eitaa logo
حوزه‌علمیه‌شهرستان‌بابل
1.4هزار دنبال‌کننده
19.9هزار عکس
2هزار ویدیو
938 فایل
مدیر ۰۹۱۱۳۱۴۱۳۳۲ معاون‌آموزش ۰۹۱۹۹۲۱۷۴۱۰ معاون‌پژوهش ۰۹۱۰۹۶۴۶۶۳۸ معاون‌تهذیب ۰۹۳۵۲۳۸۸۲۲۹ معاون‌تبلیغ ‌۰۹۱۹۳۵۱۱۰۶۹ معاون‌منابع‌انسانی ۰۹۱۱۹۰۴۸۶۷۸ امین‌مالی ۰۹۱۱۲۱۸۱۳۸۳ معاون‌امورطلاب‏ ۰۹۱۱۲۱۲۰۲۷۴ معاون‌دفترموقوفات ۰۹۱۱۲۱۲۰۲۷۴
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی ادله نجاست سگ هر چند در قرآن کریم در مورد طهارت و یا نجاست سگ آیه ای نیامده است اما روایات فراوان بر نجاست سگ دلالت دارد علاوه بر این که اجماع فقها بر نجس بودن سگ است. برخی ها گمان می کنند که دلیل هر حکمی باید در قرآن کریم موجود باشد وگرنه پذیرفته نیست. در جواب آنها باید گفت که در کنار قرآن کریم سنت پیامبر اکرم ص و روایات عترت و اهل بیت پیامبر اکرم ع هم دارای اعتبار و حجیت است به فرموده قرآن کریم سخن پیامبر ص دارای اعتبار است به فرموده پیامبر ص اکرم عترت و اهل بیت ع در کنار قرآن کریم برخوردار از اعتبار و حجیت هستند. اگر کسی بر عدم حجیت روایات اصرار بورزد باید به او گفت در این صورت نمازی که ما میخوانیم فاقد اعتبار است چون در قرآن کریم هر چند اصل وجوب نماز آمده است اما قرآن چند و چون آن را بیان نکرده است. در اینجا به پاره ای از روایات که بر نجاست سگ دلالت روشن دارند اشاره می‌کنیم: رواياتي که از پيامبر (ص) و امامان معصوم (ع) درباره نجاست سگ به ما رسيده اند، دو گونه مي باشند: دسته نخست: رواياتي که به صراحت در آن واژه نجس آمده است. مانند: ۱- «سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْبَعِيرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ، يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمِ، اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ. قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَ لَيْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(وسائل، ج۱،ص۲۲۶) عذافر از امام صادق(ع) از نوشيدن و وضو گرفتن با پس مانده آبي که بعضي از حيوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشيده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگير. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسيدم: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است. ۲- «عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْکَلْبِ(همان، ص ۲۲۷).» عبدالله بن ابي يعفور از امام صادق(ع) نقل مي کند: همانا خداوند نيافريد خلقي را که نجس تر از سگ باشد. ۳- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ فَضْلِ الْهِرَّة وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْإِبِلِ وَ الْحِمَارِ وَ الْخَيْلِ وَ الْبِغَالِ وَ الْوَحْشِ وَ السِّبَاعِ، فَلَمْ أَتْرُکْ شَيْئاً إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ؛ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ؛ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْکَلْبِ، فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ.»( همان،ج۳، ۴۱۳) فضلمي گويد از امام صادق(ع) از پس مانده حيوانات (گربه ، گوسفند، گاو، شتر،...) سوال کردم؛ و امام فرمود: اشکالي ندارد. تا اينکه از سگ سوال کردم؛ و امام فرمود: پليد و نجس است. ۴- «سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ.(همان،۴۱۵) راوي حکم سگ را از امام صادق (ع) سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبي که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.» ۵- «عَنْ مُعَاوِيَة بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَيْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.(همان،۴۱۶) ابن شريح، حکم نيم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسيد که آيا مى توان از آن نوشيد يا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسيد: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.» ۶- «عَنْ أَبِي سَهْلٍ الْقُرَشِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِيدُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ يَقُولُ هُوَ نَجَسٌ.