eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.3هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
637 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
محدوده+امتحاني+متون+درسي+مقطع+عمومي+سال+1399-1400.pdf
137.6K
محدوده امتحانی دروس مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
ويژگى هاى كتاب «الوسيط في أصول الفقه» برخى از اساتيد علاقمندند از خصوصيات كتاب «الوسيط» آگاه شوند، اينك در محضر مؤلف محترم هستيم و از ايشان درخواست مى شود كه ويژگى هاى اين كتاب را به صورت موجز بيان بفرماييد. با اهداء سلام خصوصيات اين كتاب به شرح زير است: 1. در آغاز جلد اوّل به سير تدوين علم اصول از قرن سوم تا قرن چهاردهم اشاره شده است تا روشن شود كه اين علم سابقه بسيار طولانى دارد تا آنجا كه به عصر ائمه اطهار(عليهم السلام) منتهى مى گردد. 2. مى گويند موضوع علم اصول است ادله اربعه است، كتاب و سنت و عقل و اجماع، بنابراين بايد براى هركدام از اين چهار دليل، باب جداگانه گشوده شود در حالى كه چنين كارى در كتاب هاى درسى انجام نگرفته است، تا آنجا كه بحث در «كتاب» در حجيت ظواهر حجيت، بحث در سنت در حجيت خبر واحد، حجيت عقل در قطع قطاع و حجيت اجماع محصل در اجماع منقول ادغام شده اند. ولى در اين كتاب براى هركدام از اين چهار دليل باب مستقلى گشوده شده است. 3. بر مسائل هر علمى بايد از دلايل متناسب با موقعيت آن علم استدلال نمود، از اين جهت استدلال بر مسائل اصولى با قواعد فلسفى كاملاً ناروا است، از اين جهت در اين كتاب از قواعد فلسفى زير بهره گرفته نشده است: 1. الواحد لا يصدر منه إلاّ الواحد(در مبحث صحيح و اعم). 2. بحث درباره جنس و فصل، ماده و صورت در مبحث مشتق. 3. تركيب اتحادى و انضممى در بحث اجتماع امر و نهى. 4. بحث درباره لا بشرط مقسمى و قسمى، در بحث مطلق إلى غير ذلك كه كوچك ترين ارتباطى به مسائل اصولى ندارند. و مساحتى از كتاب هاى اصولى را گرفته اند. 4. فقهاى عامه بر استنباط احكام شرعى با قواعد هفتگانه استدلال مى كنند، مانند قياس، استحسان، سد الذرايع و....» ولى در كتاب هاى متأخرين بحثى از اينها صورت نگرفته، در حالى كه در كتاب هاى قدماء مانند «الذريعه» سيد مرتضى، «عدّه» شيخ طوسى همه اين قواعد مورد بحث واقع شده، و لذا در اين كتاب، اصول هفتگانه ياد شده مورد بررسى واقع شده است. مسلماً يك فقيه نمى تواند از دلايل مخالف آگاه نباشد. 5. بحث هاى جانبى مانند جبر و اختيار به مناسبت طلب و اراده، كه خود بحث كلامى است مطرح نشده است زيرا كوچك ترين اثرى در استنباط ندارد جز اين كه طلبه را از رسيدن به مقصد باز دارد. 6. غالباً ثمرات فقهى هر مسأله به صورت موجز مطرح شده است تا تدريس اصول فقه بسان قواعد رياضى با تمرين همراه باشد. 7. در اصول عمليه كه يكى از آنها تخيير است باب مستقلى در رسائل و كفايه نيست، بخشى از آن در شك در تكليف و بخشى در شك در مكلف به مطرح شده است و چنين كار اين جا نوع ناهماهنگى در ذهن طلبه پديد مى آورد. در اين كتاب اصل تخيير، به طور مستقل مطرح شده است. در پايان هيچ كار بشرى بدون كاستى نيست مسلماً اين كتاب از اين قاعده مستثنى نيست، لذا تذكرات اساتيد مورد احترام مؤلف است كه در چاپ هاى بعدى رعايت شود. از شما تشكر مى كنيم كه ما را از خصوصيات اين كتاب آگاه فرموديد. ضمناً يادآورى مى شود كه مؤلف متجاوز از هفتاد سال در حوزه به تدريس اصول و فقه پرداخته است و از تجارب خود در اين تأليف بهره گرفته است. عليرضا سبحانى •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
