ا در نتیجه وضعیت کرونا (نبرد کوید۱۹ چین علیه اقتصاد غرب و گروه بازار مالی اتحادیه اروپا) و رسیدن به مرز ورشکستکی این کشورها لازمه شعله ور شدن در جنگهای منطقه ای و حتی بزرگتر، مانند آنچه پوتین هشدار میدهد، شکل بگیرد.
خیلی بعید نیست ایران یکی از مستعدین مناطق این جنگهای نیابتی باشد. خروج تدریجی ایران از سوریه و سفر اخیر اسد به امارات برای بازگشت به اتحادیه عرب و پیام رسانی او توسط امیر امارات به دولت اسراییل، موضع گیریهای دولت عراق در اتفاقات اخیر، تشکیل ناتو عربی _ اسرائیلی با محوریت مصر، تنش حل نشده ایران با آذربایجان، سکوت و سکون در فعالیتهای نظامی در یمن و احتمال آغاز مذاکرات صلح یمن، نشان از این دارد که غرب و دولتهای حامی آنها سعی دارند عمق استراتژیک ایران را به داخل خاک خودمان سوق دهند. همزمان با این اخبار، ناسا میگوید ایران تا ۳۰ سال آینده برای زندگی شهروندانش هیچ فرصتی ندارد و امکان حیات در ایران تقریبا ناممکن میشود، چراکه تنش آبی از هم اکنون شروع شده.
دولت ترکیه تاکنون ۴۰۰ کیلومتر دیوار بتنی در مرزهای خود با ایران کشیده.
وجود شهروندان عادی افغان به نظر هیچ خطری را برای ما نخواهد داشت. یادتان باشد که نیروی ۱۲نفری داعش در مجلس شورای اسلامی توانست وحشت بسیاری در بین شهروندان تهرانی ایجاد کند.
بسیاری از اماکن و منازل ما دارای نگهبانهای افغانی است. اخیرا نیز اغلب ایشان بدون خانواده هستند با عنوان اینکه زنان را برای کارهای کشاورزی به افغانستان بازگردانده اند، خودشان تنها شده اند، هیچ کنترلی روی مراودات و تماس های آنها نیست.
بیش از دو و نیم میلیون افغان در ایران در حال تردد بین تمام شهرهای کشور هستند،
این یک ارتش خاموش است. حدس زده میشود که نزدیک به ۲۰۰ هزار افغانستانی در استان تهران حضور دارند، اغلب جوان و جنگ دیده اند، بخشی از ارتش ملی ۳۰۰هزار نفره دولت پیشین نیز به ایران پناه آورده اند. بخش اعظم جمعیت ایشان سنی مذهب هستند و سالها تحت تعلیمات وهابیون و طالب ها در مدارس اسلامی حقانی در پاکستان آموخته اند که: شیعیان رافضی و خارج از دین هستند.
سرحدات مرزی ما اغلب استانهای دارای جمعیت بالقوه سنی مذهب هستند، اینان قطعا نارضایتیهایی دارند. کردستان، سیستان، گلستان، خراسان شمالی، خوزستان و برخی نقاط خاص در آذربایجان غربی، گیلان، بوشهر و هرمزگان…
حلقه نفوذ و تضعیف نهادهای امنیتی با اتفاقات اخیر و سرگرم شدن با عناصر صهیونیستی مانند خانم شکدون ممکن است دور کردن نهادهای اطلاعاتی از عمق نفوذ یک دشمن خارجی در درون نظام مقدس اسلامیمان باشد.
به نظرم سیاسیون هیچ کارهاند و رهبری به شدت تنها هستند. دولت آمریکا به دنبال تضعیف سپاه برای برجام جدید شرط گذاشته که همان خط قرمز ایران است، بنابراین به برجام نمی توان دل بست.
بیاد بیاورید که افغانها موجب سقوط مهمترین دولت شیعی در ۴۰۰ قبل در ایران شدند (سقوط صفویه) با همپیمانی با دولت خبیث انگلیس در ۱۹۱۳ از ایران اعلام استقلال کردند و دولت هرات نزدیک به ۳۰ سال قبل از آن هم بدلیل افول دولت قاجار علم استقلال برافراشته بود.
شاید باید به سمت ملی گرایی و وطن دوستی بیشتری توجه نشان دهیم، چون ممکن است:
نه تاک ماند و نه از تاک نشان
متاسفانه در شهر شیراز و کرمان و زاهدان خطر افغانیها روزانه بطور متوسط 50افغانی وارد استان میشوند و در روز اول بصورت کارگرهای فصلی و دائمی مشغول کار میشوند و پس از گذشت زمانی کوتاه با جلب اعتماد کارفرما بطور کلی لگام امور را بدست گرفته و برای خود فعالیت میکنند. در مزارع و ساختمانها وکارگاهها مشغولند. بهترین بنّا، صافکار، تعمیرکار و... افغانی هستند.
