eitaa logo
پژوهشکده الهیات و خانواده
283 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
70 ویدیو
25 فایل
پژوهشکده الهیات و خانواده اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔴🔶مهارت هایی برای احترام به همسر مهارت شانزدهم: به او اجازه فعالیت دهید و تا کاری مضر به حال او یا مخل به زندگی مشترک نیست، از آن منع نکنید. پای همسر را از خانه پدر و مادرش نبرید وگرنه او هرگز شما را نخواهد بخشید. او این برخورد را توهین بزرگی می داند. به خصوص در زمان بارداری، زنان به مادران خود نیاز فراوان دارند. اجازه فعالیت به او، نمادی از احترام است. (کتاب همسران سازگار، راهکارهای سازگاری، علی حسین زاده) @taghcheh1399
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔶🔴مهارتهای حل مساله در خانواده: گام سوم: ارائه راه حل های متعدد تهیه فهرستی از راه حل های ممکن یکی از مهم ترین قدم ها در زمان حل مسئله یا تصمیم گیری است. به قول متخصصان لازم است در این مرحله افراد «بارش فکری» انجام دهند و هر آنچه به ذهنشان می رسد را در جایی یادداشت کنند و سعس کنند گزینه ها را افزایش دهند. بدون قضاوت گوش دهید. یکی از مشکلات همسران در زمان تهیه لیست گزینه ها، گوش دادن به پیشنهادها همراه با جهت گیری است. فراموش نکنید که در این مرحله قرار است همه پیشنهادها صرف نظر از مناسب یا نامناسب بودن آنها اجازه طرح داشته باشند، پس بدون قضاوت فقط بگذارید لیست شما کامل تر شود. در بارش فکری مهم کمیت راه حل ها است نه کیفیت آنها. در این مرحله نسبت به راه حل های ارائه شده هیچ گونه محدودیتی قائل نمی شویم و قضاوت یا ارزیابی نمی کنیم. (کتاب شور زندگی، ج2 سلامت عاطفی خانواده) @taghcheh1399
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔴🔶درآمدی بر نظام اخلاقی قرآن مولف: حسن سراج زاده نگاهی نو به چگونگی شناخت و نظام‌مندسازی گزاره‌های اخلاقی قرآن در کتاب «درآمدی بر نظام اخلاقی قرآن» توسط حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن سراج‌زاده تبیین شده است. نویسنده در این کتاب مقدس، نشانه‌های استوار و یقینی آفریدگار هستی بیان کرده است و تحقیق نموده است که انسان با کاوش و بررسی‌های عمیق و دقیق می‌تواند به معارف پنهان آن دست یابد و بدان عمل کند تا مسیر هدایت را صحیح و دقیق بپیماید. ایشان اخلاق را اساسی‌ترین هدف انبیا و محور اصلی کتاب‌های آسمانی بیان کرد .همانگونه که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در فلسفة نبوت خویش فرمودند:«انما بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»؛ از این رو، ضرورت است با بهره‌گیری از قرآن کریم، نظام اخلاقی قرآن استخراج و تدوین شود تا الگویی شایسته برای پژوهش‌های قرآنی و تحقیقات اخلاقی قرار گیرد. قرآن از زوایای مختلف ابعاد اخلاقی، یعنی معرفت، عاطفه، اراده، فعل و منش و با جنبه‌های مثبت و منفی، منظومه بزرگ اخلاقی را تشریح کرده و فرا روی انسان قرار داده است که نظام‌وارة وسیعی را شکل می دهد.  @taghcheh1399
