eitaa logo
بسم الله الرحمن الرحیم
661 دنبال‌کننده
323 عکس
212 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پيغمبر اكرم- صلى الله عليه و آله- فرمود: يقول الله تعالى‏ يا ابن آدم أ ما تنصفني أتحبب إليك بالنعم و تتبغض إلي بالمعاصي خيري إليك نازل و شرك إلي صاعد و لم يزل و لا يزال في كل يوم ملك كريم يأتيني عنك بعمل قبيح يا ابن آدم لو سمعت وصفك من غيرك و أنت لا تدري من الموصوف لسارعت إلى مقته. خداوند متعال مى‏فرمايد: اى فرزند آدم تو با من با انصاف رفتار نمى‏كنى من با تو دوستى مى‏كنم و نعمتهايى به تو مرحمت مى‏كنم و تو با من دشمنى مى‏كنى و معصيت مرا انجام مى‏دهى. خير و رحمت من به سوى تو نازل است و شر تو به سوى من صاعد است. هميشه در هر روز ملك بزرگوارى اعمال زشتی را از تو به سوى من مى‏آورد. اى پسر آدم اگر كسى اوصاف تو را توصيف كند و تو ندانى که این شخص دارد تو را توصیف می کند، فورا شروع مى‏كردى به ملامت و سرزنش صاحب اين اوصاف. 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص38. 🆔 @huoooo
حضرت رسول ص: إذا أراد الله بعبد خيرا صير حوايج الناس إليه. وقتى خداوند خیر بنده‏ اى را بخواهد حاجت ‏هاى مردم را در دست او قرار مي دهد. 📚 نهج الفصاحة؛ ص180. 🆔 @huoooo
عن علاء بن الكامل‏ قال: قلت لأبي الحسن ع آتاني الله بأمور لا أحتسبها لا أدري كيف وجوهها قال أ و لا تعلم أن هذا من الشكر. و في رواية قال لي لا تستصغر الحمد. علا بن كامل گويد: به امام کاظم ع گفتم: خداوند به من نعمتهايى را داده كه آنها را نمى ‏توانم حساب كنم و دليل و علت اعطاء اين همه نعمت را هم نمى‏ دانم؛ فرمودند: آيا نمى ‏دانى؟ همانا اين به خاطر شكرى است كه مى ‏كنى، سپاسگزارى را كوچك مشمار. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص27. 🆔 @huoooo
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فکر نکنید ما کسی رو نداریم 🎤 استاد عالی 🆔 @huoooo
سورة الأعراف: 199: خذ العفو و أمر بالعرف و أعرض عن الجاهلين‏. عفو و گذشت را پيشه كن، و به كار پسنديده فرمان ده، و از نادانان روى بگردان. الامام الصادق عليه السلام: أمر الله‏ نبيه‏ بمكارم‏ الأخلاق‏ و ليس‏ في‏ القرآن‏ آية أجمع‏ لمكارم‏ الأخلاق‏ منها. امام صادق عليه السّلام فرمودند: خداوند پيامبرش را به مكارم اخلاق امر فرموده است و در قرآن آيه ‏اى جامع‏تر از اين آيه، درباره مكارم اخلاق وجود ندارد. 📚 تفسير الصافي ؛ ج‏2 ؛ ص261. 🆔 @huoooo
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: ما زلت أنا و من كان قبلي من النبيين و المؤمنين مبتلين بمن يؤذينا و لو كان المؤمن على رأس جبل لقيض الله عز و جل له من يؤذيه ليأجره على ذلك. من و انبياء قبل از من و مؤمنين پيوسته مبتلا به كسى شده و مى‏ شويم كه آزارمان مى‏ دهد و اگر مؤمن بالاى كوهى باشد محققا حق تعالى براى او شخصى را آماده مى‏ كند كه آزارش دهد تا بدين وسيله اجر و ثواب ببرد. 📚 علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص45. 🆔 @huoooo
