eitaa logo
مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (س) ساری
384 دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
522 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿---- حضور دکتر حسین جلاهی، عضو هیئت امنای مدرسه، در جلسه شورای علمی آموزشی و کمیته جذب و پذیرش ماه اسفند، با حضور سرپرست، معاونین آموزش، پژوهش، فرهنگی، اساتید و طلاب دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) ساری در این جلسه به بررسی آسیب‌های علمی طلاب و راه‌های جذب در این ایام به شرح زیر پرداخته شد: ۱. نیاز طلاب به برگزاری دوره تخصصی قبل از زمان مصاحبه؛ ۲. بالا بودن حجم دروس و سرفصل‌ها در مصاحبه؛ ۳. پایین آمدن اعتماد به نفس در طلاب در زمان مصاحبه، مثلا با شروع سوالات مصاحبه‌گران از سوالات سخت و تخصصی؛ ۴. پایین بودن اعتماد به نفس برخی از طلاب در حین تحصیل برای شرکت در مصاحبه؛ ۵. پایین بودن رغبت بعضی از طلاب در کلاس نسبت به درس؛ ۶. عدم آشنایی طلاب جدیدالورود با فضای علمی و تربیتی حوزه بخاطر وجود دروس تخصصی در نیم سال اول سال تحصیلی؛ لذا پیشنهاد می‌شود در نیم سال اول تحصیلی فقط دروس عمومی قرار بگیرد؛ ۷. کاربردی نکردن محتوای کتاب و تطبیق با آیه‌های قرآن توسط اساتید؛ ۸. عدم مرور مطالب در سال‌های تحصیلی که با برگزاری آزمون جامع در هر دو سال تحصیلی می‌توان این آسیب را حل کرد؛ ۹. ضعف برنامه‌ریزی و نظم مناسب در میان طلاب؛ ۱۰. ضعف علمی برخی از اساتید؛ ۱۱. پخش پوستر پذیرش حوزه علمیه توسط مبلغین فعال در ایام ماه مبارک رمضان و ... . ـــــــــــ࿐✿•°ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲@hozeh_alzahra_sari
----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿---- به گزارش خبرنگار حوزه در مازندران، رقیه عبدی از طلاب مدرسه، در نشستی با موضوع: " آداب و اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان با محوریت کتاب مفاتیح الحیاة علامه جوادی آملی، در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) ساری، گفت: خوردن و آشامیدن در نگاه دین بهره‌گیری از نعمت الهی در مسیر بنـدگی خداست، از همین رو در آموزه‌های دینی برای این رفتار توصیه‌هایی آمده است. عبدی در ادامه بیان کرد: محتوای کتاب ارزشمند مفاتيح‌الحياة از آثار حضرت آيت‌الله جوادی آملی برگرفته از آيات قرآن و روايات معصومين(عليهم السلام) است که در آن بيش از شش هزار روايت نقل شده است، در بخشی از فصل ششم کتاب «خوردن و آشامیدن» درباره حلال‌خوری در حديث معراج آمده است: اي احمد! اگر خوردن و آشاميدنت پاك باشد در حفظ و حمايت من هستي. رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) مي‌فرمايد: هركس غذاي حلال بخورد فرشته‌اي بالاي سرش بايستد و برايش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود. عبدی در ادامه افزود: نکته دیکری که در این کتاب به آن اشاره شده‌است، نهی از خوردن و آشامیدن به سان بیگانگان است. امام صادق (عليه‌السلام) می‌فرماید: امیرمؤمنان (سلام الله علیه) پیوسته می‌فرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود، مادامی که به سان بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان می‌کند. در ادامه‌ی این نشست به مواردی مانند: توجه به نحوه نشستن بر سر سفره، توجه به مصلحات غذایی، توجه به رعایت خوردن میوه و غذای هر فصل، دقت در سبد غذایی خانوار به‌خصوص در فصل سرد، افطار با یک شیرینی طبیعی مانند (خرما، مویز، شکر سرخ و ...)، پرهیز از بازکردن روزه با سردیجات، پرهیز از درهم‌خوری در وعده افطار و‌‌ ...، اشاره شده‌است. ـــــــــــ࿐✿•°ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲@hozeh_alzahra_sari
