eitaa logo
مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (س) ساری
385 دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
523 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿---- به گزارش خبرنگار حوزه در مازندران، کرسی علمی ترویجی، با عنوان: «نقد تحلیلی بر دیدگاه انتساب کفر به انبیا بر پایه تبیین معنا شناختی واژه «عود» در آیات ۸۸ و ۸۹ اعراف» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرحمن باقرزاده و با حضور ناقد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمود ابوترابی و دبیری سرکار خانم بهاره علی‌نژاد در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) ساری برگزار شد. در ابتدا دکتر باقرزاده گفت: یکی از مسائل مطرح در دین‌پژوهی، انتساب کفر و شرک انبیا، پیش از بعثت آنان است، واژه «عود» در آیات ۸۸ و ۸۹ اعراف و ۱۳ ابراهیم ازجمله دستاویزهای قائلان به جواز کفر، مانند ابن‌تیمیه است. وی با تأکید بر اینکه مسئله پژوهش آن است که براساس تبیین معناشناختی واژه «عود» و کاربست آن در آیات قرآن کریم چگونه مدعای انتساب کفر و شرک به انبیا، قابل تحلیل است؟ افزود: برای واژه «عود» هفت کاربست را می توان بیان کرد: عود به معنای صیرورت، استعمال از باب تغلیب، استعمال مجازی، استعمال دروغین، خطای شناختی، درخواست بازگشت به شریعت پیشین و درخواست بازگشت به وطن. حجت‌الاسلام والمسلمین باقرزاده بیان کرد: بر پایه یافته‌های پژوهش، ادعای انتساب کفر از یک‌سو مخالف با اجماع است و از سوی دیگر بر پایه کاربست‌های استعمال این واژه، نمی‌تواند مبنای انتساب کفر و شرک به انبیا قرار گیرد. در ادامه‌ی این نشست دکتر ابوترابی ضمن تشکر از استاد باقرزاده بابت نگارش این مقاله در انتخاب موضوع، ساختار و در تحلیل محتوایی، افزود: چند نکته قابل تأمل به نظر می‌رسد که رعایت آنها می‌تواند در ارتقاء کمیت و کیفیت بحث مؤثر باشد: ۱. ارائه از آمار اشتقاقات از عود و ارائه آمار تعدادی از آنها که در غیر معنای معهودِ بازگشت، استعمال شده‌اند؛ ۲. اشاره به وجود علم «وجوه و نظائر» و مقبولیت آن نزد دانشمندان و استفاده از منابع این حوزه در تحلیل و تبیین مسأله؛ ۳. اشاره تحلیلی از طریق وجود روح معنا ساری و جاری ریشه در معانی کاربردی مشتقات آن؛ در کتب لغوی قرآنی از قدماء مفردات راغب اصفهانی و از معاصرین، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم از سیدحسن مصطفوی مثل واژه حج، صلاة و قلم، بیت، هدایت و ضلالت و ...؛ ۴. استفاده از بیان علامه جوادی آملی در ذیل همین آیات. ـــــــــــ࿐✿•°ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲@hozeh_alzahra_sari
💠 مفاتیح الحياة 347 🔸 مصادیق و شیوه‌های صلهٴ رحم صلهٴ رحم تنها به رفتن به خانه بستگان نیست، بلكه مصادیق فراوانی دارد و مصداق كاملش این است كه پیش از دیگران نیاز آنان را برطرف و آنان را خوشحال سازد[1]، پس صلهٴ رحم و پیوند با هر خویشاوندی متناسب با شأن اوست، چنان‌كه گاه تنها به سلام كردن به او یا پاسخ نیكو دادن به سلام اوست، زیرا وی به كمك مالی نیازی ندارد. . برخی شیوه‌ها و مصادیق صلهٴ رحم عبارت‌اند از ترك آزار خویشاوندان، سلام و تكریم، اطعام گرچه به جرعهٴ آبی باشد، عیادت از بیمار[2]، شركت در مراسم عزا[3]، زیارت و دیدار[4]، هدیه دادن[5] و تأمین نیازهای آنان پیش از دیگران.[6] [1] . تسنیم، ج2، ص560. [2] . ... وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ (الكافى، ج2، ص636). [3] . ... وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ (الكافى، ج2، ص636). [4] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا (الجعفریات، ص153). [5] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! ... تَهَادَوْا (الجعفریات، ص153). [6] . لا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاجٌ (الفقیه، ج2، ص ۶۸) @hozeh_alzahra_sari