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔶🔴مهارتهای حل مساله در خانواده: گام چهارم: ارزیابی و انتخاب راه حل مناسب بعد از اینکه گزینه های مختلف ارائه شد، آنها را بررسی کنید. نکات مثبت و منفی هر یک را یادداشت کنید و بهترین راه حل را برگزینید. ارزیابی پیشنهادها یکی از دشوارترین کارها در تصمیم گیری های دو نفره یا گروهی است. در این مرحله اختلاف نظرها می تواند خود را با توانی بیش از توان واقعی شان نشان دهد و همسران را دچار مسائلی جدید کند. انصاف را فراموش نکنید. اگر هر کدام از همسران بتوانند هم زمان مزایا و معایب هر پیشنهاد را بیان کنند، متوجه خواهند شد اینمرحله نه تنها اختلافات را افزایش نمی دهد، بلکه باعث نزدیک شدن همسران به یکدیگر خواهد شد. حل مسئله محلی برای تسویه حساب گذشته نیست. در زمان تصمیم گیری بعضی همسران می خواهند از فرصت استفاده و همه حساب های گذشته را با همسرشان صاف کنند! اگر شما نیز دچار چنین وضعیتی شده اید، شاید بهتر باشد کار را به صورتی عینی تر پیش ببرید و به عنوان مثال به هر کدام از پیشنهادها روی کاغذ و به صورت فردی نمره ای بین صفر تا پنج بدهید. سپس درباره نمراتی که داده اید با هم به گفتگو بنشینید. (کتاب شور زندگی، ج2 سلامت عاطفی خانواده) @taghcheh1399
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔶🔴مهارتهای حل مساله در خانواده: گام پنجم: اجرای راه حل و پیگیری مرحله بعد، طراحی و اجرای راه حل است. شاید به نظر بسیاری از افراد رسیدن به توافق برای اجرای یک ایده، سخت ترین بخش ماجرا باشد. اما یادتان باشد نداشتن برنامه ریزی مناسب برای اجرای آن ایده می تواند همه زحمات شما را بر باد دهد. سنگ اندازی نکنید. توافق ها را زیر پا نگذارید. فراموش نکنید هرچه بیشتر به قرارهایتان متعهد باشید، شانس انجام تصمیم گیری مشترک موفق در دفعات بعد بیشتر خواهد شد. ارزیابی کردن و به قضاوت نشستن درباره نتیجه کار، باز یکی از آن موقعیت هایی است که اگر حواسمان نباشد می تواند منبعی برای اختلاف بین همسران تبدیل شود. سعی کنید در عوض پیدا کردن مقصر راه حل هایی برای برطرف کردن ایراد پیش آمده پیدا کنید. پیشنهاد جدید برای رفع نقص ارائه دهید. اینکه شما فقط بر روی اشتباه همسرتان تأکید کنید، فقط شانس همکاری بعدی با او را از دست می دهید. در حالی که با یک برنامه ریزی جدید می توانید هماهنگی های جدید تری را انجام دهید. موفقیت های خود را کوچک نشمارید. هر چند توجه به ایرادات کار خوبی است؛ اما سعی کنید موفقیت های خود را فراموش نکنید و برای آنکه شیرینی آنها زود فراموش نشوند جشنی کوچک ترتیب دهید. پیگیری دو فایده کلی دارد. اول اینکه برای تعیین کاری راه حل در درازمدت آنها را وارسی می کنید، گاهی انجام یک توافق واقعا مشکل را حل نمی کند، گاهی هم توافق،مسائل دیگری را روشن می کند و باید خیلی زود، درباره آنها گفتگو کرد. از طرف دیگر پیگیری باعث پاسخگویی و مسئولیت پذیری می شود. ما اغلب، زمانی ایجاد تغییرات را جدی می گیریم که بدانیم در اینده ای نزدیک ارزیابی می شویم، هنگامی که توافق شکسته شود همسران نسبت به علاقه صادقانه به یکدیگر و کار گروهی، بی اعتماد و نا امید می شوند. توافقات شکسته و دلایل آن هر چه زودتر باید بازبینی شوند. (کتاب شور زندگی، ج2 سلامت عاطفی خانواده) @taghcheh1399
