eitaa logo
حوزه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام)
300 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
6.7هزار ویدیو
68 فایل
حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام مفتخراست تا کانال ارتباطی خودرا به علاقمندان به دین مبین اسلام معرفی نماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌*ثواب عجیب پیاده روی اربعین*🕌 🌺امام صادق ع میفرمایند: ۴۰۰۰ فرشته در اطراف قبرامام حسين ع بوده كه جملگى ژوليده و محزونند و تا روز قيامت بر آنجناب میگريند. هيچ زائرى به زيارت آن حضرت نمیرود مگر آنكه اين فرشتگان به استقبالش میروند، و هيچکس با قبر آن حضرت وداع نكرد مگر آنكه اين فرشتگان او را مشايعت میكنند، و مريض نمیشود مگر آنكه عیادتش میكنند، و نمی ميرد مگر آنكه ايشان بر جنازه اش نماز خوانده و از خدا برایش طلب آمرزش میكنند. 📗کافی ج ۴،ص۵۸۱کامل الزیارات،ص۱۱۹ ✅چرا باید هر سال به پیاده روی اربعین بریم؟ 🔷 اول اینکه ما باید نگاهمون رو به این پیاده روی تغییر بدیم. 🌎 پیاده روی اربعین یه مسافرت تفریحی نیست، بلکه یه تجمع بزرگ از دوست داران اباعبدالله هست برای "نمایش قدرت جهانی شیعه" و هرچقدر این همایش بزرگ، باشکوه تر برگزار بشه، اقتدار_شیعه و قدرتش بیشتر خواهد شد و دل های بیشتری به سمت حقیقت جذب میشه. ✅ نکته بعد اینکه همونطور که انسان هفته ای چند بار حموم میره و یا خونش رو جارو میکنه، لازمه که انسان مومن، هر سال با سختی های پیاده روی اربعین روح خودش رو جلا بده. این حرف خنده داریه که کسی بگه من یه ماه پیش حموم رفتم کافیه دیگه! چرا اصرار میکنید که بازم برم؟! حالا بعضیا میگن یه بار رفتی اربعین کافیه! پولش رو بده به فقرا! ⭕️ نه عزیز من. هر چیزی جای خودش رو داره. کسی نمیگه من یه بار رفتم حموم از این به بعد هزینه صابون و شامپو رو بدم به فقرا! ضمن اینکه اگه آدم بخواد به فقرا کمک کنه باید یه لطافت روحی داشته باشه و ازخودگذشتگی رو یاد گرفته باشه 🌷 و چه جایی بهتر از اربعین برای تمرین عملی از خودگذشتگی؟ اونجایی که میبینی طرف تمام زندگیش رو برداشته آورده برای پذیرایی از زائرین حسین علیه السلام 🌷 اونجایی که روی پات می افته و کفشات رو تمیز میکنه و تو آب میشی از خجالت... 🌺 پیاده روی اربعین زیبا ترین تمرین بزرگ شدن هست... آیا هیچ انسان عاقلی این هدیه بزرگ الهی رو به خاطر تفکرات بچگانه رها میکنه؟ ✅ و اینکه بیشترین زائرین اباعبدالله همون فقرایی هستن که برخی ها برای فریب مردم دم از کمک بهشون میزنند... و در آخر اینکه طبق روایات از نشانه های مومن اینه که هر سال اربعین بره کربلا.... 🌷 ان شالله امسال همگی کربلایی خواهیم شد..
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif چند نکته در ارتباط با مبطلات نماز https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بستن چشمها در نماز مانع شرعی ندارد (و نماز را باطل نمی‌کند)، گر چه مکروه است. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مالیدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز کراهت دارد، ولی نماز را باطل نمی‌کند. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif برای مکلف، اظهار حسد و کینه و دشمنی با دیگران جایز نیست، ولی این امور باعث بطلان نماز نمی‌شود. ۱۱. شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، مانند شک در رکعتهای نماز دو رکعتی یا سه رکعتی. شکیات نماز شکیات نماز ۲۳ قسم است: الف) ۸ قسم شکهای باطل. ب) ۶ قسم شکهایی که نباید به آن اعتنا کرد. ج) ۹ قسم شکهای صحیح. الف) شکهایی که نماز را باطل می‌کند: ۱. شک در رکعتهای نماز دو رکعتی، مانند نماز صبح و نماز مسافر. ۲. شک در رکعتهای نماز ۳ رکعتی (مغرب). ۳. شک در نماز چهار رکعتی هرگاه یک طرف شک، یک باشد، مثل این که شک کند یک رکعت خوانده یا سه رکعت. ۴. شک در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده‌ی دوم در حالی که یک طرف شک دو باشد، مانند شک دو و سه، قبل از اتمام دو سجده. ۵. شک بین دو و پنج یا بیشتر از پنج. ۶. شک بین سه و شش یا بیشتر از شش. ۷. شک بین چهار و شش یا بیشتر از شش. ۸. شک در عدد رکعتهای نماز که اصلاً نداند چند رکعت خوانده است. ب) شکهایی که اعتبار ندارد: شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد ۱. شک بعدازمحل، مثل این که بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند. ۲. شک بعد از سلام. ۳. شک بعد از گذشتن وقت نماز. ۴. شک کثیر الشک یعنی کسی که زیاد شک می‌کند. ۵. شک امام و مأموم. ۶. شک در نمازهای مستحبی. توجه: https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر شخصی بعد از چند سال شک کند که نمازهایش صحیح بوده یا نه، به شک خود اعتنا نکند؛ (زیرا به شک بعد از عمل اعتنا نمی‌شود). https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کثیرالشک باید بنابر انجام کاری بگذارد که در آن شک کرده است، مگر آن که موجب بطلان نماز شود که در این صورت بنابر عدم انجام آن می‌گذارد، بدون این که در این مورد فرقی بین رکعتها و افعال و اقوال نماز باشد (مثلاً اگر شک کند سجده یا رکوع به جا آورده یا نه، بنا بگذارد که به جا آورده است، هر چند از محل آن نگذشته است، اما اگر شک کند نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت بنا بگذارد که دو رکعت خوانده است). https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif شک در اقوال و افعال نافله همان حکم شک در اقوال و افعال نماز فریضه را دارد یعنی