سلمان الفارسي رضي الله عنه أنه قال: أبكتني ثلاث و أضحكتني ثلاث فأما الثلاث المبكيات ففراق رسول الله ص و الهول عند غمرات الموت و الوقوف بين يدي الله عز و جل و أما المضحكات فغافل ليس بمغفول عنه و طالب دنياه و الموت يطلبه و ضاحك مل‏ء فيه لا يدري ضحكه رضى لله عز و جل أم سخط. سلمان فارسى ره فرمود سه چيز مرا گريانيد و سه چيز مرا خندانيد؛ اما چيزهائى كه مرا گريانيد: ۱. مفارقت رسول خدا. ۲. ملاحظه هول و وحشت نزد سكرات مرگ. ۳. ملاحظه وقوف در محضر الهى روز قيامت. و اما ان سه چيزى كه مرا خندانيد: ۱. ملاحظه شخص غافلی كه در غفلت بسر مي برد و حال آنكه از حال او غافل نيستند يعنى ملائكه و نويسندگان اعمال او آنى از او غفلت ندارند و اعمال او را مي نويسند. ۲. كسى كه دنبال دنيا را گرفته و او را طلب مي كند و حال آنكه مرگ از عقب مي دود و او را طلب مي نمايد. ۳. شخصی كه دهان را از خنده پر مي كند و نمي داند كه خنده او موجب رضاى خداى تعالى است يا موجب خشم خدا. 📚 معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ص35. 🆔 @huoooo
تجرّد نفس از مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان الله علیه) نقل است که می‌فرموده‌اند: روزی استاد(ملا حسینقلی همدانی رحمه الله) به من فرمود: مقام تربیت فلان شاگرد به عهده شماست. آن شاگرد همّتی فراوان و عزمی راسخ داشت. مدّت شش سال در مراقبت و مجاهدت کوشش نمود تا به مقامی رسید که قابلیت محضه بود برای تجرّد نفس. خواستم این سالک به دست استاد بدین فیض نائل شود. او را با خود به خانه استاد بردم و پس از عرض مطلوب، استاد فرمودند: اینکه چیزی نیست و فوراً با دست خود اشاره کردند و فرمودند: تجرّد مثل این است. آن شاگرد می‌گفت: فوراً دیدم که من از بدنم جدا شده‌ام و در کنار خود موجودی را مانند خود مشاهده می‌کنم. 📚 طبیب دلها ص۳۱. 🆔 @huoooo
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: إن الله تبارك و تعالى حين أهبط آدم صلوات الله عليه على الأرض أمر أن يحرث بيده فيأكل من كده بعد الجنة و نعيمها فلبث يجول و يبكي على الجنة مائتي سنة ثم إنه سجد لله فلم يرفع رأسه ثلاثة أيام بلياليها ثم قال يا رب أ لم تخلقني بيديك قال الله قد فعلت فهل صبرت أو شكرت قال آدم لا إله إلا أنت سبحانك إني ظلمت نفسي فاغفر لي أنت الغفور الرحيم فرحم الله تبارك و تعالى بكاءه‏ فتاب عليه إنه هو التواب الرحيم‏. خداوند متعال زمانى كه حضرت آدم ص را از بهشت به طرف زمين فرستاد، به او فرمان داد كه به وسيله دستانش كشت و كار كند، و از نتيجه دسترنجش،- بعد از بهشت و نعمتهاى آن- بخورد. آدم سرگردان مانده و مى‏ گشت، و بخاطر دورى از بهشت دويست سال گريه مى ‏كرد، آنگاه براى خدا سجده كرد و سرش را سه شبانه روز بر نداشت، سپس گفت: پروردگارا! آيا مرا با دستان خودت خلق نكردى؟ خداوند فرمود: بله، ولى آيا تو صبر يا شكر كردى؟ حضرت آدم عليه السلام عرض كرد: پروردگارى غير تو نيست، من به نفس خود ظلم كردم، تو مرا ببخش، تو بخشنده و مهربانى، خداوند تبارك و تعالى به گريه‏ هاى او رحم كرد و توبه ‏اش را پذيرفت، خداوند توبه پذير و مهربان است. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص24. 🆔 @huoooo
