eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.4هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
637 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آیت الله بروجردی ماه رمضان را چگونه گذرانیدند؟ 🔹آیت الله بزرگ بروجردی....در گرمای طاقت فرسای شهر قم مشغول انجام امتحانات طلاب علوم دینیه می باشند...در طول ماه رمضان روزه دار بوده و موقع سحر با دو سیر ماست و لقمه ای نان نیت روزه می کرده و هنگام افطار با یک استکان شیر غذا تناول می کردند. 🔸آیت الله هر روز بر سر درس طلاب حاضر شده و شخصا امتحانات آخر سال را به عمل می آورند...درحال حاضر چهار هزار نفر در پای منبر آیت الله بزرگ بروجردی به کسب علم مشغول ند. ایشان بعد از پایان امتحانات چند روزی را به رسیدگی به امور مذهبی خواهند گذراند و آنگاه طبق معمول سنواتی به سوی وشنوه که یکی از ییلاقات قم است عزیمت خواهند کرد. 🔹در حال حاضر سه میلیون ریال از ایالات و ولایات ایران می رسد به ایشان می رسد و عجیب اینکه دو میلیون و پانصد هزار ریال آن از بازگانان تهران است. آیت الله محبوب بروجردی یک شاهی از وجوه ارسالی مسلمین را بابت خودشان برداشت نمی کنند و همچنان بر روی حصیر وطنی به زندگی خود ادامه داده ... 📖مجله خواندنی ها شماره 750 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان برگزار می کند. ✅ عنوان نشست ❇️1. بررسی ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام از دیدگاه اهل سنت ❇️2. تکفیر شیخ الصحابه حضرت ابوطالب علیه السلام، انگیزها و چالش های فرارو؛ ⏰شنبه و یکشنبه، ۴ و ۵ اردیبهشت ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🎙استاد حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مروجی طبسی 📣لینک ورود به جلسه https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/rll8syzm4fa •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
تحلیل تفاسیر قرآنی معاصر پاکستان زمان : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 ساعت 14 لینک ورود به جلسه : Iranian app: اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/enter 🔸 nonIranian app: Zoom https://us05web.zoom.us/j/4495676356?pwd=clJMaFRkT1R0L2pPQVZhU3FCZGdGQT09 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹انسانیت بزرگ🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری فرض کنیم شخصی یک عالم بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی کسی باشد که فقط می‏ خواهد یک کشف جدید کند، تحقیق جدید کند. این یک فکر و اندیشه بزرگ است، یعنی یک اراده بزرگ و یک همت بزرگ در راه علم است. آن دیگری یک افزون طلب بزرگ است که همیشه دنبال ثروت می‏ رود و ثروت برای او هدف است، یک شهوت بزرگ است، یک حرص بزرگ است. دیگری یک رقابت بزرگ است، دیگری یک کینه توزی بزرگ است، دیگری یک حسادت بزرگ است، دیگری یک جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستی‏ های بزرگ هستند. هیچ یک از اینها را نمی‏ شود بزرگواری دانست؛ بزرگی هست ولی بزرگواری نیست. بزرگواری‏ مسئله‏ ای است که از جنبه روانی و فلسفی بسیار قابل توجه است و آن اینکه انسان در ضمیر و روح و روان خودش و به تعبیر قرآن در فطرت خودش غیر از این گونه بزرگی ها - که بازگشتش به خودپرستی‏ های بزرگ است - یک نوع احساس بزرگی دیگری در وجود خود می‏ کند که از این نوع ها نیست؛ آن را باید گفت انسانیت بزرگ. 📚 آزادی معنوی، ص ۲۰۰ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