اگر از محل آن تجاوز نکرده است به آن اعتنا می‌شود و اگر از محل انجام آن تجاوز کرده است به آن اعتنا نمی‌شود (مثلاً اگر شک در حمد یا رکوع کند، چنانچه از محل آن نگذشته است باید به جا آورد و اگر از محل آن گذشته است اعتنا نکند). ج) شکهایی صحیح شک‌ در عدد رکعت‌های نمازهای چهار رکعتی در ۹ صورت صحیح است: ۱. شک میان دو و سه بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۲. شک میان دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۳. شک میان دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۴. شک میان چهار و پنج بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۵. شک میان سه و چهار در هر جای نماز. ۶. شک میان چهار و پنج در حال ایستاده. ۷. شک میان سه و پنج در حال ایستاده. ۸. شک میان سه و چهار و پنج در حال ایستاده. ۹. شک میان پنج و شش در حال ایستاده. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif دو نکته در ارتباط با شکیات نماز https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif تعداد رکعتهای نماز احتیاط (که برای شک در رکعتهای نماز به جا آورده می‌شود) به تعداد کمبود احتمالی در نماز است، بنابراین در شک بین دو و چهار، دو رکعت نماز احتیاط، واجب است، و در شک بین سه و چهار، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته واجب است. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر کلمه‌یی از ذکرهای نماز یا آیات قرآنی یا دعاهای قنوت، سهواً غلط خوانده شود سجده‌ی سهو واجب نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*مجری👈از نتانیاهو می پرسد : سه کشور را نام ببرید که از آنها می ترسی👉پاسخ را از خودش بشنوید
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ، پیشنهاد می کنم، بچه‌های خودتان واقوامتان را بفرستید طلبه بشوند تاحسرت این همه به دلتان نماند! و همه این چیزهایی که به حاج غلامی می‌دهید همه رالیست کن وتوی گروه بگذار وبروزندگی ایشان را ببین! وبرای مردم تو ضیح بده! ولی بدان بیشتر ین شهیدرا طلبه ها دادن اماررا برو مطالعه کن، مستضعف ترین مردم طلبه های درس خوان وپژوهشگرند! تحت تعقیب صهیونیست ها طلبه ها هستند، بیشتر ین شکنجه ها را طلبه ها درزمان شاه دیدند حداقل خاطرات هادی غفاری را بخوان، ایت الله سعید ی که شاه خائن حلقومش رابرید بخوان، تهران رفتید با گوزه عبرت سری بزنید وببینید چقدر طلبه واخوند و اشخاص پیرو اسلام وعلما پاهاشان توی اب جوش سوخت، ناخن های آنها کشیده شد، توی یکظرف اب میدادن وغذا و همان برای توالت شد بخوانید، بفهمید، علاقه قبل انقلاب اسلامی چه بود، امکانات مردم چه بود، وبعد ازانقلاب چه تحولاتی خوب انجام شده. از پیرمردها جویا شوید ضبط کنید و پخش‌ کنید. دنیا تمام می‌شود پدران ما رفتند ماهم می رویم نام نیک از خود به جای بگزارید از شهوت ودنیا طلبی دوری کنید. یک طلبه مثل امام خمینی رحمه الله علیه جهان را تغییردا وافتخار همه آزادگان جهان پیروی از اوست به غیر از غربزده های فاسد ودنیا طلب، امام خامنه ای است که ایران را به قدرتمندترین کشور جهان تبديل کرد، بوعلی سینا طلبه بود، شیخ بهایی، زکریای راضی، خواجه نصیر الدين طوسی اولین رصدخانه را ساخت واکثر شخصیت های تاثیر گزار وخدوم اخوند بوده‌اند وازهمه بیشتر کار وتلاش می کردند . بگفته بعضی از روشنفکران هیچ قرارداد استعماری را رو حانیت متعهد وعامل به اسلام امضاء نکرد، بلی خیلی کم افراد ی هستند که از لباس سوء استفاده کردند درزمان ایه الله بروجردی به ایشان گفتند طلبه ای دزدی کرده ایشان فرمودن نفرمائید این کلام را، دزدی لباس طلبه ای را پوشیده است بعد ان استاد روشنفکر ادامه می دهدو لی مارو شنفکران خیلی اشتباه وچقد ر خیانت کردیم به کشورووو.. هرچیزی را نفرستید الان بیشتر آشغال پخش می کنندتوی انترنت با حاج آقای غلامی اول مطرح کنید بعد پخش‌ کنید. خیلی کم هستند افرادی که مطلبی را پخش‌ کنند که باعث عاقبت بخیری وهدایت مردم شود، مطلبی راپخش‌ کنند که مطالعه کرده باشند، منافقین ازامریکا واسرائیل پول می گیرند ومشغول پخش‌ شایعات، کوبیدن حزب‌الله و مؤمنین هستند وخداوند مهرذلت واوارگی رابر پیشانی اینهانصب کرده است. هر که گریزد زخراجات ما بارکش غول بیابان شود شما ومن فردای قیامت برای هرکدام از این مطالب باید پاسخگو باشیم ودر دنيا هم باعث بد بختی خواهد شد مگر برای صدام نشد، دستگاه پهلوی نشد اعمال وگفتارشان باعث بد بختی دنیا واخرت نشد. از مکافات عمل غافل نشو گندم از گندم بروید جو زجو. خلاصه ای ازبیوگرافی خودم را تقدیم می کنم : بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم خلاصه ای از بیوگرافی اينجانب، محسن ربانی به شرح ذیل است : 1.نماینده حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) 2.رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین 3. معاون فرهنگی مجمع جهانی اهلبیت (علیهم السلام) 4.معاون بین‌الملل حوزه های علمیه خارج ازکشور 5. رئیس مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق 6.نماینده در آمریکای لاتین و مسئولیت مراکز مختلف در خارج از کشور 7.مسئول آموزش مرکز آموزش زبان اسپانیایی درقم( که از آن مؤسسه مراکز بسیاری ازکشور استاد گرفته وموسسه تاسیس نموده اند ومشکلات ارتباط با کشورهای اسپانیايي زبان را اعم ازاقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی وگردشگری گری خودرا حل نموده‌اند، مثل اسپانیا، آرژانتین، برزیل، کلمبیا و 20 کشور دیگر) 8.