وَ إِذا رَأَوْکَ إِنْ یَتَّخِذُونَکَ إِلاّ هُزُواً أَ هذَا الَّذِی بَعَثَ اللّهُ رَسُولاً«41»
و هرگاه(کفّار)تو را ببینند،جز به مسخره ات نگیرند،(حرف آنان این است که)آیا این همان کسی است که خداوند او را پیامبر قرار داده است؟
پیام ها:
1- کسی که لجاجت و غرور دارد،حقّ را نمی پذیرد. «إِلاّ هُزُواً»
2- تمسخر وتحقیر انبیا،شیوه ی دائمی کفّار است. وَ إِذا رَأَوْکَ ... أَ هذَا الَّذِی ...
3- کفّار با انکار شخص پیامبر،رسالت را زیر سؤال می بردند. أَ هذَا الَّذِی بَعَثَ ...
إِنْ کادَ لَیُضِلُّنا عَنْ آلِهَتِنا لَوْ لا أَنْ صَبَرْنا عَلَیْها وَ سَوْفَ یَعْلَمُونَ حِینَ یَرَوْنَ الْعَذابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِیلاً«42»
اگر ما بر پرستش بت ها مقاومت نمی کردیم،نزدیک بود که(این شخص) ما را از خدایانمان منحرف کند.آن گاه که عذاب را ببینند خواهند دانست که چه کسی گمراه تر است.
پیام ها:
1- مشرکان به تأثیر سخنان پیامبر اسلام اعتراف دارند. «لَیُضِلُّنا عَنْ آلِهَتِنا»
2- گاهی انسان چنان واژگون فکر می کند که هدایت را گمراهی می پندارد. «لَیُضِلُّنا عَنْ آلِهَتِنا»
3- کسانی که یک خدای با شعور را نپذیرند،چندین بت بی شعور را به عنوان خدا خواهند پذیرفت. «آلِهَتِنا»
4- صبر و مقاومت در همه جا ارزش نیست،گاهی یکدندگی و لجاجت است، همچون صبر و مقاومت در گمراهی و انحراف. «صَبَرْنا»
5-برنامه های اسلام،انسان های غیر لجوج را جذب می کند وتنها لجوجان محروم می مانند. «لَوْ لا أَنْ صَبَرْنا عَلَیْها»
أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلاً«43»
آیا کسی که هوای نفس خود را معبود خود قرار داده است دیده ای؟ آیا تو می توانی وکیل او باشی(و به دفاع از او برخیزی و او را هدایت کنی)؟
نکته ها:
*به هر معبودی غیر از حقّ،هوی گفته می شود.[68]
هوی پرستی از نظر قرآن و روایات:
*هواپرستی،سرچشمه غفلت است. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ» [69]
*هواپرستی،سرچشمه ی کفر است. «مَنْ لا یُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدی»[70]
*هواپرستی،بدترین انحراف است. «وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ»[71]
*هواپرستی،مانع قضاوت عادلانه است. «فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی» [72]
*هواپرستی،سرچشمه ی فساد است. «لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ»[73]
*هواپرستی،سرچشمه ی غصّه هاست.
*هواپرست،ایمان ندارد.
*هواپرست،بی عقل است.
*آغاز فتنه ها پیروی از هوسها و ایجاد بدعت ها می باشد.
*هوا وهوسها انسان را کر وکور کرده وقدرت تشخیص حقّ از باطل را می گیرد.
*شجاع ترین مردم کسانی هستند که بر هوس های خود غلبه کنند.
*پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:هوی را بدان سبب هوی نامیده اند که صاحب خود را فرو می افکند.[74]
پیام ها:
1- ریشه ی بت پرستی،هواپرستی است.«صبرنا علی آلهتنا- اِتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ»
2- خداجویی در فطرت هر انسانی وجود دارد،لکن او در مصداق و یافتن حقّ گرفتار اشتباه می شود. «اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ»
3- انبیا مسئولیّتی در هدایت اجباری هواپرستان ندارند. «أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلاً»
4- انسان دارای اختیار است. «أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلاً»
5-تربیت و ایمان باید بدون اجبار و اکراه باشد. «أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلاً»
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاّ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً«44»
آیا گمان می کنی که اکثر کفّار(حقّ را)می شنوند و(در آن)می اندیشند؟ آنان جز مانند چهارپایان نیستند،بلکه گمراه ترند.(زیرا ارزش انسان به تعقّل و بینش اوست).
نکته ها:
*قرآن به هنگام انتقاد از کفّار،کلمه ی اکثر را به کار می برد تا حساب آن دسته را که هدایت می شوند از باقی جدا کند.
*سؤال: چرا انسان منحرف از چهارپایان بدتر است؟
پاسخ: 1.حیوان نمی تواند بیش از آنچه که هست رشد کند،ولی انسان می تواند و زمینه و امکانات رشد کاملاً برای او فراهم است.