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: ... این دین خیلی دین آسانی است، فرمود: ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، نه ذکر یعنی تلاوت، نه ذکر یعنی حفظ؛ یاد خداست. این برای خیلی آسان است، چرا؟ چون دلپذیر است، آن تمام سرمایه در دست ما هست. الآن به ما بگویند این گُل را بو کن! این کار آسانی است برای ما. یا این آب خنک را بنوش! یک چیز آسانی است برای ما، چون است، است برای ما، بیگانه‌ ای نیست، بر ما تحمیلی نیست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖🕋 فرازی از تفسیر آیه مبارکه ۲۶۹ سوره 📜 ((جزء سوم)) ----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿----‌ ✅ «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ» 🔷 [خدا] به هر كس كه بخواهد حكمت مى‌بخشد، و به هر كس حكمت داده شود، به يقين، خيرى فراوان داده شده است؛ و جز خردمندان، كسى پند نمى‌گيرد.(ترجمه فولادوند) 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🔰 حكمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانسته‌اند كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوا و تلاش عطا مى‌كند، تا آنان وسوسه‌هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و اين خير كثير است. ✅ همه‌ى دنيا متاع قليل است، ولى حكمت خير كثير است. اگر همه امكانات مادّى فداى دست يابى به حكمت و بينش صحيح گردد، ارزش دارد. «فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» ✅ حكمت هديه‌اى كليدى و مادر همه‌ى خيرات است. هركه آن را داشت چيزهاى زيادى خواهد داشت. «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» 🔰 هر كسى به ارزش حكمت پى نمى‌برد. 👈 دنياگرايان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكيه مى‌كنند و سود و زيان را بر اساس مادّيات مى‌سنجند، ولى 👈 دورانديشان عاقل و راه‌شناسان انديشمند، از بعد ديگرى محاسبه مى‌كنند. (۱) 🔰 حكمت حالتى در انسان است كه در اثر تيزفهمى و تيزهوشى، حقايق را آنچنان كه هست مى‏ فهمد و در فهم اشياء و موضوعات دچار اشتباه نمى ‏شود و اين بالاترين مرتبه در علم و آگاهى است. وقتى انسان به معرفتى رسيد كه همه چيز را درست فهميد، او علم و حكمت را به دست آورده است. (٢) 🔰 حكمت به پيامبران و اوليا و فلاسفه و دانشمندان اختصاص ندارد و هر كس كارى را خوب انجام دهد و آن را محكم كند، در آن كار حكيم محسوب مى ‏شود، خواه كشاورز باشد، يا صنعتگر، يا تاجر، يا كارمند، يا واعظ، يا اديب، يا سخنران، يا حاكم يا نظامى و يا كسى ديگر. 👈 درنتيجه، شرط اوّل و آخر حكمت و حكيم، آن است كه در كارش، هدف عقلى و شرعى و دنيوى و اخروى موردنظر را تحقّق بخشد. ✅ خداوند متعال فرموده است: «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ». يعنى اسرارى را كه خداوند در حكمت قرار داده است كسى نمى ‏داند، جز كسى‏ كه خداوند او را خاص خود گردانيده باشد. ازاين‏رو، حكمت عبارت است از: 👈 رستگارى و نيز استقامت در ابتداى كارها و انديشيدن در پايان آنها. 🔰 در اين‏جا خوب است كه به تفاوت ميان علم و حكمت اشاره كنيم:👇 🔷 علم، اندازه‏ها را با يكديگر مى ‏سنجد و عواملى را كه برخى از اين اندازه‏ها را با برخى ديگر پيوند مى‏ دهند، شناسايى مى ‏كند و قوانينى را كه اين اندازه‏ها را در يك‏جا گرد مى ‏آورند و نيز اثرى را كه مترتّب برآنهاست، خوب و يا بد، كشف مى‏ نمايد. 🔷 امّا حكمت، انسان را به پيروى از عقل سليم و دين استوار و نيز به كار گرفتن هرچيز در جاى مناسب خود دستور مى ‏دهد؛ 👈 براى نمونه، علم، اتم را مى‏ شكافد و سفينه‏ هاى فضايى را مى‏ سازد، لكن به هدفى كه دانشمند از اين كار دارد نمى ‏نگرد كه آيا خير است و يا شر و او را از اين يكى نهى نمى ‏كند و به ديگرى دستور نمى‏ دهد. 