eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
209 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
aac_h021.mp3
15.39M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 21 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: اسلوب التاویل بالمصدر / صفحه 37 🔹 پایان: الفاعل المضمر اما بارز / صفحه 38 🕰 زمان: 42:45 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
#چالش 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 در سوره مبارکه یوسف دو تعبیر داریم که به یک معنا اشاره می کنند: ✅ ن
1 در آیه ۹۱ سوره یوسف که با إن مخففه خطاب انجام شد دلیل این هست که چون فرض می کردند غیر از آن ها به جنایتشان،کسی خبر ندارد با شک گفتند که شاید ما خطا کار باشین لکن در آیه ۹۷ که با إن ثقیله آمده اینجا این اتفاق بعد از برملا شدن راز آن ها بود و به این دلیل دیگر جای شک نبود و باید اعتراف می کردند و به همین ان ثقیله استعمال شد تا بیان شود که حقیقت کار آن ها برای همگان واضح و معلوم شده است. از هیچ منبعی این مطلب رو استخراج نکردم و از قرائن خود آیه این معنا رو به دست آوردم.🌹 👈 منتظر بیان نظرات اعضای محترم کانال هستیم👇👇👇👇 @serat_14 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
#نظر_اعضای_محترم_کانال 1 #چالش در آیه ۹۱ سوره یوسف که با إن مخففه خطاب انجام شد دلیل این هست که چون
2 سلام وقت بخیر. در ایه ۹۱ اِن بمعنای هر چند است.برادران یوسف در برابر پیامبری پایین تر از شان پیامبری یعقوب قرار داشتند.مضافا اینکه شان پادشاهی یوسف از شان پیامبری پدرشان کمتر است لذا از ان خفیفه استفاده شده چون پشیمانی برادران معصیت کار از ته ته دل نبود. ولی در ایه ۹۷ برادران معصیت کار در برابر مقام عظمای رسالت قرار داشتند و به اخرین درجه پشیمانی رسیده بودند .ثقیله بودن انَّ نهایت پشیمانی انها رو نشان میدهند و وقتی استغفار الهی آن هم از زبان پیامبر عظیم الشانی مثل یعقوب ، محقق می شود که پشیمانی از سویدای قلب انسان معصیت کار باشد .این عمق پشیمانی با نهایت تاکید لفظی انّ بیان شده است .در واقع کاربرد ان ثقیله در ایه ۹۷ از یک طرف اوج بندگی یعقوب و اخلاص و عبودیت رو می رساند که این پیامبر الهی چه مقام سنگین و شامخی در نزد ما دارد بخاطر اون صبر جمیلش و اینکه حزن و اندوهش رو پیش احدی از بندگانم نگفت از انطرف خاکساری و ذلت و پشیمانی برادران معصیت کار به نمایش گذاشته شده .در واقع انَّ ثقیله نمایش ادبی و هنری یک اوج و یک حضیض است، اوج مقام شامخ صبر یعقوب و حضیض ذلت و خاکساری انسان معصیت کار پشیمان. 《نمایش ادبی قله رفیع یک کوه در برابر یک دره بسیار عمیق》 👈 منتظر بیان نظرات اعضای محترم کانال هستیم👇👇👇👇 @serat_14 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h022.mp3
10.93M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 22 📖 درس: 4. الفاعل 🔸 شروع: الفاعل المضمر اما بارز / صفحه 38 🔹 پایان: انتهای صفحه (و ما یظهر فی بعض هذه المواضع) / صفحه 38 🕰 زمان: 30:20 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h023.mp3
14.52M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 23 📖 درس: 4 و 5. الفاعل / نائب فاعل 🔸 شروع: بیان نکته ای از مواضع استتار وجوب فاعل(و ما یظهر فی بعض...) / صفحه 38 🔹 پایان: مواردی که نائب از فاعل می شوند(الثانی:الظرف) / صفحه 41 🕰 زمان: 40:20 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h024.mp3