2.حیوان عقل ندارد تا خوب وبد را بفهمد و حقّ و باطل را بشناسد،ولی انسان های منحرف با داشتن عقل،آن را زیر پا گذارده و بر اساس هوس عمل می کنند.
3.حیوان از یک غریزه ی ثابت پیروی می کند،ولی انسان منحرف از صدها هوی وهوس.
4.انسان منحرف،هم کج می رود و هم انحراف خود را توجیه می کند.
5.حیوان،نسبت به کسی که به او محبّت کند رام است،ولی انسان منحرف نسبت به خدای مهربان کفر می ورزد و بسیار ناسپاس است.
6.حیوانات،تسبیح آگاهانه دارند؛ «کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ[75]امّا انسان های منحرف، اهل ذکر و تسبیح نیستند و از خدا غافل اند
7.حیوانات،استحقاق عذاب الهی را ندارند،ولی انسان منحرف به قهر او گرفتار خواهد شد.
در حدیث آمد که یزدان مجید
خلق عالم
را سه گونه آفرید
یک گروه را جمله عقل و علم و جود
او فرشته است و نداند جز سجود
یک گروه دیگر از دانش تهی
همچو حیوان از علف در فربهی
این سوم هست آدمی زاد بشر
نیم از او فرشته و نیمی ز خر
آن دو قوم آسوده از جنگ و خراب
وین بشر با دو مخالف در عذاب
یک گروه مستغرق مطلق شده
همچو عیسی با ملک ملحق شده
نقش آدم لیک معنا جبرئیل
رسته از خشم و هوا و قال و قیل
قسم دیگر با خران ملحق شدند
خشم محض و شهوت مطلق شدند [76]
*
آدمی زاده طرفه معجونی است
کز فرشته سرشته وز حیوان
گر رود سوی این،شود به از این
ور رود سوی آن،شود پس از آن
پیام ها:
1- انسان برای هدایت خود باید به رهنمودهای پیامبر درونی،(عقل)و پیامبر بیرونی گوش فرا دهد. «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ»
2- کفر ونپذیرفتن دعوت انبیا،بی خردی است. «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ»
3- انسان که خلیفه ی خدا می باشد،با نادیده گرفتن فطرت خود از حیوان نیز پست تر می شود. «إِنْ هُمْ إِلاّ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً»
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه سروران عزیز
به جهت نزدیک شدن ایام امتحانات و برای تسهیل استفاده طلاب محترم از فضای مدرسه و حجرات برای مطالعه ، شورای معاونین مدرسه این شرایط را فراهم کرده است تا طلاب ضمن رعایت نکات بهداشتی جهت استفاده از امکانات موجود محروم نمانند.
لازم است برای این منظور به نکات ذیل توجه گردد:
1- از روز دوشنبه 29 اردیبهشت فضای مدرسه جهت حضور فراهم می باشد.
2- قوانین طلاب شبانه:
- استفاده از حجره مخصوص طلاب شهرستانی می باشد.
- طلاب شهرستانی حداکثر تا پایان روز شنبه 27 اردیبهشت جهت آمادگی خود برای حضوربه آیدی شخصی مسئول حجرات( @admin_yazdekhasti ) پیام دهید.
- از اجتماع در حجرات و فضای بسته باید جدا خود داری شود.
- استفاده از دستکش و ماسک در عبور و مرور، شرکت در نماز جماعت و سالن مطالعه
- در جمع دوستانه در فضای باز رعایت فاصله اجتماعی الزامی می باشد.
- حفظ بهداشت و نظم حجرات در اولویت می باشد و در صورت عدم رعایت حجره اخذ میگردد
- تهیه ی افطاری طلاب با مدرسه می باشد و وعده ی سحری به عهده ی خود طلاب است.
- ساعت خاموشی 23 می باشد و از ساعت 9 صبح سالن مطالعه جهت مراجعه برای مطالعه باز می باشد.
- از پذیرش میهمان و طلاب روزانه جهت استفاده از حجرات معذور هستیم.
- با توجه به محدودیت حجرات لذا طلابی که حجره می خواهند حتما پیام بدهند.
3- قوانین طلاب روزانه :
- از ساعت 9 صبح تا 17عصر در خدمت هستیم.
- از فضای حجرات به هیچ عنوان استفاده نشود.
- جهت مطالعه در سالن مطالعه، استفاده از ماسک و دستکش الزامی می باشد و تهیه ی آن به عهده ی خود طلاب می باشد.
- با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیتی که در پذیرش حجره نشینی شبانه مواجه هستیم لذا به هیچ وجه طلاب غیر شهرستانی درخواست حجره ننمایند.
4- به طور کلی در فضای مدرسه(اعم از سالن مطالعه و حیاط) رعایت نکات بهداشتی ضروری است: استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از تجمع در دفاتر اداری مدرسه
5- با توجه به اینکه آرامش ذهنی و امنیت روانی خانواده های محترم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است لذا در جهت هماهنگ بودن با خانواده ی خود دریغ نفرمائید.