هدایت شده از مرسلات مدیا
🔴🔶 غر زدن همسران غر زدنِ مدام، نقابی است بر یک مشکل ارتباطی عمیق. وقتی زنان یاد بگیرند منظور خود را مستقیم بیان کنند، مردان بهتر و آماده تر پاسخ می دهند. زنان باید بدانند نظام مغزی مردان ساده تر است و مردان به ندرت به مفهوم نهفته در جملات و عبارات همسران خود دست می یابند. وقتی زن و مرد به این حقیقت برسند، ارتباط ساده تر می شود و نیاز به غر زدن منتفی می گردد. مرد باید بداند زن برای رهایی از تنش و اضطراب نیازمند حرف زدن است، نه رسیدن به راه حل و شنیدن پند و اندرز. زن نیز باید بداند سکوت مرد به معنای عدم عشق او نیست. سکوت مرد یعنی اینکه او با خود خلوت کرده است. مرد باید متوجه باشد که زن نیاز مبرمی به برآوردن نیازهای عاطفی اش دارد، برآوردن این نیاز بیش از برطرف کردن سایر نیازهایش، برای او ارزشمند است. زن بر خلاف مرد، با صحبت کردن سبک می شود و با بازگو کردن اضطراب ها، غصه ها و نگرانی هایش آرام می گیرد. این یکی از مواردی است که مرد توجه زیادی به آن نمی کند در حالی که می تواند با هم کلامی و گفتگو با همسرش به او کمک کند تا به راحتی احساسات منفی و نارضایتی اش را بیان کند و از این طریق بار هیجانات منفی او را کاهش دهد. مثلابه او بگوید:«می دانم ناراحتی»، «حق با توست»،« به نظر تو چکار کنم تا شرایط بهتر شود». مردان برای رهایی از سوء تفاهم و غر شنیدن بهتر است این نکته را به یاد داشته باشند که یک زن دوست دارد همسرش درست به صحبت هایش گوش دهد. (کتاب شور زندگی، ج2 سلامت عاطفی خانواده) @taghcheh1399
🔴🔶 مهارتهای ارتباطی الگوی ارتباطی ناپایدار سعی کنیم در روابط با همسرمان از الگوی ارتباطی ستیزه گر بی اعتنا و متخاصم استفاده نکنیم. الگوی ستیزه گر نحوه ارتباطی است که زوجین هیچ گونه تلاشی برای حل تعارضات خود نمی کنند. سرزنش های مداوم ذهن خوانی نمودن و جبهه گیری از ویژگی های این دسته از زوجین است. الگوی تعاملی آنها جنگ و گریز است. در الگوی بی اعتنا به یکدیگر زوجین از بروز تعارض اجتناب کرده و مهارت های حل تعارض آنها بسیار ضعیف است. ابراز هیجان های مثبت مانند محبت و مهربانی در روابط آنها وجود ندارد. زوجینی که این دو نوع الگوی ارتباطی را در روابط خود تجربه می کنند ازدواج آنان ناپایدار خواهد بود. به عبارت دیگر زوجینی که دارای الگوی ارتباطی ستیزه گری و بی اعتنایی هستند نمی توانند به پایداری ازدواج خویش امیدوار باشند زیرا روابط آنان روز به روز تیره تر و ناسازگارتر خواهد شد. اگر در روابط زناشویی خود از اینگونه الگوهای ارتباطی استفاده می کنید باید هرچه سریعتر برای اصلاح آن اقدام نمایید و با تغییر این الگوها به الگوهای سالم می توانید ازدواجتان را پایدار نمایید. منبع: کتاب الگوهای ارتباطی زوجین نوشته محمد ثناگویی زاده