👈 امّا حكمت به شكافتن اتم و اختراع سفينه ‏هاى فضايى توجّهى ندارد و تنها به اين نگاه مى‏ كند كه اتم و سفينه‏ ها در كجا و براى چه منظورى به كار گرفته مى ‏شود. 👈 حكمت انسان را متوجّه مى ‏سازد كه اين دو ابزار علمى را در راه خير بشر و خوشبختى او به كار گيرد، نه در راه بدى و بدبختى او. (٣) 📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚 📚 منابع : ١. تفسیر نور / ٢. تفسیر کوثر / ٣. ترجمه تفسير كاشف
ختم قرآن+جلد.pdf
6.67M
🚩 کتاب ختم قرآن با ذکر امام زمان علیه السلام 🔻متن پشت جلد بهار قرآن ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت جهت آشنائی با ولیّ دوران و حجت حیّ زمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه آن هم در پرتو آیات قرآن کریم است. کتاب حاضر ٣٠ آیه از آیات قرآن کریم در مورد حضرت مهدی علیه السلام را انتخاب نموده و سپس به بیان یکی از احادیث وارد شده از جانب اهل بیت علیهم السلام در تفسیر آیه پرداخته است. ✅ هر جزء قرآن که تلاوت کردین ، به این فایل هم نگاهی کنین و یک آیه مهدوی اون جزء رو مشاهده کنید البته آیات مهدوی خیلی بیشتره و اینها به صورت نمونه آورده شده فقط
کتاب ختم قرآن با ذکر امام زمان علیه السلام
💠 مفاتیح الحياة 🔸 برخی زمان ها برای نیكی به والدین نیكی به والدین زمانی معین ندارد؛ ولی در برخی زمان‌ ها پاداشی مضاعف دارد؛ به فرموده امام باقر (علیه السلام) یكی از بهترین اعمال روز عید قربان، نیكی به والدین است.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هركس قبر پدر و مادرش را در هر روز جمعه زیارت كند بخشوده می‌ شود و از نیكوكاران به شمار می ‌آید.[2] [1] . مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ یوْمَ النَّحْرِ مِنْ دَمٍ مَسْفُوكٍ أَوْ مَشْى فِى بِرِّ الْوَالِدَینِ أَوْ ذِى رَحِمٍ قَاطِع (كتاب الخصال، ص298). [2] . مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبَوَیهِ أَوْ أَحَدِهِمَا فِى كُلِّ جُمُعَةٍ غُفِرَ لَهُ وَ كُتِبَ بَرّاً (بحار الانوار، ج86،ص۳۵۹) 📚 مفاتیح الحیات ص 243 @hozeh_alzahra_sari
💠
ماه آزادی

🔸 وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»؛ فرمود شما احساس سنگینی می ‌کنید. اینکه می ‌بینید بعضی ‌ها می ‌گویند من هر چه می‌ خواهم خودم را کنترل کنم نمی ‌توانم یا می‌ خواهم سحر بلند شوم نمی‌ توانم یا فلان کار خیر را می‌ خواهم انجام بدهم نمی ‌توانم، راست می ‌گویند! 🔸 حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود انسانی که ـ خدای ناکرده ـ خلاف کرده، بدهکار حق است، این مطلب اول؛ انسان بدهکار باید گرو بسپارد، این دو؛ در مسائل مالی اگر کسی مالی را بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می‌دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی‌ تواند خانه خود یا زمین خود را نزد خدایی که «مالک السماوات و الأرض» است گرو بگذارد، خود او را گرو می‌ گیرند! 🔸 یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد؛ اگر بدهکاری مالی باشد، به هر حال انسان زمین یا خانه یا فرش یا مانند اینها را گرو می‌سپارد؛ اما اگر بدهکاری عقیده‌ای، اخلاقی، حقوقی باشد یعنی معصیتی کرده، خود او را گرو می‌گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می ‌کند بعد پشیمان می ‌شود، معلوم می‌ شود که آزاد نبود. 🔸 فرمود ماه مبارک رمضان است، فکّ رهن کنید؛ با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید .فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»؛ با کردن، خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را ادا کنید و اگر گناهی دارید، به وسیله ، آنها را شست و شو کنید.