16.91M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 24 📖 درس: 5 نائب فاعل 🔸 شروع: توضیحاتی پیرامون اشیاءای که نائب از فاعل می شوند / صفحه 41 🔹 پایان: انتهای درس نائب فاعل وبیان ویژگی نائب فاعل / صفحه 42 🕰 زمان: 46:57 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
19.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نحن لدینا الله سبحانه و تعالی ❤️ ما خدا را داریم 💟 تتکلم معه، والله یسمع ❤️ با او حرف بزن، خدا می‌شنود 💟 🌱 راهکار مقام معظم رهبری به سید حسن نصر الله در مواقع سختی و خستگی روحی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ پیشینه تاریخی تمدن اسلامی و غ
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ پیشینه تاریخی تمدن اسلامی و غربی و موقعیت ظهور انقلاب اسلامی ♦️ 🔶🔹 سکولاریسم به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های جدی دنیای مدرن، رفته رفته در کشورهای اسلامی نیز نفوذ کرد. گفته می‌شود که نفوذِ منظم غرب‌گرایی در ایران از زمان قاجار آغاز شد و در دوران پهلوی به اوج رسید. این وضعیت تا انقلاب اسلامی ادامه داشت تا اینکه انقلاب اسلامی به مقابله با این جریان برخاست. 🔶🔹 هرچند برخی افراد، نگاه ژرفای انقلاب اسلامی را به سرنگونی یک دولت و روی کار آمدن دولتی دیگر فرومی‌کاهند اما دیدگاه امامین انقلاب در مورد انقلاب اسلامی یک نگاه حداکثری است. انقلاب اسلامی صرفاً سرنگونی یک حکومت فاسد و روی کار آمدن افراد صالح نبود بلکه انقلاب اسلامی، مبانی فکری غرب‌زده حکومت شاهنشاهی را که معتقد به سکولاریسم بود مورد هجمه و انتقاد قرار داد. انقلاب اسلامی حکومت افراد صالح با نرم‌افزارهای فکری مبتنی بر سکولاریسم نیست. 🔶🔹 به تعبیر دیگر انقلاب اسلامی داعیه مقابله با یک جریان فکری غالب در جهان را دارد که معتقد به جدایی دین از حیات اجتماعی انسان است. بنابراین انقلاب اسلامی نه‌تنها با شخص شاه و نظام شاهنشاهی مقابله کرد بلکه در لایه‌ای عمیق‌تر در برابر مبنای مهم فکری تمدن غرب یعنی سکولاریسم قیام کرد و دین را از انزوا خارج نمود. ادامه دارد... 🖌 ( ۳ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h025.mp3
16.12M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 25 📖 درس: 6 المبتدا‌ء و الخبر 🔸 شروع: المبتدا و الخبر / صفحه 43 🔹 پایان: مسوغات ابتدا به نکره (ب.بکونها خلفا عن موصوف) / صفحه 44 🕰 زمان: 44:46 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h026.mp3
14.11M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 26 📖 درس: 6 المبتدا‌ء و الخبر 🔸 شروع: ب.بکونها خلفا عن موصوف / صفحه 44 🔹 پایان: اقسام المبتدا / صفحه 45 🕰 زمان: 39:10 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از رهنامه پژوهش
طلاب و ضرورت درس خواندن و حضور در میدان http://rahnamehmag.ir
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ پیشینه تاریخی تمدن اسلامی و
