رسول خدا ص:
لَا تَقْطَعْ وُدَّ أَبِيكَ فَيُطْفَأَ نُورُكَ.
با دوست(خوب) پدر خود قطع رابطه نكن، كه نورانيّت تو از بين مى رود.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص10.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَخُدَّامُنَا وَ خُدَّامُ مُحِبِّينَا يَا عَلِي.
یا علی، ملائكه خدام ما و خدام دوستان ما هستند.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص262.
🆔 @huoooo
پيامبر اكرم ص:
الْمَوْتُ رَيْحَانَةُ الْمُؤْمِنِ.
مرگ براى مؤمن، چون گل و ريحان خوشبو خواهد بود.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص10.
🆔 @huoooo
امام حسن عسکری ع:
خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ.
دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی باشد عبارتند از:
1. ایمان و اعتقاد به خداوند.
2. نفع رساندن به دوستان و آشنایان.
📚 تحف العقول، ص ۴۸۹.
🆔 @huoooo
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِأَيِّ عِلَّةٍ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْوَاحَ فِي الْأَبْدَانِ بَعْدَ كَوْنِهَا فِي مَلَكُوتِهِ الْأَعْلَى فِي أَرْفَعِ مَحَلٍّ فَقَالَ ع إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلِمَ أَنَّ الْأَرْوَاحَ فِي شَرَفِهَا وَ عُلُوِّهَا مَتَى مَا تُرِكَتْ عَلَى حَالِهَا نَزَعَ أَكْثَرُهَا إِلَى دَعْوَى الرُّبُوبِيَّةِ دُونَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَهَا بِقُدْرَتِهِ فِي الْأَبْدَانِ الَّتِي قَدَّرَ لَهَا فِي ابْتِدَاءِ التَّقْدِيرِ نَظَراً لَهَا وَ رَحْمَةً بِهَا
عبد اللَّه بن فضل هاشمى میگوید:
محضر حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام عرض كردم:
چرا خداوند عزّ و جلّ ارواح را كه در ملكوت اعلى و در محلّى رفيع بودند در بدنها قرار داد؟
امام عليه السّلام فرمودند:
خداوند تبارك و تعالى مى دانست ارواح با اين علوّ و شرافتى كه دارند اگر به حال خود واگذارده شوند اكثر آنها ادّعاء ربوبيّت(خدائی) می کنند و لذا به قدرت كامله اش آنها را در بدنهای مادى كه از ابتداء برايشان تقدير كرده بود قرار داد و بدين ترتيب رحمتش را شاملشان نمود.
📚 علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص15.
🆔 @huoooo
امام صادق ع:
إِنَّ الْغِنَى وَ الْعِزَّ يَجُولَانِ فَإِذَا ظَفِرَا بِمَوْضِعِ التَّوَكُّلِ أَوْطَئَاهُ.
بى نيازى و عزّت جولان مى كنند، هنگامى كه به جايگاه توكل دست يافتند آن را وطن خويش قرار مى دهند.( یعنی هر کس توکل داشته باشد بینیازی و عزت هم به دنبال او می آید).
📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص16.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
يَا عَلِيُّ لَا تَتَخَتَّمْ فِي السَّبَّابَةِ وَ الْوُسْطَى فَإِنَّهُ كَانَ يَتَخَتَّمُ قَوْمُ لُوطٍ فِيهِمَا وَ لَا تُعَرِّ الْخِنْصِر.
يا على: انگشتر را به انگشت سبابه و وسط نكن كه عمل قوم لوط است و انگشت كوچك را بدون انگشتر مگذار.
📚 تحف العقول ؛ النص ؛ ص13.
🆔 @huoooo
پیامبر ص:
أَهْوَنُ أَهْلِ النَّارِ عَذَاباً عَمِّي أُخْرِجُهُ مِنْ أَصْلِ الْجَحِيمِ حَتَّى أَبْلُغَ بِهِ الضَّحْضَاحَ عَلَيْهِ نَعْلَانِ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهُمَا دِمَاغُهُ وَ ابْنُ جُدْعَانَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا بَالُ ابْنِ جُدْعَانَ أَهْوَنُ أَهْلِ النَّارِ عَذَاباً قَالَ إِنَّهُ كَانَ يُطْعِمُ الطَّعَامَ.