( همان) ابي سهل مي گويد از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حيوانات مسخ شده است. گفتم آيا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه اين سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.» و مواردي ديگر . با وجود حقيقت شرعيه براي واژه نجس، اين دسته از روايات براي اثبات حکم نجاست سگ کفايت مي کنند، و به صراحت بيانگر آن هستند. دسته دوم: رواياتي که واژه نجس در آنها ذکر نشده، امّا با قرائن موجود در آن، نجاست سگ اثبات مي شود. در اين روايات، روش برخورد با سگ همانند روش بر خورد با
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
نجاسات ديگر، بيان شده است. مانند: ۱- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْکَلْبِ‏ يَشْرَبُ مِنَ الْإِنَاءِ، قَالَ: اغْسِلِ الْإِنَاءَ .(همان، ج۱،۲۲۵) ابن مسلم مي گويد از امام صادق(ع) سوال کردم: اگر سگي از ظرفي آب بياشامد وظيفه چيست؟ آن حضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئيد.» ۲- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِي الْإِنَاءِ فَصُبَّهُ.(همان،۲۲۶ ) امام صادق(ع) فرمود: هرگاه سگ از ظرفي آب خورد، آن آب را دور بريز.» ۳- «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)، قَالَ‏: لَيْسَ بِفَضْلِ السِّنَّوْرِ بَأْسٌ أَنْ يُتَوَضَّأَ مِنْهُ وَ يُشْرَبَ؛ وَ لَا يُشْرَبُ سُؤْرُ الْکَلْبِ إِلَّا أَنْ يَکُونَ حَوْضاً کَبِيراً يُسْتَقَى مِنْهُ.(همان) ابي بصير از امام صادق(ع) نقل مي کند: نيم خورده سنور را مي توان نوشيد و با آن وضو گرفت، و نيم خورده سگ را نمي توان نوشيد مگر از حوض بزرگي آب خورده باشد.» ۴- «عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ، قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع): إِنْ‏ أَصَابَ ثَوْبَکَ مِنَ الْکَلْبِ رُطُوبَة فَاغْسِلْهُ ... .(همان،۴۱۴) فضل از امام صادق(ع) نقل مي کند: هرگاه رطوبتي از سگ به لباس شما برخورد کرد، پس آنرا بشوي.» ۵- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ يُصِيبُ شَيْئاً (مِنْ جَسَدِ الرَّجُلِ)، قَالَ: يَغْسِلُ الْمَکَانَ الَّذِي أَصَابَهُ.»(همان،۴۱۶) محمد بن مسلم از امام صادق (ع) در مورد سگي که خودش را به بدن مردي ماليده است، سوال کرد. حضرت فرمود: محل تماس سگ را بشويد. ۶- «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الْکَلْبِ السَّلُوقِيِّ فَقَالَ إِذَا مَسِسْتَهُ فَاغْسِلْ يَدَکَ.(همان) محمد بن مسلم مي گويد: از امام صادق(ع) در مورد سگ سلوقي(سگ محلی خاص) سوال کردم؛ حضرت فرمود: چنانچه او را لمس کرده اي، دستت را بشوي.» ۷- «عَنْ عَلِيٍّ (ع)... قَالَ: تَنَزَّهُوا عَنْ قُرْبِ الْکِلَابِ، فَمَنْ أَصَابَ الْکَلْبَ وَ هُوَ رَطْبٌ فَلْيَغْسِلْهُ؛ وَ إِنْ کَانَ جَافّاً فَلْيَنْضِحْ ثَوْبَهُ بِالْمَاءِ.(همان،۴۱۷) حضرت علي (ع) فرمود: از نزديک شدن به سگ ها بپرهيزيد؛ و کسي که سگ مرطوبي را لمس کرد، ـ لباسش را ـ بشويد و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.» و مواردي ديگر. همانطور که ملاحظه مي کنيد در احـاديـث بالا، حکم عدم جواز آشاميدن و وضـو گرفتن از نيم خورده سگ به صراحت بيان شده است، که قرينه اي بر نجاست سگ است. به بيان ساده تر: در اين دسته از روايات حکم نجاست سگ آمده است بدون اينکه لفظ نجس، ذکر شده باشد، و اين حکم با تعابير ديگري بيان شده است. در نتيجه براي اثبات نجاست سگ، روايات دسته دوم نيز به تنهايي کفايت مي کنند. اين احاديث و روايات بقدري زيادند که هرگز نمي توان در اعتبار و قطعيّت آنها اشکال کرد؛ و با وجود چنين ادله قاطعي براي هيچ مسلمان و مؤمني جاي هيچ گونه شک و شبهه اي باقي نخواهد ماند. نجاست انواع سگها در نجاست سگ فرقي بين انواع آن نيست، و حکم همه سگ ها يکي است. گروهي تصور کرده اند فقط سگهايي نجس هستند که از نگهداري آنها، نهي شده است، مثل سگهاي ولگرد ، امّا سگهاي نگهبان و سگ شکاري يا سگهايي که امروزه توسط پليس و گروه هاي امداد بکار گرفته مي شوند، پاک هستند. اين تصور صحيح نمي باشد، انواع سگ ها ـ چه شکاري و چه سگ چوپان و... ـ نجس هستند و آب دهان و تمامي بدن آنها نجس است. اين مطلب نيز از روايات معصومين استفاده می شود روايات ديگري نيز هستند که برای جلوگیری از اطاله سخن از ذکر آنها خودداری می‌شود. فقهاي عظام شيعه، سگ را يکي از نجاسات مي دانند و اين حکم بين آنها اجماعي است. التماس دعا https://eitaa.com/darseostadnikzad