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی برای بنای تمدن نوین اسلامی ♦️ 🔶🔹 همانطور که همگان می دانیم با تحقق انقلاب اسلامی، مبارزه با سکولاریسم و احیای جنبه‌های اجتماعی دین به پایان نرسیده است بلکه رخداد انقلاب اسلامی در سال 1357 اولین گام برای رسیدن به تمدن توحیدی است. ازنظر مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرآیند رسیدن به اهداف انقلاب یک فرآیند طولانی و دشوار است. ایشان در تبیین مراحل انقلاب اسلامی می‌فرمایند: ✅ «ما یک انقلاب اسلامی داشتیم، بعد نظام اسلامی تشکیل دادیم، مرحله بعد تشکیل دولت اسلامی است، مرحله بعد تشکیل کشور اسلامی است، مرحله بعد تشکیل تمدن بین‌الملل اسلامی است.» 💎 یکی از مهم‌ترین ابزارهای لازم برای رسیدن به این قله تمدنی، تولید علوم انسانی اسلامی است. علوم انسانی ابزار مدیریت جامعه و حرکت کلان بشر است. 🔶🔹 آنچه امروز از این علوم در دسترس است، علوم انسانی غربی است که بر مبنای سکولاریسم پایه‌ریزی شده است. نه‌تنها این علوم توان راهبری جامعه اسلامی به سمت اهدافش را ندارند بلکه مضر نیز هستند. اگر جامعه اسلامی فاقد یک نظام فکری برای اداره جامعه باشد نه‌فقط به اهداف خود نمی‌رسد بلکه چه‌بسا تضمینی برای ادامه حیات خود نیز نداشته باشد. ادامه دارد... 🖌 ( ۴ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلام
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی برای بنای تمدن نوین اسلامی ♦️ 🔶🔹 مقام معظم رهبری (حفظه الله) به‌صراحت به مضربودن علوم انسانی غربی و لزوم نظریه‌پردازی در مقابل آن اشاره‌کرده و این مهم را وظیفه حوزه علمیه می‌دانند. ایشان می‌فرمایند: ✅ « نظریه‌پردازی سیاسی و نظریه‌پردازی در همه جریان‌های اداره یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهده علمای دین است. آن‌کسانی می‌توانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر، نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریه‌پردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریه‌های غربی، نظریه‌های غیردینی، نظریه‌های مادی جای آن‌ها را پر خواهند کرد. هیچ نظامی، هیچ مجموعه‌ای در خلأ نمی‌تواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتی دیگری، یک نظام اقتصادی دیگری، یک نظام سیاسی دیگری که ساخته‌وپرداخته اذهان مادی است، می‌آید جایگزین می‌شود؛ همچنان که در آن مواردی که این خلأها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد. اینکه بنده درباره علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانش‌های ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌هایی که امروز رایج است، محتواهایی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی این‌ها رایج شد، مدیران بر اساس آن‌ها تربیت می‌شوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار می‌گیرند. حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هایی هستند که موظف‌اند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آن‌ها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون.» 📚 ( سخنرانی معظم‌له در تاریخ 29/7/89 ) ادامه دارد... 🖌 ( ۵ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h027.mp3
13.19M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 27 📖 درس: 6 المبتدا‌ء و الخبر 🔸 شروع: اقسام المبتدا / صفحه 44 🔹 پایان: او وقع بعد (لولا) صفحه 46 🕰 زمان: 36:37 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
