صوت خطبه اول 10آذر1402.MP3
9.01M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه اول نمازجمعه
۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
صوت خطبه دوم 10آذر1402.MP3
8.93M
🔊 #بشنوید 🔰
📌فایل #صوتی:خطبه دوم نمازجمعه
۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ شهرستان خوی به امامت :
حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش اول)
🔸خطبه فدکیه تراث ارزشمند و ذیقیمت مکتب اسلام ناب است. از ابعاد ارزشمند و عظمت این خطبه نورانی این است که آموزههای متعالی آن به عصر بیان و مردم آنزمانه اختصاص ندارد و ما نیز میتوانیم برای عصر و زمانه خویش از آنها بهره بگیریم. آیاتی که حضرت در خلال این خطبه شریف بدانها اشاره میکنند آیاتی است که باید بیشازپیش در آن دقت و تأمل شود.
▫️دو نمونه از استنادات حضرت فاطمه سلام الله علیها را عرض می کنم:
🔸۱. فتنه خواندن ماجرای سقیفه
حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در بخشی از خطبه شریف خویش که به ماجرای سقیفه و انحراف مسیر رهبری جامعه اشاره میفرماید، و در برابر توجیه دروغین سردمداران این انحراف به بهانه جلوگیری از هرجومرج در جامعه، این آیه را تلاوت میفرمایند: «أَلَا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْكَافِرِینَ»(توبه: 49) و در ادامه کار آنها را کنار نهادن قرآن کریم میشمارند و این آیه نورانی را تلاوت میفرمایند: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ»(آل عمران: 85). به بیان مرحوم آیتالله مصباح یزدی: این آیه پاسخ مناسبی برای مدعیان پلورالیسم است که سخن از نیکویی همه ادیان به میان میآورند و مدعیاند فرقی نمیکند انسان چه دینی را برگزیند؛ اما مخاطبان حضرت زهرا علیها السلام چنین نظری را بیان نکرده بودند و از انتخاب دینی دیگر سخنی به میان نیاوردند. پس باید دید حضرت به چه مناسبتی این آیه را تلاوت فرمودند؟ و آیا فتنه سقیفه را از مصادیق خروج از دین می دانستند؟
🔸۲.گناه، مختلکننده دستگاه معرفتی انسان
پس از آنکه سردمداران سقیفه در جواب حضرت زهرا سلام الله علیها ادعا کردند همه مردم در شکلگیری دستگاه خلافت، اتفاقنظر داشتهاند و با رأی آنان همه کارها انجام شده است، حضرت این آیه را تلاوت فرمود: «أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَام عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد: 24) و در ادامه فرمود: «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِكُمْ مَا أَسَأْتُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ فَأَخَذَ بِسَمْعِكُمْ وَ أَبْصَارِكُم»-حقیقتْ آن نیست که شما میگویید بلکه اعمال زشت شما همچون زنگاری بر دلهایتان نشسته و گوش و چشمان شما را گرفته است-. این جمله اقتباسی است از این آیه نورانی که میفرماید: «كَلَّا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما كانُوا یَكْسِبُونَ»(مطففین: 14). همچنین اشارهای است به حقیقتی که قرآن کریم در آیات متعدد بر آن تأکید بسیار دارد؛ اینکه اگر انسان به انجام اعمال زشت اصرار ورزد، رفتهرفته توان او برای درک حقیقت کاسته میشود و این اختلال معرفتی، ایمان او را نیز ضعیف میکند و سرانجامِ او به کفر میانجامد. قرآن کریم میفرماید: «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَی سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَی بَصَرِهِ غِشَاوَه فَمَن یَهْدِیهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ»(جاثیه: 23).
🔸اما آیا ممکن است کسی معتقد باشد هوای نفسش خدای اوست؟ هوای نفس بهمعنای «دلخواه» است و ممکن نیست دلخواه انسان خدای او باشد! پس چگونه قرآن کریم از کسانی سخن میگوید که هوای نفس خویش را معبودشان قرار دادهاند؟! حقیقت این است که مقصود آیه از اینکه کسی هوای نفس را معبود خود قرار دهد این است که در برابر دلخواه خویش تسلیم باشد. بدین معنا که به هرچه هوس کند جامه عمل پوشاند. قرآن کریم میفرماید: خداوند چشمان و گوش چنین انسانی را کور و کر میکند و چنان او را گمراه میسازد که هیچکس نمیتواند او را هدایت کند. چنین مضمونی در این آیه نیز آمده است که میفرماید: «كَلَّا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما كانُوا یَكْسِبُونَ». کسانیکه اهل معصیتاند و پیوسته با خداوند از در مخالفت وارد میشوند، اعمال زشتشان همچون چرک و زنگاری روی آیینه قلبشان مینشیند و رفتهرفته آن آیینه دیگر یارای بازتاباندن هیچ حقیقتی را نخواهد داشت.