در میدان تره بار حدود 100نفر مشغول فعالیتند که در طول شب و روز با خرید اجناس کمیاب و داغ بازار، آنها را گاهی با چند برابر قیمت به مغازه داران و شهروندان میفروشند.موز و انبه و اجناس خارجی کاملا در انحصار افغانیهاست
و گاهی اوقات بارفروشان با پوشش آنها اقدام به فروش غیر قانونی میکنند.
مامورین انتظامی هر چندگاهی با سر وصدا وهیاهوی تبلیغاتی به این محل هجوم آورده و با دستگیری دو سه نفر اعلام موفقیت کر ده و ادعای پاکسازی محل را مینمایند و از سوی دیگر با دریافت مبالغی حدود 300هزار تومان از هر نفر اقدام به آزادی میکنند که در این موارد حتی پرونده ای هم تشکیل نمیشود. در حالی است که قبل از عملیات به خیلی ازآنها خبر داده اند که از مهلکه در بروند.
خبر بدتر اینکه نسل سوم افغانیها که ظاهری کاملا ایرانی دارند تحت نام ایرانی با ناموس و دختران ایرانی ایجاد رابطه میکنند و در گاهی مواقع کار به جاهای باریک میرسد و موجب بروز مشکلات اجتماعی و خانوادگی میشود.
با وجود فرقه ضاله داعش بسیاری از این میهمانان ناخوانده چراغ خاموش طرفدار این گروه هستند و این تازمانی که اتفاقی نیفتد مهم نیست، ولی اگر خدای ناکرده پای این. گروه به ایران برسد اینها اولین
[4/8, 8:32 AM] Mohsen: 🔴 وقتی دشمن یک گام جلوتر از ما حرکت میکند
در یکسال گذشته بصورت عجیبی فیلمها ومستندهایی باموضوع مشکلات و درد و رنجهای مهاجرین افغانستانی در ایران ساخته شده.حال که برنامه دشمن در تفرقه افکنی بین دو ملت مشخص شده،ضرورت دارد نهادهای امنیتی کنکاشی جدی برای کشف شبکه سفارش دهنده ساخت این حجم فیلم ومستند درسینمای ایران داشته باشد
✍ سید هادی
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
[4/8, 8:32 AM] Mohsen: 🍲🍽️
_بهترین غذا برای روزه داری_
از رسول خدا صلوات الله علیه و آله نقل شده که فرمودند:
*بهترین سحری سویق و خرما است.*
📚 من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۱۳۶
[4/8, 8:32 AM] Mohsen: هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ (11)
اين آفرينش خداست، پس به من نشان دهيد كه (معبودان) غير او چه آفريده اند؟ آرى، ستمگران (مشرك) در گمراهى آشكارند.
- در بحث و گفتگو، از نمونه هاى عينى استفاده كنيم. «هذا»
- ابتدا راه حقّ را بيان كنيد و سپس از مخالفان حق، انتقاد يا با آنان مبارزه كنيم. «هذا خلق اللّه فارونى ماذا»
- يكى از راه هاى خداشناسى، مقايسه ميان قدرت او و قدرت ديگران است. «هذا خلق اللّه فارونى ماذا خلق الّذين من دونه»
- تنها به ادّعا گوش ندهيم، دليل و سند و نمونه بخواهيم. «فارونى»
- سرسختى و لجاجت در برابر حقّ، ظلم است. «بل الظالمون» (اين همه آثار را مى بينند، ولى باز هم با خدا و راه حقّ دشمنى دارند).
- كسانى كه به سراغ غير خدا مى روند، هم گمراهند و هم ظالم. «بل الظالمون فى ضلال»
- انحراف شرك، بر كسى پوشيده نيست. «ضلال مبين»
دعای روز ششم:
خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم، وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت، بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
[4/8, 8:47 AM] Mohsen: 🔸ورود کمیسیون امنیت ملی به حادثه حرم رضوی
فداحسین مالکی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:
🔹میسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هفته آینده در جلسه ای با حضور مسئولانی از وزارت کشور و دستگاه های امنیتی ابعاد حادثه حرم امام رضا (ع) را بررسی میکند.
[4/8, 8:47 AM] Mohsen: ‼️هشدار‼️
با نقشه اسرائیل و انگلیس و آمریکا و خیانت روسیه و سوریه خطر جنگ نیابتی در ایران نزدیک است .
نقشه موسوم به راه با استمداد شورشیان افغانی اجرائی میشود .
برجام به نفع روسیه به سرانجام نمیرسد و به مدد عدم پشتیبانی مردم و نارضایتی از حکومت مرکزی ، خطر تجزیه ایران را تهدید میکند .