💢احتمال تأثیرپذیریِ نجاشی و ابن‌غضائری از رجالیان اهل‌سنت در تضعیفِ ابوالمفضل شیبانی؛ بررسی و نقد ✔️محمد عافی خراسانی، طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی دانشگاه تهران-پردیس فارابی🔻 یکی از نکته‌های مهم پیرامونِ ابوالمفضل شیبانی که شایستۀ توجه است، این است که تقریباً همگی منابع رجالیِ فریقین به تضعیف و نکوهشِ وی پرداخته‌اند. از این رو، مقایسۀ این منابع و بررسی احتمالِ تأثیرپذیریِ آنها از یکدیگر دربارۀ وی می‌تواند نتایج قابل توجهی در پی داشته باشد. در میان منابع اهل سنت، تناقض‌گوییِ ابوالمفضل در هنگام روایت از شخصی به نام ابن عراد، نقش اساسی در دروغگو خواندن و تضعیفِ ابوالمفضل داشته است. خطیب بغدادی در تاریخ بغداد که تقریبا مهم‌ترین منبعِ اهل سنت در شرح حالِ ابوالمفضل است، نقل کرده است که هنگامی که ابوالمفضل از ابن عراد حدیث نقل کرد، دارقطنی از او پرسید که از کدام ابن عراد نقل می‌کند و ابوالمفضل نیز پاسخ داد که از ابن عرادِ کبیر روایت می‌کند و از آن جا که ابن عراد کبیر در تاریخی پیش از تاریخِ مورد ادعایِ ابوالمفضل وفات کرده بود، دروغگویی وی آشکار شد و دارقطنی وی را تکذیب نموده و در نتیجه، ابوالمفضل از چشم مردم افتاد و روایاتِ وی را پاره نمودند. هرچند ماجرای تناقض‌گویی ابوالمفضل در روایت از ابن‌العراد، هیچ بازتاب مستقیمی در میراث رجالی امامیه نداشته است، اما با نگاه به رجال نجاشی و ابن غضائری، سرنخ‌هایی مشاهده می‌شود .... 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/a59656 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
💠معیار سفر شرعی، مسافت یا زمان؟ ✔️استاد محسن ملکی 📅یکشنبه 5 اردیبهشت ساعت 22 🌐به صورت آنلاین از سامانه LMS حوزه علمیه خراسان و اینستاگرام 🔉فایل صوتی در پیام رسان های تلگرام و ایتا 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 تلگرام | ایتا 🌐سامانه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان: پخش زنده (ساعت 22) 🔸اینستاگرام: پخش زنده (ساعت 22) 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹با او بیعت می کنم🔹 📣 آیت الله شیخ محمد جواد مغنیه بر اثر جوسازی هایی که در سطح کشور و حتی در محیط منزلمان بر علیه موسی صدر صورت گرفته بود، در نشستی با حضور ریاست جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس لبنان، و رؤسا و رهبران فرقه ها، مذاهب و ادیان آن کشور که امام موسی صدر نیز به عنوان رهبر مجلس اعلای شیعیان لبنان حضور داشت، تریبون را در دست گرفتم و با صراحت تمام، از حضور موسی صدر در لبنان اظهار تأسف نمودم و در یک سخن گفتم: «اگر می خواهید لبنان، آرامش، آسایش و امنیت و صلح را به روی خود ببیند، ناگزیر از اخراج موسی صدر از خاک لبنان هستید.» هیچ تعبیر نادرستی نبود که یاد داشته باشم و در آن مجلس در حقّ امام موسی صدر نگویم. به هر تقدیر، سخنان من پایان یافت و نوبت به امام موسی صدر رسید. او سخنانش را با تجلیل کم نظیر از من آغاز کرد و ادامه داد: «اگر می خواهید عزّت، کرامت را در این کشور احیا کنید و دانش دوستی و تکریم بزرگان و فرهیختگان را به ملّت بیاموزید، باید تصویر علامه شیخ محمد جواد مغنیه را در قاب طلا بگیرید و در هر کوی و برزن، نصب نمایید. ما همگی مرهون شیخ جواد مغنیه هستیم.» بزرگی، سعه صدر، گذشت و تواضع امام، مرا در آن مجلس آب کرد و تمام وجودم را شرمندگی و خجالت فرا گرفت، بدون هیچ تأخیر و بی اختیار، تریبون را در دست گرفته و گفتم: من در برابر این کوه عظمت و صبر و اسوه تواضع و فروتنی، سر کُرنش فرود می آورم و در حضور شما بزرگان و شخصیت های سیاسی، علمی و مذهبی، با او بیعت می کنم. 📚 خاطراتی از امام موسی صدر 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
