کانال حوزه علمیه همدان.mp3
2.84M
❇#مشاوره_دینی
نظام تشویقی یا تنبیهی برای مراقبت از نفس چگونه باشد بهتر است؟
#استاد_افشاری
#مراقبت_نفس
#اشتباه
#گناه
#تشویق
#تنبیهی
🆔@howzeh_hamedan
◼پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن
شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است:
ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء
الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس
الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢).
در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت.
◼این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩).
◼این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است:
◼وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ".
حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١).
فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است:
قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ:
رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ
أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲).
👈بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
#دکتر_محمد_جواد_یاوری
#اسراء_کربلا
🆔@howzeh_hamedan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ فایل صوتی مراسم عزاداری اربعین حسینی
✅ سخنران : حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی
🕥 ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
حوزه علمیه آیت الله آخوند ( ره )
#اربعین
#حوزه_علمیه
🆔@howzeh_hamedan
727.4K
❇#سوال_شرعی
نظر دین اسلام در مورد دعاهایی مانند جلب محبت زوجین و... که توسط دعانویس ها انجام می شود چیست؟
#دعانویسی
#جلب_محبت
#اسلام
🆔@howzeh_hamedan
کانال حوزه علمیه همدان.mp3
3.49M
❇#مشاوره_دینی
۱.در منابع دینی برای دفع چشم زخم چه توصیه ای شده است؟
۲. اگر شخصی با چشم زخم ، آسیبی به دیگری برساند ، در قبال او ضامن است؟
#استاد_محمدی
#چشم_زخم
#دفع_بلا
#ضامن
#آسیب
🆔@howzeh_hamedan
کانال حوزه علمیه همدان.mp3
932.9K
🔰مرحوم آیت الله بهبهانی در حرم امام حسین ( ع ) به خدمت امام زمان ( عج ) رسید ، حضرت از زائرین گله کرد ...
#آیت_الله_هاشمی_نژاد
#امام_زمان
#امام_حسین
#آیت_الله_بهبهانی
#حرم
#کربلا
🆔@howzeh_hamedan
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ گریه مردم عراق پس از وداع با زائران اربعین
#اربعین
#امام_حسین
#موکب
#ملت_امام_حسین
🆔@howzeh_hamedan
کانال حوزه علمیه همدان.mp3
178K
❇#سوال_شرعی
اگر مهری ناخواسته از مسجدی برداشته شود ، حتما باید به همان مسجد برگردانده شود؟
#استاد_جواهری
#مهر
#مسجد
🆔@howzeh_hamedan