eitaa logo
امام حسین علیه السلام
289 دنبال‌کننده
8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
245 فایل
ادمین @davodnemati
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱بسم الله الرحمن الرحیم 🔷جلسه اول یک شنبه99/02/07 ♦️ به ضمیر شأن و قصه ضمیرمجهول، امر و حدیث نیز مى گویند عرب هرگاه بخواهد جمله اى را بیاورد که مفهومى مهم و در خور توجه دارد به گونه اى که سزاوار است توجه شنوندگان بدان جلب شود با تاکید بر اینکه آن معنی واقع شده یا شدنی است آن را مستقیماً بیان نمى کند بلکه توضیح بعد الابهام می آورد یعنی ابتدا ضمیرى که مرجع متقدم ندارد را به کار مى گیرد تا کنجکاوی شنونده را برانگیزد و وى را راغب و مشتاق کند به استماع بقیه کلام، سپس مفاد خبر را می آورد. این ضمیر که مبتدا یا اسم نواسخ بوده و همیشه مفرد است فایده اش گرامی داشت و تعظیم و تقویت مخبر عنه است مانند: "قل هوالله احد؛ بگو: البته خداوند یگانه است. ❇️ذکر چند مورد از ضمایر شأن در قرآن: 1. «و هو محرّم علیکم إخراجهم» در حالی كه البته بیرون ساختن آنان بر شما حرام بود. هو ضمیر شأن و مبتدا، و خبر آن جمله «محرّم علیكم إخراجهم» است؛ بنابراین كه إخراجهم مبتداى مؤخّر و محرّم با ضمیر مستتر نایب فاعل، خبر مقدّم باشد. 💢 2. « إنّه من یتّق و یصبر فإنّ الله لا یضیع أجر المحسنین» بی گمان هرکه تقوا پیشه کند خدا پاداش نیکو کاران را تباه نمی کند. هاء ضمیر شأن و اسم ناسخ است، وجمله شرطیه اسمیه یعنی من یتّق الخ خبر آن است. [در ادامه: من شرطیه مبتدا، و مجموع جمله شرط و جواب خبر من است..] نظیر این ترکیب در دو آیه «أنّه من یحادد الله و رسوله فأنّ له نار جهنّم» «إنّه من یشرک بالله فقد حرّم الله علیه الجنّة» هم جاری است. باید دانست که «لفظ فعل شرط» در این مثال ها مجزوم است اما « جمله شرط + جمله جواب» مجموعا خبر انّ و مرفوع است. 💢 3. «إنّه ربّی أحسن مثوای» در تفسير «قال مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ» دو احتمال داده‌اند الف: خداوند پروردگار من است كه مقام مرا گرامى داشته است. ب: عزيز مصر مالك من است و به من جای نیکو داده است. ضمیر هاء را که اسم إنّ است گاه به الله و گاه به عزیز مصر برگردانده اند و ربّی را خبرآن گرفته اند اما آیا می توان آن را ضمیر شآن گرفت؟ ترجیحا خیر. از آنجا که ضمیر شأن از پنج جهت مخالف باب ضمایر است، نحویون جایی ضمیر شأن می گیرند که غیر آن ممکن نباشد. (پنج جهت: مرجعش مؤخر است- مرجعش جمله است – صرف نمی شود – جز مبتدا و معمول نواسخ قرار نمی گیرد – متبوع توابع نمی شود). البته اهل المعانی و البیان امکان این مساله را منوط به سیاق و اقتضای کلام می دانند نه مرجحات نحوی. 