🌱🌹 مهم‌تر از کتاب خواندن...!! 📖 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🧠 💡 تفاوت فرد و مصداق 💡 ☑️ رابطه ای که بین فرد با مصداق برقرار است، رابطه عموم و خصوص مطلق است. یعنی هر فردی، مصداق است، اما هر مصداقی لزوما فرد نیست. به عبارت دیگر تمام افراد مصداق‌اند، اما از آن‌طرف برخی از مصادیق ممکن است فرد نباشند. ☑️ فرد تَشخُّص و جزئیت خارجی دارد؛ ولی مصداق می‌تواند امر کلی یا امر جزئی باشد. ☑️ به عنوان مثال انسان مصداقی از حیوان است اما چون کلی است نمی‌تواند فردی از حیوان باشد اما زید هم فردی از انسان است و هم مصداقی از او. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلا
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی برای بنای تمدن نوین اسلامی ♦️ 🔹 نیاز انقلاب اسلامی به متون دینی👇🏻👇🏻 🔶🔹 انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند استخراج علوم انسانی اسلامی از متن دین است. بی‌شک آنچه امروز بدان محتاجیم به‌طورمفصل در دین ارائه نشده است. 🔹 وظیفه متولیان و عالمان دین👇🏻👇🏻 🔶🔹 وظیفه متولیان دین، یعنی خداوند عزوجل و در مقام بعد، پیامبر و اهل‌بیتشان (صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) این بوده که اصول کلی را ارائه کنند. وظیفه عالمان دینی نیز این است که با شناخت دقیق این اصول کلی، در هر مورد، نیاز بشر به این آب حیات‌بخش را از آن سرچشمه‌ها استخراج کنند. به تعبیر روایات، بیان اصول کلی بر عهده متولیان دین است و تفریع آن‌ها به عهده عالمان دینی. 🔹 نگاه انقلاب اسلامی به تمدن دینی 👇🏻👇🏻 🔶🔹 ‏بنابراین آنچه انقلاب اسلامی مدعی آن است وجود اصول و قوانینی در دین مبین اسلام است که به‌وسیله آن‌ها امکان تحقق تمدن دینی در دنیای امروز وجود دارد. با این حال پاسخ به سؤالاتی درباره زندگی امروز بشر ازجمله مسائل فرهنگ، خانواده، نظام تعلیم و تربیت، نظام اقتصاد، روابط بین‌الملل، مسائل نظامی، رسانه و هزاران مسئله دیگری که اداره جامعه وابسته به آن‌هاست، نیازمند مجاهدت و تلاش طلاب و فضلای جوان و انقلابی است. 🔹 تربیت مجتهد مبتکر👇🏻👇🏻 🔶🔹 برای رسیدن به این منظور باید مجتهدینی تربیت شوند که توانایی تولید علم‌دینی را داشته باشند. به تعبیر دیگر یکی از نیازهای ضروری انقلاب اسلامی، وجود مجتهد مبتکری است که توانایی تولیدعلوم انسانی اسلامی را داشته باشد. ادامه دارد... 🖌 ( ۶ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ عزیزم! گیاه خود رو نباش. 🔹 به دنبال حکیمی باش تا در لحظات حساس زندگی بر عقل و دانشش تکیه کنی و از چشمه حکمتش سیراب شوی. 🔸 نگو نیست. تو شاگرد و طالب صادق باش. نشانه صداقتت هم این باشد که به آنچه تا کنون فراگرفته‌ای عمل کنی. یقین بدان مربی و هادی عالم که انبیاء عظام را برای راهنمایی بشر فرستاده نسبت به ارسال مرشد حکیمی برای تو بخل نمی‌ورزد. ⛔️پ ن: لطفا برداشت صوفیانه نفرمایید. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h028.mp3
16.3M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 28 📖 درس: 6 المبتدا‌ء و الخبر 🔸 شروع: او وقع بعد (لولا) / صفحه 46 🔹 پایان: اقسام الخبر / صفحه 46 🕰 زمان: 45:16 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلا
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔶🔹 اگر به خودمان مراجعه کنیم می‌بینیم که نمی‌توانیم تمام نیازهایمان مانند امنیت، خوراک، پوشاک، مسکن، حمل‌ونقل، بهداشت، مدیریت شهری و غیره را به‌تنهایی برطرف کنیم. هر انسانی به دلیل ضعف وجودی و امکانات اندک و زمان مضیقی که در اختیار دارد صرفا توانایی برطرف کردن بخشی از نیازهای خود را دارد و بنابراین برای برطرف کردن اکثر آن‌ها به دیگران نیازمند است. یکی از انواع این نیازها، نیاز به فهمیدن و دانستن است. 🔶🔹 بخشی از نیاز ما به پزشک در زمان بیماری نیاز به تخصص او در تشخیص بیماری و ارائه راه‌کار علاج و درمان آن است. دراین‌صورت ما در مورد تشخیص و راه‌کار درمانی از پزشک، تقلید می‌کنیم. تقلید به معنای پیروی از شخص دیگر است بدون اینکه خود واقعیت دانسته شود. تقلید، امری عقلائی است که در بسیاری از موارد به‌ناچار باید بدان تن دهیم. 🔶🔹در مقابل، برخی انسان‌ها در برخی زمینه‌ها متخصص‌اند و نه‌تنها نیازی به تقلید ندارند بلکه دیگران به آن‌ها رجوع کرده و از آن‌ها تقلید می‌کنند. اجتهاد در لغت به این معنا است که شخص، تمام امکانات و توان خود را برای رسیدن به آن شیءِ مطلوب به کار گیرد. 🔶🔹 آنچه در اینجا از اجتهاد مدنظر است این است که شخص، در یک علم به حدی از توانایی برسد که بتواند خودش در مورد مسائل آن علم اظهارنظر کند و صحت‌وسقم نظراتی که در مورد یک مسئله مطرح می‌شود را تشخیص دهد. به تعبیر دیگر با تکیه بر توانایی علمی خودش بتواند سؤال‌های مطرح در یک علم را پاسخ دهد. لازم به ذکر است که آنچه در اینجا مطرح می‌شود منحصر در علم فقه نیست و دست‌کم به علوم حوزوی دیگر ازجمله منطق، ادبیات، فلسفه، اصول، فقه و سایر علوم دیگر قابل تعمیم است. ادامه دارد... 🖌 ( ۷ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🌺 یکی از سنت‌های الهی این است که انسان برای هرچه تلاش کند در صورت وجود برخی شرایط به آن می‌رسد. دانشمند شدن در علوم مختلف از جمله علوم حوزوی، رسیدن به مقامات دنیوی، پول و شهرت و غیره همه اموری هستند که می‌توان با تلاش فراوان و تمرکز بر رسیدن به آن‌ها، به آن‌ها دست یافت. اما ... 🌺 🌸 اما موفقیتی از جنس دیگر هست که بیش از تلاش به عناصر دیگری نیاز دارد. ممکن است شخصی با تلاش فراوان و داشتن هوش و حافظه کافی به دانشی در حد دانش یک مرجع تقلید برسد اما اینکه انسان به جایی برسد که بشود کارگزار خدا در روی زمین یا سرباز حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به طوری که زندگی‌اش مصداق بندگی باشد بیش از تلاش برای علم، به امور دیگری نیاز دارد. 🌸 🌼 ما می‌توانیم برای خودمان بشویم یک دانشمند تمام عیار. اما خداوند اموری را از ما خواسته است و اراده کرده که اموری در عالم محقق شود. برنده کسی است که مجرای این فعل الهی شود مانند امام خمینی (رضوان الله علیه) که مجرای اراده الهی برای انقلاب شد. اینکه ما کارگزار خدا بشویم و بزرگی‌مان در بزرگی باری باشد که خدا بر دوشمان نهاده غیر از این است که ما دانشمند یا عالم برجسته‌ای شویم. 🌼 🥀 بسیارند دانشمندان حتی عالمان دین که برای دل خودشان عالمند و چه بسا به لحاظ علمی هم ضعیف نیستند اما علمشان برکت ندارد. علمشان زیاد است اما خدا اجازه نمی‌دهد ایشان در جهت خیر و اصلاح امور مسلمین مؤثر باشند. وقتی می‌میرند دانش فراوانشان با خودشان دفن می‌شود و اگر کتاب و نوشته‌ای هم داشته باشند به کار دستگاه خدا نمی‌آید. بود و نبودشان برای دستگاه الهی مهم نیست. 