امام صادق عليه السلام :
إذا كانَ الرَّجُلُ عَلى عَمَلٍ فَلْيَدُمْ عَلَيهِ سَنَةً ، ثُمَّ يَتَحَوَّلُ عَنهُ إن شاءَ إلى غَيرِهِ ؛ وذلكَ أنَّ لَيلَةَ القَدرِ يَكونُ فيها في عامِهِ ذلكَ ما شاءَ اللّه ُ أن يَكونَ.
هر گاه شخصى عملى(یا ذکر و دعا و غیره از مستحبات) را آغاز كند، تا يك سال آن را ادامه دهد. بعد از یکسال، اگر خواست، به عمل ديگرى پردازد؛ زيرا شب قدر كه آنچه خداوند مى خواهد مقدر مى كند، در آن يك سال وجود دارد (یعنی اگر انسان عملی را یک سال ادامه دهد یقین می کند عملی را که انجام داده در شب قدر هم واقع شده و موجب استجابت هست).
امام صادق ع فرمودند:
إياك أن تفرض على نفسك فريضة فتفارقها اثني عشر هلالا.
مبادا عملى را بر خود لازم گردانى و قبل از 12 ماه از آن دست بردارى.
✍ مقصود اينست كه انجام عملى را پيش خود تصميم گيرى و بدان ملتزم شوى، نه آنكه از راه نذر و عهد و يمين بر خود واجب گردانى، زيرا شكستن و برهم زدن اين امور جايز نيست و هر يك كفاره مخصوصى دارد.
سید عبد الکریم کشمیری:
اثر دعاها یا اذکار زمانی ظاهر می شود که یکسال کامل از استمرار آن بگذرد.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 82.
🆔 @huoooo
ذکری برای رسیدن دنیا و زیباییهای آن
امام صادق ع:
عجبت لمن أراد الدنيا و زينتها كيف لا يفزع إلى قوله تعالى- ما شاء الله لا قوة إلا بالله فإني سمعت الله عز و جل يقول بعقبها إن ترن أنا أقل منك مالا و ولدا فعسى ربي أن يؤتين خيرا من جنتك الآية و عسى موجبة
در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نمي شود بفرمايش خداى تبارك و تعالى (ما شاء الله لا قوة إلا بالله) (آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست) زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن مي فرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمه: عسى در اين آيه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
📚 من لا يحضره الفقيه ؛ ج4 ؛ ص393.
🆔 @huoooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عدد اذکار به نظر ایت الله بهجت رحمه الله.
🆔 @huoooo
أن أم سلمة قالت له(لرسول الله ص) بأبي أنت و أمي المرأة يكون لها زوجان فيموتان فيدخلان الجنة لأيهما تكون فقال يا أم سلمة تخير أحسنهما خلقا و خيرهما لأهله يا أم سلمة إن حسن الخلق ذهب بخير الدنيا و الآخرة.
ام سلمه به رسول خدا ص عرض كرد: پدر و مادرم به قربانت زنى كه دو شوهر از او مرده است و هر دو در بهشت اند به كدام يك تعلق خواهد داشت؟ فرمود: اى ام سلمة: هر كدام را كه خُلقش بهتر و خيرش به خوانواده خود بيشتر بوده اختيار مي كند و حقيقت اين است كه خوش خُلقی خير دنيا و آخرت بهمراه دارد.
📚 الخصال ؛ ج1 ؛ ص42.
🆔 @huoooo
خداوند عزّ و جل مى فرمايد:
وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ شَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أُوتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي- وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِكَتِي وَ كَفَّلْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ وَ أَتَتْهُ الدُّنْيَا وَ هِيَ رَاغِمَةٌ.
قسم به عزت و جلالم و بزرگى و عظمت و نور و برترى و به جايگاه بلندم، هيچ بنده اى خواست خود را بر خواست من مقدم نكند؛ مگر اينكه كارش را پريشان كنم، و دنيايش را درهم سازم و دلش را به آن مشغول نمايم، و از آن به او ندهم مگر آنچه را برايش مقدّر كرده ام.
قسم به عزت و جلال و بزرگى و عظمت و نور و برترى و بلندى مقام و جايگاهم، هيچ بنده اى خواست مرا بر خواست خود مقدّم نكند مگر اينكه ملائكه من از او محافظت كنند، و آسمانها و زمين را متكفل روزى او سازم، و از پس تجارت و سودجوئى هر تاجرى من پشتيبان او هستم و دنيا بر خلاف انتظارش به آستان بوسى او آيد.