سربازان به پایتخت رسیده اند و در غالب شهرهای ایران سکونت دارند . آنها فقط منتظر سلاح و فرمان حمله هستند ! موشکها و پهپادهایمان به درد این جنگ نمیخورند ‼️
خطر حضور افغانها و تغییرات و ترکیب جمعیتی ناهمگن احتمالا مشکلاتی رو در آینده نزدیک به لحاظ مسایل امنیتی برایمان بوجود خواهد آورد
روسیه با افزودن جمعیت روس تبار در برخی نواحی اوکراین مانند دونتسک و لوانسک، موجب جدایی خواهی این نواحی شد،
نوعی از نفوذ با استفاده از نیروی عمومی غیر مسلح، البته افغانها سالهاست در ایران به کار قاچاق سلاحهای سبک شهری و مواد مخدر و تردد و ترانفسر تروریست از طریق خاک ایران اقدام کرده اند
، اخیر یک امیر ایالتی دولت قبلی افغانستان در تهران با هزاران دلار دراختیار برای سربازگیری توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شده است،
البته گفته شده اقدام او برای جنگ اکراین بوده باشد که میتواند اطلاعات فریب باشد، این حجم از تجمع افغانها به مانند فیلمی که دیروز در محدوده دریاچه چیتگر بیرون آمده و همین فیلم اخیر میدان آزادی و تجمع چند روز اخیر در محدوده شهر ری و شمیران تقریبا بی مانند است و میتواند پیامدهایی به همراه داشته باشد.
در دو هفته منتهی به پایان اسفند در محدوده های مرزی استانهای همجوار رودخانه مرزی هیرمند نیز درگیری های مرزی رخ داده است. یک سال پیش از این نیز یکی از سران طالبان در میان سربازان انتحاری خود وعده به دست آوردن سرزمین های شمال خراسان در ایران را داده بود
شاید عمق استراتژیک برای افغان ها با ظاهر فراری دادن مردم هزاره و تاجیک به سمت ایران و هدایت و کنترل آنان با استفاده از فرماندهان پشتون و گروگان گیری خانواده آنان در افغانستان شکل گرفته باشد، هیچ کس از محتوای مذاکرات طالبان و آمریکا در دوحه قطر اطلاعات دقیقی ندارد
تحلیلی که با سخنرانی اخیر بایدن در ایده نظم نوین جهانی گلوبالیست های آمریکا بسیار دور از ذهن نیست که: با هدایت جنگ اوکراین و کاهش قدرت نظامی و افول اقتصادی روسیه، درگیر شدن چین در تایوان، راه اندازی جنگ احتمالی در پاکستان یا ترکیه و نهایتا ترمیم اقتصاد آمریک
کسانی هستند که با شناختی که از مردم دارند سردمدار جنایت و انتقام خواهند بود
. در هر صورت با نشر این پیام قصد به هوش آمدن مسولین را داریم امیدوارم کاری انجام شود. با وضع آشفته اقتصادی این همسایگان مشغول ثروت اندوزی هستند بدون پرداخت هیچگونه حق دولتی اعم از عوارض ومالیات وگمرکی و..
. از آن روزی میترسم که زمانی مردم ومسولین بیدار شوند که همگی ببینیم تمامی کشور مثل فلسطین شده ایم. پس نگاه به اوضاع فلسطین کن، اگر برای آینده فرزندت بیم داری قدماََ و قلماََ اقدام نما
والسلام
دکتر محمد رضا علیمردانی
[4/8, 8:47 AM] Mohsen: ✔️ دقیقا کجا ؟!
۱. مشهد ؛ کانون مناقشات اخیر
۲. حرم مطهر ؛ کانون توجهات
۳. ورود سلاح سرد علی رغم تفتیشات
۴. انتخاب سه نفر آخوند
۵. در صحن و زاویه ای که بیشترین فاصله به عوامل انتظامی و تیم پزشکی و آمبولانس دارد
۶. مثل همیشه شلوغ نیست و ریسک عملیات را بالاتر میبرد
✔️ ضارب کیست ؟
۱. یک نوجوان!
۲. حدودا پانزده ساله
۳. که بلد است در کمتر از بیست ثانیه، سه نفر را با چاقو بزند و در برود
۴. نه تنها در چهره اش ندامت نیست، بلکه ترس هم نیست و وسط مشت و لگد مردم، تا بتواند از خود دفاع هم میکند
۵. از محله ای که عده ای در آن برای پیروزی طالبان جشن گرفته بودند
۶. تنها و بی کس هم نیست و حداقل چهار نفر در دو ساعت اول پس از عملیات، مظنون تشخیص داده شده و دستگیر میشوند.
✔️ با چه وسیله ای؟
چاقویی نسبتا بزرگ و منقش به ذکر که در کلیپ های گروه های تکفیری از آن برای ذبح افراد بیگناه استفاده میشود.
و نکات دیگر ...
👈اولا قطعا این عملیات، کور نبوده.
حتما نباید فرد خاصی از قبل نشان کرده باشند که بگوییم عملیات کور نبوده.
👈 ثانیا خیلی هم حساب شده بوده.
حداقل تیم برنامه ریز، در رصد و انتخاب لوکیشن و زمان، بد عمل نکرده.
👈 ثالثا نکات فرا متن زیادی در این شکل از عملیات وجود دارد.
هم از این طرف و ضعف های مشهود و غیر قابل انکار خودمان. (که بگذارید دهانمان بسته باشد.)