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 فضیلت ماه مبارک رمضان 🔻پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله: إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ في أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لاتُغلَقُ إلى آخِرِ لَيلَةٍ مِنهُ 🌙 درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده می‌شود و تا آخرين شب اين ماه بسته نمی‌شود. 📚 بحارالأنوار، ج 96، ص 344 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
💠 دیدار مدیر و معاونان مدیریت حوزه علمیه شهرستان بابل با حجت الاسلام والمسلمین روحانی امام جمعه شهرستان بابل دو شنبه ، ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ .................... 🇮🇷 @howzeh_babol
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🍃 💠 حجت الاسلام والمسلمین قوامی ⏱ دوشنبه 15 فروردین 1401 _ ساعت 12 🎥 حوزه نیوز "ترافیک رایگان":🔻 hawzahnews.com/service/live 🎥 معاونت تهذیب با "ترافیک رایگان"🔻 https://tahzibtv.ismc.ir
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
☘برنامه زمانبندی امتحانات دروس کم حجم نیمسال دوم سال تحصیلی ١۴٠١_١۴٠٠ کانال رسمی مدرسه علمیه فیضیه مازندران @faiz432
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
☘برنامه زمانبندی امتحانات دروس کم حجم (نظام جاری) نیمسال دوم سال تحصیلی ١۴٠١_١۴٠٠ کانال رسمی مدرسه علمیه فیضیه مازندران @faiz432
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از M.K
امام آبروی روحانیت را از زمان شیخ مفید تا امروز- هرچه بود - مضاعف کرد و بالا برد؛ قدرت روحانیت را در مقابله با بدی ها و ظلم و جور نشان داد که یک عالِم، چگونه می تواند وارث موسی و عیسی و ابراهیم( علیهم السلام ) و پیغمبر خاتم ( صلی الله علیه و آله ) باشد امام خامنه ای(مدظله العالی) 25/11/71 سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران https://paziresh.ismc.ir https://eitaa.com/pazireshhowzeh
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
☀️ وقوع غزوه ی "الفتح" و فتح مكه به دست پيامبر و اصحاب آن حضرت به روايتي(8 ق) ✍️ برخي از مورخان، وقوع غزوه‏ ي الفتح و فتح مكه به دست پيامبر(ص) و اصحاب و ياران آن حضرت را دوم و برخي ديگر سيزدهم و نيز بيستم رمضان دانسته‏ اند. ممكن است در دوم رمضان آماده براي جنگ شده اند و در روز سيزدهم مكه را فتح كرده باشند. این واقعه در سال هشتم هجری به دست مسلمانان و به فرماندهی پیامبر اکرم(ص) در واکنش به نقض پیمان صلح حدیبیه توسط قریشیان بود. ✅ با اینکه ابوسفیان شخصاً برای عذرخواهی به مدینه رفت، ولی عذرش پذیرفته نشد و در اندک مدتی، پیامبر (ص) با سپاهی انبوه، که در زمان صلح و گسترش اسلام گرد آمده بود، عازم فتح مکه شد. این فتح نتایجی همچون روی‌آوردن مشرکان شبه‌جزیره عربستان به اسلام در سال‌های بعد را در پی داشت. ✅ سران مشرکان قریش از جمله ابوسفیان قبل از ورود مسلمانان به شهر مکه، اسلام آوردند. پیامبر با ندای الیوم یوم المرحمه (امروز، روز رحمت و گذشت است) فرمان عفو عمومی صادر کرد. ❇️حوزه علمیه امام حسین علیه السلام سفیران هدایت گتاب @safirn_gatab
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ 💠⭕️در محضر استاد گرانقدر ، حجت الاسلام والمسلمین استاد حوزه علمیه شهید امیری بندپی و امام جمعه ✅برگ برنده در دست ما، چه خواهد بود؟ 🔺روز دوم ماه مبارک رمضان 🔺 🔶روابط‌عمومی دفتر امام جمعه بندپی شرقی https://chat.whatsapp.com/J6kWoSAhNkxLnVvSB3xo7x
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
۱۵ فروردین ۱۴۰۱