و دردها و رنج ها که بر حسب روایات نقش بسیار مهمی در شستشوی درون از آلودگی های گناهان دارد ( تکفیر سیئات) و نیز عامل مهم بالا برنده درجات است ( ترفیع درجات). و یا سختی ها و عذاب های عالم برزخ برای مومنان عامل مهمی برای پاک کنندگی آنان به حساب می آید. و یا مغفرت الهی که در مناسبت های گوناگون طول سال مانند شب های ماه رمضان به ویژه شب قدر و شب پایانی ماه رمضان و شب عید فطر و اعیاد دیگر و شب جمعه و ... شامل حال بسیاری از گناه کاران می شود عامل جدی برای تطهیر و شستشوی گناهکاران است. شفاعت گناهکاران در روز قیامت و روز حشر که عامل بسیار مهمی برای تطهیر گناهکاران از آلودگی ها و زنگار ها می باشد. عذاب جهنم برای بسیاری از جهنمیان که محکوم به خلود در جهنم نیستند بلکه بعد از مدتی هرچند بسیار طولانی از عذاب نجات پیدا می کنند و وارد بهشت می شوند عامل مهمی برای شستشوی آنها از پلیدی ها و آلودگی‌های درونی و روحی می باشد التماس دعا نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikzad
باسمه تعالی ادله نجاست سگ هر چند در قرآن کریم در مورد طهارت و یا نجاست سگ آیه ای نیامده است اما روایات فراوان بر نجاست سگ دلالت دارد علاوه بر این که اجماع فقها بر نجس بودن سگ است. برخی ها گمان می کنند که دلیل هر حکمی باید در قرآن کریم موجود باشد وگرنه پذیرفته نیست. در جواب آنها باید گفت که در کنار قرآن کریم سنت پیامبر اکرم ص و روایات عترت و اهل بیت پیامبر اکرم ع هم دارای اعتبار و حجیت است به فرموده قرآن کریم سخن پیامبر ص دارای اعتبار است به فرموده پیامبر ص اکرم عترت و اهل بیت ع در کنار قرآن کریم برخوردار از اعتبار و حجیت هستند. اگر کسی بر عدم حجیت روایات اصرار بورزد باید به او گفت در این صورت نمازی که ما میخوانیم فاقد اعتبار است چون در قرآن کریم هر چند اصل وجوب نماز آمده است اما قرآن چند و چون آن را بیان نکرده است. در اینجا به پاره ای از روایات که بر نجاست سگ دلالت روشن دارند اشاره می‌کنیم: رواياتي که از پيامبر (ص) و امامان معصوم (ع) درباره نجاست سگ به ما رسيده اند، دو گونه مي باشند: دسته نخست: رواياتي که به صراحت در آن واژه نجس آمده است. مانند: ۱- «سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْبَعِيرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ، يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمِ، اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ. قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَ لَيْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(وسائل، ج۱،ص۲۲۶) عذافر از امام صادق(ع) از نوشيدن و وضو گرفتن با پس مانده آبي که بعضي از حيوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشيده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگير. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسيدم: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است. ۲- «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْکَلْبِ(همان، ص ۲۲۷).» عبدالله بن ابي يعفور از امام صادق(ع) نقل مي کند: همانا خداوند نيافريد خلقي را که نجس تر از سگ باشد. ۳- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ فَضْلِ الْهِرَّة وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْإِبِلِ وَ الْحِمَارِ وَ الْخَيْلِ وَ الْبِغَالِ وَ الْوَحْشِ وَ السِّبَاعِ، فَلَمْ أَتْرُکْ شَيْئاً إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ؛ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ؛ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْکَلْبِ، فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ.»( همان،ج۳، ۴۱۳) فضلمي گويد از امام صادق(ع) از پس مانده حيوانات (گربه ، گوسفند، گاو، شتر،...) سوال کردم؛ و امام فرمود: اشکالي ندارد. تا اينکه از سگ سوال کردم؛ و امام فرمود: پليد و نجس است. ۴- «سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ.(همان،۴۱۵) راوي حکم سگ را از امام صادق (ع) سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبي که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.» ۵- «عَنْ مُعَاوِيَة بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَيْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.(همان،۴۱۶) ابن شريح، حکم نيم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسيد که آيا مى توان از آن نوشيد يا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسيد: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.» ۶- «عَنْ أَبِي سَهْلٍ الْقُرَشِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِيدُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ يَقُولُ هُوَ نَجَسٌ.( همان) ابي سهل مي گويد از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حيوانات مسخ شده است. گفتم آيا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه اين سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.» و مواردي ديگر . با وجود حقيقت شرعيه براي واژه نجس، اين دسته از روايات براي اثبات حکم نجاست سگ کفايت مي کنند، و به صراحت بيانگر آن هستند. دسته دوم: رواياتي که واژه نجس در آنها ذکر نشده، امّا با قرائن موجود در آن، نجاست سگ اثبات مي شود. در اين روايات، روش برخورد با سگ همانند روش بر خورد با