و هم از آن طرف و انتخاب آن نوع المان ها و این تیپ جک و جانوران.
برای شهید شدن وقت هست
کسی هم از کشته شدن در لباس مقدس روحانیت و سربازی امام عصر ارواحنا فداه نمیترسه
چه بی هوا بزنن
و چه درگیر بشیم
برای هر نوع پلن احتمالی آماده ایم
اما
#لطفا_ساده_نگذریم
حمله به روحانیت، چه شیعه و چه سنی، از معنا و مفهوم خاصی برخوردار شده و صرفا به دلخوری از وضع موجود و شر و ورهایی که لیبرال ها امروز در توییتر بافتند برنمیگردد.
ارواح مطهرشان شاد.🌷
همنشین با قرآن و عترت
و عرض تسلیت به خانواده های محترم معزّی و علما و روحانیت بزرگوار مشهد علی الخصوص نماینده محترم ولی فقیه و همچنین تولیت محترم آستان قدس.
[4/8, 9:03 AM] Mohsen: ✍ دلنوشته همسر یک طلبه پیرامون ترور چند طلبه در حرم مطهر حضرت رضا(ع)
✅ این را میدانید و شنیدهاید که توی هر صنفی آدم خوب و بد هست. اما اینجا توی صنف #طلبه تنها جاییست که همه اعضا را به کردار آدم بده میشناسند و با دست نشانش میدهند.
📚 در سالهای دور روایت های زیادی از کتکزدن و شکنجهکردن بچهها در #مدرسه دیدهایم و شنیدهایم اما هیچ کس این صنف را به #شکنجه گری نمیشناسند.
👨🏻🎓 وقتی کسی می گوید که پدرش #معلم بوده، هیچکس به خنده نمیگوید: «عه! بابای شما هم ترکه به دست بوده؟»
🧑🏻⚕ توی این سالها بارها و بارها از زیر میزی گرفتن برخی #پزشک ها، بیاخلاقی برخی پرستارها، روابط پیچیده و غیر اخلاقی برخی #بازیگر ها، کمفروشی کارخانهدارها، رشوهگیری برخی قاضیها و... شنیدهایم. اما هیچ کدام را مطلقا #سیاه نمی بینیم.
✴️ هنوز هم پزشکها، پرستارها، قاضیها و معلمها #محترم و #تاج_سر هستند و #انصاف ما تشخیص میدهد که باید برای عدهای واژه استثنا را استفاده کرد.
‼️ اما اینجا، توی صنف ما همه به پای هم میسوزند. اگر خبر فلان نماینده مجلس و خورد و بردهایش بپیچد، از فرداش نگاه مردم روی قبای زمستانه همسر من سنگینی میکند. اگر #بنزین گران شود، روغن نایاب و جوجههای یک روزه را در دارقوزآباد زنده زنده دفن کنند...شوهرم در بقالی باید به ده نفر پاسخ بگوید. چرا؟ چون #رئیس_جمهور هملباس اوست.
🔰 فرقی نمیکند که #فاصله_طبقاتی ما از آقای رئیسجمهور چقدر باشد، اینکه گرانی بنزین اول از همه کمر #زندگی نحیف ما را میشکند، اینکه ما مدتهاست رنگ گوشت قرمز را ندیدهایم، مهم نیست. #عقل مردم به #چشم است و چشم فقط لباس را میبیند.
💔 خانواده #طلبه فشار زیادی را تحمل میکنند. این را فقط از تجربه زیسته خودم نمیگویم. ده سال است که دارم کنار طلبههای زیادی زندگی میکنم.
محرومیتها، سختیهای زندگی، #فشار_اجتماعی که گاهی تا اندرونی خانواده خودشان هم حضور دارد، ناامنی اجتماعی که گاهی از کودکی تجربهاش می کنند.
❓شما از چهارتا فرزند طلبه بپرسید که کجای زندگیاش بخاطر لباس پدرش #برچسب خ
ورده. اول از همه #مدرسه! اگر بچه #شیطنت کند، معاون مدرسه گوشش را میکشد و میگوید: «بچه آخونده دیگه.»
‼️ اگر خوب درس نخواند، اگر توی #دعوا با هم کلاسی بخواهد حقش را بگیرد. محال است توی جمعی بنشیند و یک بامزهای پیدا نشود که با نیشخند بپرسد: «تو ام میخوای عین بابات #آخوند بشی؟!» یک طور پلشتواری به بچهات از همان اول میفهمانند که پدرش چه جایگاه دوست نداشتنیای دارد.
⚠️ نتیجهی محرومیتها، نان و پنیر سق زدنها، دوریکشیدنها از بستگان و زندگی در هر روستای دور افتادهای برای ما جز برچسب، #تمسخر و نگاههای سنگین نیست.
