eitaa logo
بسم الله الرحمن الرحیم
626 دنبال‌کننده
307 عکس
208 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قَالَ النبی ص لِأَبِي ذَرٍّ: أَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى خَصْلَتَيْنِ هُمَا أَخَفُّ عَلَى الظَّهْرِ وَ أَثْقَلُ فِي الْمِيزَانِ؟ فَقَالَ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ عَلَيْكَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ وَ طُولِ‏ الصَّمْتِ فَوَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ مَا عَمِلَتِ الْخَلَائِقُ بِمِثْلِهِمَا وَ خَصْلَتَانِ لَا يَجْتَمِعَانِ فِي مُؤْمِنٍ الْبُخْلُ وَ سُوءُ الْخُلُقِ. پیامبر ص به ابو ذر غفّارى ره فرمودند كه آيا راهنمائى كنم ترا بر دو خصلت كه مشقتشان كم و بار آنها سبك است و لكن در ميزان اعمال سنگين است. عرض كرد بلى يا رسول اللَّه. پیامبر ص فرمودند: خوش خلقى را پيشه كن و بسيار سكوت كن پس بخدا قسم كه عمل نمي كنند خلايق بخصلتى كه مثل اين دو چيز باشد. فرمودند كه دو خصلت است كه در مؤمن جمع نمي شود: 1. بخل كردن. 2. خلق بد. 📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص25. 🆔 @huoooo
َ قَالَ‏ رَسُولُ اللَّهِ ص:‏ الْمُؤْمِنُ كَمِثْلِ شَجَرَةٍ لَا يَتَحَاتُّ وَرَقُهَا شِتَاءً وَ لَا قَيْضاً قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هِيَ قَالَ النَّخْلَةُ. رسول خدا ص: وضع شخص مؤمن (از لحاظ بركت و خير رسانى) مثل درختى است كه، نه در زمستان برگ آن ريخته مى‏ شود، و نه وسط بهار، سؤال شد: اى رسول خدا ص! اين چه درختى است؟ فرمود: درخت خرما. توضیح: یعنی مومن همیشه در حال خیر رسانی به غیر است. 📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص11. 🆔 @huoooo
امام صادق (ع): مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِيهِ اثْنَانِ‏ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ‏. هيچ امرى نيست كه دو نفر در آن اختلاف نظر داشته باشند جز آنكه براى آن در كتاب خدا ريشه و بنيادى است ولى عقل هاى مردم به آن نمي رسد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1؛ ص60. 🆔 @huoooo
رسول خدا (ص): مَا مَحَقَ الْإِيمَانَ مَحْقَ الشُّحِّ شَيْ‏ءٌ ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِهَذَا الشُّحِّ دَبِيباً كَدَبِيبِ النَّمْلِ وَ شُعَباً كَشُعَبِ الشِّرْكِ. هيچ چيز مانند بخل ايمان را از بین نمی برد سپس فرمودند: براى بخل حرکتی است مانند حرکت مورچه و برای بخل شعبه‏ هائى است مانند شعبه‏ هاى شرك‏. ✍ مقصود اين است که همان طور كه حركت مورچه با دقت، درك مى‏ شود درك موارد خفيه بخل نيز احتياج بدقت دارد و نظير اين تعبير در باب ريا نيز وارد شده است. 📚 الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص26. 🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند: يَهْرَمُ ابْنُ آدَمَ وَ يَشِبُّ فِيهِ اثْنَتَانِ الْحِرْصُ وَ طُولُ الْأَمَلِ وَ أَخَذَ حَجَرَيْنِ فَأَلْقَى بَيْنَ يَدَيْهِ حَجَراً وَ قَالَ هَذَا أَمَلُ ابْنِ آدَمَ وَ أَلْقَى خَلْفَهُ حَجَراً وَ قَالَ هَذَا أَجَلُهُ فَهُوَ يَرَى أَمَلَهُ وَ لَا يَرَى أَجَلَهُ. پير مى ‏شود فرزند آدم و جوان و قوى مى‏ شود در او دو صفت يكى حرص و ديگر طول امل كه آرزوهاى دور و دراز باشد. پس گرفت آن حضرت دو سنگى را و افكند يكى را در برابر خود و فرمود اين سنگ بمنزله امل و آرزوى فرزند آدم است پس سنگ ديگر را به پشت سر خود افكند و فرمود اين بمنزله اجل بنى آدم است پس آدمى مى ‏بيند آرزوى خود را و دنبال او ميرود و نمى‏ بيند اجل خود را كه در دنبال او مى‏ آيد. 📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص25. 🆔 @huoooo