🔴🔶اجابت دعا دعا همان وقت که شرایط آن حاصل شد یعنی شخص، عجز خود و قدرت خدا را هردو باهم درک، و خواسته خود را مطرح کرد همان وقت اجابت می‌شود. حتی اگر ظاهر مادی این اجابت برای رخ نمودن، کمی زمان ببرد و یا با شکلی دیگر که مورد انتظار دعا کننده نبوده است، ظهور یابد. البته گاهی دیر اجابت شدن هم به این دلیل است که ما دیر به آن باور مورد نیاز دست پیدا می‌کنیم. مثلاً برای خانه خریدن، اول به قوای خود تکیه می‌کنیم. بعد که از قدرت مادی خود و رویا پروازی‌هایمان نتیجه‌ای نگرفتیم و صد درصد از خودمان ناامید شدیم آنگاه به باور لازم برای دعا می‌رسیم آنگاه دعای چندین و چندساله‌ای که پشتوانه معنوی قوی برای اجابت نداشت، مستجاب می‌شود. در روایت است که امام صادق فرمود: هر گاه یکی از شما خواست که از خداوند چیزی درخواست نکند مگر اینکه به او ببخشاید، باید از تمام مردم نومید گشته، و جز به درگاه خدا- عزّوجلّ- امید نداشته باشد، پس هر گاه که خداوند چنین حالتی را در بنده مشاهده کرد، آن بنده چیزی درخواست نمی‌کند مگر اینکه به او عطا می‌فرماید. (آمالی شیخ مفید-ترجمه استاد ولی، متن، ص: ۳۷) محمد بهارلو
🔴 🔶مقاله علمی: مفهوم شناسی و شاخص های کسب وکار حلال از دیدگاه اسلام نویسنده:سعید مسعودی کسب وکار و تعاملات تجاری را میتوان یکی از حوزه های فراگیر تعاملات اجتماعی در جوامع بشری دانست. این حوزه همواره، یکی از حوزه هایی است که ساماندهی به آن و نظام سازی در آن بسیار دشوار بوده است تا جایی که تئوری های گوناگون اقتصادی سعی در تبیین آن در سطوح گوناگون کرده اند. آموزه های دین اسلام در حوزة اقتصاد و روابط تجاری، به گونهای فراگیر و همه جانبه، نظامی برپایه کسب وکار حلال بنا می کنند. درواقع، تلاش برای کسب روزی حلال، سامان دهنده حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی است. در تلاش برای کسب روزی حلال، هم سعادت اخروی تأمین خواهد شد و هم کارآمدی دین در عرصه سامان بخشیدن به روابط تجاری به بهترین شکل ظهور خواهد کرد. براین اساس، در نوشتار حاضر تلاش شد، اصول کسب وکار حلال با تکیه بر آیات و روایات برشمرده و تا حدودی تبیین شود. از جمله این اصول می توان به شاخص های کسب وکار اسلامی در عرصه حقوق و دستمزد، خرید و فروش، توزیع و مصرف، تبلیغات و ترویج و نیز شاخص های کلی در کسب وکار اسلامی اشاره کرد. آدرس مقاله :http://akhlagh.morsalat.ir/article_65050.html
🔴🔶 مقاله علمی: بررسی مکتب جئوکلاسیک در زمینه اقتصاد اخلاقی نویسندگان:احمد جعفری صمیمی محدثه باباجانی بابلی هدف تحقیق حاضر بررسی زمینه های اخلاقی در مکتب جئوکلاسیک می‌باشد. موضوع اقتصاد اخلاقی از دهه 1990 بار دیگر در ادبیات علم اقتصاد مخصوصاً پس از بحران‌های دهه اول هزاره سوم مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که برخی معتقدند که اقتصاد خود یک زیر مجموعه‌ای از اخلاق می‌باشد و علم اقتصاد بدون توجه به اخلاق بی معناست. از