‼️ حواس همه نکتهسنجهای عالم که شغلشان توجه به جزئیاتیست که دیگران نمیبینند، به همه چیز هست. الا اینکه #طلبه و #خانواده و بچههایش #انسان هستند. ما هیچ کجای دستهبندی اخلاقی انسانی تربیتی آنها جایی نداریم. همین حالا که دارید این مطلب را میخوانید همه دارند توی توییتر و اینستا به هم تذکر میدهند که حواستان به جمعیت #افغانستانیهایی باشد که این وسط هیچ کارهاند.
⛔️ مراقب باشید مبادا صرفا بخاطر #ملیت ضارب اتفاق دیروز، رفتارتان با این عزیزان عوض شود. خیلی هم خوب. من هم همین نظر را دارم. اما دلم میخواست یک نفر از همینها که دینشان #انسانیت است، درباره آن سه نفر که با زبان #روزه در خون خودشان غلطیدند و خانواده هاشان که با خون دل #افطار کردند، حرف بزند. از دختر هشت ساله شهید اصلانی که نمیدانم توی دل کوچک تبدارش چه کربلایی ست...
👤 #زهرا_کاردانی
📚@nasiri42
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحبتهای #عبدالمالک_ریگی در جمع علمای سیستان و بلوچستان بعد از دستگیری و قبل از اعدام.
ببینید برخورد علمای اهل سنت چقدر سنجیده و منطقی است.
انتشار جهت روشنگری و بصیرت افزایی و شناخت قوم بلوچ و سنی
#بصیرت
#فتنه
#تفرقه_بین_شیعه_و_سنی
@twiita
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر فوری
یه اخوند دزد کشته شد 😭😭😭
تقدیم به روح شهدای روحانی 😭😭😭
👆 عقده گشایی از شهدا به سبک روزنامه قانون!
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از حوزه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام)
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحبتهای #عبدالمالک_ریگی در جمع علمای سیستان و بلوچستان بعد از دستگیری و قبل از اعدام.
ببینید برخورد علمای اهل سنت چقدر سنجیده و منطقی است.
انتشار جهت روشنگری و بصیرت افزایی و شناخت قوم بلوچ و سنی
#بصیرت
#فتنه
#تفرقه_بین_شیعه_و_سنی
@twiita
[4/10, 7:57 AM] Mohsen: وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (13)
و (ياد كن) زمانى كه لقمان به پسرش در حال موعظه ى او گفت: فرزندم! چيزى را همتاى خدا قرار نده، زيرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است.
- شيوه هاى تربيتِ فرزند را از بزرگان بياموزيم. «و اذ قال لقمان لابنه»
- در موعظه بايد ابتدا، ذهن و حواسّ شنونده را به خود متوجّه كنيم. «يا بنىّ»
- موعظه بايد بر اساس حكمت باشد. «و لقد آتينا لقمان الحكمة... و هو يعظه»
- فرزند، به نصيحت نياز دارد. از فرزندانمان غافل نشويم. «قال لقمان لابنه»
- در تبليغ، ابتدا از نزديكان خود شروع كنيم. «قال لقمان لابنه»
- از بهترين راه هاى تربيت صحيح فرزند، گفتگوى صميمى با اوست. «و هو يعظه يا بنىّ»
- از رسالت هاى پدر نسبت به فرزند، موعظه است. «قال لقمان لابنه و هو يعظه»
- با نوجوان بايد با زبان موعظه سخن گفت، نه سرزنش. «و هو يعظه يا بنىّ»
- موعظه بايد با محبّت و عاطفه همراه باشد. «يا بنىّ»
- يكى از شرايط تأثير موعظه، احترام و شخصيّت دادن به طرف مقابل است. «يا بنىّ»
- در ارشاد و موعظه، مسايل اصلى را در اولويّت قرار دهيم. «يعظه... لاتشرك»
- مهم ترين و محورى ترين بُعد حكمت، توحيد است. «آتينا لقمان الحكمة... قال... لاتشرك»
- شرك، بزرگ ترين خطر و اصلى ترين مسئله است، در نزد خداوند، همه ى دنيا متاع قليل است، «متاع الدنيا قليل»(233)، ولى شرك ظلم عظيم است. «لظلمٌ عظيم» يعنى اگر همه ى دنيا را به كسى بدهند كه مشرك شود، نبايد بپذيرد.
- مواعظ خود را با دليل و منطق بيان كنيم. «لاتشرك... انّ الشرك لظلم عظيم»
معناى شرك
شرك، معناى وسيع و گسترده اى دارد كه بارزترين آن شرك به معناى بت پرستى است و اين نوع شرك، به فتواى فقها موجب خروج از جرگه ى دين و سبب ارتداد انسان مى شود.
شرك معانى ديگرى نيز دارد: اطاعت بى چون و چرا از غير خدا و يا پيروى از هواى نفس كه قرآن مى فرمايد: «و لقد بعثنا فى كلّ امّة رسولاً ان اعبدوا اللّه و اجتنبوا الطاغوت»(234) و همانا فرستاديم در هر امّتى رسولى، كه خدا را عبادت كنيد و از طاغوت اجتناب كنيد. يا مى خوانيم: «أفرأيت من اتّخذ الهه هواه»(235) آيا نديدى كسى كه هواى نفس خود را خداى خود قرار داده است.