تاسیس کانال های مختلف تلویزیونی و رادیویی اسپانیایی زبان در داخل وخارج ازکشور که باکمک آنان بسیاری مسلمان شده اند. 9.چاپ وترجمه 400 عنوان کتاب به زبان اسپانیایی. 10.تربیت جمع زیادی از طلاب کشورهای آمریکای لاتین مثل آقای شیخ سهیل اسعد که در کانال 2 تلویزیون برنامه اجرا میکندویک برند جهانی است. امام جماعت پر جمعيت ترین مسجد 14 معصوم علیهم السلام قم برای اینکه با بخشی از فعالیت‌ها آشنا شوید فیلم جهان شهری ها که در همه کانال ها پخش شده را از اینترنت تماشا کنید. در مستند پیک راستان شرحی از بیوگرافی اينجانب و خانواده به تصویر کشیده شده است که می توانید از تلویبیون کانال افق تماشا کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انشاالله مسئولین، پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی را برای زائران اربعین حسینی بعمل آورند
🚩 درسی از زیارت قبر سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻 امام باقر عليه‌السلام: اِنّ الحُسَيْنَ صاحِبَ كَربَلا قُتِلَ مَظْلوما، مَكروبا عَطْشانا، لَهفانا فآلَى اللّه ُعَزَّوَجلّ عَلى نَفْسِهِ اَن لا ياتيَهُ لَهفانٌ و لا مَكروبٌ و لا مُذنِبٌ و لا مَغمومٌ و لاعَطشانٌ و لا مَنْ بِهِ عاهَةٌ ثُمَّ دَعا عِندَهُ و تَقَرَّبَ بِالحُسَيْنِ بنِ عَلىٍّ عليه السلام اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ إلاّ نَفَّسَ اللّه ُ كُرْبَتَهُ وَ اَعطاهُ مَسأَلَتَهُ و غَفَرَ ذَنـْبَهُ وَ مَدَّ فى عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فى رِزقِهِ فَاعتَبِروا يا اُولـِى الاَبْصار 🏴 حسين، بزرگ مرد كربلا، مظلوم و رنجيده خاطر و لب‌تشنه و مصيب‌زده به شهادت رسيد. پس خداوند به ذات خود قسم ياد كرد كه هيچ مصيبت زده و رنجيده خاطر و گنهكار و اندوهناك و تشنه‌اى و هيچ بَلاديده‌اى به خدا روى نمی‌آورد و نزد قبر حسين عليه السلام دعا نمی‌كند و آن حضرت را به درگاه خدا شفيع نمی‌سازد، مگر اين كه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده می‌كند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى اش را گسترده می‌سازد. پس اى اهل بينش، درس بگيريد! 📚 بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۴۶، ح ۵
🌴پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): 🔥اَلْمَعِدَةُ بَيْتُ كُلِّ دَاءٍ وَ اَلْحِمْيَةُ رَأْسُ كُلِّ دَوَاءٍ ... (بحار الأنوار، ج۵۹، ص۲۹۰) 🔥معده خانه‌ی‌ همه‌ی دردهاست و پرهيز رأس هر دارویی است... دروازه‌ی خانه‌ی دردها: دروازه‌ی خانه‌ی دردها، دهان است؛ بهداشت دهان و دندان و زبان، ابتدای سلامتی است. 🍏سرآغاز درمان دردهای بدن 1. از چوب مسواک سنتی برای مسواک کردن استفاده کنید (از خمیر دندان شیمیایی و مسواک پلاستیکی بپرهیزید) 2. غذا خوردن را با «بسم الله الرحمن الرحیم» کامل شروع کنید 3. غذا را با نمک طبیعی و معدنی شروع کنید 4. غذا را با آرامش میل کنید (بدون استرس و بدون بگو مگو) 5. غذا را خوب بجوید (تا چهل بار). 6. در غذا خوردن عجله نکنید که بر سر سفره نشستن از عمر انسان حساب نمی‌شود. 7. قبل از سیری کامل، دست از غذا خوردن بکشید! 8. غذا را با نمک طبیعی به پایان برسانید 9. غذا را با «الحمدلله رب العالمین» کامل، تمام کنید! 10. به غذای دیگران چشم ندوزید! 11. غذای حلال و پاک بخورید! 12. در خوردن و آشامیدن اسراف و زیاده روی نکنید! 13. تا گرسنه نشدید، غذا نخورید! 14. کاسه‌ی غذا را خوب تمیز کنید و ریزه های نان و غذا را جمع کرده و میل کنید! (ثوابش به اندازه‌ی آزاد کردن برده است) 15. غذا را از یک طرف بشقاب بخورید (از وسط بشقاب و در هم و برهم نخورید) 16. از طرف دسته‌ی لیوان و از جای شکسته‌ی ظرف، آب و غذا نخورید! 17. دستهای خود را قبل از غذا و بعد از غذا بشویید (قبل از غذا دستان خود را با دستمال خشک نکنید! ولی بعد از غذا اشکال ندارد که دستهای خود را خشگ کنید) 18. از غذایی که اکراه دارید، نخورید! به دیگران هم اجبار و اکراه نکنید! 19. تا حد ممکن از غذای افراد بی نماز و فاسق نخورید! 20. تا حد ممکن غذا را در دیگ سنگی و یا سفالی پخت کنید! 21. از روغنهای تراریخته و نفتی بپرهیزید! 22. از خوردن مرغ (چه هورمونی و چه طبیعی) بپرهیزید! 23 از قند و شکر سفید که از ریشه‌ی چغندر تهیه شده، بپرهیزید! 24. دهان و دندان خود را با نمک طبیعی بشویید! 25. در دستشویی مسواک نزنید! 26. از قرار دادن چوب مسواک و حوله در دستشویی بپرهیزید! 27. تا بدنتان تحمل بیماری را دارد، از رفتن به طبیب و انجام درمان بپرهیزید تا بدن به طور طبیعی، به درمان خود بپردازد! 28. قبل از بیماری، از خوردن داروی سرخود بپرهیزید! 29. تا حد ممکن از داروهای شیمیایی بپرهیزید و خودتان را با داروهای طبیعی درمان کنید! 30. از خوردن هر گونه مایعات خصوصاً نوشابه‌های گازدار در وسط غذا و مدتی بعد از غذا بپرهیزید! 31. بعد از غذا مدتی دراز بکشید! 32. به هنگام کار کردن و اشتغال به سایر امور، غذا نخورید! 33. به طور نشسته غذا بخورید و به هنگام راه رفتن از تغذیه بپرهیزید! 34. از غذاهای کارخونه‌ایی و کنسروی، بپرهیزید! 35. از خوردن غذاهای فریز شده و بستنی‌ها بپرهیزید! 36. از خوردن آب یخ و حتی آب سرد بپرهیزید! 37. از خوردن غذای مانده، بپرهیزید! 38. از چند بار داغ کردن غذا بپرهیزید! 39. از فوت کردن در غذا و از خوردن غذای داغ، بپرهیزید! 40. قبل از خواب، به دستشویی بروید! 41. خوردن غذا در دو وعده باید باشد (صبح و شام) (ناهار یعنی: غذا نه!) 42. بعد از نماز صبح، لقمه‌ایی نان میل کنید! 42. از درمان با عسل و حجامت غافل نگردید! 