🥀 🌷 اما هستند عالمانی که اگرچه علمشان ممکن است کمتر از دیگران باشد اما وجودشان برکت است. چرا؟ چون مجرای اراده الهی‌اند. چون بنده‌اند. چون برای خودشان کار نکردند. 🌷 🌹 چه طور می‌شود این‌گونه شد؟ درس‌خواندن و تلاش‌کردن لازم است اما بیش از آن خالی‌کردن دل از هواها و ندیدن خود و تمرین مدام بندگی است که انسان را به چنین اوجی می‌رساند. طلبه‌ای که خوب درس می‌خواند و هوش و حافظه خوبی هم دارد اما اهل اخلاق و تهذیب نیست، شاید دانشمند شود اما کارگزار خدا نمی‌شود. حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) او را به کاری نمی‌گمارد. بی‌برکت است. اگر تهذیب نداشته باشیم اگر اهل مراعات‌های اخلاقی نباشیم همه تلاش‌هایمان به هیچ هم نمی‌ارزد. البته در دنیا می‌شویم دانشمند و مورد توجه اما بنده نمی‌شویم. 🌹 🌻 مجرای فیض الهی شدن نیازمند صفای باطن است. نیازمند نگهداری چشم و زبان است. باید خودمان را بپاییم. به قول علامه حسن‌زاده (رضوان الله علیه) باید کشیک نفس بکشیم و الا بعد از عمری می‌شویم عالم نفسانی نه عالم ربانی. 🌻 🍀 طلبه باسوادی که نمی‌داند با پدرومادر و همسر و فرزند و استاد و رفیق و دیگران چگونه رفتار کند عالم ربانی نمی‌شود. 🍀 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h029.mp3
18.59M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 29 📖 درس: 6 المبتدا‌ء و الخبر 🔸 شروع: فالخبر المفرد هو... / صفحه 46 🔹 پایان: پایان درس مبتدا و خبر / صفحه 47 🕰 زمان: 51:38 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h030.mp3
14.05M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 30 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: المقصد الثانی النواسخ / صفحه 57 🔹 پایان: وجوه استعمال »کان« واخواتها / صفحه 59 🕰 زمان: 39:01 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔶🔹 اگر به خو
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔰 مجتهدین در یک علم را می‌توان به دو طیف مختلف تقسیم کرد. 🔶🔹 گروهی از مجتهدین، به حدی از توانایی علمی رسیده‌اند که وقتی با سؤال و پاسخ‌هایی که برای آن سؤال مطرح‌شده روبرو می‌شوند می‌توانند تشخیص دهند که کدام جواب، صحیح است. به‌عنوان‌مثال ممکن است در یک فرع فقهی پنج نظر وجود داشته باشد. او می‌تواند از بین این پنج نظر، نظر صحیح را تشخیص داده و ادعاها و استدلال‌های دیگران را ابطال کند. این دست از مجتهدین حرف‌های دیگران را به‌خوبی می‌فهمند و به‌خوبی تدریس می‌کنند اما در کل آن رشته علمی، سخن جدید و قابل‌ارائه‌ای ندارند. فایده اصلی حضور این افراد در جامعه علمی این است که آنچه از گذشتگانشان به ارث رسیده را به دیگران منتقل می‌کنند هرچند خودشان چیزی بر این ارثیه نمی‌افزایند. 🔷🔸 گروه دیگری از مجتهدین کسانی هستند که نه‌تنها توانایی فوق‌الذکر را دارند بلکه در برخی از مسائل یک علم دست به ابتکار زده و سخن جدیدی را مطرح می‌کنند✨. هرچه قوتِ اجتهاد یک شخص بیشتر باشد تواناییِ ابتکار و خلاقیت او نیز بیشتر خواهد بود. گروه دوم نه‌تنها سخنان جدیدی را مطرح می‌کنند بلکه گاهی مسیر علم را تغییر می‌دهند. بزرگانی چون شیخ انصاری و صدرالمتالهین (رحمهما الله) را می‌توان به‌عنوان صاحبان مکتب و قله‌های اجتهاد مبتکرانه در رشته‌های فقه و اصول و فلسفه معرفی کرد. 