🔸حضرت زهرا علیها السلام با اشاره به این آیات، خطاب به مسلمانان سستعنصر و کمایمان، در حقیقت کوتاهی آنان را در دفاع از حق، نتیجه پیروی از هوای نفس و تکرار اعمال زشت میداند که موجب شده اکنون قلب آنان زنگار بگیرد و از درک حقیقت بازمانند. پس از این، حضرت با اشاره به این آیه که «لَقَدْ كُنْتَ فی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیَوْمَ حَدیدٌ»(ق: 22)، به آنها هشدار میدهد که روز واپسین در راه است و در آن روز همه حقایق روشن خواهد شد و خواهید فهمید که دست به چه گناه بزرگی آلودهاید.
[ ادامه دارد ... ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه اول آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش دوم )
🔸بهراستی چرا بانوی دو عالم علیها السلام در مجلسی که بهانه تشکیل آن تصرف سرزمین فدک است، خطاب به مسلمانان حاضر در آن مجلس آیاتی را تلاوت کردند که همه خطاب به گناهکاران، کافران و مشرکان هستند؟!
🔸حقیقت این است که اگر حضرت لابهلای سخنان شریف خود چنین آیاتی را تلاوت فرمود بدین سبب بود که با دیده تیز و حقیقتبین خویش میدیدند راهی که مسلمانان در پیش گرفته و زاویهای که با حق ایجاد کردهاند پایانی جز کفر و شرک نخواهد داشت، و این همان حقیقتی است که قرآن کریم آن را بیان میفرماید: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّوای أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَكانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»(روم: این پدیده خطرناک در زمانه ما هم نه تنها کاملا محتمل است بلکه بارها و بارها رخ داده است. افرادی را میبینیم که مانند بلعم باعور(اعراف: 175- 176) از آغاز فعالیتهای بسیاری در دفاع از دین حق و مبارزه با باطل داشتند، اما کمکم به انحرافی کشیده شدند که باور کردن آن مشکل است.
🔸باید در اینباره اندیشید که چرا کار مسلمانانی که در رکاب پیامبر(ص) بودند، جز اندکی همچون سلمان، ابوذر و مقداد، به جایی رسید که حضرت صدیقه طاهره علیها السلام اینگونه آنها را توبیخ کرد؟ ما نیز اگر به حکم خدا بیاعتنا باشیم و مبانی دیگری را جایگزین اصول الهی کنیم و بخواهیم از حق فاصله بگیریم، باید منتظر چنین سرنوشتی باشیم. انسانی که از حق زاویه میگیرد، در آغاز چندان فاصلهای با مسیر حق ندارد؛ اما هرچه پیش میرود این فاصله بیشتر میشود و هنگامیکه مسیر انحرافی ادامه یابد به جایی خواهد رسید که ضلع دیگر زاویه را نخواهد دید.
🔸پس از رحلت رسول خدا(ص) مسلمانان از ولیّ فاصله گرفتند و همین فاصله، آنان را به جاده باطل سوق داد. سرانجامِ همین مسلمانان به آنجا رسید که در سرزمین کربلا آن جنایت بزرگ را مرتکب شدند. جنایتی که در سرزمین کربلا رخ داد بهدست همین مسلمانان رخ داد، نه افراد ادیان دیگر! دور نشدن از محور ولایت، درس بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیها است.
[ پایان ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش اول)
▫️در خطبه دوم به ذکر چند نکته بسنده می کنم:
🔹۱) ابعاد جنگ شناختی و اهداف آن:
در جنگ شناختی اعتقادات، نگرشها و رفتار نخبگان و عامه جامعه هدف قرار میگیرد. از بین بردن سرمایههای اجتماعی و معنوی نظام که سالها با نظام، همراه و همدل بودهاند، یکی از ویژگیهای این جنگ است؛ برای این منظور دشمن با مستندسازیهای پیچیده و حیلههای رسانهای زیرساختهای فکری و مذهبی نظام را زیر سؤال برده و اعتقادات گذشته مخاطبان را با تردید روبهرو میکند.
🔖اهداف پنج گانه در جنگ شناختی عبارتند از:
🔹یک - ایمان: تلاش برای القاء تصویر منهای اخلاق و تزریق شبهات دینی.
🔹دو- امید: سیاهنمایی، القای بنبست و انسداد در سبک زندگی دینی و حاکمیت دینی.