در ميان اهل آتش، راحت ترين عذاب را يكى عمويم دارد كه من او را از ته جهنم بيرون مى آورم تا به مكانى كم عمق برسانم، در حالى كه او دو كفش آتشين در پا دارد كه مغزش به خاطر آنها مى جوشد، و ديگرى ابن جدعان است. گفته شد: اى رسول خدا! ابن جدعان به خاطر چه آسان ترين افراد جهنم از نظر عذاب است؟ فرمود: چون او به ديگران غذا مى داد.
📚 النوادر (للراوندي) ؛ ص10.
🆔 @huoooo
طلب استخاره آیت الله آملى (اصرار براى تشرف)
حاج آقا محمد حسن قاضى – آقا زاده على آقا قاضى – از خود آیت الله محمد تقى آملى ، نقل فرموده که : در دورانى که در نجف اشرف مشغول تحصیل بودم ، روزى به حجره مرحوم آقاى قاضى که در مدرسه هندى بودند رفتم . وقتى آقاى قاضى تشریف آوردند عرض کردم : من خیلى در اینجا انتظار شما را کشیدم تا بیایید و براى من استخاره نمایید. آقاى قاضى فرمودند: طلبه علم ، چندین سال در نجف اشرف باشد ولى نتواند براى خودش یک استخاره نماید!؟
آقاى آملى مى گفت : من خیلى خجالت کشیدم و با حال جدال عرض کردم : من به یک اجازه استخاره از ولى اکبر نیاز دارم – تلویحا به درخواست قبلى ام و اصرار براى تشرف ، که بارها از محضر ایشان داشتم . میرزا على آقا قاضى پاسخ داد: همان اذن عامى که براى موالى شان صادر فرموده اند براى ما کافى است و نیازى به کسب اجازه خاص نیست . به هر حال ، بعد از اصرار و الحاح شدید این جانب ، ایشان ورد مخصوص براى این منظور به من تعلیم فرمود و خلاصه این که قرائت آیه نور به عدد اصحاب بدر، هر شب قبل از خواب با شرائط خاص ، طهارت ، دورى از زنان و امور دیگر در شب هاى معدود و محدود.
پس من براى اجراى این دستور به مسجد سهله رفتم و ملازم آنجا شدم و شب ها براى انجام آن ورد قیام مى کردم و در یکى از این شب ها همین که شروع کردم به خواندن ورد، احساس کردم که مثل این که کسى دستش را روى دوشم نهاده ، من به سوى او متوجه شدم من در این هنگام در مقام منسوب به امام مهدى علیه السلام بودم پس آن شخص گفت : براى تشرف آماده باش ! .
آقا شیخ محمد تقى آملى مى گفت : همین که این کلمه به گوشم خورد، رعب و ترس تمام وجودم را در برگرفت و از فرط اضطراب نزدیک بود قلبم از حرکت بایستد، پس شروع کردم به التماس و توسل از او که مرا عفو فرماید و ایشان نیز قبول فرمود.
بعد از این ماجرا، فورا به نجفت اشرف رفتم و آقاى قاضى را ملاقات نمودم و زمانى که با ایشان مواجه شدم بدون هیچ کلامى اولین فرمایش ایشان این بود: اگر آمادگى تشرف را ندارى ، چرا این همه براى آن اصرار مى کنى !؟.
📚 اسوه عارفان ص ۳۰.
🆔 @huoooo
حضرت علىّ ع:
فِي جَنَاحِ كُلِّ هُدْهُدٍ خَلَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَكْتُوبٌ بِالسُّرْيَانِيَّةِ آلُ مُحَمَّدٍ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ.
بر بال هر هدهدى كه خداوند خلق مي كند به زبان سريانى نوشته شده است:
آل محمّد بهترين مخلوقاتند.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص261.
🆔 @huoooo
امام صادق ع:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيه.
به راستى خداى تبارك و تعالى قرآن را براى بيان هر چيز فرو فرستاده تا آنجا كه- بخدا- چيزى را وانگذارده كه بندگان بدان نيازمند باشند و تا آنجا كه هيچ بنده اى نتواند بگويد كاش اين هم در قرآن بود مگر اينكه آن را هم خدا در قرآن فرو فرستاده است.
✍ بعضی از احکام در ظاهر قران است و بعضی در باطن قران هست که مردم مامور هستند با رجوع به پیامبر و ائمه ان را اخذ کنند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص59.
🆔 @huoooo