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص17.
🆔 @huoooo
عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِأَيِّ عِلَّةٍ أَغْرَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّنْيَا كُلَّهَا فِي زَمَنِ نُوحٍ ع وَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ وَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ فَقَالَ مَا كَانَ فِيهِمُ الْأَطْفَالُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْقَمَ أَصْلَابَ قَوْمِ نُوحٍ وَ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ أَرْبَعِينَ عَاماً فَانْقَطَعَ نَسْلُهُمْ فَغَرِقُوا وَ لَا طِفْلَ فِيهِمْ مَا كَانَ اللَّهُ تَعَالَى لِيَهْلِكَ بِعَذَابِهِ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ أَمَّا الْبَاقُونَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ ع فَأُغْرِقُوا لِتَكْذِيبِهِمْ لِنَبِيِّ اللَّهِ نُوحٍ ع وَ سَائِرُهُمْ أُغْرِقُوا بِرِضَاهُمْ تَكْذِيبَ الْمُكَذِّبِينَ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَ بِهِ كَانَ كَمَنْ شَاهَدَهُ وَ أَتَاهُ.
عبد السلام می گوید پرسيدم از حضرت رضا عليه السّلام به چه علت و سبب خداوند دنيا را (با تمامى مردم غير از آنهائى كه با حضرت نوح بودند) غرق نمود با اينكه در ميان ايشان اطفال و مردمان بى گناه بودند، فرمود: در ميان آنها اطفال نبود زيرا خداوند صلبهاى مردان و ارحام زنان ايشان را چهل سال (قبل) عقيم و نازا كرده بوده و نسلشان قطع شده بود، و غرق گرديدند در حالى كه طفلى در ميان ايشان نبود و خداوند هلاك نميكند كسى را كه گناه نداشته باشد، و (قسمت عمده آنها) که غرق شدند از جهت تكذيب كردن پيغمبر خدا حضرت نوح بود، و باقى آنها غرق گرديدند بسبب آنكه راضى بودند بر تكذيب ايشان(چون سكوت نمودند و اعتراضى نكردند) ، زيرا هر كه غائب باشد از امرى و راضى باشد بآن امر مانند كسى است كه حاضر باشد و آن امر را انجام داده باشد.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص30.
🆔 @huoooo
رسول خدا ص:
صلاة الرجل في جماعة خير من صلاته في بيته أربعين سنة قيل يا رسول الله صلاة يوم فقال صلاة واحدة ثم قال رسول الله ص إذا كان العبد خلف الإمام كتب الله له مائة ألف ألف و عشرين درجة.
نماز جماعت خواندن یک مرد، از چهل سال نماز خواندن در خانهاش بهتر است.
سؤال شد: ای رسول خدا، نماز یک روز؟
فرمود: یک نماز جماعت (نه یک روز).
سپس رسول خدا ص فرمودند: وقتی بنده خدا پشت سر امام جماعت باشد، خداوند برای او صد میلیون و بیست درجه می نویسد.
📚 جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص77.
🆔 @huoooo
حکایت
اهمیت نماز جماعت
اقتدا کردن شیخ جعفر کاشف الغطا رحمه الله به یک تاجر مومن
میرزا حسین نوری، می نویسد: روزی شیخ جعفر کاشف الغطا برای نماز ظهر، تاخیر کرد و مردم که از آمدن شیخ نا امید شده بودند، شروع به خواندن نماز فرادا کردند، در همین هنگام شیخ وارد مسجد شد و با ناراحتی، مردم را ملامت و سرزنش کرد که چرا نماز را به فرادا می خوانید؟! مگر یک نفر عادل بین شما وجود ندارد به او اقتدا کنید؟! بعد از این گفتار، پشت سر یکی از تاجرین مومن که مشغول نماز خواندن بود ایستاد و به او اقتدا کرد. مردم نیز با دیدن این صحنه به آن تاجر، اقتدا کردند، شخص تاجر که شیخ به او اقتدا کرده بود چنان شرمنده شد که نمی دانست چگونه نماز را تمام کند.
بعد از نماز با حالت عرق ریزان، نزد شیخ نشست و عرض کرد شما با این عمل خود، مرا کشتید، شیخ به او فرمود بلند شو و نماز عصر را نیز اقامه کن.