🔹سه- اراده: القای ضعف و عقبماندگی و گزاره "ما نمیتوانیم" خصوصا در نسل جوان و آیندهساز.
🔹چهار- اعتماد: تکرار واژه "ناکارآمدی"، تعمیم گسلهای مذهبی، قومیتی، جنسیتی و تولید بدبینی.
🔹پنج- آگاهی: تغییر نظام محاسبات، تزریق اطلاعات گمراهکننده و اخبار وارونه.
🔻راههای مقابله با جنگ شناختی چیست؟
اول- تلاش برای حل و رفع چالشهای اقتصادی موجود در زندگی روزمره مردم.
دوم- تلاش برای ارائه روایت دسته اول، سریع و بهنگام از رویدادهای کشور و وضع موجود.
سوم- بازسازی ساختار رسانهای و اطلاعرسانی در کشور بهمنظور تقویت عملکرد همافزا و جبههای.
چهارم- تقویت کارویژه پاسخگویی مسئولان.
پنجم- اقناع جامعه به قرار گرفتن کشور در اینگونه جنگی است که ابزار آن رسانه، خبر و تحلیل است. همه باید باور کنیم در شرایط جنگی قرار گرفتهایم. جنگی ترکیبی که مقاومتی هوشمندانه و ترکیبی را میطلبد.
▫️۲) امروز سالروز شهادت سید حسن مدرس علیه الرحمة است و به همین مناسبت که روز مجلس نیز نامگذاری شده است، مطالبی را عرض می کنم.
🔹مجلس تراز جمهوری اسلامی، مجلسِ شهیدمدرس محور:
مجلس باید مجلسى باشد كه بتواند در مقابل زورگویىها و زیادهخواهىها و مرعوبكردنها و تطمیعكردنهاى قدرتمندان جهانى بایستد و مصالح كشور و ملّت را محاسبه كند و دنبال آن برود. امام (رضوان الله علیه) بارها اسم «مدرّس» را مىآوردند. مگر خصوصیت مدرّس چه بود؟
🔹«تدین»، «كارآمدى»، «دلسوزى» و «شجاعت»، چهار شاخصه شهید مدرس بود که شروط اصلی نماینده مجلس تراز است:
🔹«تدین»:
نماینده باید متدین باشد. بىدینى و بىتقوایى چیز بدى است؛ هرجا باشد، انسان را آسیبپذیر میكند؛ اگر در جاى حسّاس باشد، آسیبپذیرى آن بسیار گران تمام خواهد شد. نمایندهاى كه متدین باشد، شما خاطرتان جمع است كه خیانت نخواهد كرد؛ كار خلاف نخواهد كرد؛ حتّى كوتاهى و سستى نخواهد كرد. نمایندهى متدین، هر یك ساعتى را كه بخواهد غیبت كند و در مجلس نباشد، احساس میكند این خلاف شرع است و چون متدین است، این خلاف شرع را انجام نمیدهد. نمایندهى متدین، از تریبون مجلس براى گفتن سخن ناحق، استفاده نمیكند. نمایندهى متدین، مصالح انقلاب و كشور را بر مسائل شخصى یا گروهى، مقدّم میداند. ممكن است انسانِ متدین یكوقت اشتباه هم بكند؛ امّا وقتىكه فهمید اشتباه كرده، برمیگردد. این خیلى ارزش است.
🔹 نیمههای شب نماینده دولت انگلیس یک چک سفید برای مدرس آورد. مدرس گفت: این چیست؟ جواب داد: آقا! این چک، کاغذی است که مینویسند و میبرند در بانک و هر مبلغی را که در آن نوشته شده باشد میگیرند. مدرس گفت: چرا حالا (نصف شب) آوردی؟ جواب داد: ما شنیده بودیم شما پول نمیگیرید؛ حالا چک را آوردیم. مدرس گفت: نه، هر که به شما گفته بیخود گفته، من پول میگیرم منتهی اولاً، باید طلا باشد، آن هم بار شتر، در میان روز روشن، و بعد از نماز در مدرسهی سپهسالار؛ در این صورت میگیرم و هیچ اشکالی ندارد. آن انگلیسی به همراهش میگوید: «مدرس میخواهد آبرو و حیثیت سیاسی ما را در تمام دنیا ببرد»؛ بلند میشوند و میروند.