43. از خوردن سبزی غافل نگردید! إن شاء الله بیمار نمی شوید! إن شاء الله گذرتون به دوا و درمان شیمیایی نمی افته! إن شاء الله گرفتار طب هاریسونی نمی‌شوید! إن شاء الله گرفتار پروتکلهای یهود نمی‌شوید! اگر خدای نکرده بیمار شدید، از خوردن غذای سنگین بپرهیزید! اگر خدای نکرده بیمار شدید، به اندازه ی کافی استراحت کنید! اگر بیمار شدید، تا سه روز از خانه خارج نشوید! جلوی عرق کردن و عطسه کردن و سرفه کردن را نگیرید! برای درمان خود،صدقه دهید! برای شفای بیماری خود و دیگران دعا کنید! (مخصوصا استغفار) به عیادت همدیگر بروید؛ ولی مدت عیادت را کوتاه کنید! و فاصله‌ی حدود یک متر را رعایت کنید! و اما طبیب: 1. طبیب باید برای رضای خدا درمان کند و تا حد ممکن از گرفتن هزینه های سرسام‌آور بپرهیزد (درمانش برای رضای خدا باشد نه برای تجارت) 2. طبیب باید برای درمان بیمارش تلاش نماید و اگر بیماری را تشخیص نداد، از تجویز بی‌خود دارو بپرهیزد. ☘️بدانید: درد از خداست و درمان هم از خداست و دارو و درمان و طبیب وسیله هستند... 🍏إن شاء الله همیشه سالم و سلامت باشید۰
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif چند نکته در ارتباط با مبطلات نماز https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بستن چشمها در نماز مانع شرعی ندارد (و نماز را باطل نمی‌کند)، گر چه مکروه است. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مالیدن دستها به صورت بعد از قنوت در حال نماز کراهت دارد، ولی نماز را باطل نمی‌کند. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif برای مکلف، اظهار حسد و کینه و دشمنی با دیگران جایز نیست، ولی این امور باعث بطلان نماز نمی‌شود. ۱۱. شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، مانند شک در رکعتهای نماز دو رکعتی یا سه رکعتی. شکیات نماز شکیات نماز ۲۳ قسم است: الف) ۸ قسم شکهای باطل. ب) ۶ قسم شکهایی که نباید به آن اعتنا کرد. ج) ۹ قسم شکهای صحیح. الف) شکهایی که نماز را باطل می‌کند: ۱. شک در رکعتهای نماز دو رکعتی، مانند نماز صبح و نماز مسافر. ۲. شک در رکعتهای نماز ۳ رکعتی (مغرب). ۳. شک در نماز چهار رکعتی هرگاه یک طرف شک، یک باشد، مثل این که شک کند یک رکعت خوانده یا سه رکعت. ۴. شک در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده‌ی دوم در حالی که یک طرف شک دو باشد، مانند شک دو و سه، قبل از اتمام دو سجده. ۵. شک بین دو و پنج یا بیشتر از پنج. ۶. شک بین سه و شش یا بیشتر از شش. ۷. شک بین چهار و شش یا بیشتر از شش. ۸. شک در عدد رکعتهای نماز که اصلاً نداند چند رکعت خوانده است. ب) شکهایی که اعتبار ندارد: شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد ۱. شک بعدازمحل، مثل این که بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند. ۲. شک بعد از سلام. ۳. شک بعد از گذشتن وقت نماز. ۴. شک کثیر الشک یعنی کسی که زیاد شک می‌کند. ۵. شک امام و مأموم. ۶. شک در نمازهای مستحبی. توجه: https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر شخصی بعد از چند سال شک کند که نمازهایش صحیح بوده یا نه، به شک خود اعتنا نکند؛ (زیرا به شک بعد از عمل اعتنا نمی‌شود). https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif کثیرالشک باید بنابر انجام کاری بگذارد که در آن شک کرده است، مگر آن که موجب بطلان نماز شود که در این صورت بنابر عدم انجام آن می‌گذارد، بدون این که در این مورد فرقی بین رکعتها و افعال و اقوال نماز باشد (مثلاً اگر شک کند سجده یا رکوع به جا آورده یا نه، بنا بگذارد که به جا آورده است، هر چند از محل آن نگذشته است، اما اگر شک کند نماز صبح را دو رکعت خوانده یا سه رکعت بنا بگذارد که دو رکعت خوانده است). https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif شک در اقوال و افعال نافله همان حکم شک در اقوال و افعال نماز فریضه را دارد یعنی اگر از محل آن تجاوز نکرده است به آن اعتنا می‌شود و اگر از محل انجام آن تجاوز کرده است به آن اعتنا نمی‌شود (مثلاً اگر شک در حمد یا رکوع کند، چنانچه از محل آن نگذشته است باید به جا آورد و اگر از محل آن گذشته است اعتنا نکند). ج) شکهایی صحیح شک‌ در عدد رکعت‌های نمازهای چهار رکعتی در ۹ صورت صحیح است: ۱. شک میان دو و سه بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۲. شک میان دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۳. شک میان دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۴. شک میان چهار و پنج بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۵. شک میان سه و چهار در هر جای نماز. ۶. شک میان چهار و پنج در حال ایستاده. ۷. شک میان سه و پنج در حال ایستاده. ۸. شک میان سه و چهار و پنج در حال ایستاده. ۹. شک میان پنج و شش در حال ایستاده. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif دو نکته در ارتباط با شکیات نماز https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif تعداد رکعتهای نماز احتیاط (که برای شک در رکعتهای نماز به جا آورده می‌شود) به تعداد کمبود احتمالی در نماز است، بنابراین در شک بین دو و چهار، دو رکعت نماز احتیاط، واجب است، و در شک بین سه و چهار، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته واجب است. https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر کلمه‌یی از ذکرهای نماز یا آیات قرآنی یا دعاهای قنوت، سهواً غلط خوانده شود سجده‌ی سهو واجب نیست.