6- تهیه ی اقلام ضد عفونی و دستکش و ماسک به عهده ی خود طلاب می باشد.(تهیه مواد ضد عفونی برای مکان های عمومی به عهده ی خود مدرسه است.)
حوزه علمیه امام صادق علیهالسلام چهارباغ
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه سروران عزیز به جهت نزدیک شدن ایام ام
❌قابل توجه است که هر حجره برای یک نفر است به همین جهت با محدودیت مواجه هستیم❌
أَ لَمْ تَرَ إِلی رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساکِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیْهِ دَلِیلاً«45»
آیا به(قدرت)پروردگارت نمی نگری که چگونه سایه را گسترده است؟ و اگر می خواست آن را ساکن(و ثابت)قرار می داد(تا همیشه شب یا بین الطلوعین باشد)سپس خورشید را دلیل و نمایانگر آن قرار دادیم.
ثُمَّ قَبَضْناهُ إِلَیْنا قَبْضاً یَسِیراً«46»
سپس آن سایه را(اندک اندک)به سوی خود جمع می کنیم.
نکته ها:
*امام باقر علیه السلام فرمود:مراد از سایه گسترده در آیه،سایه ی مابین طلوع فجر و طلوع خورشید است.[77] گرچه بعضی مراد از سایه را سایه ی شب یا بعد از ظهر گرفته اند،ولی با توجّه به جمله بعد که می فرماید: «ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیْهِ دَلِیلاً» ،سخن امام مورد قبول است.
کیف مدّالظل نقش اولیاست
کو دلیل نور خورشید خداست [78]
اندرین وادی مرو بی این دلیل
لا احبّ الآفلین گو چون خلیل [79]
پیام ها:
1- بهترین راه خداشناسی برای همگان،تفکّر در پدیده های هستی است که بر اساس حکمت الهی آفریده شده اند. «أَ لَمْ تَرَ»
2- گردش زمین به دور خود و خورشید تصادفی نیست،حکیمانه و مدبرانه است. «أَ لَمْ تَرَ إِلی رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ»
3- انسان غرق در نعمت هاست،ولی با دیده ی عبرت به آنها نمی نگرد. «أَ لَمْ تَرَ إِلی رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ»
4- گستردگی و طولانی شدن مدّت سایه به خاطر پرورش و رشد و شکوفایی است. رَبِّکَ ... مَدَّ الظِّلَّ (اگر نور،مستقیم و یا سایه دائمی بود،یا همگی می سوختند و یا منجمد می شدند.)
5-گرچه خداوند قدرت دارد که در طبیعت،تغییر و تحوّل شدید ایجاد کند،ولی خداوند سنّت خود را ترک نمی کند. «وَ لَوْ شاءَ»
6- تداوم گردش هستی به دست اوست. «وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساکِناً»
7- شناخت سایه با وجود خورشید و نور ممکن است،زیرا هر چیزی با وجود ضدش شناخته می شود. «ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیْهِ دَلِیلاً»
8-حرکت هستی و عملکرد طبیعت،عمل خداست. «مَدَّ - جَعَلْنَا -قبضنا»
9- همان گونه که آفرینش جهان به تدریج و آرامی و در شش مرحله صورت گرفته است،تغییر آن نیز به تدریج خواهد بود. «قَبْضاً یَسِیراً»
10- گرفتن هیچ چیز برای خدا سخت نیست. «قَبْضاً یَسِیراً»
وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً وَ جَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً«47»
و او کسی است که شب را برای شما پوشش و خواب را آرام بخش گردانید و روز را زمان برخاستن(و تلاش)شما قرار داد.
نکته ها:
*در قرآن کریم از چند چیز به عنوان«لباس»یاد شده است:
شب، «جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً» [80]،
همسر؛ «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»[81]وتقوا «وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ»[82]
*«سبت»یعنی قطع و تعطیل کار.به استراحت بعد از تلاش نیز«سبت»می گویند[83]
«نشور»از«نشر»،به معنای پخش شدن مردم در روز برای کار و تلاش است.
پیام ها:
1- گردش شب و روز تصادف نیست،اهداف و برنامه های حکیمانه ای در آن نهفته است. «جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً»
2- پدیده ی شب،یک نعمت الهی برای بشر است. «لَکُمُ»
3- خواب و بیداری خود را با طبیعت هماهنگ کنیم. «اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً» تاریکی و سکوت،در ایجاد آرامش مؤثّرند،چنانکه وجود نور در تلاش و جنب و جوش انسان،مؤثّر است.
4- شب،حافظ جسم وسلامتی است،چنانکه لباس،حافظ بدن است. «اللَّیْلَ لِباساً»
5-گردش شب و روز و آرامش در شب و تلاش در روز،نشانه ی ربوبیّت خداوند است. رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ ... وَ هُوَ الَّذِی ...
علامه حسن زاده آملی:
الهی! امشب که شب قدر است، همه قرآن به سر می کنند، حسن را توفیق ده قرآن به دل کند.
#الهی_نامه