----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿---- برپایی مسابقات ورزشی جام میهمانی خدا، همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان؛ در رشته‌های ورزشی: «دارت و طناب‌کشی»، در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) ساری ـــــــــــ࿐✿•°ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بسیج_طلاب_بیت_الزهرا_س_ساری 📲@hozeh_alzahra_sari
----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿---- به گزارش خبرنگار حوزه در مازندران دکتر امین محمدپور، در نشستی با موضوع: «خودشناسی در جوانان» در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) ساری اظهار کرد: ذهن ما از دو قسمت به نام‌های ضمیر ناخود‌آگاه و ضمیر خودآگاه تشکیل شده است؛ سهم هر کدام از آنها برای کسب موفقیت در زندگی متفاوت است، دانستن راهکارهای مدیریت ذهن و مدیریت ذهن به کمک آنها، سبب می‌شود موفقیت بیشتری در زندگی کسب کنیم. وی با اشاره به اینکه مغز دارای ۴ قانون است افزود: قانون اول: هر عملی که به صورت عادت و تکرار درآید کنترل عصبی آن عمل از بالای مغز یعنی ضمیر خودآگاه به پایین یعنی ضمیر ناخودآگاه می‌رود، و به عبارت دیگر باتکرار یک عمل ارادی، آن عمل تبدیل به یک عمل غیر ارادی می‌شود. وی افزود: هر پیامی که به مغز خطور می‌کند یا گفته می شود در ضمیر ناخودآگاه تاثیر می گذارد و چنانچه تکرار شود، اثر آن چندین برابر خواهد بود، بنابراین باید بسیار مراقب واژه‌هایی که به کار می‌بریم، موسیقی‌هایی که گوش می‌دهیم، و ... باشیم، چراکه همه‌ی واژه‌ها از نظر ضمیر ناخودآگاه بار معنایی مثبت یا منفی دارند. استاد محمدپور در ادامه گفت: قانون سوم مغز این است: گاهی ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در زمینه‌ ای باهم در تعارض قرار می‌گیرند، ناخودآگاه برنده است. وی در پایان در مورد قانون چهارم خاطرنشان کرد: هرگاه ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه در انجام امری باهم به توافق برسند توانشان در هم ضرب می‌شود و توانایی فرد در انجام یک رفتار چندین برابر می‌شود. ـــــــــــ࿐✿•°ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲@hozeh_alzahra_sari
----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿---- به گزارش خبرنگار حوزه در مازندران، کرسی علمی ترویجی، با عنوان: «نقد تحلیلی بر دیدگاه انتساب کفر به انبیا بر پایه تبیین معنا شناختی واژه «عود» در آیات ۸۸ و ۸۹ اعراف» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرحمن باقرزاده و با حضور ناقد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمود ابوترابی و دبیری سرکار خانم بهاره علی‌نژاد در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) ساری برگزار شد. در ابتدا دکتر باقرزاده گفت: یکی از مسائل مطرح در دین‌پژوهی، انتساب کفر و شرک انبیا، پیش از بعثت آنان است، واژه «عود» در آیات ۸۸ و ۸۹ اعراف و ۱۳ ابراهیم ازجمله دستاویزهای قائلان به جواز کفر، مانند ابن‌تیمیه است. وی با تأکید بر اینکه مسئله پژوهش آن است که براساس تبیین معناشناختی واژه «عود» و کاربست آن در آیات قرآن کریم چگونه مدعای انتساب کفر و شرک به انبیا، قابل تحلیل است؟ افزود: برای واژه «عود» هفت کاربست را می توان بیان کرد: عود به معنای صیرورت، استعمال از باب تغلیب، استعمال مجازی، استعمال دروغین، خطای شناختی، درخواست بازگشت به شریعت پیشین و درخواست بازگشت به وطن. حجت‌الاسلام والمسلمین باقرزاده بیان کرد: بر پایه یافته‌های پژوهش، ادعای انتساب کفر از یک‌سو مخالف با اجماع است و از سوی دیگر بر پایه کاربست‌های استعمال این واژه، نمی‌تواند مبنای انتساب کفر و شرک به انبیا قرار گیرد. در ادامه‌ی این نشست دکتر ابوترابی ضمن تشکر از استاد باقرزاده بابت نگارش این مقاله در انتخاب موضوع، ساختار و در تحلیل محتوایی، افزود: چند نکته قابل تأمل به نظر می‌رسد که رعایت آنها می‌تواند در ارتقاء کمیت و کیفیت بحث مؤثر باشد: ۱. ارائه از آمار اشتقاقات از عود و ارائه آمار تعدادی از آنها که در غیر معنای معهودِ بازگشت، استعمال شده‌اند؛ ۲. اشاره به وجود علم «وجوه و نظائر» و مقبولیت آن نزد دانشمندان و استفاده از منابع این حوزه در تحلیل و تبیین مسأله؛ ۳. اشاره تحلیلی از طریق وجود روح معنا ساری و جاری ریشه در معانی کاربردی مشتقات آن؛ در کتب لغوی قرآنی از قدماء مفردات راغب اصفهانی و از معاصرین، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم از سیدحسن مصطفوی مثل واژه حج، صلاة و قلم، بیت، هدایت و ضلالت و ...؛ ۴. استفاده از بیان علامه جوادی آملی در ذیل همین آیات. ـــــــــــ࿐✿•°ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📲@hozeh_alzahra_sari
💠 مفاتیح الحياة 347 🔸 مصادیق و شیوه‌های صلهٴ رحم صلهٴ رحم تنها به رفتن به خانه بستگان نیست، بلكه مصادیق فراوانی دارد و مصداق كاملش این است كه پیش از دیگران نیاز آنان را برطرف و آنان را خوشحال سازد[1]، پس صلهٴ رحم و پیوند با هر خویشاوندی متناسب با شأن اوست، چنان‌كه گاه تنها به سلام كردن به او یا پاسخ نیكو دادن به سلام اوست، زیرا وی به كمك مالی نیازی ندارد. . برخی شیوه‌ها و مصادیق صلهٴ رحم عبارت‌اند از ترك آزار خویشاوندان، سلام و تكریم، اطعام گرچه به جرعهٴ آبی باشد، عیادت از بیمار[2]، شركت در مراسم عزا[3]، زیارت و دیدار[4]، هدیه دادن[5] و تأمین نیازهای آنان پیش از دیگران.[6] [1] . تسنیم، ج2، ص560. [2] . ... وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ (الكافى، ج2، ص636). [3] . ... وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ (الكافى، ج2، ص636). [4] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! تَزَاوَرُوا (الجعفریات، ص153). [5] . ... یا أَهْلَ الْقَرَابَةِ! ... تَهَادَوْا (الجعفریات، ص153). [6] . لا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتَاجٌ (الفقیه، ج2، ص ۶۸) @hozeh_alzahra_sari
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: ... این دین خیلی دین آسانی است، فرمود: ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، نه ذکر یعنی تلاوت، نه ذکر یعنی حفظ؛ یاد خداست. این برای خیلی آسان است، چرا؟ چون دلپذیر است، آن تمام سرمایه در دست ما هست. الآن به ما بگویند این گُل را بو کن! این کار آسانی است برای ما. یا این آب خنک را بنوش! یک چیز آسانی است برای ما، چون است، است برای ما، بیگانه‌ ای نیست، بر ما تحمیلی نیست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖🕋 فرازی از تفسیر آیه مبارکه ۲۶۹ سوره 📜 ((جزء سوم)) ----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿----‌ ✅ «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ» 🔷 [خدا] به هر كس كه بخواهد حكمت مى‌بخشد، و به هر كس حكمت داده شود، به يقين، خيرى فراوان داده شده است؛ و جز خردمندان، كسى پند نمى‌گيرد.