در قرآن بيش از 100 مرتبه عبارتِ «دون اللّه» و «دونه» آمده است، يعنى اطاعت و پرستش غير خدا شرك است. مؤمنان نيز در مواردى كه به غير از فرمان الهى و معيارهاى الهى عمل مى كنند، از مدار توحيد خارج مى شوند. «و ما يؤمن اكثرهم باللّه الاّ و هم مشركون»(236) يعنى اكثر مؤمنان، مشرك نيز هستند و تكيه گاه هاى غير الهى دارند.
در روايت آمده است كه اين گونه شرك، از حركت مورچه در شب تاريك بر سنگ سياه پوشيده تر است.
بنابراين شرك، تنها بت پرستى نيست، بلكه وابستگى به هر قدرت، مقام، مال، مدرك، قبيله و هر امرى كه در جهت خدا نباشد، شرك است.
آثار شرك
1. حبط عمل:
شرك، كارهاى خوب انسان را از بين مى برد، همان گونه كه آتش، درختانِ سبز يك جنگل را از بين مى برد. قرآن، خطاب به پيامبر مى فرمايد: «لئن اشركت ليحبطنّ عملك»(237) اگر مشرك شوى، تمام اعمالت نابود مى شود.
2. اضطراب و نگرانى:
هدف يك فرد خداپرست و موحّد، راضى كردن خداى يكتاست كه زود راضى مى شود؛ امّا كسى كه به جاى خدا در فكر راضى كردن ديگران باشد، دائماً گرفتار اضطراب و نگرانى است. زيرا تعداد مردم زياد است و هر كدام هم خواسته ها و توقّعات گوناگونى دارند.
حضرت يوسف عليه السلام در زندان به دوستان مشرك خود فرمود: «أأرباب متفرّقون خير أم اللّه الواحد القهّار»(238)، آيا چند سرپرست و ارباب بهتر است يا يك خداى واحد.
قرآن مى فرمايد: مثال كسى كه از خدا جدا شود، مثال كسى است كه از آسمان پرتاب شود و طعمه ى انواع پرندگان قرار گيرد و هر ذرّه ى او به مكان دورى پرتاب شود. «و مَن يشرك باللّه فكانّما خَرَّ من السماء فتَخطَفه الطيَر او تَهوى به الرّيح فى مكان سَحيق»(239)
آرى، توحيد و بندگى خالص خداوند، قلعه ى محكمى است كه انسان را از هدر رفتن، به هر كس دل بستن، دور هر كس چرخيدن، به هر كس اميد داشتن، تملّق و ستايش از هر كس و ترسيدن از هر كس، حفظ مى كند. در حديث مى خوانيم: «كلمة لااله الاّاللّه حِصنى فمن دَخل حِصنى أمِنَ من عذابى»(240)، توحيد قلعه و دژ محكمى است كه هر كس در آن وارد شود، از عذاب خداوند در امان خواهد بود.
3. اختلاف و تفرقه:
در جامعه ى توحيدى، محور همه چيز خداوند است، رهبر، قانون و راه را خدا تعيين مى كند و همه دور همان محور مى چرخند، ولى در جامعه ى شرك آلود، به جاى خداى واحد، طاغوت ها، سليقه ها و راه هاى متعدّد وجود دارد و مردم را دچار اختلاف و تفرقه مى نمايد. قرآن مى فرمايد: «لاتكونوا
من المشركين . من الّذين فرّقوا دينهم»(241) از مشركان نباشيد، از كسانى كه (به خاطر سليقه هاى شخصى و نظريّات ا
ى العُذرِ ، حَتّى كَأَنَّكَ لَهُ عَبدٌ وكَأَنَّهُ ذو نِعمَةٍ عَلَيكَ . وإيّاكَ أن تَضَعَ ذلِكَ في غَيرِ مَوضِعِهِ ، أو أن تَفعَلَهُ بِغَيرِ أهلِهِ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
چون برادرت از تو بِبُرد ، خود را به پيوند با او وادار و چون از تو روى گردانَد ، خود را به او نزديك كن و چون بُخل ورزد ، به او بخشش كن و چون دورى كند ، به او نزديك شو و چون درشتى كند ، نرمى كن و چون جُرمى كند ، برايش عذرى بياور ، تا آن جا كه گويى تو بنده او هستى و گويا او بر تو نعمتى دارد ؛ امّا مبادا كه اين كار را نابجا انجام دهى و يا در مورد نااهلش به كار برى .
نهج البلاغة : الكتاب 31 ،بحار الأنوار : 74 / 168 / 35
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
اِحمِل نَفسَكَ عِندَ شِدَّةِ أخيكَ عَلَى اللّينَ ، وعِندَ قَطيعَتِهِ عَلَى الوَصلِ ، وعِندَ جُمودِهِ عَلَى البَذلِ ، وكُن لِلَّذي يَبدو مِنهُ حَمولاً ، ولَهُ وَصولاً .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
به هنگام درشتى برادرت ، خود را به نرمى وادار و چون جدايى پيشه كند ، به پيوند بپرداز و چون بخل ورزد ، بخشش كن و آنچه را از او سر مى زند ، تحمّل كن و با او بپيوند .