شخص تاجر عرض کرد: مرا چه به امام جماعت، شیخ فرمود، باید نماز عصر را بخوانی اما او با تضرع می گفت: مرا از این کار معاف کنید من قدرت این کار را ندارم.
شیخ فرمود: یا باید نماز عصر را بخوانی، یا دویست شامی (پول رایج آن زمان) برای فقرا بدهی، تاجر مومن نیز این پیشنهاد را پذیرفت و پول تقدیم کرد و شیخ نیز با فراخواندن فقرا، همه پول ها را بین فقرا تقسیم نمود سپس نماز عصر را اقامه کرد. (دویست شامی، نزدیک به دو هزار دینار است).
📚 داستانها و پندها ج۹ ص ۷۱.
🆔 @huoooo
امام جعفر صادق ع:
إن المؤمن أشد من زبر الحديد إن الحديد إذا أدخل النار تغير و إن المؤمن لو قتل ثم نشر ثم قتل لم يتغير قلبه.
همانا مؤمن از پاره هاى آهن هم سخت تر است، زيرا آهن در آتش، دگرگون مى شود ولى مؤمن اگر كشته شود و زنده گردد و دوباره کشته شود، [ايمان درون] قلبش هرگز تغيير نمى كند.
📚 صفات الشيعة ؛ ص32.
🆔 @huoooo
لَمَّا بَلَغَ أَهْلَ الْبُلْدَانِ مَا كَانَ مِنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَدِمَتْ لِزِيَارَتِهِ مِائَةُ أَلْفِ امْرَأَةٍ مِمَّنْ كَانَتْ لَا تَلِدُ فَوَلَدْنَ كُلُّهُنَّ.
وقتى خبر شهادت امام حسين در شهرها منتشر شد تعداد صد هزار (000، 100) نفر زن نازا براى زيارت امام حسين آمدند و همه بچه دار شدند.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج45 ؛ ص200.
🆔 @huoooo
حكايت
خدمت به مادر
مادر بایزید بسطامی وى را به مكتب خانه فرستاد. روزى در حين خواندن قرآن به آيه (أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ ؛ شكرگزارِ من و پدر و مادرت باش.) رسيد، از استاد پرسيد: معنى آيه چيست؟ چون از استاد معناى آيه را شنيد، اجازه خواست تا به خانه رود و با مادرش سخنى بگويد، استاد اجازه داد. چون به خدمت مادر رسيد گفت: مادر به چنين آيه اى رسيدم، من نمى توانم شاكر دو نفر باشم؛ يا از خدا بخواه تا تنها خدمتگزار تو باشم و يا مرا رها كن تا خدمت خدا كنم. مادر گفت: همه اش خدمت خدا كن و من حق خود را نسبت به تو بخشيدم. بايزيد از بسطام بيرون شد و سى سال در باديه شام مى گشت و بى خوابى و گرسنگى و رياضت مى كشيد و خدمت عدّه اى از عرفا شاگردى نمود. چون به مدينه رفت و زيارت نمود به فكر شد تا به بسطام بازگردد و مادر را ببيند.
پس به قصد زادگاه خويش به راه افتاد و سحرگاه به در خانه مادر رسيد. شنيد مادرش در حال وضو بود و با خود مى گفت: خدايا آن غريب را نيكو دار. و سخنانى از اين قبيل.
بايزيد شروع به گريه كرد و در را كوفت. مادر گفت: كيست، بايزيد جواب داد: غريب تو. مادرش گريان شد و در را باز كرد گفت: اى طيفور! چرا دير آمدى؟ چشمم كم سو شد، از بس در فراق تو گريستم و پشتم دو تا شد از بس غم تو خوردم.
بایزید مى گفت: آن كارى را كه عقبتر از همه كارها مى دانستم، از همه مقدّم بود و آن رضاى مادر بود و آن چه در غربت و مجاهدات و رياضات مى يافتم در رضاى مادر بود.
📚 پاسداران حريم عشق؛ ج5 ؛ ص403.
🆔 @huoooo
رسول خدا ص:
خلتان لا تجتمعان في منافق؛ فقه في الإسلام و حسن سمت في وجه.
دو خصلت است كه در شخص «منافق» فراهم نمى آيد:
۱. فهميدن احكام اسلام.
۲. سیمای انسانهای نیکوکار و صالح.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص18.
🆔 @huoooo