طرفی مکتب جئوکلاسیک تمرکز اصلی خود را بر روی زمین به عنوان مهمترین عامل تولید و شبیه مکتب فیزیوکرات‌ها در سیر اندیشه‌های اقتصادی عوامل طبیعی را مورد تاکید قرار داده است. به عبارت دیگر مکتب جئوکلاسیک ترکیبی از عقاید کلاسیک‌ها وفیزیوکرات‌ها بوده است، ولی نسبت به برخی از اصول این مکاتب انتقاد کرد. هنری جورج فیلسوف و تئوری پرداز قرن نوزدهم به عنوان بنیا‌نگذار این مکتب است. دراین راستا با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و روش توصیفی رابطه اخلاق و این مکتب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آنست که مکتب جئوکلاسیک از مهم‌ترین مکاتبی است که به نقش اخلاق در اقتصاد بسیار تاکید شده است. علاوه بر این، مکتب جئوکلاسیک حتی جامعه‌ای را که نظام اقتصادی‌اش براساس اصول اخلاقی نباشد پایدار نمی‌داند. با وجود اینکه اقتصاددانان حرفه‌ای در آن زمان بر نظریه جدایی اقتصاد از اخلاق تاکید داشتند، هنری جورج متعقد بود که اخلاق عنصر تفکیک ناپذیر اقتصاد است و اقتصادی که مبانی اخلاقی نداشته باشد دیر یا زود از هم خواهد پاشید. از دیدگاه جئوکلاسیکها موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، عدالت با تاکید بر مالیاتها وتوزیع درآمد و ثروث، بحران زیست محیطی از مواردی است که بدون توجه به مبانی اخلاقی علم اقتصاد قابل بحث و بررسی نمی‌باشد. آدرس مقاله :http://akhlagh.morsalat.ir/article_21425.html
🔴🔶مقاله علمی: تأثیر ارزش‌های اخلاقی در اقتصاد با تأکید بر نظریّه‌ی شهید صدر نویسندگان:اصغر ابوالحسنی، رحمت الله علیرحیمی جوامع بشری برای نیازها و توسعه‌ی نهادهای خود در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تدابیر و برنامه‌هایی دارند که الزاماً باید شاخصه‌هایی که اصلی‌ترین آنها سازگاری با فطرت و سرشت انسانی است را مورد توجّه قرار دهند. اخلاق و اقتصاد به‌عنوان دو نیاز اساسی، از تأثیرگذارترین مقوله‌ها در نهاد برنامه‌ریزی هستند که پیشینه‌ی تاریخی آنها به آفرینش انسان و هبوط حضرت آدم می‌رسد. علم اقتصاد تا قبل از دوره‌ی رنسانس (1453 میلادی) به‌عنوان یک تفکّر غالب، شامل آموزه‌های ارسطو، کلیسا و سایر ادیان می‌شد. این آموزه‌ها نیز متأثّر از علم اخلاق بود و شاهد تاریخی آن «آدام اسمیت»- ‌اقتصاددان اسکاتلندی و استاد کرسی اخلاق دانشگاه گلاسکو- می‌باشد. امّا به مرور زمان و به‌طور رسمی در سال 1932 میلادی، «لینونل رابینز»، اقتصادان انگلیسی، برای نخستین‌ بار با تمایز میان ارزش و واقعیت تلاش کرد تا از تأثیر اخلاق بر اقتصاد بکاهد، و از این‌رو، «اقتصاد هنجاری» و «اقتصاد اثباتی» را مطرح نمود. امّا با ایجاد شکاف طبقاتی، بحران‌های اقتصادی، تأسیس و بایگانی‌شدن پی‌در‌پی مکاتب اقتصادی به‌دلیل همان ناهمسانی با فطرت و سرشت انسان، اندیشمندان و حتّی اقتصاددانانی از جمله «آمارتیاسن» - ‌برنده‌ی جایزه‌ی نوبل اقتصاد در سال 1998 میلادی- کوشیدند تا اقتصاد را به سرمنزل اصلی خود (جایی که از اخلاق تأثیر پذیرد) برگردانند. تأثیر