❤️ دختر 25 ساله ای که همسری جانباز قطع نخاع از گردن و قطع دوپا را پذیرفت و بیش از 20 سال پرستاریش را کرد. میفرماید: وقتی از من خواستگاری کردند بعد از اینکه با ایشون صحبت کردم با توکل به خدا عاشقش شدم!!!! توی این بیست سال، بیشتر عمرمون رو در بیمارستان هستیم ولی من هیچ وقت تنهاش نذاشتم. این جانباز عزیز، دستهاش به خاطر ضایعه خشک شده، به خاطر زخمهای زیاد بدنش به شکم میخوابه، روزی 10 تا قرص میخوره ، جدیداً به بیماری سرطان هم مبتلا شده، به خاطر قرصها، کلیه هاش هم از کار افتاده و دیالیز میشه ولی وقتی خبرنگار محترم ازش میپرسه خسته نشدی؟ پاسخ میده: نه! برا چی خسته بشم؟ خبرنگار: از درد دلهات برامون میگی؟ جانباز عزیز: درد دلی ندارم. - با حرکت پلک و چشم نماز میخواند https://eitaa.com/howzehamozesh/3430 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔺 "بررسی مقارن احادیث کتاب کافی و صحیح بخاری" 🔹ارائه: اساتید سجادی زاده، دلبری صوت کامل گفتمان در پیام بعدی... 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 تلگرام | ایتا 🔎فهرست نشست‌ها 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
بررسی مقارن احادیث کتاب کافی و صحیح بخاری - استاد سجادی زاده ، دلبری.mp3
50.37M
🔺 بررسی مقارن احادیث کتاب کافی و صحیح بخاری 🔹ارائه: اساتید سجادی زاده، دلبری 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🔎فهرست نشست‌ها 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹امام مخالف بود🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۶۴ که آقای ناطق نوری وزیر کشور بودند، من یادم نمی‌رود که عدّه‌ای از جوانان در خیابان ها به بدحجاب ها حمله می‌کردند. امام به ایشان نوشت: بروید و این جوانانی را که به بدحجاب ها حمله می‌کنند، بگیرید، بزنید، زندان و حبسشان کنید! امام، مخالف بود؛ در حالی که امام، آن مرد شجاع و بی‌نظیری است که مسأله‌ی حجاب را به این کشور برگرداند! هیچ کسِ دیگر غیر از امام نمی‌توانست. این هم یکی از اختصاصات امام بود. اگر غیر از امام، هر کس دیگر بود - از همین بزرگان و مقدّسین علما - هیچ کس جرأت نمی‌کرد بگوید «زنان باید با حجاب، بیرون بیایند». امام در همان ماه های اوّل پیروزی انقلاب گفت: «باید با حجاب بیایند»! این همان امام است؛ امّا در عین‌ حال با آن روش، مخالف بود و ایستادگی کرد و گفت که بچه‌های کمیته جلوِ این کار را بگیرند. البته آنها هم بچه‌های حزب اللّهی بودند؛ منتها کار را نمی‌فهمیدند، اشتباه می‌کردند. بنده هم با این‌گونه زدن و جنجال موافق نیستم. بچه‌های خوب، مؤمن، صادق، سالم، خوش‌فکر و خوش‌دل، گاهی راه را اشتباه می‌کنند! 📚 بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۳۷۶/۱۲/۱۴ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅عیادتی متفاوت صدای دلتنگی دختران مکتب نرجس س در حیاط بیمارستان شریعتی برای استاد و مدیر مدرسه در آستانه روز معلم😔 🔷خدای خوبم زمانی بود که نفسهای عمیق می کشیدیم، اکسیژن تازه وارد ریه هایمان می کردیم و یادمان می رفت سپاسگزاری کنیم، فکرمی کردیم نفس کشیدن حق ماست. هر زمان دلمان می خواست فرزندمان را در آغوش می فشردیم وفراموش می کردیم از تو بابت سلامتیش تشکر کنیم دلتنگیها که سراغمان می‌آمد، دورهمی می‌گرفتیم، از ته دل می خندیدیم و باز هم فراموش می کردیم شکرت را به جا بیاوریم. و اما اکنون همه چیز از ما دریغ شده : هوای تازه، آغوش باز به روی دلبندانمان و حتی لمس کردن سنگ قبر عزیزانمان. موجودی بسیار کوچک که همه چیز را به هم ریخت و بزرگی و مهربانی تو و کوچکی ما و نا سپاس بودنمان را به یادمان آورد مهربانم : ما را ببخش که فراموشت کردیم و در لحظه لحظه های زندگیمان جای تو خالی بود می دانیم شاید این اتفاق، تلنگری بود از سوی تو که به خود بیاییم، شاید دلتنگ این بندگان عاصی خود بودی، خواستی صدایت بزنیم و ما نفهمیدیم. ببخش ما را که ما فارغ از هر درد وغمی مشغول خود بودیم، ما را عفو کن و آن لحظاتی را که زندگیمان خالی از یاد تو بود بر ما ببخشای و ما را به آغوش گرم خودت باز گردان. خدای مهربانم به اندازه تمام نفس هایمان هزاران بار دوستت داریم🌷 اگر از یادت غفلت کردیم ما را ببخش و دوباره آرامش را به دنیا بازگردان. اللهم اشف کل مریض🌸🌸 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، سرباز می پذیرند. حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی: به تأسی از حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها یک فرزندتان را برای ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام به حوزه علمیه بفرستید. سایت استاد کاشانی http://www.hkashani.com/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
📌 آغاز ثبت نام مدرسه تخصصی امام خمینی(ره) 🚩 ا 🔹در رشته تخصصی 🔸 🗓 تاریخ ثبت نام: تا 1400/2/24 🖊 شیوه ثبت نام: سایت مدرسه: khemam.ir ارتباط با مدرسه: کانال: @paziresh_ekh2 (ایتا) تلفن: 33692931-051 همراه: +98930902623 ⬅️ پذیرش حوزه علمیه امام خمینی(ره) 🆔 https://eitaa.com/paziresh_ekh2 ⬅️ لینک ثبت نام 🆔 https://eitaa.com/ekh2_avt •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
در حال برگزاری... 💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می کند. 💢هفتاد و پنجمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء» 🔶موضوع:مقایسه ساختار قرآن و عهدین 🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمين دکتر جواد باغبانی آرانی (زيد عزّه) جلسه دوم: 🗓 زمان: سه شنبه 7 اردیبهشت ماه 1400 ⏰ ساعت 11 📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد. 🌐 ورود به نشست زنده🌐 yun.ir/IRCK برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید. •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹انسان سازی مشکل است🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی ماكسـيم گوركى مى گويد: روزى لنين مرا به نهار دعوت كرده بود. گفت: شـما را با ماهى دودى ضيافت خواهم كرد - ماهى دودى در اقتصـاد آن روز شوروى خوراكى اشرافى محسوب مى شـده اسـت - از حـاجى ترخـان فرستاده اند. سپس چينى در پيشانى سقراطى افكند و چشمان خود را به سـويى متوجـه سـاخت و چنـين افـزود: گـويى بـراى اربـاب خـود مى فرستند! چكار كنم كه اين عادت را ترك كننـد؟ اگـر امتنـاع كـنم و نپذيرم به ايشـان بر مـى خـورد. از طـرف ديگـر، همـه در گرداگردمـان گرسنه اند. نوبت ماهى دودى خوردن به مـن نمـى رسـد. از ايـن چـه مى فهميد؟ عوض كردن خلقيات و آداب و افكار يـك قـوم، كـار يـك روز و دو روز و يك سـال و دو سـال و پـنج سـال نيسـت، حتـى در نهضت هاى انقلابى. قانون خدا اين بوده كه پيغمبر بزرگوار اسلام با تأييد الهى و با اتكاى به وحى الهى، امـا بـر طبـق سـنت هاى موجـود، جامعـه مسلمان ها را بسازد. قرار نبوده پيغمبر معجزه كند و مردم را مثل كيمياگر يك باره عوض بكند. قرآن هم همين را مى گويد. قرار بود مردم بر طبـق همين اصول متعارف به دست پيغمبر عوض شوند. اما مگر اين كار در يك روز و دو روز انجام مى شود؟ مگر خم رنگرزى است كه پارچه اى را در آن بگذارند و بعد در بياورند و رنگ ديگر گرفته باشد! آدم سـازى كار مشكلى است! آدم سازى فردى مشكل است؛ جامعه سـازى صـدها برابر مشكل تر از آن است، حتى در يك نهضت انقلابى. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۸۰ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
💠 نفش باورهای اعتقادی در جرح و تعدیل راویان ✔️استاد سید محسن حسینی فقیه 📅دوشنبه 6 اردیبهشت ساعت 22 🌐به صورت آنلاین از سامانه LMS حوزه علمیه خراسان و اینستاگرام 🔉فایل صوتی در پیام رسان های تلگرام و ایتا 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 تلگرام | ایتا 🌐سامانه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان: پخش زنده (ساعت 22) 🔸اینستاگرام: پخش زنده (ساعت 22) 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
دوستان سعی کنند در همه‌ی اوقات بخصوص در تلاوت را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هر چه ممکن است. هم با تأمل و تدبر اثر می‌بخشد. عجله‌یی که همین‌طور انسان بخواند و برود و معانی را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست؛ نه این‌که بی‌فایده باشد - بالاخره انسان همین‌که توجه دارد این کلام خداست، نفس این یک تعلق و یک رشته‌ی ارتباطی است و خود همین هم مغتنم است و نباید کسی را از این‌طور قرآن خواندن منع کرد لیکن تلاوت قرآنی که مطلوب و مرغوب و مأمورٌبه است، نیست. تلاوت قرآنی مطلوب است که انسان با تدبر بخواند و کلمات الهی را بفهمد، که به نظر ما می‌شود فهمید. اگر انسان لغت عربی را بلد باشد و آنچه را هم که بلد نیست، به ترجمه مراجعه کند و در همان تدبر کند؛ دو بار، سه بار، پنج بار که بخواند، انسان فهم و انشراح ذهنی نسبت به مضمون آیه پیدا می‌کند که با بیان دیگری حاصل نمی‌شود؛ بیشتر با تدبر حاصل می‌شود؛ این را تجربه کنید. لذا انسان بار اول وقتی مثلاً ده آیه‌ی مرتبط به هم را می‌خواند، یک احساس و یک انتباه دارد؛ بار دوم، پنجم، دهم که همین را با توجه می‌خواند، انتباه دیگری دارد؛ یعنی انسان انشراح ذهن پیدا می‌کند. هرچه انسان بیشتر انس و غور پیدا کند، بیشتر می‌فهمد؛ و ما به این احتیاج داریم. ۱۳۸۴/۰۷/۱۷ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔺 "معیار سفر شرعی، مسافت یا زمان؟" 🔹ارائه: استاد محسن ملکی صوت کامل گفتمان در پیام بعدی.... 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 تلگرام | ایتا 🔎فهرست نشست‌ها 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
معیار سفر شرعی، مسافت یا زمان؟ - استاد محسن ملکی.mp3
44.52M
🔺 معیار سفر شرعی، مسافت یا زمان؟ 🔹ارائه: استاد محسن ملکی 🆔 تلگرام | ایتا 🔎فهرست نشست‌ها 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹دروغ است🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‌ گوید: چرا مؤمنین و مؤمنات به خودشان گمان خوب نبردند؟ اولًا زن و مرد را با هم ذکر می‌ کند، یعنی زن و مرد ندارد، و ثانیاً کلمه ایمان را دخالت می‌ دهد؛ می‌ خواهد بگوید ایمان ملاک وحدت و اتحاد است، مؤمنان از آن جهت که مؤمن ‏‌اند نفس واحد هستند، یعنی ملاک وحدت و اتحاد را هم بیان می‌کند. در واقع می‌ خواهد بگوید: ای مردان مؤمن و ای زنان مؤمن، آیا اگر به شما چنین تهمتی زده بودند حاضر بودید تهمتی را که به خودتان زده ‌اند بازگو کنید؛ هر جا بنشینید بگویید به من چنین تهمتی زده‌ اند و درباره من چنین حرفی می‌ ‏زنند؟ هیچ وقت درباره خودتان چنین سخنی می‌ گفتید؟ چطور اگر درباره شما حرفی بزنند خودتان می‌ فهمید که باید سکوت کنید و حرف بدی را که مردم برای شما جعل کرده‌ اند دیگر خودتان اشاعه نمی‌ دهید و می‌ فهمید که باید آن را دفن کنید، پس چرا وقتی که درباره برادران و خواهران مؤمن خودتان حرفی را می ‏‌شنوید، همان کاری را که درباره خودتان می‌ کنید درباره آنها نمی‌ کنید؟ 《لَوْلا اذْ سَمِعْتُموهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِانْفُسِهِمْ خَیراً وَ قالوا هذا افْک مُبینٌ‏》 آن وقتی که شنیدید، چرا مؤمنین گمان خوب درباره خودشان نبردند؟ چرا وقتی که شنیدند همان جا نگفتند این یک دروغ بزرگی است که جعل شده؟ پیغمبر اکرم یک ماه یا بیشتر سکوت کرد. مسلمانان غافل به جای این که روز اول بگویند هذا افْک مُبینٌ‏ این یک دروغ واضحی است که جعل شده است، مرتب بازگو کردند و گفتند شنیدیم و آن را نُقل مجلس خودشان کردند. قرآن می‌گوید: شما روز اول باید می‌ گفتید هذا افْک مُبینٌ‏. پس بعد از این‏ آگاه باشید، این افک ها که در میان شما جعل می‌شود فوراً بگویید هذا افْک مُبینٌ‏. 《لَوْلا جاؤا عَلَیهِ بِارْبَعةِ شُهَداءَ فَاذْ لَمْ یأْتوا بِالشُّهَداءِ فَاولئِک عِنْدَ اللهِ هُمُ الْکاذِبونَ‏》 شما در کارتان قانون و حساب دارید، اسلام برای شما وظیفه معین کرده؛ شرعاً وظیفه دارید که هر تهمتی نسبت به یک مسلمان شنیدید مادام که بینه شرعی اقامه نشده است بگویید دروغ است، در نزد خدا دروغ است. مقصود از جمله در نزد خدا دروغ است این است که در قانون الهی دروغ است. 📚 آشنایی با قرآن، جلد ۴، ص ۴۳ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