امام باقر ع: كان فيما ناجى اللَّه به موسى عليه السلام أن قال: يا موسى، أكرم السائل ببذل يسير أو بردّ جميل، لأنّه يأتيك من ليس بإنس و لا جانّ، ملائكة من ملائكة الرحمن يبلونك فيما خوّلتك و يسألونك ممّا نولتك، فانظر كيف أنت صانع يا ابن عمران. موسى روزى با خداوند مناجات مى‏ كرد، خداوند به موسى فرمود: اى موسى، سائل را با دادن يك چيز كم يا با زبان خوش گرامى بدار. زيرا بعضی از آنهايى كه از تو سؤال مى ‏كنند، نه انسان هستند و نه جن. بلكه ملائكه‏ اى از ملائكه رحمت هستند كه مى‏ خواهند تو را در مورد مال آزمايش كنند و از تو چيزى بخواهند كه دارى. پس مراقب باش كه با آنها چگونه رفتار مى ‏كنى. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص99. 🆔 @huoooo
حضرت رسول ص: أحبّ الأعمال إلى اللَّه أدومها و إن قلّ. محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه مداومت بر آن بيشتر است اگر چه اندك باشد. 📚 نهج الفصاحة؛ ص167. 🆔 @huoooo
پیامبر ص فرمودند: يَا عَلِيُّ أَ لَا أُنَبِّئُكَ بِشَرِّ النَّاسِ قُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَنْ لَا يَغْفِرُ الذَّنْبَ وَ لَا يُقِيلُ الْعَثْرَةَ أَ لَا أُنَبِّئُكَ بِشَرٍّ مِنْ ذَلِكَ قُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَنْ لَا يُؤْمَنُ شَرُّهُ وَ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ. يا على بدترين خلق را به تو معرفى نكنم؟ گفتم: بله يا رسول اللَّه. فرمودند: كسى كه گناه را نبخشايد و از لغزشهاى مردم چشم نپوشد. از آنها بدتر به تو معرفى نكنم؟ گفتم: بله يا رسول اللَّه. فرمودند: كسى كه مردم نه از شرش در امانند و نه به خيرش اميدوار. 📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص13. 🆔 @huoooo
امام باقر ع: مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ لَا يُغْلَبُ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ لَا يُهْزَمُ. هر كس توكل بر خدا كند مغلوب نگردد و هر كس بخدا پناه آورد شكست نخورد. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص17. 🆔 @huoooo
عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ‏ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ أَتَى رَسُولُ اللَّهِ ص النَّاسَ بِمَا يَكْتَفُونَ بِهِ فِي عَهْدِهِ قَالَ نَعَمْ‏ وَ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَقُلْتُ فَضَاعَ مِنْ ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ فَقَالَ لَا هُوَ عِنْدَ أَهْلِه‏. سماعه گويد: بامام هفتم عرض كردم: اصلحك اللَّه‏ آيا پيغمبر احتياجات مردم زمان خويش را كامل آورد؟ فرمودند: بلى و حتی آنچه را هم تا قيامت محتاجند آورد. گفتم: آيا چيزى هم از دست رفت؟ فرمودند نه، نزد اهلش محفوظ است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‏1 ؛ ص57. 🆔 @huoooo
امير المؤمنين (ع): مَنْ أَرَادَ أَنْ يَكْثُرَ خَيْرُ بَيْتِهِ فَلْيَغْسِلْ يَدَهُ قَبْلَ الْأَكْلِ. هر كس بخواهد خير و بركت خانه‏ اش زياد شود، پيش از خوردن غذا دستش را بشويد. 📚 الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص25. 🆔 @huoooo