✅ استاد مهدی تهرانی: مقایسه آیت الله و آیت الله 🔹روش اجتهاد آیت الله خویی در مقایسه با روش اجتهاد آیت الله بروجردی ساده‌تر است. 🔹آیت الله هنگامی که به مسئله فقهی می‌رسد، ابتدا آیات و روایات را جمع‌آوری می‌کند، سپس به روایات می‌پردازد که در این بررسی فقط به وثاقت راوی توجه دارد، سپس به دلالی می‌پردازد. 🔹ولی آیت الله ، ابتدا اقوال فقها و استدلال‌های آنها را استقصا می‌کند، سپس فهرستی از ادله بر اساس استقصای مزبور ارائه می‌دهد. در ، بسیاری از روایت‌ها را که متن‌های مختلفی دارند، به یک روایت بازمی‌گرداند. در ، روایات را به صرف ضعف سندی کنار نمی‌گذارد، بلکه عمل فقها را ملاکی در اعتبار آنها می‌داند و برخی روایات را به دلیل وجود در یک اصل مانند اصل ابن ابی عمیر می‌پذیرد. آنگاه در ، با توجه به آرای فقها، دلالت آیات و روایات را ارزیابی می‌کند. (مصاحبه؛ در کتاب پیش‌درآمدی بر مکتب‌شناسی فقهی، ص۳۵۱) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
__اربعین.mp3
3.43M
شیعه یک جمع متفرّقى بود... امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانه‌هاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همه‌ى اینها را به هم وصل می‌کرد. آن رشته چه بود؟ رشته‌ى اطاعت و فرمان‌بَرى از مرکزیّت تشیّع، از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام؛ همه‌ى این رشته‌ها به آنجا متّصل می‌شد؛ قلبى بود که به همه‌ى اعضا فرمان می‌داد؛ و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود... امّا یک کنگره‌ى جهانى لازم بود براى شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهم‌السّلام). این کنگره‌ى جهانى را معیّن کردند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنباله‌روِ عاشوراى حسین است. ۱۳۵۲/۱۲/۲۴ مقام معظم رهبری
🔰 مرحوم آیت الله سید محمد موسوی نژاد 🔸 به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزا جوادآقا تهرانی مدرسه علمیه ای را در انتهای کوچه چهارباغ مشهد برای تربیت و تحصیل طلاب تأسیس کرد و مدیریت آن را تا اواخر عمر بر عهده گرفت که این مدرسه بعدها به نام وی شهرت یافت. وی حتی در جریان دفاع مقدس نیز همانند انقلاب، نسبت به حضور حساب شده طلاب در میادین نظامی تأکید داشت و می‌گفت: "طلبه ای که هنوز چیزی یاد نگرفته و معمم هم نشده و اخلاق درستی هم تعلم نکرده، به درد جبهه نمی‌خورد". 🔻 مطالعه بیشتر: https://yaran-khorasan.com/19047 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔺عرضه کتاب «الفائق فی الأصول» در کتابخوان همراه نور ✔️در راستای تسهیل دسترسی طلاب و دانشجویان رشته های علوم اسلامی و با همکاری موسسه انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کتاب‌های درسی در سامانه کتابخوان همراه نور بارگزاری و در دسترس قرار گرفت. کتابخوان همراه نور با ارائه نسخه‌های موبایلی، رایانه‌ای و اینترنتی، کاربر را با هر سخت افزار و در هر بستری پشتیبانی می‌نماید. 📗کتاب «الفائق فی الأصول» در کتابخوان همراه نور: www.hamrahnoor.ir/book/76000 📚کتابخانه دروس حوزوی در کتابخوان همراه نور: www.noorsoft.org/fa/News/View/111133 📙تخفیف‌های ویژۀ آغاز سال تحصیلی در نورمگز : www.noorsoft.org/fa/News/View/111131 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
♻️ موسسه وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
♻️ موسسه وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
