eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی از دوستان امر فرمودند که امتحان میان ترمی که گرفته شد در کانال قرار گیرد. اطاعت امر شد.
امتحان میان ترم نحو 2 هدایه- سال 97-98.pdf
136.8K
امتحان میان ترم هدایه از درس 1 تا درس 11
مؤسسه حیات طیبه
امتحان میان ترم هدایه از درس 1 تا درس 11
البته امتحان استاندارد های لازم رو شاید نداشته باشه لذا خیلی روش حساب نکنید
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 بسم الله الرحمن الرحیم یکی از دوستان یک سیر مطالعاتی در ادبیات می خواستند. این مطالب تقدیم شد. البته در محدوده صرف و نحو. مراحل دیگری هم وجود دارد که شاید همه طالب آن نباشند. این سیر برای عموم طلاب لازم است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 طبیعتا اول باید یک دور قواعد رو ببینید. قواعد صرف تو اولویت است. اول قواعد را یک دور از کتاب صرف ساده مثلا یا یک کتاب دیگر استخراج بفرمایید که عند الاحتیاج بتوانید رجوع کنید. بهتر است این قواعد را یا در نرم افزار onenote یا در جایی دیگر به طوری خلاصه بفرمایید که بتوانید سریع مراجعه کنید. نمودار کشیدن و .... هم با توجه به طبعتان انجام دهید. به هر صورت هدف این است که بتوانید هر وقت نیاز شد رجوع کنید. بعد شروع بفرمایید به تجزیه کلمات قرآنی با توجه به جدولی که در کانال تقدیم شد. هر فعلی را که پیدا فرمودید باید در اون جدول بنویسید و همه خانه های جدول را پر کنید. قسمتی از آنها نیاز به دیدن کتاب لغت دارد. در مرحله بعد یک دور قواعد نحو را باید استخراج بفرمایید. مثلا همین کتاب هدایه خیلی خوب است. بعد تمرین ها را با دقت حل بفرمایید که پر از آیات قرآنی است. بعد هم بتوانید کاری که در قرآن انجام می دادید با ترکیب آیات ادامه دهید. البته اگر بتوانید بعد از اینکه یک دور کتاب صرف را خوب کار کردید یک دور تدریس بفرمایید عالی خواهد بود. به لحاظ زمانی اول قواعد صرف بعد تمرین صرف همزمان با قواعد نحو و بعد هم تجزیه و ترکیب با هم یعنی در سه مقطع زمانی کار را انجام دهید. در صرف هم به جنبه های معنایی صرف دقت بفرمایید. مثل معانی ابواب یا مثلا معنای مصغر. در صرف ساده آخر بحث مصغر را ببینید که یک بحث معنایی جالبی دارد. این نگاه خیلی مهم است. یعنی صرف مفهومی کار بفرمایید. @ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 75 درس 22 مجرور بالاضافه شروع: ابتدای درس 22 ص 151 پایان: ابتدای (و ذلک مشروط بشرطین) ص 152 زمان: 45 @ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
جلسه 75 درس 22 مجرور بالاضافه شروع: ابتدای درس 22 ص 151 پایان: ابتدای (و ذلک مشروط بشرطین) ص 152
سلام علیکم این اولین جلسه درسی ترم دوم است. جلسات درسی ترم قبل 74 جلسه شد و این ترم از ادامه ترم گذشته جلسات شماره گذاری می شود. التماس دعا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 76 درس 22 مجرور بالاضافه شروع: ابتدای (و ذلک مشروط بشرطین) ص 152 پایان: ابتدای (ب: البیانیه) ص 153 زمان: 47 @ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 77 درس 22 مجرور بالاضافه شروع: ابتدای (ب: البیانیه) ص 153 پایان: انتهای درس 22 ص 154 زمان: 47 @ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 79 درس 23 مجرور بحرف الجر شروع: ابتدای درس 23 ص 158 پایان: ابتدای حرف جر شبه زائد ص 159 زمان: 50 @ArabicTeaching
h078_1397_11_11.mp3
40.25M