(ترجمه فولادوند) 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🔰 حكمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقايق و رسيدن به حقّ دانسته‌اند كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوا و تلاش عطا مى‌كند، تا آنان وسوسه‌هاى شيطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و اين خير كثير است. ✅ همه‌ى دنيا متاع قليل است، ولى حكمت خير كثير است. اگر همه امكانات مادّى فداى دست يابى به حكمت و بينش صحيح گردد، ارزش دارد. «فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» ✅ حكمت هديه‌اى كليدى و مادر همه‌ى خيرات است. هركه آن را داشت چيزهاى زيادى خواهد داشت. «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» 🔰 هر كسى به ارزش حكمت پى نمى‌برد. 👈 دنياگرايان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكيه مى‌كنند و سود و زيان را بر اساس مادّيات مى‌سنجند، ولى 👈 دورانديشان عاقل و راه‌شناسان انديشمند، از بعد ديگرى محاسبه مى‌كنند. (۱) 🔰 حكمت حالتى در انسان است كه در اثر تيزفهمى و تيزهوشى، حقايق را آنچنان كه هست مى‏ فهمد و در فهم اشياء و موضوعات دچار اشتباه نمى ‏شود و اين بالاترين مرتبه در علم و آگاهى است. وقتى انسان به معرفتى رسيد كه همه چيز را درست فهميد، او علم و حكمت را به دست آورده است. (٢) 🔰 حكمت به پيامبران و اوليا و فلاسفه و دانشمندان اختصاص ندارد و هر كس كارى را خوب انجام دهد و آن را محكم كند، در آن كار حكيم محسوب مى ‏شود، خواه كشاورز باشد، يا صنعتگر، يا تاجر، يا كارمند، يا واعظ، يا اديب، يا سخنران، يا حاكم يا نظامى و يا كسى ديگر. 👈 درنتيجه، شرط اوّل و آخر حكمت و حكيم، آن است كه در كارش، هدف عقلى و شرعى و دنيوى و اخروى موردنظر را تحقّق بخشد. ✅ خداوند متعال فرموده است: «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ». يعنى اسرارى را كه خداوند در حكمت قرار داده است كسى نمى ‏داند، جز كسى‏ كه خداوند او را خاص خود گردانيده باشد. ازاين‏رو، حكمت عبارت است از: 👈 رستگارى و نيز استقامت در ابتداى كارها و انديشيدن در پايان آنها. 🔰 در اين‏جا خوب است كه به تفاوت ميان علم و حكمت اشاره كنيم:👇 🔷 علم، اندازه‏ها را با يكديگر مى ‏سنجد و عواملى را كه برخى از اين اندازه‏ها را با برخى ديگر پيوند مى‏ دهند، شناسايى مى ‏كند و قوانينى را كه اين اندازه‏ها را در يك‏جا گرد مى ‏آورند و نيز اثرى را كه مترتّب برآنهاست، خوب و يا بد، كشف مى‏ نمايد. 🔷 امّا حكمت، انسان را به پيروى از عقل سليم و دين استوار و نيز به كار گرفتن هرچيز در جاى مناسب خود دستور مى ‏دهد؛ 👈 براى نمونه، علم، اتم را مى‏ شكافد و سفينه‏ هاى فضايى را مى‏ سازد، لكن به هدفى كه دانشمند از اين كار دارد نمى ‏نگرد كه آيا خير است و يا شر و او را از اين يكى نهى نمى ‏كند و به ديگرى دستور نمى‏ دهد. 👈 امّا حكمت به شكافتن اتم و اختراع سفينه ‏هاى فضايى توجّهى ندارد و تنها به اين نگاه مى‏ كند كه اتم و سفينه‏ ها در كجا و براى چه منظورى به كار گرفته مى ‏شود. 👈 حكمت انسان را متوجّه مى ‏سازد كه اين دو ابزار علمى را در راه خير بشر و خوشبختى او به كار گيرد، نه در راه بدى و بدبختى او. (٣) 📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚 📚 منابع : ١. تفسیر نور / ٢. تفسیر کوثر / ٣. ترجمه تفسير كاشف