[ ادامه دارد ... ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش دوم )
🔖ضرر نماینده غیرانقلابى و ناصالح براى كشور:
🔹مجلس شوراى اسلامى، به اعتبارى، حسّاسترین و مؤثّرترین نهاد قانونى كشور است. اگر نمایندهاى بىعلاقه به انقلاب و كشور و بىاعتقاد به قانون اساسى به مجلس راه پیدا كند كه مصالح این كشور برایش مهم نباشد، دشمنىهاى استكبار جهانى را نفهمد، چنین نمایندهاى مجلس را خراب میكند، ملّت را خراب میكند، كشور را هم خراب میكند؛ پس به درد نمیخورد. اگر نمایندهاى بر سرِ كار آید كه قبل از ورود به مجلس، خود را وامدار دیگران كرده و مجبور باشد در مجلس وام آنها را ادا كند، نانهایى به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس كه رفت، قرض خود را ادا كند، به درد نمیخورد. اگر نمایندهاى به مجلس برود كه از مسائل كشور درك لازم را نداشته باشد، فاقد هوشمندى، آگاهى، سواد و معرفت لازم باشد، به درد نمیخورد».
🔹یک روز وقتی که مدرس از مجلس به خانه بازگشت، عدهای از مردم به منزل مدرس ریخته با سر و صدای زیاد گفتند: آقا! این چه لایحهای بود که امروز تصویب شد؟ خلاف مصلحت است. مدرس پاسخ داد: اگر بیست رأس اسب و الاغ و یک آدم را در مجلسی جمع کنند و از آنها بپرسند که ناهار چه میخورید، جواب چه میدهند؟ همه گفتند: جو. مدرس گفت: آن یک نفر هم ناچار است سکوت کند. این وکلایی که شما انتخاب کردهاید، شعورشان همین است. بروید آدم انتخاب کنید.
🔹«كارآمدى»:
دوم اینکه نماینده باید كارآمد هم باشد. بعضىها متدین هستند، امّا از آنها كارى ساخته نیست. باید بهگونهاى باشند كه بتوانند وظایفى را كه برعهدهشان قرار دارد، انجام دهند. روزی «وثوقالدوله» در جریان قرارداد ننگین ۱۹۱۹، به خانهی مدرس آمد و گفت: آقا! شنیدهام شما بدون خواندن کامل قرارداد ما و دولت انگلیس با آن مخالف کردهاید! مدرس گفت: قسمتی از آن قرارداد را برای من خواندهاند. جملهی اولش که نوشته بودید دولت انگلیس استقلال ما را به رسمیت شناخته است. انگلیس کیست که استقلال ما را به رسمیت بشناسد؟ آقای وثوق! چرا شما این قدر ضعیف هستید؟ مرحوم مدرس معتقد بود قدرتهاى استكبارى كه مرتّب روى این كشور و آن كشور دست مىاندازند و دولتها و ملّتها را زیر یوغ خودشان میكشانند، عمدهى كارشان از ترساندن میگذرد؛ قدرت واقعىشان آنقدر نیست كه بر زبان مىآورند. بدیهى است اینهمه كه اینها با این انقلاب و با این كشور بدند، اگر قدرت داشتند، تاكنون این انقلاب این طور رشد نمیكرد و اینگونه نمیماند. آیا این خود، دلیل نیست كه سلطهگران آمریكا و صهیونیستهاى عالم، آنچنانكه ادّعا میكنند، قدرت ندارند؟! اینها عمدهى كارشان را از راه تهدید و مرعوب كردن پیش میبرند.
🔹«دلسوزى»:
سوّم اینكه دلسوز مردم - بهخصوص طبقات محروم - باشد و براى آنها كار و فكر كند. نمایندگان مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال اینها نكنند. اگر كسى وامدار دستگاهها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمیتواند براى مردم دلسوزى كند. پس دلسوزى هم یك شرط بزرگ است. یکی از اصلیترین شاخصههای مدرس در کسوت نمایندگی، اهمیت به نقش و جایگاه مردم بود. مدرس همواره تصریح میکرد: " ما ولی نیستیم، وکیل هستیم و باید نظر موکلین خود را بدانیم..." و از همین رو در حوادث سیاسی اجتماعی مردم را دخیل و شریک میدانست. او آنقدر با مردم کوچه و خیابان راحت گرم صحبت میشد که مورد اعتراض اطرافیانش قرار میگرفت. در جواب یکی از اطرافیانش که به او اعتراض کرده بود که: " آقا اینکه درست نیست شما سیاست مملکت را برای مشهدی عبدالکریم (بقال سر محل) بگویید" ، میگوید: اینها موکلین من هستند باید بدانند چه کاری میکنم. ارتباط قوی و چهره به چهره مدرس با عامه مردم سبب میشد که آحاد ملت عریضه و شکایات خود جهت رفع مشکلات را به حضور وی برسانند تا جایی که درب خانه او به روی همه باز بود.