💢 4. «ویکأنّه لایفلح الکافرون» ای وای، گویی که کافران رستگار نمی گردند. ویکأنّ مرکب از (وَیْ) و (کَأَنَّ) یا (وَیْکَ) و (أَنَّ). واژه (وَیْ) یا (وَیْکَ با حرف خطاب) اسم الفعل مضارع است و برای تعجّب و تندّم به کار می‌رود، و در اینجا معنی تندّم یعنی اظهار پشیمانی دارد. ناسخ در حالت اول کأنّ است و در حالت دوم أنّ. البته حالت سومی هم متصور است که کاف حرف جر تعلیل و أنّ ناسخ باشد، کأنّ = لأنّ با این معنی: أعجب لعدم فلاح الکافرین. ترجمه ما بر اساس ترکیب اول بود. در اینجا هاء ضمیر حتما برای شأن و قصه است چون در غیر این صورت بین اسم و خبر ناسخ، رابطی نخواهد بود. 💢 5. با توجه به مسائل ضمیر شأن به نظر شما آیا می توان ضمیر را در آیه مبارکه «و ما هو بمزحزحه من العذاب أن یعمّر» ضمیر شأن گرفت؟ 🌹🌹جواب سوال را به آیدی @mrtztpak ارسال کنید و هدیه بگیرید 🌹🌹 ✅هر روز یک سوال و یک جایزه ✅
خطبه شعبانیه،.m4a
13.45M
🌱پله های ترقی 🍀دومین روز ماه مبارک رمضان 🍃 یک شنبه ۹۹/۲/۷ علمیه قرآنی امام حسین علیه السلام 🌹حجت الاسلام و المسلمین باقری
✅✅ قطره های از ادبیات قرآنی ✅✅ ☘️بسم الله الرحمن الرحیم☘️ 🌹جلسه دوم🌹 99/02/7دوشنبه 🌴تحذیر و اغراء جزء باب مفعول به هستند. تحذیریعنی توجه دادن مخاطب (گاهی برای غیر مخاطب نیز واقع می‌شود) بر امر مکروه و ناگوار جهت اجتناب از آن، با نصب اسمی مذکور«محذّرمنه یا محذّر یا هر دو» توسط فعل محذوف "إحذر" و نظائر آن. روش های تحذیر از إغراء بیشتر است: الف) ذکر فقط يكی از محذَّر‌منه یا محذّر؛ سه گونه است: 1. تکرار مانند «الغیبةَ الغیبةَ» «قلبَک قلبَک»؛ دومی تأکید لفظی است 2. عطف واو مانند «الغیبةَ و النمیمةَ» «قلبَک و لسانَک»؛ دومی معطوف است. 3. بدون عطف و تکرارمانند «الغیبةَ»؛ «لسانَک»؛ در همه مثال ها عامل الغیبة را اُترُک یا تجنّبْ و عامل قلبَک را اِحفَظ و صُن می توانيم بگیریم. 🌱 ب) ذکر هر دوی محذّر و محذّر منه؛ سه گونه است: 1. عطف واو مانند «إیّاک و التکبرَ» 2. جر با مِن مانند «إیّاک من الحسد» 3. بدون عطف و جر مانند «إیّاک المعاصیَ». می توانیم تقدیر را در مثال اول أحذِّرُک و أبغِّضُ التکبّرَ (عطف جمله به جمله) و در مثال دوم جنِّبْ نفسَک من الحسد و در مثال سوم أبعِّدُک المعاصیَ بگیریم. إغراء یعنی توجه دادن مخاطب (إغراء فقط نسبت به مخاطب واقع می‌شود) به امر محبوب جهت انجام آن، با نصب امر محبوب توسط فعل محذوفِ ‌"إلزم" و نظائر آن؛ إغراء به سه شکل تکرار و عطف و بدون تکرار و عطف بکار می رود «القرآنَ القرآنَ» «الصلاةَ و الصومَ» «الأبَوینِ». عامل را به ترتیب إلزَمْ و واظِبْ و راعِ و نظایر اینها می توانیم بگیریم. 