🔶🔹 البته طبیعی است که مراد از مجتهد مبتکر لزوماً صاحبان مکاتب علمی نیست بلکه بسیاری از دانشمندان هستند که پیرو یک مکتب‌اند اما سخنان تازه ای دارند و می‌توانند گره‌های جدید را باز کنند و مسائل نوپدید را پاسخ گویند و افق‌های جدیدی را پیش روی اهالی آن علم بگشایند. ✅✅ به‌طور خلاصه می‌توان گفت انسان‌ها نسبت به یک دانش یا مقلدند یا مجتهد و مجتهدین هم یا مبتکرند یا غیرمبتکر. ادامه دارد... 🖌 ( ٨ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h031.mp3
14.32M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 31 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: وجوه استعمال »کان« و اخواتها / صفحه 59 🔹 پایان: و ل‌ «لأصبح و أمسی و أضحی» / صفحه 59 🕰 زمان: 39:46 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂 چه کنیم از این ضعف ها ؟؟ 🍂 چه کنیم از این ضعف های اختیاری که نمی رویم دنبالش ؟؟ 😢 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 🔰 مجتهدین د
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☑️ ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی 🇮🇷 ♦️ مجتهد مبتکر ♦️ 💟 استاد شهید مطهری (رضوان‌الله علیه) می‌فرماید: «مرحوم آقای حجت (رضوان‌الله‌علیه) یک‌وقت حرف خیلی خوبی در باب اجتهاد زد. گفت: اجتهاد واقعی این است که وقتی یک مسئله جدید که انسان هیچ سابقه ذهنی ندارد و در هیچ کتابی طرح نشده به او عرضه شد فوراً بتواند اصول را به‌طورصحیح تطبیق کند و استنتاج نماید و الا انسان مسائل را از جواهر یاد گرفته باشد مقدمه و نتیجه (صغرا و کبرا و نتیجه) همه را گفته‌اند او فقط یاد می‌گیرد [و می‌گوید] من فهمیدم صاحب جواهر چنین می‌گوید بله من هم نظر او را انتخاب کردم این اجتهاد نیست. همین کاری که اکثر می‌کنند. 👌 اجتهاد، ابتکار است و اینکه انسان خودش رد فرع بر اصل بکند. همیشه مجتهدها عده‌ای از مقلّدها هستند مقلّدهایی در سطح بالاتر. شما می‌بینید در هرچند قرن یک نفر پیدا می‌شود که اصولی را تغییر می‌دهد، اصول دیگری بجای آن می‌آورد و قواعد تازه‌ای [ابداع می‌کند] بعد همه مجتهدها از او پیروی می‌کنند. 😊 مجتهد اصلی همان یکی است بقیه مقلّدهایی به‌صورت مجتهد هستند که از این مقلّدهای معمولی کمی بالاترند. مجتهد واقعی در هر علمی همین‌جور است. در ادبیات این‌جور است؛ در فلسفه و منطق این‌جور است؛ در فقه و اصول این‌جور است؛ در فیزیک و ریاضیات این‌جور است. شما می‌بینید در فیزیک یک نفر می‌آید یک مکتب فیزیکی می‌آورد، بعد تمام علمای فیزیک تابع او هستند. این را که مکتب جدیدی می‌آورد و مکتب قابل قبولی هم می‌آورد که افکار را تابع فکر خودش می‌کند باید گفت مجتهد واقعی.» ادامه دارد... 🖌 ( ٩ ) برشی از مقاله : بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولیدعلم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h032.mp3
15.81M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 32 📖 درس: 7 الافعال الناقصه 🔸 شروع: بحث أخوات کان (أصبحی و أمسی و أضحی) / صفحه 59 🔹 پایان: أقسام الافعال الناقصه / صفحه 61 🕰 زمان: 43:54 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @serat_14 آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t