مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ لَهُ لِمَ خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقَهُ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْهُمْ سُدًى بَلْ خَلَقَهُمْ لِإِظْهَارِ قُدْرَتِهِ وَ لِيُكَلِّفَهُمْ طَاعَتَهُ فَيَسْتَوْجِبُوا بِذَلِكَ رِضْوَانَهُ وَ مَا خَلَقَهُمْ لِيَجْلِبَ مِنْهُمْ مَنْفَعَةً وَ لَا لِيَدْفَعَ بِهِمْ مَضَرَّةً بَلْ خَلَقَهُمْ لِيَنْفَعَهُمْ وَ يُوصِلَهُمْ إِلَى نَعِيمِ الْأَبَدِ.
محمّد بن عماره می گوید: از امام صادق ع پرسيدم: خداوند متعال براى چه مخلوقات را آفريد؟
حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى مخلوقات را بيهوده نيافريد و آنها را بازيچه قرار نداد بلكه آفريدشان تا:
الف: اظهار قدرت كرده باشد.
ب: آنها را به اطاعت خويش مكلّف نموده تا بدين ترتيب مستحق رضوانش شوند.
و خلقشان نكرد تا نفعى عائدش شده يا ضررى از خود دفع نمايد بلكه ايجادشان نمود تا به آنها نفع رسانده و بدين وسيله به نعمت جاويدشان برساند.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص9.
🆔 https://eitaa.com/huoooo
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
افْتَحُوا عُيُونَكُمْ عِنْدَ الْوُضُوءِ لَعَلَّهَا لَا تَرَى نَارَ جَهَنَّمَ.
رسول خدا ص: هنگام وضو چشمهايتان را باز نگهداريد؛ شايد آتش جهنم را نبيند.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص17.
🆔 https://eitaa.com/huoooo
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نام پیامبر ص در انجیل و تورات.
🎤 ایت الله بهجت رحمه الله.
🆔 https://eitaa.com/huoooo
پيغمبر اكرم ص فرمودند:
أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَغْتَرُّوا فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَوْ أَهْمَلَ شَيْئاً لَأَهْمَلَ الذَّرَّةَ وَ الْخَرْدَلَةَ وَ الْبَعُوضَةَ.
اى مردم مغرور نشويد، پس به درستى كه حق تعالى اگر در اعمال بندگان مسامحه و اهمال مى فرمود هر آينه ذرّه و خردل و بعوضه را صرف نظر و اهمال مى فرمود.
✍ اين سه كلمه اشاره به سه آيه از قرآن كريم است:
اوّل- آيه فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ.
پس آن كس كه به قدر سنگينى ذرّه خير و خوبى كند آن را خواهد ديد و كسى كه به اندازه سنگينى ذرّه شرّ و بدى نمايد آن را خواهد ديد».
دوم- آيه وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبِينَ.
در قيامت ميزانهاى عدل به پا مى كنيم و به هيچ كس ظلمى نمى شود و اعمال او كم يا زياد، خوب يا بد سنجيده مى شود. و اگر چه در كمى و كوچكى به مقدار سنگينى دانه خردل بوده باشد آن را به معرض حساب مى آوريم و ما كافى هستيم براى رسيدگى به حساب بندگان».
سوّم- آيه إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها.
خداى متعال حيا نمى فرمايد كه براى توضيح حق به اشياء و چيزهاى كوچك مانند پشه مثل بزند».
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص21.
🆔 @huoooo
امام صادق عليه السلام فرمودند:
مرّ موسى برجل من أصحابه و هو ساجد، ثمّ انصرف من حاجته و هو ساجد، فقال موسى: لو كانت حاجتك في يدي لقضيتها لك، فأوحى اللَّه تعالى إليه:
يا موسى، لو سجد حتّى ينقطع عنقه ما قبلت منه حتّى يتحوّل عمّا أكره إلى ما احبّ.
روزى موسى به مردى از اصحابش برخورد كه او در حال سجده بود. موسى موقعى كه از كارش برگشت باز او را در حال سجده ديد. موسى به وى گفت: اگر حاجت تو در دست من بود من آن را ادا مى كردم. خداوند به موسى وحى فرمود: اى موسى، اگر اين مرد آنقدر سجده كند كه گردنش قطع شود، من حاجت او را روا نمى كنم. مگر اين كه از آن اعمالى كه من بدم مى آيد به سوى اعمالى برگردد كه من دوست دارم.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص105.
🆔 @huoooo
حضرت رسول ص:
أحبّ الأعمال إلى اللَّه الصّلاة لوقتها ثمّ برّ الوالدين ثمّ الجهاد في سبيل اللَّه.
بهترين كارها در نزد خدا نماز بوقت است سپس نيكى به پدر و مادر سپس جهاد در راه خدا.
📚 نهج الفصاحة؛ ص167.
🆔 @huoooo
امام صادق (ع):
نِعْمَ الشَّيْءُ الْهَدِيَّةُ أَمَامَ الْحَاجَةِ وَ قَالَ تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ الْهَدِيَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِنِ.
چقدر خوب است هديه دادن پيش از احتياج (پيش از آنكه طرف محتاج شود به او هديه بدهى) و فرمود: هديه بدهيد تا همديگر را دوست داشته باشيد، همانا هديه كينه ها را از ميان مى برد.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص27.
🆔 @huoooo
رسول خدا ص:
مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سُرُورٍ تُدْخِلُهُ عَلَى مُؤْمِنٍ أَوْ تَطْرُدُ عَنْهُ جُوعاً أَوْ تَكْشِفُ عَنْهُ كَرْباً أَوْ تَقْضِي عَنْهُ دَيْناً أَوْ تَكْسُوهُ ثَوْباً.
هيچ عملى در پيشگاه خداى متعال، از اين بالاتر نيست كه، كسى دل مؤمنى را شاد كند، يا گرسنگى او را بر طرف نمايد، يا غم و غصّه اى را از دل او بزدايد، يا قرض او را ادا كند، يا لباسى به او بپوشاند.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص11.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
يَا عَلِيُّ أَرْبَعٌ مَنْ يَكُنَّ فِيهِ كَمَلَ إِسْلَامُهُ الصِّدْقُ وَ الشُّكْرُ وَ الْحَيَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلُق.
یا على! اگر چهار خصوصيّت در كسى باشد اسلام او كامل است:
۱. راستگويى.
۲. سپاسگزارى.
۳. حیا.
۴. خوش اخلاقى.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص9.
🆔 @huoooo
قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:
مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ لَا يَزَالُ عَبْدِي يَبْتَهِلُ إِلَيَّ حَتَّى أُحِبَّهُ وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ لَهُ سَمْعاً وَ بَصَراً وَ يَداً وَ مَوْئِلًا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ يُرِيدُ الْبَابَ مِنَ الْعِبَادَةِ فَأَكُفُّهُ عَنْهُ لِئَلَّا يَدْخُلَهُ عُجْبٌ فَيُفْسِدَهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَمْ يَصْلُحْ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْفَقْرِ وَ لَوْ أَغْنَيْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْغِنَى وَ لَوْ أَفْقَرْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالسُّقْمِ وَ لَوْ صَحَّحْتُ جِسْمَهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالصِّحَّةِ وَ لَوْ أَسْقَمْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ إِنِّي أُدَبِّرُ عِبَادِي بِعِلْمِي بِقُلُوبِهِمْ فَإِنِّي عَلِيمٌ خَبِيرٌ.
خداوند تبارك و تعالى فرمود: كسى كه به دوست و ولىّ من اهانت كند به محاربه با من برخاسته است، و بنده من با هيچ عمل و كردارى به اندازه انجام آنچه را كه بر او واجب كرده ام به من نزديك نمى شود و پيوسته بنده ام به درگاه من زارى مى كند تا محبوبم واقع شود و وقتى محبوبم قرار گرفت گوش و چشم و دست و پناهگاهش مى گردم، اگر مرا بخواند اجابتش كرده و اگر از من درخواست كند به او عطا خواهم نمود، برخى از بندگان مؤمن هستند كه مى خواهند عبادتى را انجام دهند ولى منصرفشان مى كنم تا خود بينى به ايشان راه نيابد و بدين ترتيب حالشان فاسد گردد چنانچه پاره اى از بندگان مؤمن سلامتى ايمانشان صرفا با فقر است به طورى كه اگر غنى شوند ايمانشان فاسد مى شود يا بعضى ديگر هستند كه سلامتى ايمان آنها فقط با ابتلاء به بيمارى تأمين گشته لذا اگر جسمشان سالم شود فاسد الايمان مى شوند و به عكس جمعى از اهل ايمان مى باشند كه تنها در صورت صحيح المزاج بودن ايمانشان سالم مى ماند از اين رو اگر آنها را مبتلا به بيمارى كنم ايمانشان فاسد مى گردد، بنا بر اين با علم به قلوب و دلهاى بندگان بين ايشان تدبير مى كنم چون كه من عالم و خبير هستم.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص12.
🆔 @huoooo
امير المؤمنين (ع):
جان خود را با حکمتهای تازه استراحت دهيد زيرا جان هم مثل تن خسته مى شود.
📚 أصول الكافي / ترجمه كمره اى ؛ ج1 ؛ ص139.
🆔 @huoooo
امير المؤمنين ع:
كَانَ فِي النَّاسِ أَمَانَانِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الِاسْتِغْفَارُ فَرُفِعَ مِنْهُمْ أَمَانٌ وَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ وَ بَقِيَ عَلَيْهِمُ أَمَانٌ وَ هُوَ الِاسْتِغْفَارُ.
در ميان مردم دو چيز امان از عذاب خدا بود: يكى رسول خدا، و ديگرى استغفار. پس يكى از آن دو برداشته شد و آن رسول اللَّه ص است و براى آنها امان ديگرى باقى مانده و آن استغفار است.
📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص31.
🆔 @huoooo