جلسه 78 درس 22 مجرور بالاضافه شروع: تکملة ص 156 پایان: انتهای تكملة ص 157 زمان: 42:00 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه  80 درس 23 مجرور بحرف الجر شروع: نقش معنایی متعلَق جار و مجرور، در کلام(متن: حرف جرّ الشبیه بالزائد) ص 159 پایان: افعال العموم و الخصوص ص 159 زمان:  42:00 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه  81 درس 23 مجرور بحرف الجر شروع: متعلَق جار و مجرور(متن: أفعال العموم و الخصوص) ص 159 پایان: الموضع الثالث الرابع: النعت و الحال ص 160 زمان:  52:24 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه  82 درس 23 مجرور بحرف الجر شروع: الموضع الثالث الرابع: النعت و الحال ص 160 پایان: انتهاء درس بیست و سه.    ص 162    زمان:  39:23 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeachin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه  83 درس 23 و 24 شروع: مروری بر درس23 و شروع درس24   ص 164 پایان: "الی" و لها معنیان   ص 165    زمان:  50:35 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeachin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه  84 درس 24   معانی حروف الجر شروع: "الی" و لها معنیان   ص 165 پایان: "الباء" و لها تسعه معانٍ  ص 166    زمان:  45:55 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه  85 درس 24  معانی حروف الجر شروع: "الباء" و لها تسعه معانٍ  ص 166 پایان: "اللام" و لها ثمانیه معانٍ   ص 167 زمان:  45:29 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
دوستان عزیز امشب ان شاالله ادامه جلسات درسی (که در باب معانی حروف جر بود) رو به ترتیب درس گفته شده حضرت استاد ، بارگذاری میکنم.
هر امری بود حقیر در خدمتم @Alikhorsandi
86.mp3
19.21M
جلسه  86 درس 24  معانی حروف الجر شروع: "اللام" و لها ثمانیه معانٍ   ص 167 پایان: و. التأکید، و هی الزّائده،     ص  168 زمان:  40:00 @ArabicTeaching
87.MP3_Default_1551213091.mp3
19.76M
جلسه  87 درس 24  معانی حروف الجر شروع: و. التأکید، و هی الزّائده،     ص  168 پایان: أحکام "ربّ" حکم سوم از ربّ: أنه قد تلحقها"ما"   ص  169 زمان:  41:09 @ArabicTeaching
88.mp3
24.12M
جلسه  88 درس 24  معانی حروف الجر شروع: سومین حکم از ربّ:  (3.أنه قد تلحقها"ما" الکافه...)  ص  169 پایان: د. معنی البدل(چهارمین معنا از حرف "عن" ) ص.  169 زمان:  50:14 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
89.MP3
26.78M
جلسه  89 درس 24  معانی حروف الجر شروع: د. معنی البدل(چهارمین معنا از حرف "عن" ) ص.  169 پایان: انتهاء درس بیست چهارم ص. 170 زمان:  18:35 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching
فرق لا در لا زادَ فی الدار با جئت بلا زاد در چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی در مورد تاکید با «کل، جمیع، عامه» در تاکید به کل و جمیع و عامه نکته مهم این است که در این کلمات، مراد، احاطه حکم به همه افراد است و این افراد حتما باید جمع باشند. برای احاطه حکم بر دو نفر از کلا و کلتا استفاده می کنیم. این افراد ممکن است افراد وجودی باشند. البته گاهی گفته می شود افراد حسی و مراد از افراد حسی این نیست که این افراد با حس درک شوند بلکه مراد این است که هر فردی یک فرد مجزا باشد. لذا برای دفع این توهم بهتر است بگوییم افراد وجودی یعنی یک وجود در کنار وجودهای دیگر. همچنین ممکن است این افراد، افراد حکمی باشند یعنی در حکم یک فرد در حالی که واقعا یک فرد نیستند. معنای این کلام زمانی آشکار می شود که ما یک شیء را بخواهیم جز جز در نظر بگیریم. مثلا یک خانه که از حیث مالکیت می تواند تقسیم شود به شش دانگ. در این صورت ما یک شیء وجودی داریم و یک اجزاء حکمی. گاهی ما کلمه ای را ذکر می کنیم که جمع است و مراد ما از آن کلمه، همان معنای جمع و افراد وجودی است . در این صورت جزء حکمی نداریم. مثلا می گوییم جاء المجاهدون کلهم. در این جا کل اشاره به همه افراد وجودی دارد و «هم» هم به همان افراد بازمی گردد. اما گاهی ما کلمه ای را می گوییم و مراد ما از آن جزء حکمی است. مثلا می گوییم اشتریت الدار کلها. در این جا کل ناظر به افراد حکمی است و برای دار افراد حکمی در نظر گرفته شده است. به طور کلی ضمیر به فرد وجودی ناظر است. مثلا ما در این مثال یک فرد وجودی داریم و لذا می گوییم کلها. کل ناظر به آن فرد حکمی است اما ها به دار که دارای افراد حکمی است برمیگردد. در مثال بالا هم ضمیر جمع آمد چون افراد وجودی جمع بودند. به همین بیان می توان گفت اشتریت الدارین کلَّهما. اگر گفتیم اشتریت الدارین کلیهما در اینصورت ما دو جزء باید داشته باشیم که این دو جزء عبارتند از خانه اول و خانه دوم. اما اگر گفتیم اشتریت الدارین کلهما، باید چند جز داشته باشیم یعنی خانه اول و دوم به عنوان یک جزء به حساب نمی آیند بلکه هر کدام نیز دارای اجزائی فرض می شوند تا مجموع اجزاء بیش از دو جزء باشد. دو موقعیت را فرض کنید. در موقعیت اول شخص بین خرید خانه اول و دوم مردد است و در این مورد با دوستش صحبت می کند. بعد از مدتی پولی به دست می آورد و هر دو خانه را می خرد. دوستش از او می پرسد چه کردی. می گوید اشتریت الدارین کلیهما. در موقعیت دوم شخص بین خرید سه دانگ یا چهار دانگ از خانه اول و خانه دوم مردد است و پس از مدتی کل هر دو خانه را می خرد. در این صورت به دوست خود می گوید اشتریت الدارین کلهما. با همین بیان ممکن است شخصی می خواسته 50% همه درختان یک باغ را بخرد به این صورت که نصف هر درخت مال او باشد. در این حالت اگر همه درختان را بخرد می گوید اشتریت الاشجار کلهن. در این بیان، کل اشاره به اجزاء حکمی است. همچنین ممکن است می خواسته نصف درختان یک باغ را بخرد اما همه را بخرد که در این صورت هم می گوید اشتریت الاشجار کلهن. یعنی لفظ کل ناظر به افراد وجودی است. بنابراین جمله اشتریت الاشجار کلهن هم می تواند ناظر به افراد حکمی باشد و هم ناظر به افراد وجودی. ضمیر هن ناظر به افراد وجودی است. اما کلمه کل هم می تواند ناظر به افراد وجودی باشد هم افراد حکمی. اینکه در هر موقعیتی چه لفظی را باید به کار برد یا از چنین امری چه می توان فهیمد به قرائن مربوط است. برای جمع بندی باید گفت، کلمه کل یا جمیع یا عامه ناظر به اجزاء یا افراد وجودی یا حکمی است و این بستگی به توهم مخاطب دارد یا آنچه که متکلم می خواهد تاکید کند. ضمیر مضاف الیه همیشه ناظر به افراد وجودی است که می تواند مفرد، مثنی یا جمع باشد. این روایت هم می تواند شاهدی بر این مطلب باشد. این روایت از نامه های حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) است بنا به نقل: مکاتیب الرسول ج1 ص 478 در نرم افزار الشامله مکاتیب الرسول، علی احمدی میانجی، ج3 ص 511 " بسم الله الرحمن الرحيم هذا كتاب من محمد رسول الله لتميم بن أوس الداري أن له قرية جيرون و بيت عينون قريتهما كلهما، و سهلهما و جبلهما، و ماؤهما و حرثهما، و أنباطهما و بقرهما، و لعقبه من بعده لا يحاقه فيهما أحد بظلم، فمن ظلم واحدا منهم شيئا فإن عليه لعنة الله". https://eitaa.com/ArabicTeaching
90.mp3
19.46M
جلسه  90 المقصد الخامس (توابع) درس 25     النعت شروع: المقصد الخامس (مقدمه) ص  176 پایان: المطابقه بین النعت و المنعوت ص  177 زمان:  40:32 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب @ArabicTeaching