eitaa logo
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاست‌گذاری علوم انسانی-اسلامی
211 دنبال‌کننده
167 عکس
26 ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین @projectsystem ihisps.ir Institute for Humanities–Islamic Sciences Policy Studies
مشاهده در ایتا
دانلود
نداشتن رویکرد محوری مراکز فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی یکی از ضعف های جریان علوم انسانی اسلامی در کشور یکی از مشکلات مشترک مراکز فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی، نداشتن مرامنامه ای است که موضع آنها را در قبال تلقی رایج از علم و علوم انسانی، دین، تحول علوم انسانی و علم دینی نشان دهد. البته همان طور که محمود صدری(1388) بیان داشته، این مشکل تمامی مراکز آموزشی و پژوهشی کشور است. وی در مقاله "اسلوب فکری دانشکده‌های اقتصادی ایران" پس از تشریح معنای مرام در زبان فارسی به این نکته اشاره می کند که فقدان مشرب و اسلوب در یک شخص حقیقی یا حقوقی و حتی یک نهاد، موجد بی‌فضیلتی است. وی دو دانشگاه انگلیسی آکسفورد (که جهت گیری محافظه‌کارانه دارد) و مدرسه اقتصادی لندن (که در آغاز مشرب چپگرایانه و در حال حاضر موضع میانه دارد) را به عنوان مثال بررسی کرده و خاطر نشان می کند که در هر یک از دانشگاه‌های معتبر جهان، یک اندیشه به عنوان نقطه کانونی عمل می‌کند که برای محققان در حکم پارادایم عمل کرده و سایر اندیشه‌ها به عنوان مکمل یا منتقد آن اندیشه محوری مطرح می شوند. داشتن چنین مرامنامه هایی زمینه مناسبی را برای نقادی و به تبع آن تولید علم فراهم می کند، هم چنانکه برای مثال در دانشگاه کمبریج (به رهبری کینز) و مدرسه اقتصادی لندن(با چهره سرشناسی مانند هایک) در دهه های گذشته دیده می شود. اما در دانشگاهها و مراکز پژوهشی ایران، این تمایز رنگ می‌بازد و به درستی نمی‌توان فهمید هر کدام از این مراکز مهد کدامین اندیشه و برنامه پژوهشی فرا گیر و بلند مدت است و سنت آموزشی و پژوهشی این مراکز چیست؟ در این مراکز تنها تاثیرپذیری دانشجویان از برخی استادان پرکار، باعث شده انواعی از اندیشه‌ها برجسته‌تر شوند. برای مثال در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی تاثیرپذیری رقیق دانشجویان از مکتب تاریخی آلمان تا حدودی مشاهده می‌شود. نکته مهمی که صدری به آن اشاره می کند این است که "تلاش‌های فردی برای رهانیدن نظام آموزشی و پژوهشی ایران از برهوت کنونی کافی نیست و مادام که در بر این پاشنه می‌چرخد، از درون این مراکز حتی درسنامه‌های شارح جریان عمومی علم، آن هم با تاخیر زمانی قابل ملاحظه بیرون نمی آید، چه رسد به این که هر دانشکده‌ای حامل یک دستگاه معرفتی مجزا و بر خوردار از پویائی پژوهشی زاینده باشد. این وضعیت را می توان در مراکز فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی مشاهده کرد. برای نمونه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم رویکردهایی مشاهده می شود که به زعم عده ای (امیری طهرانی، 1387، مقدم، 1396) پوزیتیویستی است یا دست کم نتوانسته تمایز خود را از علم شناسی های اثباتی نشان دهد(موحد ابطحی، 1399) ، هم رویکرد اجتهادی (علیپور و حسنی، 1394)، هم رویکردهای تهذیب و تکمیلی(در برخی آثار اولیه گروه روانشناسی)، هم رویکرد اجتهادی تجربی(بستان، 1397، 1398) و اکثر پژوهشگران این مرکز نیز اصراری بر ایضاح روش شناسی خود ندارند. نکته این جاست که در میان رویکردهای موجود در این پژوهشگاه هیچ کدام جنبه محوری ندارند و نکته دیگر این که رویکردهای موجود در این