90.mp3
19.46M
جلسه 90
المقصد الخامس (توابع)
درس 25 النعت
شروع: المقصد الخامس (مقدمه) ص 176
پایان: المطابقه بین النعت و المنعوت ص 177
زمان: 40:32
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی در مورد تاکید با «کل، جمیع، عامه» در تاکید به کل و جمیع و عامه نکته م
من لا یحضر ج1 ص 549
وَ رُوِيَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ أَنَّهُمَا قَالا قُلْنَا لِأَبِي جَعْفَرٍ ع أَ يَقْضِي صَلَاةَ الْكُسُوفِ مَنْ إِذَا أَصْبَحَ فَعَلِمَ وَ إِذَا أَمْسَى فَعَلِمَ قَالَ إِنْ كَانَ الْقُرْصَانِ احْتَرَقَا كُلُّهُمَا قَضَيْتَ وَ إِنْ كَانَ إِنَّمَا احْتَرَقَ بَعْضُهُمَا فَلَيْسَ عَلَيْكَ قَضَاؤُهُ
شاهد در احترقا کلهما است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب سوال در مورد لای نفی جنس
لای نفی جنس جزء نواسخ نیست.
زمان: 8:44
#لای_نفی_جنس #نواسخ #نحو #ادبیات_عرب #هدایه
@ArabicTeaching
91.mp3
23.58M
جلسه 91
درس 25 النعت
شروع: بیان نکاتی در مورد نعت حقیقی و سببی
و ادامه متن کتاب(المطابقه بین النعت و المنعوت) ص 177
پایان: فتقول فی النعت الحقیقی ص 178
زمان: 49:07
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
جلسه 91 درس 25 النعت شروع: بیان نکاتی در مورد نعت حقیقی و سببی و ادامه متن کتاب(المطابقه بین
دوستان عزیز در این جلسه حضرت استاد مطالب مهمی در مورد علل مطابقت نعت حقیقی با منعوتش در تمام ویژگی ها ( "اعراب ثلاثه" و "تعریف و تنکیر" و "افراد و تثنیه و جمع" و "تذکیر و تانیث") و عدم مطابقت نعت سببی با منعوتش در ( "تذکیر و تانیث" و "افراد و تثنیه و جمع" ) متذکر شدند که در کتاب بیان نشده.
92.mp3
23.45M
جلسه 92
درس 25 النعت
شروع: النعت الحقیقی یجب أن یتبع...(خط آخر) ص 177
پایان: أحکام النعت: ... ص 178
زمان: :48:51
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
@ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی در مورد تاکید با «کل، جمیع، عامه» در تاکید به کل و جمیع و عامه نکته م
در عبارت (اشتریت الاشجار کلهن) اگر قرینه نباشد باید آن را حمل بر افراد وجودی کرد نه افراد حکمی. برای افراد حکمی می توان از عبارت (اشتریت کل اجزاء الاشجار) استفاده کرد. مرحوم رضی به این مطلب اشاره دارند. رک شرح الرضی علی الکافیه بخش تاکید.
سلام علیکم
با عرض معذرت اگر دوستانی نظریه مرحوم رضی در باب عطف بیان را مطالعه کرده اند و اشکال ایشان بر عنوانی به نام عطف بیان و الحاق همه آن موارد به بدل کل از کل را دیده اند و بازهم معتقد به وجود عطف بیان هستند لطف بفرمایند دلیلشان را برای حقیر ارسال کنند. فعلا هیچ مثال یا توضیح صحیحی دال بر وجود عنوانی به نام عطف بیان پیدا نکردم.
با تشکر
قربانی
مؤسسه حیات طیبه
سلام علیکم با عرض معذرت اگر دوستانی نظریه مرحوم رضی در باب عطف بیان را مطالعه کرده اند و اشکال ایشا
به نظر می رسد مواردی که تحت عنوان عطف بیان مطرح شده یا بدل کل از کل است مانند آنچه مرحوم رضی و برخی دیگر معتقدند و یا نعت است. با این بیان که نحویون نعت را مشتق می دانند اما در تعریف مشتق، به جای مشتق صرفی مشتق اصولی را تعریف می کنند. این خلط باعث شده مواردی را به عنوان اینکه جامدند از نعت خارج کنند درحالی که این موارد مشتق اصولی اند و برای نعت واقع شدن، مشتق اصولی ملاک است نه مشتق صرفی.
مثلا در (قال الحسین ابن علی علیهما السلام) گفته می شود که (ابن) جامد است و نعت نیست درحالی که جامد صرفی است اما مشتق اصولی است و لذا نعت است نه عطف بیان. یکی از ویژگی های امام حسین علیه السلام این است که فرزند امیرالمومنین علی علیه السلام هستند.
@ArabicTeaching
مؤسسه حیات طیبه
جواب سوال در مورد لای نفی جنس لای نفی جنس جزء نواسخ نیست. زمان: 8:44 #لای_نفی_جنس #نواسخ #نحو #ا
در زبان انگلیسی هم چنین ساختاری وجود دارد. وقتی می گوییم there was no bus در این جمله فعل جمله مثبت است و کل جمله مثبت اما معنای جمله منفی است. البته در فارسی چنین نیست زیرا ما در ترجمه از دو ادات نفی استفاده می کنیم و جمله هم منفی است مانند اینکه می گوییم هیچ اتوبوسی وجود نداشت. اینکه لا در لای نفی جنس برای نفی مفرد است نه نفی جمله با مقایسه با زبان انگلیسی واضح تر می شود.
اگر در عربی از دو ادات نفی استفاده کنیم معنای جمله مثبت می شود. مانند لیس زید غیر مومن که به معنای مومن بودن زید است.
@ArabicTeaching