🔹«شجاعت»:
نماینده باید شجاع و باشرف و امین و طرفدار ضعفا و قشر ضعیف باشد. قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع كند، وَالّا قانونى كه پولداران را پولدارتر كند، قانون مملكت اسلامى نیست. قانون باید بتواند گرهها را باز كند و به دردِدل قشرهاى محروم برسد. نماینده باید آدمى باشد كه این چیزها را بفهمد. در دورهی هفتم مجلس که نگذاشتند مدرس و یارانش وکیل شوند، «تیمورتاش» از طرف رضاشاه نزد مدرس آمد و پیشنهاد کرد که تولیت آستان قدس رضوی را بپذیرد. مدرس قبول نکرد و گفت: اولا، رضاخان میخواهد که من در تهران نباشم. ثانیا، میخواهد به دیگران بگوید: مدرس که اعتنا به دنیا نداشت، تولیت خراسان را قبول کرد.
[ ادامه دارد ... ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی[ ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۲ ]: ( بخش سوم )
🔹از طرف رضاخان یكصدهزارتومان برای شهید مدرس پیشکشی آوردند. او نگاهی به پولها کرد و گفت: «اگر رضاخان دنبال این است که من به درس و بحث خود بپردازم و از دخالت در امور سیاسی خودداری كنم، به او بگویید: من وظیفه شرعی دارم كه در امور مسلمین دخالت كنم. اسم آن را سیاست بگذارید یا هر چیز دیگری فرق نمیكند. من وظیفه خود را انجام میدهم. سیاست در اسلام جدای از دیانت نیست. این پولها را هم ببرید كه اگر اینجا بماند تمامی آن به صرف نابودی رضا خان خواهم کرد».
▫️۳) پیامدهای جنگ غزه برای اروپا: (تشدید شکاف بین مردم و دولتها ، شکاف در ائتلاف نظامی ناتو)
🔹 برای اروپاییها جنگ رژیم صهیونیستی و حماس همچون میدان مین است که شکاف گستردهای را بین صاحبان قدرت و کسانیکه به آنها رای میدهند بهوجود آورده است. تغییر مواضع کشورهای اروپایی در حمایت از فلسطین را میتوان در بطن تحولات سیاسی و اجتماعی این کشورها جستوجو کرد. تحولاتی که مردم در آن نقش محوری ایفا میکنند و دولتهایشان را بهدلیل سکوت در برابر جنایات گسترده صهیونیستها در غزه مورد انتقاد قرار دادهاند.
🔹در دو ماه گذشته از جنگ غزه که صهیونیستها از زمین، هوا و دریا این باریکه تحت محاصره را به شدت بمباران کرده و بیش از ۲۰ هزار نفر انسان بیگناه بهویژه کودکان را به قتل رسانده و زیرساختهای بهداشتی آن را نابود و محاصره تمام عیاری علیه غیرنظامیان اعمال کردهاند، افکارعمومی غرب بهشدت از این مسأله خشمگین است و هر روز اعتراضات گستردهای در اروپا و آمریکا علیه جنایات اشغالگران برگزار میشود.
🔹این موضوع به تشدید شکاف بین مردم و دولتها منجر شده است. افزون بر این، اگرچه سازمان ناتو از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۹، بزرگترین اتحاد نظامی در جهان به شمار میرود و کشورهای جدیدی به عضویت آن درآمدهاند تا قدرت خود را تقویت و در برابر دشمنان یکدست و واحد عمل کنند اما در سالهای اخیر نشانههای شکاف در این ائتلاف نظامی بروز کرده است.
🔹امروز در جنگ غزه، این شکافها خود را نشان میدهد و با وجود این که آمریکا تلاش دارد تا همه متحدانش را به حمایت از رژیم صهیونیستی وادار کند اما موضع دولتهای اسپانیا و نروژ در دفاع از ملت فلسطین و اقدام یکجانبه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، نوعی دهنکجی به رهبران ناتو است که آنها حاضر نیستند در کنار اشغالگران بایستند و این اقدام بیسابقه شکاف در ائتلاف ناتو را تعمیق خواهد کرد.
[ پایان ]
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐 https://www.h-ghasemkhani.ir
🔸 #غزه / #اطلاع_نگاشت
🔰مروری بر تبیین چند آموزه از؛ مدرسه بزرگ غزه
🔹بخشی از بیانات امام جمعه شهرستان خوی در خطبه های نماز جمعه ۳ آذرماه ۱۴۰۲
#امام_جمعه_شهرستان_خوی
#طوفان_الاقصی
#شبکه_امامت
💠 🆔 @h_ghasemkhani_ir
🌐https://www.h-ghasemkhani.ir