🌱 🌺ذکر چند مورد از قرآن🌺 1. «فقال لَهم رسولُ الله ناقةَ الله و سُقیاها» دو ترجمه می شود ارائه کرد الف: به آنان گفت زنهار! متعرض شتر خدا و محل آب خوردنش نشوید یعنی تقدیر اِحذَروا ناقةَ الله و لاتتعرّضوا سقیاها و از باب تحذیر باشد. ب: به آنان گفت شتر خدا و نوبت آب خوردنش را حرمت نهید یعنی تقدیر راعُوا و احترِمُوا ناقةَ الله و الزَموا سقیاها و از باب اغراء باشد. البته عمده مفسرین و مترجمین آن را تحذیر (و البته تنها تحذیر قرآن!) می دانند. می توان عطف "و سقیاها" را عطف جمل یا عطف مفردات دانست. سُقیا در اصل اسم مصدر و به معنی آب خوردن است و در اینجا به محل آب خوردن یا نوبت آب خوردن اطلاق شده است. 🌱 2. «فأقم وجهَک للدینِ حنیفاً فِطرةَ الله الّتی فطَرَ الناسَ علیها» پس روی خودرا "با گرایش تمامِ به حق" به سوی این دین کن، با همان سرشت خدایی که خداوند مردم را به آن سرشته است. فطرةَ مفعول به برای الزَمْ و ازباب اغراء است یعنی همراه و ملازم فطرت باشید. اشاره دارد به اینکه این دین توصیه شده در آیه همان است که فطرت الهی ما، ما را به آن رهنمون می شود. فطرة به معني نوع آفرينش مصدر نوع است از فَطْربه معنی ایجاد و ابداع. 🌱 3. «صبغةَ الله» صبغة مصدر نوع از صَبْغ است به معنی رنگ کردن. دو وجه در نصب صبغة؛ الف: صبغة مفعول مطلق برای فعل محذوف أی صبغنا اللّهُ صبغةَ الله یا برای فعل آمنّا در آیه قبل أی آمنّا إيمانَ الله و ایمان را صبغه نامیدن جنبه بلاغی (استعاره مصرحه) دارد. ب: مفعول به برای الزَمُوا یا بادِرُوا و از باب اغراء است یعنی رنگ الهی بگیرید یا به نگارگری خدا بشتابید؛ که البته آن رنگ و نگار ایمان است. هر دو وجه نصب اشاره دارد که ایمان مذکوردر آیه قبل صبغه الهی داشته بلکه أحسن الصِبَغ است نه مسیحی یا یهودی شدن کذایی موصوف. 🌱 4. «ما جعَل َ علیکُم فی الدین من حرجٍ ملّةَ أبیکم إبراهیم» ملّة اسمی جامد و در اصل به معنی کیش و آیین است و گاه به گروهی که به یک شریعت هستند گفته شده. در اینجا منصوب است از باب اغراء با تقدیر اتّبِعوا. و ممکن است نعت مقطوع یا عطف بیان مقطوع از الدین باشد با تقدیر أعنی و أقصُدُ. 🌱 ⭕️سوال امروز⭕️ 5. با عنایت به آنچه گذشت نصب در دو آیه مبارکه «و المؤمنون یؤمنون بما أنزل.. و المقیمینَ الصلاةَ و المؤتون الزکاة» و «و لکنّ البرّ مَن آمن بالله..و الموفون بعهدهم إذا عاهدوا والصابرین فی البأساء» چه وجوه ترکیبی دارد؟ ♦️♦️ جواب سوال را به آیدی @mrtztpak ارسال کنید ♦️♦️ 🔷🔷 هر روز یک سوال و یک جایزه 🔷🔷
خطبه شعبانیه..m4a
12.05M
🌱پله های ترقی 🍀سومین روز ماه مبارک رمضان 🍃 دو شنبه ۹۹/۰۲/۰۸ علمیه قرآنی امام حسین علیه السلام 🌹حجت الاسلام و المسلمین باقری
امام حسین علیه السلام
🌱بسم الله الرحمن الرحیم 🔷جلسه اول یک شنبه99/02/07 ♦️ به ضمیر شأن و قصه ضمیرمجهول، امر و حد
🌱 باسمه تعالی 🍃 برنده جلسه اول "قطره هایی از ادبیات قرانی" 🌹طلبه ارجمند :جناب اقای امیرحسین جوادی 🍃🍃هر روز یک سوال و یک جایزه🍃🍃