پژوهشگاه تعامل لازم را نیز با هم ندارند. از این منظر می توان گفت فرهنگستان علوم اسلامی یک استثناء است که حول اندیشه مرحوم سید منیرالدین حسینی هاشمی شکل گرفته و توسعه یافته است و همه اعضاء آن روی یک مبنای واحد (فارغ از میزان اعتبار آن) فعالیتهای مختلف آموزشی و پژوهشی خود را سامان می دهند. این موضوع موجب شده، اندیشه محوری فرهنگستان علوم اسلامی به اشکال مختلف و توسط جریانهای مختلف (اعم از حوزوی و دانشگاهی و طرفدار و مخالف علم دینی) نقد شود و در پرتو پاسخ به این نقدها زمینه برای بسط نظری و اجتماعی بیشتر اندیشه محوری این مرکز فراهم گردد. از این رو پیشنهاد می گردد هر یک از مراکز فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی، بکوشند پس از بحث درباره رویکردهای درون سازمانی خود، و سنجش قابلیتهای اعضاء هیات علمی خود، رویکرد محوری مشخصی را برگزیده و آن را محور فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی سازمان خود قرار دهند. این اقدام می تواند دستاوردهای چندی را برای هر یک از مراکز به همراه داشته باشد: 1. برنامه ریزی برای برگزاری دوره های دانش افزایی اعضاء هیئت علمی آن مرکز ممکن می گردد. 2. دستاوردهای گروه های مختلف آموزشی و پژوهشی هم افزا می شود. 3. جذب اعضاء هیات علمی جدید و برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی سامان می یابد. 4. زمینه برای ارزیای و نقد رویکرد محوری آن مرکز، توسط مراکز دیگر فراهم می آید و این امر به توسعه نظری و ترویج اجتماعی رویکرد محوری آن مرکز منتهی می شود. @smtmabtahi
در جمع اولین شورای سیاستگذاری رویداد نوآوری اجتماعی اربعین 1403 مرکز نوآوری آلا یکشنبه 21 مرداد در مورد روند دینداری موکبی به عنوان نوعی گزینش گری صحبت کردم ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
‼️ مدارک و رشته تحصیلی وزرای علوم ایالات متحده در 5 دوره اخیر 👇 ✅کاردونا دکترای آموزش ✅فلیپ روزنفلد دکتری حقوق ✅میک زیاس دکتری روانشناسی اجتماعی ✅خانم دی دوس دکتری الهیات ✅جان کینگ دکتری حقوق دکتری آموزش عالی ارشد مطالعات اجتماعی ✍ به خلاف وزرای علوم در جمهوری اسلامی توجه میفرمایید که وزرای علوم در آمریکا هیچکدام مهندسی نخوانده اند. وقتی از غلبه نگاه مهندسی در کشور صحبت می کنیم چنین اتفاقی مد نظرم است، معرفی وزیر حقوق خوانده در دولت چهاردهم را به فال نیک بگیریم. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
دانشگاه ریجنت در ویرجینیا برای رهبری مسیحیان بر تغییر جهانی پایه گذاری شده، این دانشگاه در بیش از 150 زمینه از جمله تجارت، ارتباطات و هنر، امنیت سایبری و فناوری، الهیات، آموزش، دولت، قانون، رهبری، پرستاری و مراقبت های بهداشتی و روانشناسی دروس مسیحی ارائه می کند . مخالفان اسلامی سازی نظری ندارند؟ ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
اولین گام در مورد برنامه ها، اسناد و گزارش های راهبردی پرهیز از گزاره های کلی، مبهم یا واضح و یا بدیهی است امروزه با اسنادی در کشور مواجهیم که فقط عنوانشان عوض می شود و محتوا کپی پیست است ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اولین جلسه شورای سیاستگذاری رویداد نوآوری اربعین 1403 (مشایه) این جلسه 21 مردادماه 1403 به میزبانی مرکز نوآوری آلاء و با حضور مسئولان و نمایندگان ۲۰ نهاد و مرکز حامی رویداد نوآوری اربعین ۱۴۰۳ در سالن همایش مرکز نوآوری آلاء برگزار شد. |ایتا|بله|سایت|اینستا|روبیکا|آپارات|یوتیوب| ✅ @aalaa_ir ✍ دینداری موکبی گزینش گری دینی ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