اخلاق در اقتصاد با آن‌که گاهی به یک امر بدیهی تشبیه می‌شود، امّا تدوین پژوهش‌های علمی و تأثیرگذار متضمّن دلایل وحیانی با استفاده از قرآن مجید و کتاب‌های آسمانی سایر ادیان و دلائل فلسفی و عقلانی شامل: تجربیات بشر و آزمون‌ها و تحقیق های تئوریک، دلایل تاریخی و سرنوشت اقوام و دلایل روایی، کمک بسیار مهمی برای اثبات این موضوع برای گستره‌ی اندیشه‌های بشر خواهد بود. این مقاله تلاش می‌کند تا اثبات نماید که توسعه‌ی اقتصادی پایدار بدون تأثیرپذیری از اخلاق دست نیافتنی است و می‌کوشد با ارایه‌ی یک افق تازه از موضوع «تأثیر اخلاق در اقتصاد»، آن را به‌عنوان یک مقوله‌ی مهم به همه‌ی اقشار در جامعه‌ی بین‌الملل بازشناساند تا در آینده بتوان از این مسیر نقبی به‌سوی اقتصاد اسلامی باز کرد. نظرات و اندیشه‌های شهید صدر می‌تواند به‌عنوان منبع پرباری برای ورود و تبیین موضوع «تأثیر اخلاق بر اقتصاد» در عصر حاضر باشد. ایشان دارای 24 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلـف علوم دینـی و اجتمـاعی است و کتـاب مشهـور «اقتصادنا» را که نخستین تلاش عملی برای کشف و استخراج و تدوین نظام اقتصادی اسلام است، به رشته‌ی تحریر در آورد. آدرس مقاله :http://akhlagh.morsalat.ir/article_21162.html
🔴🔶مقاله علمی: مطالعه کیفی شیوه ها واثرات فریبکاری رسانه درخانواده نویسنده:فائزه تقی پور این پژوهش با هدف بررسی کیفی شیوه‌ها و آثار فریبکاری رسانه در خانواده انجام شد. روش تحقیق کتابخانه‌ای و اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، یادداشت‌برداری بود. برای گردآوری اطلاعات، کتب نظری دربارۀ رسانه و مطالعات انتقادی، مقالات علمی- پژوهشی و علمی - تخصصی و ترجمۀ متون تخصصی بررسی و واکاوی شد. یافته‌ها در سه بخش فریبکاری رسانه در نحوۀ پوشش خبری و انتقال آن به مخاطبان، اثرگذاری بر سبک زندگی اعضای خانواده و راهکارهای برون‌رفت خانواده از مسئلۀ فریبکاری رسانه دسته‌بندی و ارائه شد. شیوه‌های پوشش‌دادن اخبار و نحوۀ انتقال آن به مخاطبان، تأثیر عمده‌‌ای بر فریب مخاطبان دارد؛ به‌گونه‌ای که فنون خبری مؤثر بر فریب شامل: سابقه‌نویسی، ارائۀ نمایشی اطلاعات سری، نشت هدایت‌شونده، ماساژ پیام، حذف، کلی‌بافی، زمان‌بندی ارائۀ پیام، قطره‌چکانی، ایجاد موج خبری، تبخیر، ارائۀ دروغ بزرگ، نشان‌دادن سانسور به‌طور غیرمستقیم، دست‌چین‌کردن پیام، ساختن دشمن فرضی، مبالغه، اثر تلقیح و استفاده از تصاویر خشونت‌آمیز دربارۀ زنان و کودکان و... است. در مبحث فریبکاری رسانه و اثرگذاری آن بر سبک زندگی خانواده، نتایج نشان داد که رسانه‌ها با شکل‌دادن به آگاهی کاذب مخاطبان، گسترش و نمایش تضاد طبقاتی، ایجاد حس ازخودبیگانگی، قهرمان‌سازی، دستکاری مفاهیم جنسیتی، خدمت به صاحبان سیاست و اقتصاد و ایجاد تغییرات فرهنگی موجب تغییر در سبک زندگی فردی و خانوادگی مخاطبان می‌شوند. همچنین، رسانه‌ها گاهی قواعد اخلاقی خانواده را تهدید می‌کنند. آدرس مقاله :http://akhlagh.morsalat.ir/article_66394.html