غرر الحكم : 2450 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
لا تَقطَع أخاكَ إلاّ بَعدَ عَجزِ الحيلَةِ عَنِ استِصلاحِهِ ، ولا تُتبِعهُ بَعدَ القَطيعَةِ وَقيعَةً فيهِ فَتَسُدَّ طَريقَهُ عَنِ الرُّجوعِ إلَيكَ ، ولَعَلَّ التَّجارِبَ أن تَرُدَّهُ عَلَيكَ وتُصلِحَهُ لَكَ .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
از برادرت مَبُر ، مگر پس از آن كه از به صلاح آوردنش عاجز گشتى ، و پس از بريدن ، از او بدگويى مكن ، مبادا كه راه بازگشتش را به سويت ببندى؛ باشد كه تجربه ها او را به سويت بازگرداند و برايت اصلاحش كند .
شرح نهج البلاغة : 20 / 327 / 748 ؛ بحار الأنوار : 74 / 166 / 31 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
إن أرَدتَ قَطيعَةَ أخيكَ فَاستَبقِ لَهُ مِن نَفسِكَ بَقِيَّةً يَرجِعُ إلَيها إن بَدا لَهُ ذلِكَ يَوما ما .
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
اگر خواستى از برادرت ببُرى ، از خودت چيزى (زمينه دوستى اى) برايش بگذار كه اگر روزى نظرش بر آن قرار گرفت ، بازگردد .
نهج البلاغة : الكتاب 31 ،بحار الأنوار : 74 / 168 / 35 .
[4/10, 8:10 AM] Mohsen: 🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌺🍃🌸
🌸(کتاب نهج العباده دعای ۶۴ ازدعا های امام سجاد علیه السلام):
«بارخدایا بر محمد و خاندان محمد درود فرست و از هر معصیت و مصیبتی که در این روز و دراین شب و درهمه شب ها و روز ها از آسمان و زمین فرود آمده است نگاهم دار و رهایم ساز که تو بر هر چیز توانایی.
... به نام خدای پروردگار آسمان ها و زمین، به نام تو اگه بانام او هیچ چیز نه در زمین و نه آسمان زیان نمی بیند و او شنوایی دانااست
».
🌺🍃
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃
ز پيش ساخته)، عامل تفرقه مى شوند.
4. خوارى و ذلّت در قيامت:
قرآن مى فرمايد: «لا تَجعل مع اللّه الهاً آخَرَ فتُلقى فى جهنّم مَلوماً مَدحوداً»(242) با خداى واحد، معبود ديگرى قرار ندهيد كه با ملامت به دوزخ پرتاب خواهيد شد.
نشانه هاى شرك
يكى از نشانه هاى شرك، بهانه گيرى در برابر قانون الهى است. قرآن به بعضى از آنها اشاره نموده، مى فرمايد:
* آيا هرگاه پيامبر قانونى آورد كه با سليقه ى شما هماهنگ نبود، تكبّر مى ورزيد؟ «أفكلّما جاءكم رسول بما لاتهوى انفسكم استكبرتم»(243)
* همين كه فرمان جهاد مى رسيد، مى گفتند: چرا به ما دستور جنگ و جهاد داديد؟ «لِمَ كتَبتَ علينا القِتال»(244)
هنگامى كه غذا براى گروهى از بنى اسرائيل رسيد، گفتند: چرا اين غذا؟ «لن نَصبِرَ على طعام واحد»(245)
* هرگاه خداوند مثالى مى زد، مى گفتند: چرا اين مثال؟ «ماذا اراد اللّه بهذا مثلاً»(246)
نشانه ى ديگر شرك، برترى دادن فاميل، مال، مقام و... بر اجراى دستور خداست. در آيه 24 سوره توبه مى خوانيم: اگر پدران، فرزندان، برادران، همسران، فاميل، ثروت، تجارت و مسكن نزد شما از خدا و رسول و جهاد در راه او محبوب تر باشد، منتظر قهر خدا باشيد.
شرك به قدرى خطرناك است كه با وجود آن كه قرآن چهار مرتبه در كنار توحيد، به احسانِ والدين سفارش كرده؛ امّا اگر والدين فرزند خود را به غير خدا فرا خوانند، قرآن مى فرمايد: نبايد از آنها اطاعت كرد.(247)
انگيزه هاى شرك
مردم، يا به خاطر قدرت به سراغ كسى مى روند كه قرآن مى فرمايد: تمام مردم حتّى قدرت آفريدن يك مگس را ندارند، «لن يخلقوا ذباباً و لو اجتمعوا له»(248)
يا به خاطر لقمه نانى به سراغ اين و آن مى روند، كه قرآن مى فرمايد: «لايملكون لكم رزقاً»(249)
يا به خاطر رسيدن به عزّت به سراغ كسى مى روند كه قرآن مى فرمايد: «فانّ العزّة للّه جميعاً»(250)
يا به خاطر نجات از مشكلات، دور كسى جمع مى شوند كه قرآن مى فرمايد: «فلايملكون كشف الضرّ عنكم»(251)
و در جاى ديگر مى فرمايد: كسانى كه به جاى خدا به سراغشان مى رويد، بندگانى مثل خودتان هستند: «عباد امثالكم»(252) چرا شما بهترين آفريننده را رها مى كنيد و به ديگران توجّه داريد؟ تذرون احسن الخالقين»(253)
مبارزه با شرك
اوّلين پيام و هدف تمام انبيا، مبارزه با شرك و دعوت به بندگى خالصانه خداوند است.«ولقد بعثنا فى كلّ اُمّة رسولاً اَنِ اعبدوا اللّه واجتنبوا الطاغوت»(254)
تمام گناهان، مورد عفو قرار مى گيرد، جز شرك. «اِنّ اللّه لا يغفر ان يشرك به و يغفر مادون ذلك»(255) انبيا مأمور بودند با صراحت كامل از انواع شرك ها برائت جويند.(256) شريك قرار دادن براى خداوند مردود است، گرچه درصد آن بسيار كم باشد. اگر 99% كار براى خداوند و تنها يك درصد آن براى غير خدا باشد، تمام كار باطل است. چنانكه قرآن مى فرمايد: «و اعبدوا اللّه و لا تشركوا به شيئاً»(257)
نه تنها بت ها و طاغوت ها، بلكه انبيا و اولياى الهى نيز نبايد شريك خداوند قرار گيرند. خداوند به حضرت عيسى مى فرمايد: آيا تو به مردم گفتى كه من و مادرم را شريك خدا قرار دهيد. «أأنتَ قلتَ للناس اتّخذونى وامّى الهَين من دون اللّه»(258) شريك دانستن براى خداوند، افترا، تهمت و گناه بزرگ است. «و مَن يشرك باللّه فقد افترى اثماً عظيماً»(259)
شرك، به قدرى منفور است كه خداوند مى فرمايد: پيامبر و مؤمنان حقّ ندارند براى مشركان، حتّى اگر از خويشاوندانشان باشند، استغفار نمايند. «ما كان للنبىّ والّذين آمنوا اَن يستغفروا للمشركين و لو كانوا أولى قُربى »(260)
اسلام، با استدلال و منطق به مبارزه با شرك مى پردازد و مى فرمايد: غير خدا چه آفريده كه شما به آن دل بسته ايد؟! «ماذا خلقوا من الارض»(261) مرگ و حيات شما به دست كيست؟ عزّت و ذلّت شما به دست كيست؟
آرى، رها كردن خداوندى كه قدرت و علم بى نهايت دارد و به سراغ افراد و اشيائى رفتن كه هيچ كارى به دستشان نيست، بزرگ ترين ظلم به انسانيّت است. اسير جماد و انسان شدن و تكيه به صنعت كردن و كمك از عاجز خواستن خردمندانه نيست. يكى از اهداف نقل داستان ها و تاريخ گذشتگان در قرآن، ريشه كن كردن رگه هاى شرك است.
دعای روز هشتم:
خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام کردن بر مردمان و افشای سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان.
[4/10, 8:10 AM] Mohsen: 🌸🌸🌸 کلامکم نور
✅ عن فاطمة الزهراء عليها السلام:
ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَديرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ ؛
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند:
خداوند پس از غديرخم براى كسى حجّت و عذرى باقى نگذاشت .
. دلائل الإمامَه ، ص 122 .
✅ قال الإمام عليّ عليه السلام:
اِحمِل نَفسَكَ مِن أخيكَ عِندَ صَرمِهِ عَلَى الصِّلَةِ ، وعِندَ صُدودِهِ عَلَى اللَّطَفِ وَالمُقارَبَةِ ، وعِندَ جُمودِهِ عَلَى البَذلِ ، وعِندَ تَباعُدِهِ عَلَى الدُّنُوِّ ، وعِندَ شِدَّتِهِ عَلَى اللّينِ ، وعِندَ جُرمِهِ عَلَ
ربازی فرارکرده بود و پروندهاش رو فرستاده بودند دادگاه نظامی، دادگاه هم به زندان محکومش کرد. مادرِ صیاد زنگ زد دفتر و گفت: به علی بگو یه کاری براش کنه ، این پسر جوونه ، گناه داره.... بهشون گفتم: حاج خانوم! خودتون به پسرتون بگین بهتر نیست؟ مادر صیاد گفت: قبول نمی کنه!... پرسیدم: چرا؟ مادر صیاد: علی خودش زنگ زد و گفت: عزیز جون! فامیل وقتی برام محترمه که آبروی نظام رو حفظ کنه و آبروی من رو نبره ...
کتاب زندگی به سبک شهدا, ناصرکاوه