خداوند عز و جل به موسى ع فرمود: يا موسى، احفظ وصيّتي لك بأربعة أشياء: أوّلهنّ: ما دمت لا ترى ذنوبك تغفر فلا تشتغل بعيوب غيرك. و الثانية: ما دمت لا ترى كنوزي قد نفدت فلا تغتمّ بسبب رزقك. و الثالثة: ما دمت لا ترى زوال ملكي فلا ترج أحدا غيري. و الرابعة: ما دمت لا ترى الشيطان ميّتا فلا تأمن مكره. اى موسى، اين چهار وصيت مرا به خاطرت بسپار. 1. مادامى كه نمى ‏دانى گناهانت بخشيده شده يا خير، به ذكر عيب ديگران مشغول نباش. 2. مادامى كه مى‏ بينى گنجينه ‏هاى روزى من از بين نرفته‏ اند به خاطر روزى‏ ات غم مخور. 3. مادامى كه مى‏ بينى من مُلكم باقى است، به غير از من اميدوار مباش. 4. مادامى كه مى‏ دانى شيطان نمرده، از مكر او ايمن مباش. ✍ واجب است كه ما اين حديث را چنين معنا كنيم كه: منظور از گناه موسی، ترك اولى مى‏ باشد (يعنى پيامبران بايد كوچكترين عملى را كه در نظر خداوند خوب است ترك نكنند). زيرا دلايل قطعى بر عصمت انبياء موجود است. بعضى از اصحاب حديث گفته ‏اند كه: انبياء و امامان عليهم السلام چون همه اوقاتشان‏ غرق توجه به جناب احديت و اطاعت از اوامر اوست و دلهايشان به طور جدى مشغول اطاعت خداوند است، لذا هر وقت براى عمل مباحی از قبيل خوردن و نوشيدن و ازدواج از توجه به خداوند منصرف مى‏ شدند، همين عمل را براى خود گناه شمرده ‏اند و از خداوند طلب مغفرت مى ‏كردند. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)؛ ص107. 🆔 @huoooo
پيامبر اكرم ص: أَرْبَعَةٌ مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ الْخُلَطَاءُ الصَّالِحُونَ وَ الْوَلَدُ الْبَارُّ وَ الْمَرْأَةُ الْمُؤَاتِيَةُ وَ أَنْ تَكُونَ مَعِيشَتُهُ فِي بَلَدِهِ. چهار چيز از سعادت انسان است: ۱. دوستان و رفيقان صالح. ۲. فرزندان خوب و مفيد. ۳. زن موافق و سازگار. ۴. اين كه محلّ كسب و كار انسان، در شهر خود او باشد. 📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص11. 🆔 @huoooo
امام رضا ع: لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ فَالسُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ كِتْمَانُ سِرِّهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ‏ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُدَارَاةُ النَّاسِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِيَّهُ ص بِمُدَارَاةِ النَّاسِ فَقَالَ‏ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ‏ وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ‏ وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ. مؤمن، مؤمن نيست مگر اينكه سه خصلت در او باشد، سنّتى از پروردگارش، سنّتى از پيامبرش و سنّتى از مولايش. ۱. سنّت پروردگار: حفظ اسرار خويش است، خداوند مى‏ فرمايد: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ‏»، (خداوند عالم به غيب است و هيچ كس را بر غيب خود مطّلع نمى ‏سازد مگر كسي را كه بپسندد و از وى راضى باشد، كه همان پيامبران هستند- سوره جنّ: 27، 26). ۲. سنّت پيامبر: مدارا كردن با مردم است، خداوند پيامبرش را به‏ مدارا كردن با مردم امر مى‏ كند و مى‏ فرمايد: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ‏» ( با مردم با تسامح رفتار كن و امر بمعروف كن و از سفهاء و نادانان درگذر و اعراض كن- اعراف: 199). ۳. سنّت مولا: صبر در سختى‏ ها و مشكلات است، خداوند مى ‏فرمايد: «وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ» (در سختى و مشكلات صبر مى‏ كنند- بقره: 177). 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام؛ ج‏1؛ ص256. 🆔 @huoooo
مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ لَهُ لِمَ خَلَقَ اللَّهُ الْخَلْقَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقَهُ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْهُمْ سُدًى بَلْ خَلَقَهُمْ لِإِظْهَارِ قُدْرَتِهِ وَ لِيُكَلِّفَهُمْ طَاعَتَهُ فَيَسْتَوْجِبُوا بِذَلِكَ رِضْوَانَهُ وَ مَا خَلَقَهُمْ لِيَجْلِبَ مِنْهُمْ مَنْفَعَةً وَ لَا لِيَدْفَعَ بِهِمْ مَضَرَّةً بَلْ خَلَقَهُمْ لِيَنْفَعَهُمْ وَ يُوصِلَهُمْ إِلَى نَعِيمِ الْأَبَدِ. محمّد بن عماره می گوید: از امام صادق ع پرسيدم: خداوند متعال براى چه مخلوقات را آفريد؟ حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى مخلوقات را بيهوده نيافريد و آنها را بازيچه قرار نداد بلكه آفريدشان تا: الف: اظهار قدرت كرده باشد. ب: آنها را به اطاعت خويش مكلّف نموده تا بدين ترتيب مستحق رضوانش شوند. و خلقشان نكرد تا نفعى عائدش شده يا ضررى از خود دفع نمايد بلكه ايجادشان نمود تا به آنها نفع رسانده و بدين وسيله به نعمت جاويدشان برساند. 📚 علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص9. 🆔 https://eitaa.com/huoooo
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:‏ افْتَحُوا عُيُونَكُمْ عِنْدَ الْوُضُوءِ لَعَلَّهَا لَا تَرَى نَارَ جَهَنَّمَ. رسول خدا ص: هنگام وضو چشمهايتان را باز نگهداريد؛ شايد آتش جهنم را نبيند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص17. 🆔 https://eitaa.com/huoooo
پيغمبر اكرم ص فرمودند: أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَغْتَرُّوا فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَوْ أَهْمَلَ شَيْئاً لَأَهْمَلَ الذَّرَّةَ وَ الْخَرْدَلَةَ وَ الْبَعُوضَةَ. اى مردم مغرور نشويد، پس به درستى كه حق تعالى اگر در اعمال بندگان مسامحه و اهمال مى‏ فرمود هر آينه ذرّه و خردل و بعوضه را صرف نظر و اهمال مى ‏فرمود. ✍ اين سه كلمه اشاره به سه آيه از قرآن كريم است: اوّل- آيه‏ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏. پس آن كس كه به قدر سنگينى ذرّه خير و خوبى كند آن را خواهد ديد و كسى كه به اندازه سنگينى ذرّه شرّ و بدى نمايد آن را خواهد ديد». دوم- آيه‏ وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى‏ بِنا حاسِبِينَ‏. در قيامت ميزانهاى عدل به پا مى ‏كنيم و به هيچ كس ظلمى نمى‏ شود و اعمال او كم يا زياد، خوب يا بد سنجيده مى‏ شود. و اگر چه در كمى و كوچكى به مقدار سنگينى دانه خردل بوده باشد آن را به معرض حساب مى ‏آوريم و ما كافى هستيم براى رسيدگى به حساب بندگان». سوّم- آيه‏ إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها. خداى متعال حيا نمى‏ فرمايد كه براى توضيح حق به اشياء و چيزهاى كوچك مانند پشه مثل بزند». 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص21. 🆔 @huoooo