مجازی هم اکنون در حال برگزاری....... 📌موضوع: نگرشى ديگر به اربعين 🔰با ارائه: استاد ارجمند حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شيخ عبدالحمید واسطى ⏰زمان: 2 شنبه، ( 5 مهر ۱۴۰۰) ساعت: 10 صبح ✅لینک وبینار : https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-07-5 ✅ لایو اینستاگرام: Instagram.com/isin_ir ..🌿....🌿....🌿....🌿 🏫مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💢جنجال ارث زنان در مصر و عقب‌نشینی دارالافتاء ✔️ موضوع مساوات زن و مرد در ارث و نگاه قانون و شریعت در این باره، بار دیگر در مصر جنجال‌آفرین شده است. علی جمعه مفتی سابق مصر در واکنش به ارث گذاشتن پدرها برای دختران در زمان حیات، آن را عملی شرم‌آور توصیف کرد! او در مصاحبه‌ای تلویزیونی، تقسیم ارث بر اساس قوانین اسلامی را با تصرف مالک در اموال خود در زمان حیات “متفاوت” شمرده و گفت: «هر کسی که چنین اقدامی‌کند، جایگاه او “آتش جهنم” خواهد بود»؟! اظهارات علی جمعه، موجب اعتراض برخی از اشخاص همچون مبروک عطیه مبلغ و استاد دانشگاه الازهر در این باره شد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/p43854 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»: هدف آن است تا از این طريق بتوان اندکی از راه های رفته توأم با سختی و پیچیدگی های پژوهشی فرزانگان را به دانشجویان و پژوهشگران جوان این مرز و بوم انتقال دهد. برخی از محورهای مورد بحث در این مجموعه نشست ها: - انگیزه ها و خود باوری پژوهش، - سختی ها و مشکلات پیش روی پژوهش، - الگوهای موفق پژوهشی، - روش ها و راهکارهای منطفی پژوهشی، - جنبه های معنوی و توفیقات الهی در مسیر پژوهش، - ضرورت های انجام پژوهش، - چگونگی دستیابی به موضوعات پژوهشی، - مهم ترین نتایج و دستاوردهای پژوهشی، - پژوهش سالم مبتنی بر اصول اخلاقی - معرفی کتابهای علمی و تخصصی مرتبط - توصیه ها و راهکارهای عملیاتی برای راهنمایی و مشاوره پایان نامه ها و.... 🔹نشست نهم با حضور: دکتر احمد پاکتچی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 🔹 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۷/۴ - از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳ 🌀 لینک ورود به نشست: http://vroom.ut.ac.ir/farabi21 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔴 اطلاعیه 🔴 🔷️ کمیته اجرایی رقابت علمی نخبگانی کشوری علوم عقلی (منطق و فلسفه) دو نکته به اطلاع تمامی متقاضیان رقابت علمی منطق و فلسفه می رساند. 💠 نکته اول : تاریخ آزمون آزمایشی رقابت علمی نخبگانی منطق و فلسفه از پنج شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ به روز جمعه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح تغییر یافت . تعداد سوالات آزمون آزمایشی ۵۰ سوال تستی است . هدف از آزمون آزمایشی، آشنایی متقاضیان با کمّ و کیف سوالات و آمادگی جهت رقابت اصلی مرحله اول است. 💠 نکته دوم : بر اساس اساسنامه رقابت های علمی نخبگانی حوزه علمیه خراسان ماده ۸ درباره شیوه نامه برگزاری رقابت ها، نفرات برتر مرحله اول که حداقل ۷۵ درصد امتیاز آزمون مرحله اول را کسب کنند، برای مرحله دوم رقابت ها که در روز جمعه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار می شود، دعوت می شوند. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می شود. دبیرخانه‌رقابت‌های‌علمی‌نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
🔺در اولین همایش ملی مطالعات اربعین: ✳️ مطالعات اربعین، ابعاد و چالش‌ها 💠 استاد مجتبی الهی خراسانی 📆 دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ (روز اربعین) ⏰ ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ 🔹برگزار کننده: آستان قدس رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی 🌐 لینک‌های پخش زنده: webinar.razavi.ir/qom aparat.com/qomislamic/live instagram.com/qomislamic •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🌹طلّاب بزرگوار🌹 برادران ارجمند و خواهران گرامی! آموزش قواعد و نکات پُرکاربرد 🔶🔷 علم صرف از 0️⃣ تا 0️⃣0️⃣1️⃣ 🔷🔶 علم نحو از 0️⃣ تا 0️⃣0️⃣1️⃣ 🔶🔷 علم لغت از 0️⃣ تا 0️⃣0️⃣1️⃣ 🔷🔶 علم بلاغت از 0️⃣ تا 0️⃣0️⃣1️⃣ برای مرور مباحث پُرکاربرد این چهار شاخه ادبیات عربی، وارد این کانال شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c تا مقصد، راهی نیست... https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