علامه حکیمی در خصوص استاد خود مینویسند: عالم ربّانی و مُتَأَلِّهِ قرآنی، حضرت شیخ مجتبی قزوینی خراسانی (م:1346ش)،درباره تلاوت قرآن دو دستور بسیار مهم داشت که برای خوانندگان جوان این نوشتار بیان و تحریر می‌شود: 1ـ «تلاوت فجری». 2ـ «تلاوت عقلی». درباره «تلاوت فجری» می فرمود: خواندن قرآن کریم در پایان سحر و به هنگام طلوع فجر تأثیری خاص دارد که هرکس برآن مواظبت کند به آن آثار می‌رسد. در این باره نظر به اشارات آیه 78 سوره «اسراء» داشت (إِنَّ قرآنَ الفَجر کانَ مَشهُوداً). آن بزرگوار می‌فرمود: اینکه خداوند می‌فرمایند: قرآن فجر مشهود و محسوس است و دیده می‌شود، به درستی برای من روشن نبود و حقیقت آیه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. از این‌رو، برآن شدم که سحرگاهان قرآن بخوانم و آن را تا طلوع فجر ادامه دهم. پس از مدتی حقایقی از آیات برمن آشکار شد که تحمل آن دشوار و خارج از طاقت من بود. دریافتم که معنای آیه این است که تلاوت قرآن کریم، در سحر و هنگام طلوع فجر موجب آن می‌شود که حقایق آیات برای انسان مکشوف و محسوس گردد. از این‌رو، آن بزرگوار به شاگردان و دوستداران معارف قرآنی به عنوان دستورالعمل، توصیه می‌فرمودند که: «بعد از تهجد و نماز شب، قرآن تلاوت کنید و سعی کنید آن‌را تا طلوع فجر ادامه دهید.» آثاری از یافته‌های خویش باز می‌گفت که باید قدر دانست و از اسرار روحانی شبها و سحرها غافل نبود؛ و یک روز این مصرع را خواند: هر شب، شب قدر است اگر قدر بدانی. درباره «تلاوت عقلی» می‌فرمود: خواندن قرآن و آیات قرآن باید با صبر و توجّه و تأمّل باشد. نباید قرآن را باشتاب بخوانیم (چنانکه در احادیث نیز آمده است)، حتی می‌فرمود: یک آیه را ده بار بخوانید، بارها بخوانید، حتی ده روز، یک ماه… و در معانی آن خوب دقت کنید تا به حقایق آن برسید تا آیه در وجود شما جا باز کند، روح شما را تکان دهد و شما را بسازد؛ یعنی، تا مرحله فهم درست و دقیق آن و عمل به آن بالا روید و روحتان روحی قرآنی شود. تلاوت باید، «تلاوت عقلی» باشد (نه فقط «تلاوت لفظی»)؛ یعنی، با صرف زمان و کمال توجّه و تدبّر و تعقّل راستین در معانی حقایق آیات آسمانی… https://chat.whatsapp.com/LxL4b6nQ0hF887MeRgwzHt
🔴 عظمت معنوی حضرت آیت الله خامنه ای از زبان مرحوم حاج اقا دولابی ره در جلسه آخری که مرحوم میرزا اسماعیل با آیت الله خامنه‌ای دیدار داشتند پیرامون مسائل زیادی صحبت کرده بودند. منتهی آقای مرتضی نبوی به بنده می فرمودند کاری که تا به حال مرحوم دولابی نکرده بود و کسی هم ندیده بود، این بود که در جلسه آخر هنگامی که به رهبر نزدیک شدند دست آقا را گرفتند و بوسیدند و این خیلی عجیب بود. چون ایشان نه مریدباز و مریددار بودند و نه کسی بودند که تواضع بی جایی انجام دهند. اما دست رهبر معظم انقلاب را بوسیدند و فرمودند: "ایشان خیلی نورانی هستند." مرحوم دولابی حتی به خود بنده می فرمودند که سرعت ایشان (رهبر معظم انقلاب) در نور گرفتن بسیار بالاست و خیلی سریع و لحظه به لحظه به نورانیت شان افزوده می شود و حتی در مسائل سیاسی نیز ایشان اینچنین هستند گفتند: "با این وصف بنده لایق و از ایشان سراغ ندارم." این تعبیر را مرحوم نیز در مسائل عرفانی برای ایشان به کار می برند. می فرمودند: "ایشان(رهبر معظم انقلاب) یک مجموعه نوری است که با سرعت بر نورانیتشان افزوده میشود و خداوند متعال در این راه افاضات زیادی به ایشان دارند" و حتی در جریانات نخست وزیری و پیش از رهبری آقا هنگامی که در مسایل سیاسی عده ای ایشان را اذیت می کردند مرحوم دولابی می فرمودند: "اگر ایشان(آیت الله خامنه ای) را دیدید بگویید نگران نباشید. اینها برای آن است که شما آبدیده تر شوید و تمام این برنامه ها فقط برای تعالی شخص شما است." مرحوم دولابی می فرمود: "امام خمینی مظهر بود و آیت الله خامنه ای مظهر ." خداوند متعال به امام نعمت ها را یکجا داد و امام هم این نعمت ها را برای استقرار نظام جمهوری اسلامی مصرف کردند. ولی نعمت ها به حضرت آقا را خدا تدریجی به ایشان می دهد و در هر مرحله ای متناسب با شرایط، خدا نعمت هایی را به ایشان می دهد یعنی شرایط آن نعمت ها را خود آقا فراهم می کنند. منبع:کتاب اوج سجود به نقل از مرحوم استاد پرورش 🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍یکی از کاروان های اهل سنت برای زیارت اربعین ▪️از این دست خبرها در رسانه ها دست بدست نمی‌شود ولی خبرهای منفی و اختلافی بارها و بارها ضریب می‌خورد تا هرچه بیشتر دیده شود.... مخصوصا افرادی فی قلوبهم مرض دارند بیشتر دامن به اختلاف می زنند از خدا می خواهیم یا هدایت شوند و گرنه ریشه کن ان شاالله.......
اخوت: ❌ تحلیل ٤٩ سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کنگره عظیم جهانی اربعین 🔹شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند‌، در کوفه بودند‌، در بصره بودند‌، در اهواز بودند‌، در قم بودند‌، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود. 🔹مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه‌ این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته‌ اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه‌ این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه‌ اعضاء فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. 🔹همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر‌، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره‌ جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه(ع). 🔹این کنگره‌ جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. 🔹بنابراین مسئله‌ اربعین یک مسئله‌ مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره‌ بین‌المللی‌ و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز‌، سرزمین شهدا‌، مزار کشته‌شدگان راه خدا‌، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. 🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه‌ هدی(ع) به ما ارائه دادند. 📚 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی(ع)/ مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ @Roshangari_basirat
🕌*ثواب عجیب پیاده روی اربعین*🕌 🌺امام صادق ع میفرمایند: ۴۰۰۰ فرشته در اطراف قبرامام حسين ع بوده كه جملگى ژوليده و محزونند و تا روز قيامت بر آنجناب میگريند. هيچ زائرى به زيارت آن حضرت نمیرود مگر آنكه اين فرشتگان به استقبالش میروند، و هيچکس با قبر آن حضرت وداع نكرد مگر آنكه اين فرشتگان او را مشايعت میكنند، و مريض نمیشود مگر آنكه عیادتش میكنند، و نمی ميرد مگر آنكه ايشان بر جنازه اش نماز خوانده و از خدا برایش طلب آمرزش میكنند. 📗کافی ج ۴،ص۵۸۱کامل الزیارات،ص۱۱۹ ✅چرا باید هر سال به پیاده روی اربعین بریم؟ 🔷 اول اینکه ما باید نگاهمون رو به این پیاده روی تغییر بدیم. 🌎 پیاده روی اربعین یه مسافرت تفریحی نیست، بلکه یه تجمع بزرگ از دوست داران اباعبدالله هست برای "نمایش قدرت جهانی شیعه" و هرچقدر این همایش بزرگ، باشکوه تر برگزار بشه، اقتدار_شیعه و قدرتش بیشتر خواهد شد و دل های بیشتری به سمت حقیقت جذب میشه. ✅ نکته بعد اینکه همونطور که انسان هفته ای چند بار حموم میره و یا خونش رو جارو میکنه، لازمه که انسان مومن، هر سال با سختی های پیاده روی اربعین روح خودش رو جلا بده. این حرف خنده داریه که کسی بگه من یه ماه پیش حموم رفتم کافیه دیگه! چرا اصرار میکنید که بازم برم؟! حالا بعضیا میگن یه بار رفتی اربعین کافیه! پولش رو بده به فقرا! ⭕️ نه عزیز من. هر چیزی جای خودش رو داره. کسی نمیگه من یه بار رفتم حموم از این به بعد هزینه صابون و شامپو رو بدم به فقرا! ضمن اینکه اگه آدم بخواد به فقرا کمک کنه باید یه لطافت روحی داشته باشه و ازخودگذشتگی رو یاد گرفته باشه 🌷 و چه جایی بهتر از اربعین برای تمرین عملی از خودگذشتگی؟ اونجایی که میبینی طرف تمام زندگیش رو برداشته آورده برای پذیرایی از زائرین حسین علیه السلام 🌷 اونجایی که روی پات می افته و کفشات رو تمیز میکنه و تو آب میشی از خجالت... 🌺 پیاده روی اربعین زیبا ترین تمرین بزرگ شدن هست... آیا هیچ انسان عاقلی این هدیه بزرگ الهی رو به خاطر تفکرات بچگانه رها میکنه؟ ✅ و اینکه بیشترین زائرین اباعبدالله همون فقرایی هستن که برخی ها برای فریب مردم دم از کمک بهشون میزنند... و در آخر اینکه طبق روایات از نشانه های مومن اینه که هر سال اربعین بره کربلا.... 🌷 ان شالله امسال همگی کربلایی خواهیم شد..
🚩 درسی از زیارت قبر سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻 امام باقر عليه‌السلام: اِنّ الحُسَيْنَ صاحِبَ كَربَلا قُتِلَ مَظْلوما، مَكروبا عَطْشانا، لَهفانا فآلَى اللّه ُعَزَّوَجلّ عَلى نَفْسِهِ اَن لا ياتيَهُ لَهفانٌ و لا مَكروبٌ و لا مُذنِبٌ و لا مَغمومٌ و لاعَطشانٌ و لا مَنْ بِهِ عاهَةٌ ثُمَّ دَعا عِندَهُ و تَقَرَّبَ بِالحُسَيْنِ بنِ عَلىٍّ عليه السلام اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ إلاّ نَفَّسَ اللّه ُ كُرْبَتَهُ وَ اَعطاهُ مَسأَلَتَهُ و غَفَرَ ذَنـْبَهُ وَ مَدَّ فى عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فى رِزقِهِ فَاعتَبِروا يا اُولـِى الاَبْصار 🏴 حسين، بزرگ مرد كربلا، مظلوم و رنجيده خاطر و لب‌تشنه و مصيب‌زده به شهادت رسيد. پس خداوند به ذات خود قسم ياد كرد كه هيچ مصيبت زده و رنجيده خاطر و گنهكار و اندوهناك و تشنه‌اى و هيچ بَلاديده‌اى به خدا روى نمی‌آورد و نزد قبر حسين عليه السلام دعا نمی‌كند و آن حضرت را به درگاه خدا شفيع نمی‌سازد، مگر اين كه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده می‌كند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى اش را گسترده می‌سازد. پس اى اهل بينش، درس بگيريد! 📚 بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۴۶، ح ۵
✨﷽✨ ✅شیطان با این پنج نفر مشکل دارد! ✍امام صادق (عليه السّلام) می فرمایند: قال إبليس: خمسة (أشياء) ليس لي فيهن حيلة وسائر الناس في قبضتي ... ابليس گفت: پنج نفر هستند که هيچ چاره اي براي آنها ندارم اما ديگر مردمان در مشت من هستند: 1⃣ هر که با نيت درست به خدا پناه برد و در همه کارهايش به او تکيه کند 2⃣ کسي که شب و روز بسيار تسبيح خدا گويد 3⃣ کسي که براي برادر مؤمنش آن پسندد که براي خود مي پسندد 4⃣ کسي که هر گاه مصيبتي به او مي رسد، بي تابي نمي کند 5⃣ و هر کسي که به آنچه خداوند قسمتش کرده، خرسند است و غم روزيش را نمي خورد. 📚 الخصال، ج 1، ص 285 ✅‌‌کانال استاد قرائتی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
Karbali: هفت نكته درباره استخاره‏ ۱. استخاره عبارت است از آن كه انسان در كارى كه قصد انجام آن را دارد از خداوند بخواهد كه او را به آنچه خير و صلاح اوست اعم از انجام فعل يا ترك آن راهنمايى كند.[۱۰] ۲. استخاره براى رفع ترديد است نه براى پيشگويى‏[۱۱] و آينده نگرى مانند قبولى امتحان، رسيدن به حاجت، خوب شدن مريض و ...[۱۲] ۳. استخاره در كارهاى مباح است نه در كارهاى واجب و حرام و مكروه.[۱۳] ۴. استخاره بعد از فكر و مشورت كردن است.[۱۴] ۵. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست، گر چه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.[۱۵] ۶. تجديد استخاره صحيح نيست مگر اين كه مدت قابل ملاحظه ‏اى بگذرد و يا شرايط استخاره تغيير كند.[۱۶] ۷. استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بين استخاره، استخاره در زمان و مكان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و ...[۱۷] بى ‏توجهى به اولويت ‏ها بسيارند افرادى كه به اولويت ‏ها توجهى ندارند همچون موارد زير: ۱. عيب جويى حرام را انجام مى ‏دهند ولى امر به معروف واجب را انجام نمى‏ دهند. ۲. خرج ‏هاى مستحبى مى ‏كنند ولى خرج‏ هاى واجب همچون اداى بدهى و خمس و زكات را لازم نمى‏دانند. ۳. واجبات ميت همچون عمل به وصيت و اداى بدهى را انجام نمى ‏دهند ولى براى او خيرات مى ‏كنند. دو نكته درباره اسراف‏ ۱. اسراف يكى از گناهان كبيره و حرام است‏[۱۸] و نمونه‏ هاى زيادى در محيط زندگى دارد، همچون اسراف در آب، برق، نان و ... ۲. چند چيز اسراف نيست مانند: اسراف در كار خير، لباس ‏هاى مورد نياز، عطر زدن، آنچه براى بدن مفيد است. ۳. غذاى مورد نياز بدن هر قدر كه باشد، اسراف محسوب نمى ‏شود. ۴. خوردن بيجا و پرخورى و زياده روى مكروه است.[۱۹] دو نكته درباره وسواسى‏ ۱. بر شخص وسواس واجب است به افراد معمولى رجوع كند.[۲۰] ۲. وسواس جايز نيست به شك خود اعتنا كند.[۲۱] عبادت‏هاى حرام‏ برخى از عبادت‏ ها گناه محسوب مى ‏شوند و باطل هستند همچون موارد زير: ۱. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال‏ حيض و نفاس باطل و گناه است.[۲۲] ۲. نافله ظهر و عصر در سفر.[۲۳] ۳. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت.[۲۴] ۴. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى ‏كند از او سر نزده).[۲۵] ۵. روزه عيد قربان و فطر.[۲۶] ۶. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى ‏داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى ‏شود.[۲۷] ۷. خوندن سوره‏ هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است.[۲۸]
⭕️ بیانیه مهم آیةالله العظمی وحید خراسانی دام ظله به مناسبت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. 📝 بسم الله الرحمن الرحیم 🔳 زوار قبر سیدالشهداء علیه السلام اگر بدانند کجا می روند و به چه کسی مشرف می شوند ، سر از پا در این سفر نمی شناسند. ◼️ جایی که می روند و مقصد آنان در این سفر، به بیان کسی که کلام او به منزلۀ کلام خداست - چون حجت بالغه الهیه است - خداست. و آنچه برای ایشان در این مقصد منتهای مطلب است، آن است که آنان . ◼️ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟ قَالَ : كَانَ كَمَنْ‏ زَارَ اللَّهَ‏ فِي‏ عَرْشِهِ‏ . قَالَ: قُلْتُ: مَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْكُمْ [ أَحَدَكُمْ‏ ]؟ قَالَ : كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ‏ صلی الله علیه وآله. 🔳 حدیث صحیح که عقل را مبهوت می کند ، این است : عن ابن محبوب ، عن اسحاق بن عمار، قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: لیس نبيّ في السموات والأرض إلا ویسألون الله تبارک وتعالی أن یؤذن لهم في زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل ففوج یعرج. ◼️هیچ پیغمبری نیست، یعنی از آن آدمی که شد صفی الله و مسجود تمام ملائکة الله، و آن نوحی که نهصد و پنجاه سال مردم را به خدا دعوت کرد و شد نجی الله ، و آن ابراهیمی که خدا او را مبتلا کرد به کلمات و بعد از تمام آن کلمات از نبوت و رسالت و خلت گذشت و به مقام امامت رسید ، و آن موسایی که خدا درباره او فرمود : ونادیناه من جانب الطور الأیمن وقربناه نجیا، و شد کلیم الله ، و آن عیسایی که از دم روح القدس به وجود آمد و شد کلمة الله و روح الله، همه اینان مسألتشان از خداوند تبارک وتعالی این است که به آنان دهد که به زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام مشرف شوند. ◼️ آیا در آن چه غوغا است که مطاف تمام انبیا و اولوا العزم از فرستادگان خداست. فوجی از آسمان به زمین نازل و فوجی از زمین به آسمان صاعد، و آن فوج ، مرکب از ملائکه مقربین و انبیا و مرسلین است، و تا قیامت امر بر این منوال است. ☑️ خوشا به حال کسانی که قدر این را بدانند و بعد از این سفر که از هر گناهی پاکیزه می‌‍‌شوند ، مراقب باشند که خود را آلوده نکنند، و و علیه السلام را هرگز فراموش ننمایند. 🔳 و هر ماهی یک بکنند و به روح رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام زمان علیه السلام نثار کنند و همه قرآنی را که در دوره ی سال برای چهارده معصوم قرائت کردند ، به حضرت ولی عصر صاحب العصر والزمان علیه السلام کنند، که این عمل آنان را با امام زمان علیه السلام خواهد کرد و کسی که با او باشد با تمام انبیا و اوصیا است. ☑️ سزاور است کسانی که از مشرف می شوند ، به امام هشتم علی بن موسی الرضا علیهما السلام بروند، و کسانی که از بلاد دیگر به آن حرم شرفیاب می شوند، به نیابت سائر معصومین علیهم السلام مشرف شوند، و در این سفر پر برکت چون نائب آن مقام رفیع هستند، نظر عنایت حضرت سید الشهدا علیه السلام به آن نائبان به رعایت منوب عنه آنان موجب سعادت دنیا و عقبی است. ❗️امید است و همه با هم با قرائت برای تعجیل فرج آن حضرت و رفع گرفتاری از مسلمانان دعا کنند که از مهمترین موارد اجابت دعا،‌ دعای دسته جمعی است إن شاء الله. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
امام سجاد عليه السلام: «القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ ، ويُنمِي الرِّزقَ ، ويُنسِئُ فِي الأَجَلِ» «گفتار نيك مال را مى افزايد، روزى را رشد مى دهد، و مرگ را به تأخير مى اندازد.» الخصال ، ص 317
شش نكته درباره پرستارى‏ ۱. پرستارى از بيمار از مصاديق فعل معروف، و عملى مستحب است. در روايات آمده است از حقوق همسفر بر همسفر آن است كه چنانچه‏ يكى از آنان بيمار شود، ساير همراهان تا سه روز در كنار او باشند. و ضمن مراقبت از وى، نيازهايش را تأمين نمايند. ۲. ترك نماز جماعت جز با عذر همچون پرستارى از بيمار سزاوار نيست. ۳. پرستارى هر يك از زن و مرد اجنبى از ديگرى در صورت عدم پيدايى محذور شرعى همچون لمس و نظر جايز است و در فرض وجود محذور تنها در حال ضرورت جايز است.[۱] ۴. پرستارى براى همگان مطلوب است نه قشر خاصى. ۵. دكتر و پرستار محرم نيستند، نه بر بيمار و نه بر خودشان، لذا بايد شئونات اسلامى رعايت شود. و نمى ‏توان با عذرهايى همچون شغل و همكار بودن و قصد بد نداشتن، دل پاك داشتن، حريم ‏ها را شكست. ۶. پرستار همچون طبيب اگر بر بيمار آسيبى برساند، در برخى از موارد ضامن است. همچون عدم آشنايى كافى، سهل انگارى، عدم رعايت قوانين و ضوابط درمان و ...
سه برداشت غلط از احكام‏ ۱. شكى نيست كه احكام الهى آسان است، ولى فرق است بين سهل بودن و سهل انگارى كه برخى از مردم به تصور اين كه دين آسان است در احكام الهى سهل انگارى مى ‏كنند. ۲. برخى از مردم كه به ضوابط شرعى آشنايى ندارند، تصور مى ‏كنند مذهبى ‏ها سختگيرى مى ‏كنند در حالى كه دليلى بر عملكرد خود ندارند. ۳. فراوانى گناه موجب حلال بودن نيست، اگر با گناه برخورد نشد، دليل حلال بودن آن نيست. برخى از مردم تصور مى ‏كنند رسم بودن و سنت ‏هاى اجتماعى دليل بر حلال بودن است، در حالى كه چنين نيست. دو نكته درباره قربانى‏ ۱. خون قربانى نجس است و به هر جا برسد بايد شسته شود. خون ‏هايى كه در گردن حيوان مى ‏ماند نيز بايد شسته شود و الّا غذا نجس مى ‏شود. ولى پس از ذبح، خون ‏هايى كه در رگ ‏ها به مقدار متعارف مى‏ ماند پاك است. ۲. نبايد مساجد را با خون قربانى نجس ‏كنند زيرا نجس كردن مساجد حرام است.[۲] چند نكته درباره گفتگو
احكام فورى‏ برخى از مسائل شرعى بايد در اولين فرصت انجام شود همچون: ۱. جواب سلام.[۳] ۲. اداى بدهى در صورتى كه طلبكار، طلب خود را مطالبه نمايد. ۳. سجده سهو بعد از نماز.[۴] ۴. اداى امانت.[۵] ۵. تطهير مسجدى كه نجس شده.[۶] ۶. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ...[۷]
چند نكته درباره تسليت‏ ۱. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا به ‏يكديگر پس از دفن ميّت مستحب است.[۸] ۲. ابراز همدردى با مصيبت‏ ديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است. البته در حصول ثواب تسليت، صرف حضور نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مى ‏كند،[۹] هر چند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است. لكن برپايى مجلس سوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هر چند جايز است. به خصوص زمانى كه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد. ۳. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد نيست. ۴. تسليت ‏دادن مستحب است، خواه پيش از دفن و خواه بعد از دفن.[۱۰] ۵. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشسته ‏اند، مستحب است.[۱۱] ۶. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان مكروه است.[۱۲] ۷. صاحب عزا تا سه روز مناسب است براى عزا بنشيند.[۱۳] ۸. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبان ‏عزا از مستحبات مؤكد است.
معيار عرف‏ معيار بسيارى از مسائل فقهى عرف است.[۲۹] در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى ‏شود: ۱. هر موسيقى از نظر عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد حرام است.[۳۰] ۲. هر كارى كه عرفاً اهانت و بى احترامى به قرآن محسوب شود حرام است. ۳. قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان ‏كه عرفاً صدق وطن كند.[۳۱] ۴. ملاك در كثيرالشك عرف است.[۳۲] ۵. معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز عرف است.[۳۳] ۶. بازى با هر چيزى كه عرف آن را از آلات قمار مى ‏داند حرام است.[۳۴] ۷. معيار ضرر داشتن در احكام عرف است.[۳۵] ۸. هر عملى را كه عرفاً به آن رقص گويند براى غير همسر جايز نيست.[۳۶] ۹. معيار حداقل ريش صدق عرفى است.[۳۷] ۱۰. محلى را كه انسان به عنوان وطن جديد انتخاب مى ‏كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى ‏كند بلكه بايد مدتى بماند تا عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.[۳۸]