امام صادق عليه السلام فرمودند‏: مرّ موسى برجل من أصحابه و هو ساجد، ثمّ انصرف من حاجته و هو ساجد، فقال موسى: لو كانت حاجتك في يدي لقضيتها لك، فأوحى اللَّه تعالى إليه: يا موسى، لو سجد حتّى ينقطع عنقه ما قبلت منه حتّى يتحوّل عمّا أكره إلى ما احبّ. روزى موسى به مردى از اصحابش برخورد كه او در حال سجده بود. موسى موقعى كه از كارش برگشت باز او را در حال سجده ديد. موسى به وى گفت: اگر حاجت تو در دست من بود من آن را ادا مى‏ كردم. خداوند به موسى وحى فرمود: اى موسى، اگر اين مرد آنقدر سجده كند كه گردنش قطع شود، من حاجت او را روا نمى‏ كنم. مگر اين كه از آن اعمالى كه من بدم مى‏ آيد به سوى اعمالى برگردد كه من دوست دارم. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص105. 🆔 @huoooo
حضرت رسول ص: أحبّ الأعمال إلى اللَّه الصّلاة لوقتها ثمّ برّ الوالدين ثمّ الجهاد في سبيل اللَّه. بهترين كارها در نزد خدا نماز بوقت است سپس نيكى به پدر و مادر سپس جهاد در راه خدا. 📚 نهج الفصاحة؛ ص167. 🆔 @huoooo
امام صادق (ع): نِعْمَ الشَّيْ‏ءُ الْهَدِيَّةُ أَمَامَ الْحَاجَةِ وَ قَالَ تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ الْهَدِيَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِنِ. چقدر خوب است هديه دادن پيش از احتياج (پيش از آنكه طرف محتاج شود به او هديه بدهى) و فرمود: هديه بدهيد تا همديگر را دوست داشته باشيد، همانا هديه كينه‏ ها را از ميان مى ‏برد. 📚 الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص27. 🆔 @huoooo
رسول خدا ص: مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سُرُورٍ تُدْخِلُهُ عَلَى مُؤْمِنٍ أَوْ تَطْرُدُ عَنْهُ جُوعاً أَوْ تَكْشِفُ عَنْهُ كَرْباً أَوْ تَقْضِي عَنْهُ دَيْناً أَوْ تَكْسُوهُ ثَوْباً. هيچ عملى در پيشگاه خداى متعال، از اين بالاتر نيست كه، كسى دل مؤمنى را شاد كند، يا گرسنگى او را بر طرف نمايد، يا غم و غصّه‏ اى را از دل او بزدايد، يا قرض او را ادا كند، يا لباسى به او بپوشاند. 📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص11. 🆔 @huoooo
پیامبر ص: يَا عَلِيُّ أَرْبَعٌ مَنْ يَكُنَّ فِيهِ كَمَلَ إِسْلَامُهُ الصِّدْقُ وَ الشُّكْرُ وَ الْحَيَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلُق‏. یا على! اگر چهار خصوصيّت در كسى باشد اسلام او كامل است: ۱. راستگويى. ۲. سپاسگزارى. ۳. حیا. ۴. خوش اخلاقى. 📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص9. 🆔 @huoooo
قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:‏ مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ لَا يَزَالُ عَبْدِي يَبْتَهِلُ إِلَيَّ حَتَّى أُحِبَّهُ وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ لَهُ سَمْعاً وَ بَصَراً وَ يَداً وَ مَوْئِلًا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ يُرِيدُ الْبَابَ مِنَ الْعِبَادَةِ فَأَكُفُّهُ عَنْهُ لِئَلَّا يَدْخُلَهُ عُجْبٌ فَيُفْسِدَهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَمْ يَصْلُحْ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْفَقْرِ وَ لَوْ أَغْنَيْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالْغِنَى وَ لَوْ أَفْقَرْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالسُّقْمِ وَ لَوْ صَحَّحْتُ جِسْمَهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِيَ الْمُؤْمِنِينَ لَمَنْ لَا يَصْلُحُ إِيمَانُهُ إِلَّا بِالصِّحَّةِ وَ لَوْ أَسْقَمْتُهُ لَأَفْسَدَهُ ذَلِكَ إِنِّي أُدَبِّرُ عِبَادِي بِعِلْمِي بِقُلُوبِهِمْ فَإِنِّي عَلِيمٌ خَبِيرٌ. خداوند تبارك و تعالى فرمود: كسى كه به دوست و ولىّ من اهانت كند به محاربه با من برخاسته است، و بنده من با هيچ عمل و كردارى به اندازه انجام آنچه را كه بر او واجب كرده‏ ام به من نزديك نمى ‏شود و پيوسته بنده ‏ام به درگاه من زارى مى‏ كند تا محبوبم واقع شود و وقتى محبوبم قرار گرفت گوش و چشم و دست و پناهگاهش مى‏ گردم، اگر مرا بخواند اجابتش كرده و اگر از من درخواست كند به او عطا خواهم نمود، برخى از بندگان مؤمن هستند كه مى ‏خواهند عبادتى را انجام دهند ولى منصرفشان مى ‏كنم تا خود بينى به ايشان راه نيابد و بدين ترتيب حالشان فاسد گردد چنانچه پاره‏ اى از بندگان مؤمن سلامتى ايمانشان صرفا با فقر است به طورى كه اگر غنى شوند ايمانشان فاسد مى‏ شود يا بعضى ديگر هستند كه سلامتى ايمان آنها فقط با ابتلاء به بيمارى تأمين گشته لذا اگر جسمشان سالم شود فاسد الايمان مى‏ شوند و به عكس جمعى از اهل ايمان مى ‏باشند كه تنها در صورت صحيح المزاج بودن ايمانشان سالم مى ‏ماند از اين رو اگر آنها را مبتلا به بيمارى كنم ايمانشان فاسد مى‏ گردد، بنا بر اين با علم به قلوب و دلهاى بندگان بين ايشان تدبير مى ‏كنم چون كه من عالم و خبير هستم. 📚 علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص12. 🆔 @huoooo
امير المؤمنين (ع): جان خود را با حکمتهای تازه استراحت دهيد زيرا جان هم مثل تن خسته مى‏ شود. 📚 أصول الكافي / ترجمه كمره‏ اى ؛ ج‏1 ؛ ص139. 🆔 @huoooo
امير المؤمنين ع: كَانَ فِي النَّاسِ أَمَانَانِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الِاسْتِغْفَارُ فَرُفِعَ مِنْهُمْ أَمَانٌ وَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ وَ بَقِيَ عَلَيْهِمُ أَمَانٌ وَ هُوَ الِاسْتِغْفَارُ. در ميان مردم دو چيز امان از عذاب خدا بود: يكى رسول خدا، و ديگرى استغفار. پس يكى از آن دو برداشته شد و آن رسول اللَّه ص است و براى آنها امان ديگرى باقى مانده و آن استغفار است. 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص31. 🆔 @huoooo
امام صادق ع فرمودند: مَنْ جَدَّدَ وُضُوءَهُ لِغَيْرِ صَلَاةٍ جَدَّدَ اللَّهُ تَوْبَتَهُ مِنْ غَيْرِ اسْتِغْفَارٍ. كسى كه براى غير نماز وضوى خود را تجديد كند، خداوند هم بدون استغفار توبه او را تجديد مى‏ كند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص17. 🆔 @huoooo
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ تَكُونُ الْأَرْضُ وَ لَا إِمَامَ فِيهَا فَقَالَ ع لَا إِذاً لَسَاخَتْ‏ بِأَهْلِهَا. محمّد بن فضل گويد: از حضرت رضا ع سؤال كردم: آيا ممكن است زمين باشد و امام در آن نباشد؟ حضرت فرمودند: نه، در اين صورت (زمين) اهل خود را در خود فرو خواهد برد. 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص272. 🆔 @huoooo
قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله‏: دعا موسى و أمّن هارون و أمّنت الملائكة، فقال اللَّه تعالى قد أجبت دعوتكما، و من غزا في سبيل اللَّه استجبت له كما استجبت لكما إلى يوم القيامة. رسول خدا ص: موسى ع دعا كرد، هارون و ملائكه هم آمين گفتند. خداوند فرمود: من دعاى شما و دعاى كسانى را كه در راه خدا جهاد كنند، قبول مى‏ كنم. 📚 الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى) ؛ ص105. 🆔 @huoooo
پیامبر ص: هر كس از آنچه را كه از سفره مى ‏افتد بخورد، در وسعت روزى زندگى مى ‏كند و او و فرزند او از حرام نگهداشته مى‏ شوند. 📚 روش تندرستى در اسلام ؛ ص33. 🆔 @huoooo