📖🕋 فرازی از تفسیر آیه مبارکه ۱۳۳ سوره 📜 ((جزء چهارم)) ----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿----‌ ✅ «وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ» 🔷 و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛(ترجمه انصاریان) 🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿 🔰 عقل‌ حاكم‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ امور خيريه‌ ‌که‌ نفع‌ ‌آن‌ مسلّم‌ ‌است‌ و خالي‌ ‌از‌ ضرر ‌است‌ بايد مبادرت‌ كرد زيرا بسا فوت‌ ميشود و ‌از‌ دست‌ ميرود بخصوص‌ منافع‌ اخروي‌ ‌که‌ بسا اجل‌ برسد و ديگر مجال‌ تدارك‌ نباشد لذا گفتند عجّلوا بالتوبة قبل‌ الموت‌ و عجّلوا بالصلاة قبل‌ الفوت‌. 🔴 و اما اموري‌ ‌که‌ خير و شرّ و نفع‌ و ضرر ‌آن‌ معلوم‌ نيست‌ عجله‌ ‌در‌ ‌آن‌ مذموم‌ ‌است‌ زيرا بسا ‌در‌ ضرر بيفتد ‌که‌ ديگر قابل‌ علاج‌ نباشد و بايد تأمل‌ و تدبر و فكر ‌با‌ كمال‌ تأنّي‌ نمود ‌اگر‌ نفعش‌ مسلم‌ شد و خالي‌ ‌از‌ ضرر ‌است‌ اقدام‌ نمود و لذا گفتند (التأنّي‌ ‌من‌ الرحمن‌ و العجلة ‌من‌ الشيطان‌). (١) 🔰 در این آیه کوشش و تلاش نیکوکاران را تشبیه به یک مسابقه معنوى کرده که هدف نهائى آن آمرزش الهى و نعمت هاى جاویدان بهشت است، مى فرماید: براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان بر یکدیگر سبقت بگیرید (وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَة مِنْ رَبِّکُمْ). 🔰 در حقیقت قرآن در اینجا از یک نکته روانى استفاده کرده، و آن این که انسان براى انجام دادن یک کار اگر تنها باشد معمولاً کار را بدون سرعت و به طور عادى شروع و انجام مى دهد، ولى اگر جنبه مسابقه به خود بگیرد، آن هم مسابقه اى که جائزه باارزشى براى آن تعیین شده، تمام نیرو و انرژى خود را به کار مى گیرد و با سرعت هر چه بیشتر به سوى هدف پیش مى تازد. 🔴 و اگر مى بینیم هدف این مسابقه در درجه اول مغفرت قرار داده شده براى این است که رسیدن به هر مقام معنوى، بدون آمرزش و شستشوى از گناه ممکن نیست، نخست باید خود را از گناه شست، سپس به مقام قرب پروردگار گام نهاد!. 🔰 دومین هدف این مسابقه معنوى، بهشت قرار داده شده، ✅ و در پایان آیه تصریح مى کند: این بهشت، با آن عظمت، براى پرهیزگاران آماده شده است (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ). ⏪ بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسان ها توسعه مى یابند (دقت کنید). ⁉️ بهشت و دوزخ در کجا هستند؟ به دنبال بحث فوق این بحث پیش مى آید که اگر این دو هم اکنون موجودند در کجا هستند؟ 🔴 پاسخ این سؤال را از دو راه مى توان داد: نخست این که: بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود مى بینیم اما عوالمى که در درون این جهان قرار دارند نمى بینیم و اگر دید و درک دیگرى داشتیم هم اکنون مى توانستیم آنها را ببینیم. ⏪ در این عالم موجودات بسیارى هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند، آیه کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِیْنِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیْمِ نیز گواه این حقیقت است.(اگر علم الیقین داشتید؛ دوزخ را مشاهده مى کردید؛ سپس به عین الیقین آن را مى دیدید) ⏪ از پاره اى از احادیث نیز استفاده مى شود: بعضى از مردان خدا درک و دیدى در این جهان داشتند که، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند.(٢) 📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚 📕منابع : (١). تفسير اطیب البیان (٢). تفسیر نمونه