موسى ع به خداوند عز و جل عرض كرد: يا رب لا مرض يضنيني و لا صحة تنسيني و لكن بين ذلك أمرض تارة فأشكرك و أصح تارة فأشكرك. خدايا نه مرضى بده كه مرا از پاى در آورد و نه صحتى بده كه موجب شود تو را فراموش کنم، و ليكن بين اين دو باشد كه گاهى مريض شوم و تو را شکر گویم و گاهى صحت بدن داشته باشم و شكر تو را به جا آورم. 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص42. 🆔 @huoooo
تب پیامبر ص فرمودند: الحمى رائد الموت و سجن الله في أرضه و حرها من جهنم و هي حظ كل مؤمن من النار و نعم الوجع الحمى تعطي كل عضو حقه من البلاء و لا خير فيمن لا يبتلى و إن المؤمن إذا حم حمة واحدة تناثرت عنه الذنوب كورق الشجر فإن أن على فراش فأنينه تسبيح و صياحه تهليل و تقلبه في فراشه كمن يضرب بسيفه في سبيل الله فإن أقبل يعبد الله في مرضه كان مغفورا له و طوبى له‏ و حمى ليلة كفارة سنة لأن ألمها يبقى في الجسد سنة فهي كفارة لما قبلها و لما بعدها و من اشتكى ليلة فقبلها بقبولها و أدى شكرها كانت له كفارة ستين سنة لقبولها و منة لصبره عليها و المرض للمؤمن تطهير و رحمة و للكافرين عذاب و لعنة و لا يزال المرض بالمؤمن حتى لا يبقى عليه ذنب و صداع ليلة تحط كل خطيئة إلا الكبائر. تب قاصد مرگ و زندان خدا در زمين و آتش جهنم است. و تب بهره هر مؤمن از آتش‏ است. و نيكو دردى است تب، بلای هر عضوی را به او عطا مى‏ كند. و خيرى نيست در كسى كه مبتلا نشود. و مؤمن وقتى كه يك مرتبه تب كند گناهانش مانند برگ درخت از او فرو مى‏ ريزد. اگر بر فراش خود ناله كند ناله ‏اش ثواب تسبيح دارد. و هر گاه از درد فرياد زند ثواب گفتن‏ لا إله إلا الله‏ دارد. و هر گاه از شدت درد از اين پهلو به آن پهلو بغلتد مانند كسى است كه شمشير در راه خدا بزند. و اگر در آن حال براى عبادت خدا برخاست مورد مغفرت و آمرزش حق قرار مى‏ گيرد. و خوشا به حال او، تب يك شب كفاره گناهان يك سال است! براى اين كه الم و درد او تا يك سال در بدن او باقى مى‏ ماند. پس آن كفاره ما قبل و ما بعد مى ‏باشد. و كسى كه يك شب مبتلا شود و آن بلا را قبول كند و ناراضى نباشد و شكر خدا به جا آورد كفاره شصت سال او مى‏ گردد، براى اينكه آن را قبول كرده. و اين منتى است بر او در مقابل صبرش. و مرض براى مؤمن سبب پاكى و رحمت مى‏ گردد و براى كافر سبب عذاب و لعنت است. و مرض مؤمن ادامه دارد تا گناهى بر او باقى نماند. و سردرد يك شب همه گناهان را مى‏ ريزد مگر گناهان كبيره. 📚 إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص43. 🆔 @huoooo
رسول خدا ص فرمودند: كيف بكم إذا تهيأ أحدكم للجمعة كما يتهيأ اليهود عشية الجمعة لسبتهم. چه مى ‏شود كه هر يك از شما خود را براى نماز جمعه آماده كند، همان طور كه «يهود» جمعه شب، خود را براى مراسم روز شنبه خود آماده مى ‏كنند؟ 📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص24. 🆔 @huoooo