نجاسات ديگر، بيان شده است. مانند: ۱- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْکَلْبِ‏ يَشْرَبُ مِنَ الْإِنَاءِ، قَالَ: اغْسِلِ الْإِنَاءَ .(همان، ج۱،۲۲۵) ابن مسلم مي گويد از امام صادق(ع) سوال کردم: اگر سگي از ظرفي آب بياشامد وظيفه چيست؟ آن حضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئيد.» ۲- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِي الْإِنَاءِ فَصُبَّهُ.(همان،۲۲۶ ) امام صادق(ع) فرمود: هرگاه سگ از ظرفي آب خورد، آن آب را دور بريز.» ۳- «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)، قَالَ‏: لَيْسَ بِفَضْلِ السِّنَّوْرِ بَأْسٌ أَنْ يُتَوَضَّأَ مِنْهُ وَ يُشْرَبَ؛ وَ لَا يُشْرَبُ سُؤْرُ الْکَلْبِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ حَوْضاً کَبِيراً يُسْتَقَى مِنْهُ.(همان) ابي بصير از امام صادق(ع) نقل مي کند: نيم خورده سنور را مي توان نوشيد و با آن وضو گرفت، و نيم خورده سگ را نمي توان نوشيد مگر از حوض بزرگي آب خورده باشد.» ۴- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع): إِنْ‏ أَصَابَ ثَوْبَکَ مِنَ الْکَلْبِ رُطُوبَة فَاغْسِلْهُ ... .(همان،۴۱۴) فضل از امام صادق(ع) نقل مي کند: هرگاه رطوبتي از سگ به لباس شما برخورد کرد، پس آنرا بشوي.» ۵- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ يُصِيبُ شَيْئاً (مِنْ جَسَدِ الرَّجُلِ)، قَالَ: يَغْسِلُ الْمَکَانَ الَّذِي أَصَابَهُ.»(همان،۴۱۶) محمد بن مسلم از امام صادق (ع) در مورد سگي که خودش را به بدن مردي ماليده است، سوال کرد. حضرت فرمود: محل تماس سگ را بشويد. ۶- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ السَّلُوقِيِّ فَقَالَ إِذَا مَسِسْتَهُ فَاغْسِلْ يَدَکَ.(همان) محمد بن مسلم مي گويد: از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقي(سگ محلی خاص) سوال کردم؛ حضرت فرمود: چنانچه او را لمس کرده اي، دستت را بشوي.» ۷- «عَنْ عَلِيٍّ (ع)... قَالَ: تَنَزَّهُوا عَنْ قُرْبِ الْکِلَابِ، فَمَنْ أَصَابَ الْکَلْبَ وَ هُوَ رَطْبٌ فَلْيَغْسِلْهُ؛ وَ إِنْ کَانَ جَافّاً فَلْيَنْضِحْ ثَوْبَهُ بِالْمَاءِ.(همان،۴۱۷) حضرت علي (ع) فرمود: از نزديک شدن به سگ ها بپرهيزيد؛ و کسي که سگ مرطوبي را لمس کرد، ـ لباسش را ـ بشويد و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.» و مواردي ديگر. همانطور که ملاحظه مي کنيد در احـاديـث بالا، حکم عدم جواز آشاميدن و وضـو گرفتن از نيم خورده سگ به صراحت بيان شده است، که قرينه اي بر نجاست سگ است. به بيان ساده تر: در اين دسته از روايات حکم نجاست سگ آمده است بدون اينکه لفظ نجس، ذکر شده باشد، و اين حکم با تعابير ديگري بيان شده است. در نتيجه براي اثبات نجاست سگ، روايات دسته دوم نيز به تنهايي کفايت مي کنند. اين احاديث و روايات بقدري زيادند که هرگز نمي توان در اعتبار و قطعيّت آنها اشکال کرد؛ و با وجود چنين ادله قاطعي براي هيچ مسلمان و مؤمني جاي هيچ گونه شک و شبهه اي باقي نخواهد ماند. نجاست انواع سگها در نجاست سگ فرقي بين انواع آن نيست، و حکم همه سگ ها يکي است. گروهي تصور کرده اند فقط سگهايي نجس هستند که از نگهداري آنها، نهي شده است، مثل سگهاي ولگرد ، امّا سگهاي نگهبان و سگ شکاري يا سگهايي که امروزه توسط پليس و گروه هاي امداد بکار گرفته مي شوند، پاک هستند. اين تصور صحيح نمي باشد، انواع سگ ها ـ چه شکاري و چه سگ چوپان و... ـ نجس هستند و آب دهان و تمامي بدن آنها نجس است. اين مطلب نيز از روايات معصومين استفاده می شود روايات ديگري نيز هستند که برای جلوگیری از اطاله سخن از ذکر آنها خودداری می‌شود. فقهاي عظام شيعه، سگ را يکي از نجاسات مي دانند و اين حکم بين آنها اجماعي است. التماس دعا https://eitaa.com/darseostadnikzad
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 فضیلت ماه مبارک رمضان 🔻پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله: إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ في أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لاتُغلَقُ إلى آخِرِ لَيلَةٍ مِنهُ 🌙 درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده می‌شود و تا آخرين شب اين ماه بسته نمی‌شود. 📚 بحارالأنوار، ج 96، ص 344 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
💠 دیدار مدیر و معاونان مدیریت حوزه علمیه شهرستان بابل با حجت الاسلام والمسلمین روحانی امام جمعه شهرستان بابل دو شنبه ، ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ .................... 🇮🇷 @howzeh_babol
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🍃 💠 حجت الاسلام والمسلمین قوامی ⏱ دوشنبه 15 فروردین 1401 _ ساعت 12 🎥 حوزه نیوز "ترافیک رایگان":🔻 hawzahnews.com/service/live 🎥 معاونت تهذیب با "ترافیک رایگان"🔻 https://tahzibtv.ismc.ir
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران