مهمترین سفارش پيغمبر (ص) به معاذ بن جبل هنگام اعزام او به سمت استاندارى يمن.
قال النبی ص:
و ليكن أكثر همك الصلاة فإنها رأس الإسلام بعد الإقرار بالدين.
پیامبر ص: بيشترین تلاشت مصروف نماز گردد، چرا كه نماز پس از اعتراف به دين، سر و رأس اسلام است.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص26.
🆔 @huoooo
دعای پیامبر و ائمه صلوات الله علیهم برای علامه مجلسی رحمه الله.
درباره ولادت «علامه محمد باقر مجلسی» آورده اند:
عالمی بزرگوار از اهل خراسان که با «علامه محمدتقی مجلسی» رفاقت داشت به زیارت عتبات عالیات مشرف شد.
وی در اثناء بازگشت از عراق، در خواب دید که:
وارد خانه ای شد که پیامبر(ص) و دوازده امام معصوم(ع) همگی به ترتیب نشسته اند و بعد از امام دوازدهم(عج)، عالمی خراسانی نشسته است.
در این موقع، علامه محمدتقی مجلسی وارد شد و شیشه گلابی آورد و پیامبر(ص) و امامان(ع) از آن گلاب استفاده کردند و به عالم خراسانی نیز گلاب دادند.
آنگاه علامه مجلسی رفت و قنداقه ای را به دست گرفت و به خدمت رسول خدا آورد و عرض کرد:«برای این طفل دعا کنید تا خداوند او را مروج دین گرداند».
حضرت رسول(ص) هم آن قنداقه را گرفتند و دعا فرمودند. بعد از آن، پیامبر(ص) قنداقه را به دست علی(ع) داد و فرمود: «برای او دعا کن».
آن حضرت نیز قنداقه را به دست گرفته و دعا کردند. پس از آن به دست یک یک امامان داده و همه آن انوار الهی دعا کردند. در آخر حضرت صاحب الامر(عج) آن را پس از دعا به دست آن عالم خراسانی داده و او نیز دعا کرد.
چون عالم خراسانی از خواب بیدار شد، به طرف اصفهان حرکت کرده و بر علامه محمدتقی مجلسی وارد شد. در آن موقع علامه شیشه گلابی آورد و آن عالم استفاده کرد. وی سپس به داخل رفت و قنداقه ای را آورد و به دست آن عالم داد و فرمود: «این کودک امروز متولد شده؛ شما برای او دعایی بنمایید».
آن عالم خراسانی خواب خود را به یاد آورد و برای پدر علامه مجلسی تعریف نمود.
آن قنداقه، نوزادی به نام محمدباقر بود که بعدها «علامه محمدباقرمجلسی» شد و با زحمات بسیار علوم و احادیث اهلبیت(ع) را زنده نگه داشت.
📚 قصص العلما ص ۲۰۶.
🆔 @huoooo
امام رضا ع:
كان نقش خاتم موسى عليه السلام حرفين اشتقّهما من التوراة: اصبر تؤجر، اصدق تنج.
نقش نگين حضرت موسى دو كلمه بود كه از تورات برداشته بود آن دو كلمه اين بود:
1. در سختيها صبر كن تا مزدت را بگيرى.
2. راستگو باش تا نجات يابى.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص123.
🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند:
ثَلَاثَةٌ تَجِبُ لَهُمُ الرَّحْمَةُ غَنِيُّ قَوْمٍ افْتَقَرَ وَ عَزِيزُ قَوْمٍ ذَلَّ وَ عَالِمٌ تَتَلَاعَبُ بِهِ الْجُهَّالُ وَ ثَلَاثَةٌ لَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ الْعَاقُّ وَ الْمَنَّانُ وَ مُدْمِنُ الْخَمْرِ وَ مُدْمِنُهَا هُوَ الَّذِي مَتَى وَجَدَهَا شَرِبَهَا.
سه نفرند كه واجبست ترحّم بر ايشان:
۱.توانگر قومی كه فقير شده باشد.
۲. عزيز قومى كه خوار شده باشد.
۳. عالمى كه جهّال با او بازى كنند.
سه نفرند كه داخل بهشت نمي شوند:
۱. عاق والدین.
۲. منّان.
۳. مدمن خمر.
مدمن خمر كسى است كه هر وقت شراب بيابد بياشامد.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص31.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع:
الدَّهْرَ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلَا تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ فَبِكِلَيْهِمَا تُمْتَحَن.
روزگار روزى به سود تو است و روزى به زيان تو، پس در آن هنگامى كه به سود تو كار كند سرمست مشو، و چون به زيان تو پيش آيد شكيبا باش كه به هر دوى آنها آزمايش می شوى.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج8 ؛ ص21.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع:
حموضات الطّعام خير من حموضات الكلام.
تلخی طعام بهتر از تلخى كلام است.
📚 نثر اللآلئ / ترجمه شيخى ؛ ص62.
🆔 @huoooo
قال رسول الله ص:
أ لا أنبئكم بشرار الناس قالوا بلى يا رسول الله قال من نزل وحده و منع رفده و جلد عبده أ لا أنبئكم بشر من ذلك قالوا بلى يا رسول الله قال من لا يقيل عثرة و لا يقبل معذرة ثم قال أ لا أنبئكم بشر من ذلك قالوا بلى يا رسول الله قال من لا يرجى خيره و لا يؤمن شره ثم قال أ لا أنبئكم بشر من ذلك قالوا بلى يا رسول الله قال من يبغض الناس و يبغضونه.
پیامبر ص فرمودند:
۱. آیا بدترين مردم را به شما معرفى نكنم؟
گفتند: بله يا رسول الله.
فرمود: آن كه تنها منزل كند و از كمك به خلق خوددارى كند و غلامش را تازيانه زند.
۲. آیا بدتر از او را معرفى نكنم؟
گفتند: بله يا رسول الله.
فرمود: كسى كه از خطاى دیگران نگذرد و معذرت آنها را نپذيرد.
۳. آیا بدتر از او را معرفى نكنم؟
گفتند: بله.
فرمود: آن كه مردم نه به خيرش اميدوارند و نه از شرش در امان.
۴. آیا از او بدتر را معرفى نكنم؟
گفتند: بله.
فرمود: كسى كه او با مردم دشمن است و مردم هم با او دشمنند.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص27.
امام صادق ع فرمودند:
لَمَّا أُلْقِيَ إِبْرَاهِيمُ ع فِي النَّارِ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَئِنْ آذَيْتِيهِ لَأُعَذِّبَنَّكِ وَ قَالَ لَمَّا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ مَا انْتَفَعَ أَحَدٌ بِهَا ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ مَا سَخُنَتْ مَاؤُهُمْ.
زمانى كه حضرت ابراهيم ع در آتش انداخته شد حقّ عزّ و جلّ به آتش وحى نمود: به عزّت و جلال خود سوگند اگر او را آزار دهى تو را عذاب خواهم نمود.
و نيز امام عليه السّلام فرمودند: وقتى خداوند فرمود:
يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ (اى آتش بر ابراهيم سرد و سالم باش) چنان آتش خنك و سرد شد كه تا سه روز احدى نتوانست از آن استفاده ببرد.آتش، آب را در اين مدّت گرم ننمود.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص36.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ زیبا از کرامت امام زمان (عج) به آیت الله حاج شیخ محمدتقی بافقی.
🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند:
حُبِّبَ إِلَيَّ مِنْ دُنْيَاكُمْ ثَلَاثٌ الطِّيبُ وَ النِّسَاءُ وَ قُرَّةُ عَيْنِي فِي الصَّلَاةِ.
من از دنياى شما سه چيز را دوست دارم:
۱. بوى خوش.
۲. زنان.
۳. نماز که روشنى چشم من است.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص31.
🆔 @huoooo
جابر بن يزيد جعفى گويد: از حضرت باقر ع پرسيدم معناى «لا حول و لا قوّة الّا باللَّه» چيست؟
فرمود: نيست توان روى گردانيدن از معصيت خدا مگر آنكه او یاری فرمايد، و وجود ندارد هيچ نيرويى بر فرمانبردارى از خدا مگر آنكه او يارى فرمايد.
📚 معاني الأخبار / ترجمه محمدى ؛ ج1 ؛ ص47.
🆔 @huoooo
حضرت رسول ص:
أحبّ بيوتكم إلى اللَّه بيت فيه يتيم مكرّم.
محبوبترين خانه هاى شما در نظر خدا خانه ايست كه در آن يتيمى است که مورد اکرام و احترام می باشد.
📚 نهج الفصاحة ؛ ص170.
🆔 @huoooo
امیرالمؤمنین ع:
مَنْ لَا يَتَحَلَّمْ لَا يَحْلُم.
هر كه خود را به بردبارى واندارد بردبار نگردد.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج8 ؛ ص20.
🆔 @huoooo
حکایت
شیطان و طناب شیخ مرتضی انصاری رحمه الله
یکی از شاگردان شیخ انصاری می گوید: «در دورانی که در نجف اشرف نزد شیخ انصاری به تحصیل مشغول بودم، شبی شیطان را در خواب دیدم که بندها و طناب های متعددی در دست داشت. از شیطان پرسیدم: "این بندها برای چیست؟" پاسخ داد: "اینها را به گردن مردم می اندازم و آنها را به سوی خویش می کشم و به دام می افکنم. دیروز، یکی از طناب ها را به گردن شیخ انصاری انداختم و او را از اتاقش تا اواسط کوچه ای که منزل شیخ در آن است، کشیدم، ولی افسوس که بر خلاف زحمات زیادم، شیخ از قید رها شد و بازگشت".
هنگامی که شیطان این ماجرا را نقل کرد، از او پرسیدم: "اکنون که طناب ها را در دست داری، طناب مرا نشان بده". شیطان لبخندی زد و گفت: "امثال تو نیازی به طناب ندارد و خودشان به دنبال من می دوند !"
هنگامی که از خواب بیدار شدم، در تعبیر آن به فکر فرو رفتم. عاقبت تصمیم گرفتم مطلب را برای شیخ بیان کنم. شیخ گفت: "شیطان راست گفته است، زیرا آن ملعون دیروز می خواست مرا فریب دهد که به لطف خدا از دام او گریختم.
جریان از این قرار بود که دیروز به مقداری پول نیاز داشتم و از سویی، چیزی در منزل موجود نبود. با خود گفتم یک ریال از مال امام زمان(عج) نزدم وجود دارد که هنوز وقت مصرفش نرسیده است؛ آن را به عنوان قرض بر می دارم و سپس ادا خواهم کرد. یک ریال را برداشتم و از منزل خارج شدم. همین که خواستم آن چیز مورد نیاز را بخرم. با خود گفتم که از کجا معلوم که بتوانم این قرض را بعداً ادا کنم؟ در همین اندیشه و تردید بودم که ناگهان تصمیم قطعی گرفتم به منزل برگردم. از این رو، چیزی نخریدم و پول را به جای اولیه اش باز گرداندم"».
📚 سیمای فرزانگان ص ۴۳۰.
🆔 @huoooo
امير مؤمنان على عَلَيْهِ السَّلَامُ:
همانا ورود بلا و مصائب به سمت شيعيان ما از سرازير شدن سيل به سمت درّه، سريعتر خواهد بود.
📚 تكامل و طهارت روح / ترجمه التمحيص ؛ ص43.
🆔 @huoooo
امام باقر علیه السلام:
إنّ اللَّه تعالى أوحى إلى موسى عليه السلام: أن لا تقتل السامريّ فإنّه سخيّ.
خداوند به موسى وحى كرد: اى موسى، سامرى را مكش چون او شخصى سخاوتمند مى باشد.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص127.
🆔 @huoooo
رُوِيَ: أَنَّ فِي بَعْضِ كُتُبِ اللَّهِ تَعَالَى مَنْ عَافَيْتُهُ مِنْ ثَلَاثَةٍ فَقَدْ أَكْمَلْتُ نِعْمَتِي عَلَيْهِ مَنْ أَغْنَيْتُهُ عَنْ مَالِ أَخِيهِ وَ عَنْ سُلْطَانٍ يَأْتِيهِ وَ عَنْ طَبِيبٍ يَسْتَشْفِيهِ.
روايت شده از بعضى كتب الهيّه كه حقّ سبحانه فرمود كسى را كه عافيت دادم از سه چيز بدرستى كه كامل كردم نعمت خود را بر او:
۱. كسى كه او را از مال برادرش بى نياز كردم.
۲. كسى كه او را از سلطان حفظ کردم.
۳. کسی که او را از طبيب بی نیاز کردم.
📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص31.
🆔 @huoooo
حضرت صادق ع:
مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ حَتَّى يَسْتَرْعِيَهُ الْغَنَمَ يُعَلِّمُهُ بِذَلِكَ رِعْيَةَ النَّاسِ.
مبعوث نفرموده خداوند پيغمبرى را مگر آنكه او را به شغل چوپانى (در اوائل عمر) واداشته تا به اين وسيله راهنمائى و هدايت مردم را به او تعليم دهد،(و عادت كند كه از اخلاق پست و بد ايشان حليم باشد و بردبارى و صبر نمايد).
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص32.
🆔 @huoooo
حضرت صادق ع:
إِنَّ النَّجَفَ كَانَ جَبَلًا وَ هُوَ الَّذِي قَالَ ابْنُ نُوحٍ سَآوِي إِلى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْماءِ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ جَبَلٌ أَعْظَمَ مِنْهُ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا جَبَلُ أَ يَعْتَصِمُ بِكَ مِنِّي فَتَقَطَّعَ قِطَعاً قِطَعاً إِلَى بِلَادِ الشَّامِ وَ صَارَ رَمْلًا دَقِيقاً وَ صَارَ بَعْدَ ذَلِكَ بَحْراً عَظِيماً وَ كَانَ يُسَمَّى ذَلِكَ الْبَحْرُ بَحْرَ نَيْ ثُمَّ جَفَّ بَعْدَ ذَلِكَ فَقِيلَ نَيْ جَفَّ فَسُمِّيَ بِنَجَفَ ثُمَّ صَارَ النَّاسُ بَعْدَ ذَلِكَ يُسَمُّونَهُ نَجَفَ لِأَنَّهُ كَانَ أَخَفَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ.
نجف كوهى بزرگ بوده و آن همان كوهيست كه پسر حضرت نوح گفت: پناه ميبرم و بالا ميروم بكوهى كه مرا از غرق شدن حفظ نمايد، و در آن زمان روى زمين كوهى بلندتر و بزرگتر از آن نبود، خداوند به آن كوه خطاب فرمود كه: آيا (بنده گناهكار من اگر بتو پناه بياورد) او را پناه ميدهى، كوه (از هيبت آن خطاب) در هم شكست و از جاى كنده شد و مانند ريگ گرديد و پاشيده شد در بلاد شام و در جاى آن كوه درياى بزرگى پديد آمد، و آن را «درياى نى» ميناميدند و پس از مدتى «دریای نی» خشك شد، و مردم آنجا را، «نى جف» مي گفتند، يعنى «درياى خشك شده»، و اين لفظ بر سر زبانهای مردم بود تا در اثر كثرت استعمال مخفف گرديد و آن را «نجف» ناميدند.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص31.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الله قاضی رحمه الله
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
من أحب أن يكون أغنى الناس فليكن بما في يد الله أوثق منه بما في يده.
هر كس بخواهد از همه غنی تر باشد بايد اعتمادش به آنچه نزد خداست بيشتر باشد از آنچه نزد خود دارد.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص27.
🆔 @huoooo
امام صادق عليه السلام:
لمّا صعد موسى إلى الطور فناجى ربّه قال: يا ربّ، أرني خزائنك، قال: يا موسى، إنّما خزائني إذا أردت شيئا أن أقول لَهُ: كُنْ فَيَكُونُ.
وقتى كه موسى از كوه طور بالا رفت با خداوند مناجات كرد و گفت: خداوندا، گنجينه هاى خود را به من نشان بده.
خطاب آمد: اى موسى، خزاين من اين است كه وقتى چیزی را اراده مى كنم، به آن چيز می گويم موجود شو، آن شىء بلا فاصله بوجود مى آيد.
📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)؛ ص118.
🆔 @huoooo
امیر المومنین ع:
لَا حَافِظَ أَحْفَظُ مِنَ الصَّمْت.
هيچ نگهبانى بهتر از خاموشى نيست.
📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج8 ؛ ص19.
🆔 @huoooo
حکایت
سکوت ایت الله قاضی رحمه الله
آیت الله سید محمد حسینی
همدانی – صاحب تفسیر «انوار درخشان»- میفرمود: در مدرسه قوام حجره داشتم، مطلع شدم مرحوم آقای قاضی تبریزی در گوشه تنگ مدرسه حجره کوچکی اختیار کرده و من از این کار تعجب کردم، بعد معلوم شد ایشان به علت تنگ بودن منزلشان و نیز کثرت عیال و اولاد، فراغت بال برای تهجد و عبادت و خلوت نداشتند؛ در طول دوران تحصیل در مدرسه قوام، شبی را ندیدم که مرحوم قاضی به آرامش و خواب و استراحت بگذارند و شبی را بدون ناله و گریه به سر بیاورد.
در این مدت نزدیکی با مرحوم قاضی، حالات و جریاناتی از ایشان می دیدم که در عمرم جز در مرحوم نائینی و اصفهانی، در شخص دیگری ندیده بودم. او را چنین یافتم که در تمام رفتار و اخلاق اجتماعی و خانوادگی و تحصیلی خود غیر از همه کسانی بود که من از نزدیک در درس آنها و یا در کنار آنان تحصیل می کردم. مخصوصاً او را دائم السکوت و الصمت می یافتم. احیاناً از دادن پاسخ نیز طفره می رفت و گاهی احساس می کردم که برای او پاسخ دادن بسیار سخت است تا اینکه تصادفاً به نکته ای برخوردم که بسیار توجه مرا جلب کرد و آن هم این بود که داخل دهان مرحوم قاضی کبود رنگ بود، از استاد(ایت الله قاضی) پرسیدم علت چیست؟
ایشان مدتها پاسخم نداد بعدها که خیلی اصرار کردم و عرض کردم که به جهت تعلیم می پرسم و قصد دیگری ندارم، باز به من چیزی نفرمود تا اینکه روزی در جلسه خلوتی فرمودند: آقا سید محمد! برای طی مسیر طولانی سیر وسلوک، سختی های فراوانی را باید تحمل کرد و از مطالب زیادی نیز باید گذشت؛ آقا سید محمد! من در آغاز این راه در دوران جوانی برای اینکه جلوی افسار گسیختگی زبانم را بگیرم و توانائی بازداری آن را داشته باشم 26 سال ریگ در دهان گذارده بودم که از صحبت و سخن فرسایی خودداری کنم، اینها اثرات آن دوران است!
📚 اسوه عارفان، ص 170.
🆔 @huoooo