AUD-20210926-WA0098.mp3
11.36M
‌‌ 🔉 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» 🔹صوت نشست نهم با حضور: دکتر احمد پاکتچی یکشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ✅ کیفیت متوسط (۱۱ مگابایت) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
مجازی هم اکنون در حال برگزاری....... 📌موضوع: نگرشى ديگر به اربعين 🔰با ارائه: استاد ارجمند حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شيخ عبدالحمید واسطى ⏰زمان: 2 شنبه، ( 5 مهر ۱۴۰۰) ساعت: 10 صبح ✅لینک وبینار : https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-07-5 ✅ لایو اینستاگرام: Instagram.com/isin_ir ..🌿....🌿....🌿....🌿 🏫مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔸 آشنایی با عبقات الانوار 🔹 در سده دوازدهم و سیزدهم هجری یکی از مشاهیر اهل سنت هند، عبدالعزیز بن ولی الله دهلوی (م: 1239) کتابی به نام «تحفه اثناعشريه» نگاشت که در ضمن دوازده باب به ردّ و انکار عقاید شیعه پرداخت، از جمله باب پنجم تا هشتم که به ترتیب در باب الهیات، نبوت، امامت و معاد سخن می‌گوید. 🔸دانشوران شیعی، از همان زمان، به پاسخ‌گویی مطالب این کتاب پرداختند. بعضی تمام کتاب را هدف قرار داده، و برخی دیگر، پاره‌ای از ابواب را پاسخ گفتند. 🔹 در میان این کتاب‌ها، چند کتاب از علامه سید محمد قلی کنتوری (5 ذیقعده 1188- 4 محرم 1360) جلب نظر می‌کند. 🔸 کتاب « السيف الناصری » در جواب باب اول تحفه اثناعشریه . 🔸 کتاب « تقليب المکائد » در جواب باب دوم تحفه اثناعشریه. 🔸 کتاب « برهان السعاده » در جواب باب هفتم تحفه اثناعشریه. 🔸 کتاب « تشييد المطاعن » در جواب باب دهم تحفه اثناعشریه. 🔸 کتاب « مصارع الافهام» در جواب باب یازدهم تحفه اثناعشریه. 🔹از علامه سید محمد قلی، فرزندان دانشوری بر جای مانده است از جمله : 🔸سید اعجاز حسین (م: 1286). 🔸سید سراج حسین (م: 1282). 🔸میر حامد حسین (م: 18 صفر 1306). 🔹 عبقات الانوار، یکی از آثاری است که در پاسخ باب هفتم تحفه اثنا عشریه، تألیف شد. اهمیت این کتاب جاودانه آن‌چنان بود که نام و یاد مؤلف آن را برای همیشه در طول تاریخ و در دل‌های حق‌طلبان جاودانه ساخت؛ به گونه‌ای که با وجود دیگر تألیفات میرحامد حسین از یک‌سو، و دیگر کتاب‌هایی که در پاسخ باب هفتم تحفه­ اثناعشریه نوشته شده؛ تنها نام میرحامد حسین ـ آن هم با یادگار ماندگارش عبقات الانوار ـ پیوند استوار یافت و بر جای ماند. 🔸باب هفتم از کتاب تحفه­ اثنا عشریه به دو بخش اصلی تقسیم شده که هریک از آن دو بخش ، به بخش های فرعی کوچکتر تقسیم شده اند. 🔹 علامه میرحامد حسین در پاسخ به هر یک از آن‌ بخش‌های فرعی، یک مجلّد مستقل نگاشت. تفصیل این مجلّدات به شرح زیر است: 🔸مجلد اول: حدیث غدیر « من کنتُ مولاه فهذا علیٌّ مولاه». 🔸مجلد دوم: حدیث منزلت « أنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إلَّا أنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي‏». 🔸مجلد سوم: حدیث ولایت « إنَّ عَلِيّاً مِنِّي وَ أنَا مِنْه‏ و هو مولى كلّ مؤمن بعدي». 🔸مجلد چهارم: حدیث طیر « اللَّهُمَّ ائْتِنِي بِأحَبِّ خَلْقِكَ إلَيْكَ يَأْكُلْ مَعِي مِنْ هَذَا الطَّیِر». 🔸مجلد پنجم: حدیث مدینة العلم « أنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا». 