فاطمه سدنا دخترم 3 سالشه و به میگه واقعا جابله! یه زمانی یکی از این آقایان محترم سر تا پای مسئولین نظام را گل می گرفت، امروز افتخارش اینه به کل کابینه رأی مثبت داده... از نظر این دسته بنده و امثال ما در گذشته و و امروز و هستیم واقعا جابله! 😉 ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
ما در دولت دوازدهم مجوز اولیه موسسه فرهنگی چند منظوره گرفتیم، کارهای اداریش در دولت سیزدهم دو سال طول کشید. وزارت ارشاد 13، محفلی اداره می شد، نورچشمی ها در خط مقدم دریافت کمک هزینه ها بودند. علیرغم پاراف "درخواست کمک به مؤسسه فرهنگی مان در حوزه سایبر" توسط ، متاسفانه اتفاقی نیفتاد. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻پیشرانی برای آیندۀ نزدیک ➖چرایی گسست فلسفۀ بومی از حوزۀ علوم‌شناختی 🔹 دکتر مجتبی رستمی کیا، مدیر مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی اسلامی مسعی، در گفتگو با مجله خردورزی: ▫️امروزه، علوم‌شناختی به‌عنوان یکی از پیشران‌های آیندۀ نزدیک، مورد گفت‌وگوی متفکران قرار دارد. علوم‌شناختی، بررسی علمی میان‌رشته‌ای ذهن و هوش و شامل ایده‌ها و روش‌های روان‌شناسی، زبان‌شناسی، فلسفه، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، علوم اعصاب و انسان‌شناسی است. ▫️ویژگی متمایز رویکرد پیوندگرا این است که فرایندهای محاسباتی به طور جمعی و موازی انجام می‌شوند و نه به‌صورت گام‌به‌گام، مانند مدل مبتنی بر قانون نماد و در اکثر انواع برنامه‌های رایانه‌ای، محاسبات نه از طریق یک سری استنتاج، بلکه از طریق ارضای هم‌زمان محدودیت‌های متعدد انجام می‌شود. ▫️بخشی از پروژۀ فلسفی علوم‌شناختی مربوط به ایجاد دیدگاه مثبت و جدید از معنای زندگی است که با درک علمی از نحوۀ عملکرد ذهن همخوانی دارد. این خود می‌تواند آینده و اثربخشی این دانش را تهدید یا آن را با فرصتی جدید روبرو کند. ▫️برخی متفکران و کنشگران فلسفۀ بومی معتقدند علوم‌شناختی مباحثی مربوط به «عالم ماده» هستند و قابلیت صورت‌بندی در ذیل مقوله‌های فلسفۀ بومی و الهیات را دارند؛ ازاین‌رو به دلیل تفاوت در عوالم، می‌توان به‌نوعی علوم‌شناختی را در نظریۀ عوالم جای‌گذاری کرد. این نوع ترکیب بسیار شبیه به الهیات طبیعی است. ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سروصدای شبه علم خیلی بلند است و سد راه ما شده سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: 🔹عده‌ای میگفتند ما به کرونا اعتقاد نداریم، مگر کرونا امری عقیدتی است؟ 🔹گاهی فرهیختگان ما تفکر علمی ندارند و فقط در رشته خودشان متخصص هستند. 🔹سروصدای شبه علم خیلی بلند است و سد راه ما شده @Nasimonline ✍ بی شک منظور وزیر محترم از شبه علم، تعریض به حوزویان و ادامه دهنده گفتمان خرافی دانستن بسیاری از گزاره های اخلاقی و وحیانی خواهد بود. چرا فلسفه علم آنهم با این قرائت محور باشد؟! و چرا برای رجم منتقدان چنان مطلب سخیفی (انکار اعتقاد به کرونا) آنهم با لفظ عقیده به کار می رود؟ مهندسان از مدیریت وزارت علوم به ظاهر کنار رفته اند اما فلسفه علمی شان همچنان باقی است... ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
متاسفانه بنده از آن نوع انسان هایی هستم که تا چیزی رو از دست ندادم قدرش را نمی دانم، تازه دارم قدر را می دانم. روحش را با نثار فاتحه ای شاد کنید ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از علوم شناختی دین
