#گزارش_تصویری
🔹️دوره دانش افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان
🔺 با ارائه علمی: آیتالله سند و حجج اسلام والمسلمین باقری کیا و زمانی
◾به همت قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری و مدیریت امور اساتید معاونت آموزش و مدیریت ساماندهی دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان
◾۵ مرداد ۱۴۰۰ / مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
4_5899717560554751974.mp3
2.56M
💠 من از آن روز که در بند توام، آزادم
🔺چرا من بر احوال خودم اشک نمیریزم؟ و چرا نمیدانم به کدام سرنوشت پیش میروم؟ و اینکه نفسم از سر نیرنگ با من چه برخوردی خواهد داشت؟ و ایام چه حیلتی برایم خواهد کرد؟ بر بالین من بالهای مرگ تکان میخورد و روزگار با من از سر حیلت برخورد میکند! پس با این اوصاف چرا گریه نکنم؟ اشکی برای خارج شدن روح از بدنم! برای ظلمت قبرم! برای تنگی لحد! برای پرسشهای نکیر و منکر از من! اشکی برای برهنه و خوار و بار گناه بر پشت کشیده از قبر بیرون آمدن ..
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
🔴 ترجمه حدیث نصب شده بر کتیبه حسینیه #امام_خمینی در آخرین دیدار رئیسجمهور و هیئت دولت دوازدهم با رهبر انقلاب؛
🔸إنَّ أَفْضَلَكُمْ عِنْدَهُ مَنْصَباً أَعْمَلُكُمْ فِيمَا عِنْدَهُ رَغْبَةً
🔹والامقام ترين شما نزد خداوند کسی است كه با اشتیاق بيشتر #كار كرده است.
🔺تحف العقول، جلد۱ , صفحه۲۰۴
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#سلسله_نشستهای_علمی
#تفسیر_تربیتی_5
عنوان:
مناسبات فقه تربیتی و تفسیر تربیتی
🔺 جمعه ۸ مرداد ساعت ۸ صبح
استاد محترم دکتر مجید طرقی
#موسسه_تخصصی_امام_سجاد_علیه_السلام
لینک نشست: fna.ir/eae
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸برگزاری کارناوال و جشن عید بزرگ غدیر در نقاط مختلف شهرستان مرزی رازوجرگلان توسط مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام) رازوجرگلان
*حکم آزادی شیخ زکزاکی و همسرش صادر شد*
چهارشنبه ۶ مرداد
منبع آگاه حاضر در دادگاه شیخ زکزاکی در گفتگو با «اسلام تایمز»:
اسلام تایمز: یک منبع آگاه از روند دادگاه امروز در نیجریه اعلام کرد: در جلسه ی امروز حکم آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور و همسرش صادر شد.
به گزارش اسلام تایمز، یک منبع آگاه در نیجریه دقایقی پیش طی تماسی تلفنی از صدور حکم آزادی «شیخ زکزاکی» و همسرش در دادگاه امروز خبر داد.
این منبع که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به این سوال که حکم امروز دادگاه چه بوده است؟ گفت: الحمدالله دادگاه امروز به نفع «شیخ زکزاکی» به پایان رسیده است و قاضی دادگاه حکم آزادی و و همسرش را صادر کرده است.
وی به این پرسش که چه زمانی حکم آزادی «شیخ زکزاکی» و «زینت ابراهیم» همسرش به اجرا در می آید و این دو از حبس ظالمانه آزاد می شوند؟ اینگونه پاسخ داد: درنهایت دولت نیجریه باید این حکم را اجرا کند یعنی «شیخ زکزاکی» را آزاد کند و ان شاء الله هم شیخ و همسرش را آزاد می شوند.
این درحالی است که «هارون مگاشی» یکی از اعضای تیم وکلای مدافع «شیخ زکزاکی» پیش از شروع دادگاه امروز در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد که با توجه به ارائه ی اسناد و مدارکی قوی از سوی وکلای شیخ امید بسیار به صدور حکم آزادی وی وجود دارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
اعمال توصیه شده در روز عیدغدیر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
📝 معرفی اجمالی «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🏫 قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان، مجموعه ای از استادان شاخص و ممحض در زمینه زبان و ادبیات عربی می باشد که علاوه بر اعتقاد به ارکان نظام اسلامی، نسبت به اشکالات موجود در زمینه ادبیات خوانی و همچنین آموزش و پژوهش در رشته زبان و ادبیات عربی، اطلاع لازم را داشته و با ارائه برنامه های کاربردی و عملی، خواستار فعال سازی ظرفیت های مغفول و جهت دهی ظرفیت های موجود، در راستای تحقق سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان می باشد.
📃مطابق با این سند، تا سال 1414 هجری شمسی، حوزه علمیه خراسان به اولین حوزه جهان تشیع در عرصه علوم و معارف قرآن و حدیث، ادبیات عرب، خطابه و تبلیغ ارتقاء خواهد یافت.
📄علاوه بر آن، بر اساس نظام جامع پژوهش حوزه خراسان، دستیابی به قطب علمی پژوهشی قرآن، حدیث و ادبیات عرب در سطح منطقه از اهداف کلان حوزه علمیه خراسان خواهد بود.
📜 اهداف «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
💎شناسایی ظرفیت های بالفعل و بالقوه حوزه علمیه خراسان در زمینه زبان و ادبیات عربی
💎تعامل و تفاهم با تمام نهادها، مؤسسات و مراکز فعال در زمینه زبان و ادبیات عربی
💎هم افزایی بین نهادهای فوق الذکر جهت اجرا و تحقق سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان
💎پاسخگویی به سؤالات علمی عموم استادان، پژوهشگران، دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و علاقه مندان به دانش های زبان و ادبیات قرآن کریم
💎دانش افزایی استادان و طلاب در موضوعات متعدد و متنوع حوزه زبان و ادبیات عربی
💎تدوین دستورالعمل و آئین نامه های مرتبط جهت ارائه خدمات آموزشی هدفمند و دقیق به استادان و طلاب
💎فراهم سازی زمینه لازم برای انجام نوآوری علمی در پژوهش های ادبی و قرآنی
💎هویت بخشی به استادان پیشکسوت ادبیات با برگزاری نکوداشت و ...
💎دعوت از استادان شاخص و تأثیر گذار در زمینه زبان و ادبیات قرآن کریم از خارج استان
💎تعامل و تفاهم جدی با مراکز برون حوزه ای مانند دانشگاه، انجمن زبان و ادبیات عربی و ...
💎فعال کردن بخش ادبیات عرب دفتر تدوین متون حوزه علمیه خراسان.
💎ارتباط مداوم با مدارس حوزه علمیه جهت آشنایی با وضعیت آموزش و کیفیت اجراء دروس ادبی
💎نظارت بر کیفیت اجراء رشته های تخصصی زبان و ادبیات عرب و همچنین دروس ادبی سایر رشته ها
💎برگزاری المپیاد علمی در زمینه زبان و ادبیات عربی
💎ایجاد مدرسه باز آموزی موضوعات ادبی
💎برگزاری دوره تربیت مدرس ویژه مستعدین تدریس در حوزه
💎تشکیل انجمن استادان زبان و ادبیات عرب با محوریت حوزه علمیه خراسان
💎ایجاد نگاه و دغدغه فراسازمانی در نهادها و موسسات مرتبط حوزوی نسبت به مباحث زبان و ادبیات قرآن کریم
و ...
🔵 جایگاه سازمانی «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🔹قرارگاه از نظر سازمانی، با اشراف مدیر حوزه علمیه خراسان، آیت الله مصباح عاملی «زید عزه» و تحت نظر معاون آموزش حوزه علمیه خراسان خواهد بود.
🔸ستاد دارای اعضای حقوقی و حقیقی به ترکیب ذیل می باشد:
📊 اعضای حقوقی:
1️⃣ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان (حجت الاسلام و المسلمین علوی آزیز)
2️⃣معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان (حجت الاسلام و المسلمین کندری)
3️⃣مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان (حجت الاسلام و المسلمین علوی آزیز)
4️⃣مدیر مدرسه علمیه عالی نواب (حجت الاسلام و المسلمین اسفندیاری)
📊 اعضای حقیقی ( به ترتیب حروف الفبا):
1️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد علی خیاط
2️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد حسن ربانی بیرجندی
3️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی رضایی (مسؤول قرارگاه)
4️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد عباس عبد الله پور
5️⃣استاد حمید عباس زاده
6️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین کندری
7️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد حمید محمدی
8️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد عبد الحمید واسطی
🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است!
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @arabicliteraturehozehkh
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
📸#گزارش_تصویری
🔺سلسله نشستهای دانش افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان به همت معاونت آموزش این حوزه برگزار شد.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
بسمه تعالی
#روش_حل_مساله_فقهی
استاد : #شیخ_مهدی_زمانی در سلسله نشست های دانش افزایی اساتید فقه و اصول
مقرر : محمد عبدالهی تبار
مقدمه: در هر قضیه سه طرف داریم : موضوع ، محمول ، نسبت قضیه .
برای حل مساله فقهی چند گام و مرحله را باید طی کنیم .
گام اول: موضوع شناسی .
گام اول برای حل مساله فقهی این است که ما موضوع را تشخیص دهیم . موضوعات دو گونه هستند یا موضوعات مستنبطه هستند و یا صرفه .
موضوعات مستنبطه یعنی شارع آنها را اختراع کرده .
موضوعات صرفه یعنی آن موضوعات مخترع شارع نیست و باید در آن به عرف رجوع کرد مانند اینکه خون چیست و یا اینکه بیع چیست . اگر موضوع عرفی و خارجی است که باید به عرف مراجعه کنیم . اینجا موضوع صرف است و شارع حکم را روی موضوع خارجی آورده و به موضوع کاری ندارد و موضوع را به عرف سپرده است .
اگر موضوع مستنبطه بود باید به ادله شرعی مراجعه کنیم .
یکی از مسائل مهم در اصول این است که ما در کجا باید به عرف مراجعه کنیم و سعه و ضیق عرف چقدر است .
گام اول در روش حل مساله فقهی تشخیص موضوع است که صرفه است یا مستنبطه که در اول مرجع عرف است و در ثانی مرجع شرع است .
گام دوم : تشخیص محمول است
محمولات ما در اینجا احکام است . در اینجا دو مرحله را باید دقت کنیم که این محمول آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی .
البته مرحله تشخیص وضعی یا تکلیفی بودن حکم بر مبنای آخوند و بعد ایشان است که احکام وضعی را غیر از تکلیفی می داند ولی شیخ انصاری احکام وضعیه را غیر از احکام تکلیفی نمی داند و شیخ گوید که احکام وضعیه منتزع از تکلیفی است و حکم شرعی تقسیم به تکلیفی و شرعی نمیشود . شیخ گوید اینکه شارع در بیع گوید «البیع لازم» این به معنای حرمة الفسخ میباشد که شما تعبیر به لزوم میکنید و در واقع اینجا اختلاف در تعبیر است .
ثمره این اختلاف شیخ و آخوند این است که آیا شما در حکم وضعی می توانید اصل جاری کنید یا خیر؟ که طبق نظر شیخ که گوید مجعول شرعی نیست و انتزاع عقل است خب اصول عملیه مانند استصحاب و ... جاری نمیشود .
ولی طبق مبنای اخوند اصل جاری میشود چون مجعول شرعی است نه منتزع عقلی بنابراین اصول عملیه در آن جاری میشود چون اینجا مجعولات شرعی است .
مرحله دوم در تشخیص محمول این است که حکم ما آیا مولوی است یا ارشادی که خب این مطلب هم دارای ثمرات است .
مرحله سوم در حل مساله فقهی :
تشخیص نسبت بین موضوع و محمول است که ایا نسبتی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر ؟
هر فقیهی برای تشخیص نسبت مراحلی را باید طی کند :
در اینجا هم دو مرحله عمده هست :
مرحله اول : اینکه ببیند این نسبت آیا از مستقلات عقلیه است یا از مستقلات شرعیه یا از غیر مستقلات عقلیه است .
اکثر معاملات از مستقلات عقلیه و اکثر عبادات هم از مستقلات شرعیه میباشد.
اگر مساله از مستقلات عقلیه است دیگر رجوع به روایت معنی ندارد . و اکثر معاملات از این سنخ است و باید به عقلاء بما هم عقلاء رجوع کنیم که عقلاء حکم دارند و شارع هم آن حکم عقلاء را امضاء کرده و البته در برخی جاها هم حکم عقلاء را یک تغییر کوچکی داده است .
گاهی هم از مستقلات شرعیه است که اینجا فقط باید به ادله نقلیه رجوع کنیم که اکثر عبادات از این قسم است .
گاهی هم اینگونه است که بین عقل و شرع مشترک است .
مرحله دوم در نسبت قضیه : آیا در این اثبات و نفی در این مساله ، دلیل معتبر داریم یا خیر ؟
اگر دلیل معتبر نیست: به اصول عملیه مراجعه می کنیم .
اگر دلیل معتبر وجود دارد که دو حالت دارد :
یا نسبت نقلی است که به ادله نقی رجوع می کنیم و اگر نسبت عقلی است به ادله عقلیه رجوع می کنیم .
ادله نقلی سه تا هستند : قرآن و سنت واجماع .
اولین گام رجوع به قرآن است و باید فارغ از هر دلیل خارجی باید محتوی و مفهوم و مدلول آیه را بدست بیاوریم . که البته حوزه ما از همان اول تحصیل تا خارج و حتی اساتید اصول هم در این حوزه آیات الاحکام ضعیف هستیم و کار نکردیم و متاسفانه اهل سنت از ما در این جا بیشتر کار کردند .
گام بعدی این است که باید بعد از فهم آیه به روایات مراجعه کنیم . آیات ممکن است جنبه تقیید و تخصیص داشته باشد .
مثلا در باب ارث زوجین گفته اند که زوج از همه اموال زوجه ارث میبرد ولی زوجه فقط از اموال منقول ارث می برد ولی از اموال غیر منقول ارث نمی برد . این بر خلاف آیه قرآن است چون آیه قرآن مطلق است و گوید و لهن الربع ان لم یکن لهن ولد .
بعد از آن باید به روایت مراجعه کنیم . اگر نسبت عموم و خصوص است که خب بین آنها جمع می کنیم .
ولی اگر روایت مخالف با قرآن است روایت را کنار می گذاریم یعنی اگر رابطه تباین است باید روایت را کنار بگذاریم .
مرحله بعدی این است که به روایت رجوع کنیم که در رجوع به روایت چهار کار باید انجام دهیم :
* اولین کار این است که سند روایت را بررسی کنیم. البته اختلاف است که وثوق مخبری باید باشد یا خبری ؟؟
👇👇👇