🔸مجلد ششم: حدیث تشبیه «مَنْ أرَادَ أنْ يَنْظُرَ إلَى آدَمَ فِي عِلْمِهِ وَ... فَلْيَنْظُرْ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ». 🔸مجلد هفتم: حدیث مناصبه « مَنْ نَاصَبَ عَلِيّاً الخِلافة فَهُوَ كَافِر». 🔸مجلد هشتم: حدیث نور « كنت أنا و علىّ نوراً بين يدى اللهَ عزّ و جل‏...». 🔸مجلد نهم: حدیث رایت « لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللهَ وَ رَسُولَه‏». 🔸مجلد دهم: حدیث مع الحق « علىّ مع الحقّ و الحقّ مع على‏». 🔸مجلد یازدهم: حدیث خاصف النعل « انّ منكم من يقاتل على تأويل القرآن كما قاتلت على تنزيله... و لکن خاصف النعل». 🔸مجلد دوازدهم: حدیث ثقلین «إنّی تاركٌ فيکم الثِقلين... کتاب الله و عترتی...». 🔹مجلّد آیات ، شامل شش آیه ­: 1ـ « إنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا...» ( مائده/ 55 ) 2ـ « إنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَيْت‏...» ( احزاب/ 33) 3ـ « قُلْ لا أسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أجْراً إلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» (شوری/ 23 ) 4ـ « فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ... فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا...» ( آل‌عمران/ 61 ) 5ـ « إنَّما أنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هاد» ( رعد/ 7 ) 6ـ « وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أولئِكَ الْمُقَرَّبُون‏» ( واقعه/10-11) 🔸 مهم‌ترین ویژگی کتاب عبقات پای‌بندی به اصول و آداب مناظره و قوانین پژوهش مانند: حلم، متانت، امانت در نقل، استناد به مطالب مورد قبول مخالف، فراگیری همه جوانب به طور کامل، نشان دادن تحریفات و تصرّفات، نشان دادن تناقض‌های سخنان دهلوی، رجوع به شأن صدور احادیث، بررسی متون احادیث و... است. 🌹رحمه الله تعالی و حشره مع امیرالمومنین علیه السلام 🌹 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
20-Seyed-Ali-Mousavi.Madahi-94.mp3
9.45M
💠 حسین یا ثارالله،یا ثارالله،ابی عبدالله 🌑 جامانده اربعین 🔺 حسین جان..... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
در ماه محرم به حرم امام حسین مشرف شده بود. زیر قبه از اباعبدالله خواسته بود که سال دیگه در روز اربعین شهید شود.(۱۳۹۵) 🌹شهید روز اربعین " " 🌹 تاریخ شهادت: ۱۳۹۶/۸/۱۸ کار جهادی کردن ، روحیه جهادی داشتن هم میخواد یکی از خصوصیات ، این بود که تبلیغ رو منحصر در مسجد و منبر و جلسات مذهبی نمیدونست. در مناسبتها، ایام و یا برنامه های خاص اعم از فرهنگی ، اقتصادی ، محیط زیست و یا حتی ورزشی دنبال این بود که چطور میتواند نقش موثری ایفا کند. یادمه در یکی از همین مسابقات شهرآورد فوتبال بین تیم استقلال و پیروزی خودش رو به ورزشگاه رسونده بود با مشقت فراوان ،تا اینکه بتونه به بهانه پاسخگویی به مسائل شرعی ، با جوان ها ارتباط چهره به چهره داشته باشه و میگفت جوانان رو که همیشه نباید در مسجد و جلسات مذهبی دید.باید سراغشون رفت.😊 حجت الاسلام محمود این عملش آدم رو یاد مضمون روایتی میندازه که در مورد ویژگیهای پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : به سراغ مردم میرفت ومنتظر نمیماند که به سراغش بیایند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💢علامه حسن‌زاده آملی و سنت‌های فراموش‌شده آموزشی ✍️دکتر سید عباس صالحی 🔻علامه ذوالفنون استاد حسن‌زاده آملی نمادی از زیست متفاوت در دانش‌ورزی بود. به نظر می‌رسد که او از آخرین نمونه‌های این نسل بود. 🔷ملای کتابی! 🔸علامه حسن‌زاده آملی چند بار این خاطره را نقل کرده بودند که وقتی از علامه شعرانی درباره یکی از بزرگان پرسیده بودند که ایشان از نظر علمی چگونه‌اند؟ ایشان در پاسخ فرموده بودند که ملای کتابی نیستند! به نظرم این تعبیر بسیار مهمی است و اشاره به یک سنت آموزشی دارد که متأسفانه هم در دانشگاه‌ها و هم در حوزه‌های علمیه منسوخ شده و یا کم‌تر دنبال می‌شود. ملای کتابی کسی است که متون اصلی علم را از آغاز تا انتها می‌خواند، برای فهم سطر به سطر بلکه واژه به واژه از جان‌مایه می‌گذارد، تحصیل آن متون را به همان شیوه پیش عالی‌ترین دانایان آن متن دنبال می‌کند، حتی گاه یک متن مفصل چونان شفا و اسفار را از آغاز تا پایان پیش چند استاد می‌گذراند و پس از گذران تحصیل چونان استادان مبرز خوبش، او هم این متون. از آغاز تا پایان تدریس می‌کند و بارها و بارها آن را ارایه می‌کند. متأسفانه این سنت در اثر فست‌فودگی دانش‌پژوهی رو به انقراض است. دانشجویان و طلاب چند برگی از متن را می‌خوانند و در ترکیب‌سازی شتاب‌زده، مدعی فهم مفاهیم مندرج در متون می‌شوند، غافل از آن که متون اصلی، شبکه‌ای درونی از فهم معانی دارند که جز در افق آن نمی‌توان به فهم معنا و دیدگاه مؤلف آثار نزدیک شد. 👈 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/w46328 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا الیه راجعون درگذشت عالم بزرگوار حضرت آیت الله حسن زاده آملی (قدس سره) مایه تأسف و تأثر گردید، فقید سعید سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تالیف و تدریس پرداخته و آثار ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشته است. ایشان از شخصیت های علمی حوزه بود که علاوه بر فقه و اصول و فلسفه و در علوم دیگر، تبحّر کافی داشت و در صفای نفس و سلوک کم نظیر بود. درگذشت این عالم خسارت عظیم و جبران ناپذیری بر حوزه علمیه و جامعه علمی است. اینجانب مراتب تسلیت خود را به علمای اعلام و حوزه های علمیه و بازماندگان آن مرحوم و مردم عزیز مازندران، عرضه میدارم و از خداوند متعال برای فقید سعید علو درجه و بازماندگان صبر جمیل خواهانم. حوزه علمیه قم جعفر سبحانی اربعین حسینی 1443 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
از این فرصت، کمال استفاده را باید بُرد. یکی از دغدغه‌ی طلاب مستعد و گرامی، کسب اطلاع و بهره مندی از نظرات اساتید ارجمند، برای آینده تحصیلی است، چه رشته ای ؟ چه مدرسه ای؟ کدام شهر؟ کدام کتاب؟ حوزه یا دانشگاه؟ چگونه درس بخوانیم، چگونه تدریس کنیم؟ برای سطح ۲ کدام مدرسه ؟ و ده ها سوال دیگر ... با حمایت مسئولین محترم مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و بذل محبت اساتید گرامی، این امر خطیر و ارزشمند محقق شده است و در طول یک ماه گذشته به بیش از ۴۰۰ سوال مراجعین از طلاب گرامی در نقاط مختلف کشور ، ارائه مشاوره شده و بحمدالله، این همفکری و هم افزایی از جانب مُراجعین مورد تقدیر و سپاس قرار گرفته است . در دین اسلام بر امر مشاوره تاکید فراوان شده است و این مشورت، تاثیر بسزایی در روشن شدن آینده و ارتقاء تصمیم گیری مطلوب برای طلاب گرامی دارد . شورای علمی مدیریت ارزشیابی حوزه علمیه اقدام به ارائه مشاوره علمی پژوهشی برای طلاب محترم اساتید سطوح عالی حوزه علمیه کرده است. ✅زمینه‌های مشاوره: 🔹️ اخلاق و تربیت 🔹️انتخاب مسیر و هدف 🔸مقاله‌نویسی 🔸مشاوره تحصیلی 🔹هویت طلبگی 🔹روش مطالعه دروس حوزه 🔸اصول‌پژوهی 🔸فقه‌پژوهی 🔹کلام‌پژوهشی 🔹️ انتخاب رشته 🔸️ روش تدریس 🔸️ روش درس خواندن (فقه، اصول، کلام، فلسفه و ... ) آدرس کانال: @mashverat_elmi جهت دسترسی به شناسه و پیشینه علمی اساتید مشاوره به این‌جا مراجعه شود. کانال مشاوره علمی https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @mashverat_elmi