رحلت حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (ص) و شهادت امامان حسن مجتبی (ع) و علی ابن موسی الرضا (ع) بر مسلمانان و عاشقان اهل بیت (ع) تسلیت باد. @cognitive_science_of_religion
2406.05809v1.pdf
165K
پارادوکس کنش جمعی و قطعیت ما پارادوکس کنش جمعی و قطعیت در علم را بررسی می کنیم که در آن هر چه دانشمندان بیشتر با هم تحقیق کنند، آن کار کمتر به ارزش اطمینان جمعی آنها کمک می کند. هنگامی که دانشمندان به مشکلات مشابه رسیدگی می کنند و داده ها، روش ها و همکاران را به اشتراک می گذارند، درک و اعتماد آنها نسبت به تحقیقات همکارانشان افزایش می یابد، کیفیتی که برای پیشرفت علمی لازم است. این امر تقویت مثبتی را که دانشمندان برای باورهای مشترک دریافت می‌کنند افزایش می‌دهد زیرا بیشتر به دانش، علایق و یافته‌های همکاران خود وابسته می‌شوند. این اقدام جمعی، پتانسیل دانشمندان را برای اقامت در «حباب‌های» معرفتی افزایش می‌دهد که ظرفیت آنها را برای اکتشافات جدید یا تعمیم اکتشافاتشان محدود می‌کند. به طور خلاصه، با نزدیک‌تر شدن دانشمندان، تجربه اعتبار علمی آن‌ها با کاهش احتمال تکرار واقعی افزایش می‌یابد، و مبادله‌ای بین قطعیت و حقیقت ایجاد می‌کند. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
Four Examples of Pseudoscience.pdf
810K
چهار مثال برای شبه علم یک موضوع مرتبط در فلسفه علم، مسئله مرزبندی است: چگونه علم را از غیرعلم، و به طور خاص تر، علم را از شبه علم تشخیص دهیم. پس از در نظر گرفتن مجموعه ای از معیارهای مرزبندی، چهار شبه علم مورد بررسی قرار می گیرند: روانکاوی، روانشناسی تکاملی نظری، دستور زبان جهانی، و نظریه ریسمان. نتیجه‌گیری می‌شود که این چارچوب‌های نظری شرایط لازم برای علمی تلقی شدن را ندارند. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
مسئله تربیت خيلي مهم است. به نظر می رسد لازمه بودن برخی مهارت ها و شایستگی های مدیریتی و حکمرانی باشد. برخی از این امور هم شاید بدیهی به نظر برسد: مثلا کسی که خطابه بلد نیست یا زبان بین الملل نمی داند رجل سیاسی نیست هر چند ممکن است انسان خوب و وارسته ای هم باشد. ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
پدرم بازنشسته معدن کرمان است، شاید باورتان نشود خواب شب های کودکی ما از ترس انفجار معدن همواره نا آرام بود. اگر نبود صدای توسل و قرآن خواندن های مادرم، بعید بود از اضطراب بخوابیم، صبح ها که پدر بر می گشت نعمت دوباره ای خدا بهمان بخشیده بود. ✍درگذشت هموطنان عزیز را به خانواده های داغدار تسلیت عرض می کنم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
«کانت و مسئله دانشگاه» (اولین پیش‌نشست همایش بین‌المللی کانت و جهان معاصر) با حضور: 🔻دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی 🔻دکتر حسین‌علی نوذری 🔻دکتر احسان شریعتی 🔻دکتر رضا ماحوزی (دبیر نشست) 🔻 دکتر امیرحسین خداپرست 🔻دکتر زهره سعیدی (دبیر اجرایی همایش؛ عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) یکشنبه 8 مهر 1403- ساعت 9 تا 12 خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، پلاک 4 ‏برخط: skyroom.online/ch/irip/kant2 ——- مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی () @ihispsir @projectsystem
بعد از شهادت شاگردان ایشان و اعضای نا امید بودند، خدا خواست عراق امروز را آن ها اداره می کنند. آینده از آن ما و و است و این اراده الهی است، خیلی وقته ما با مشت های گره کرده و سفت کردن بند پوتین هایمان گریه مان را می خوریم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا