eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه تخصصی پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "ماهیت استرشادی فطری زندگی اجتماعی در قرآن کریم" برگزار می‌شود 🎙با حضور: 📅 دوشنبه 14 تیر ماه 1400 / ساعت 14:00 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/q33KMbWtbDpU 🆔 @iictchannel
📣 با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛ 🔰 توسط گروه علمی پژوهشگاه با همکاری فرهنگسرای اندیشه: 🔸 نشست علمی خدمات متقابل و فرهنگ و برگزار می‌شود ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/cinemahovyat 🆔 @iictchannel
🔰 از سوی فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 (ره) به چاپ ششم رسید 📙نظام‌های بینشی و نگرشی و به تعبیر دیگر جهان‌بینی اسلامی، زیربنای منظومه فکری و اجتماعی امام‌خمینی به شمار می‌آید. سایر بخش‌های این منظومه یعنی نظام منشی و رفتاری و نظام‌های اجتماعی و اهداف این نظام‌ها متاثر از جهان‌بینی اسلامی هستند. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/manemam6 🆔 @iictchannel
📣 از سوی فرهنگسرای اندیشه 🔺به همت گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع " خدمات متقابل سینما و فرهنگ و هویت اسلامی " 🎙با حضور آقایان: 📅 سه‌شنبه 15 تیرماه 1400 / ساعت 16 تا 18 🏛 خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، پارک اندیشه 🆔 @iictchannel
📣 به صورت مجازی؛ 🔰 حجت الاسلام و المسلمین در کرسی علمی تبیین کرد: 🔸 اهداف نظام اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) 🔻 هدف عالیه تامین مصالح مجموعه نظام هستی، کرامت بشری و سعادت انسان‌ها در کل جهان است. جهانی‌سازی ارزش‌های معنوی و اخلاقی؛ معرفی الگوی واقعی نظام سیاسی اسلام در قالب «مردمسالاری دینی»؛ تقویت جایگاه مستضعفان و مظلومان در برابر مستکبران؛ اصلاح ساختار قدرت در نظام بین‌الملل بر اساس و محو نظام سلطه؛ برقراری صلح و امنیت پایدار در جهان از مهمترین اهداف در سیاست خارجی نظام اسلامی می باشد. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nezameslami2 🆔 @iictchannel
🔰 علامه ولایت‌مداری باورمند به مردم ؛ 🔸حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه در یادداشتی به جایگاه مرحوم آیت الله مصباح یزدی پرداخت و در بخشی از آن آورد: 🔹 اگر آیت الله مصباح یزدی در آلمان بود همچون کانت، حرمت تفلسف او نگه می داشتند و اگر در آمریکا بود، اندیشه او را معیار ایدئولوژی خود می ساختند. ای کاش شاگردانش به ترویج اندیشه حکمی او می پرداختند. 🔹 مرحوم‌ حکیم مصباح یزدی اهل تجارت نبود؛ اگر بود فقط با خدا بود و لذا اهل ذکر و نماز و انفاق و خشیت الهی بود. 🔹 اسلام علامه مصباح، اسلام ناب محمدی و اسلام بود و همین بس است که هرچه متحجران و مرتجعان، تخریب و توهینش کنند؛ اما هیچ تخریبی و توهینی، این حکیم نظریه پرداز را به حاشیه نمی راند. علامه مصباح یزدی همیشه در متن انقلاب زنده است. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nezameslami2 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 📸 کرسی ترویجی "ماهیت استرشادی فطری زندگی اجتماعی در قرآن کریم" 🎙با حضور 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/q33KMbWtbDpU 🆔 @iictchannel
zehn78_1.pdf
880.3K
💯 🔰 مقاله "هویت «منطق » و مسائل پیرامونی آن" ✍️ نویسنده: 🔹 دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🗒 منتشر شده در فصلنامه شماره 78 📌 چکیده: 🔸این مقاله، به عناصر رکنی و غیررکنی «منطق علوم انسانی اسلامی»، نظیر چیستی علوم انسانی (هویت معرفتی)، امکان، موضوع، ساختار معرفتی، اهمیت و ضرورت، غایت، نسبت و مناسبات آن با علوم و حوزه‌های معرفتی مرتبط (پیش‌نیازها، هم‌نیازها و پس‌نیازها) می‌پردازد که هم نما و شمایی کلی از آن ارائه می‌دهد و هم به مثابة دستگاه روش‌گانی و چارچوب نظری است که با تکمیل آن، این قابلیت را دارد که مبنای تحقیقات بعدی در این زمینه قرار گیرد... 📩 متن کامل مقاله: 🌐 b2n.ir/zehn78-1 🆔 @iictchannel
⛔️⛔️ 🔸 فراخوان مقالات ملی "اجتهاد عقل‌گرا" 🔰 محورهای همایش: 1️⃣ اجتهاد عقلگرا 2️⃣ اجتهاد نقلگرا 3️⃣ و علم 4️⃣ علم 5️⃣ علم 6️⃣ علم 7️⃣ علم 8️⃣ سایر - اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و … 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1400 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان آبان ماه سال 1400 📚🗓برگزاری همایش: بهار سال 1401 📩 صندوق پستی: 🌐 rinc@iict.ac.ir 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2 🆔 @iictchannel
Quran.mp3
21.83M
💯🔊 🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "ماهیت استرشادی فطری زندگی اجتماعی در قرآن کریم" 🎙با حضور: 📅 دوشنبه 14 تیر ماه 1400 🆔 @iictchannel
📸 دیدار سردار رییس و مدیران بنیاد علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی با آیت الله و مدیران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به منظور عقد تفاهم همکاری های پژوهشی 📌 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔻 سلسله نشست‌های فرهنگ‌پژوهی؛ 🔸 توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🔰 نشست علمی تحول در حوزه گردشگری و 🎙با حضور: 📅 یکشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ / ساعت ۱۰:۳۰ 📡 به صورت حضوری همراه با ارتباط مجازی تحت نرم افزار اسکایپ از طریق: 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/b6bgINEMFmPu 🆔 @iictchannel
🔻 در پی تحولات اخیر کشور افغانستان 🔸 گروه پژوهشگاه با همکاری معاونت بین الملل بعثه برگزار می کند: 🔰 نشست علمی "طالبان و آینده افغانستان" ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/afghanestant 🆔 @iictchannel
🔻 سلسله نشست‌های فرهنگ‌پژوهی؛ 🔸 توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🔰 نشست علمی تحول در حوزه گردشگری و ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/tgardesh 🆔 @iictchannel
📌 هم اکنون در حال پخش... 🔰 ویژه برنامه زنده تلویزیونی با حضور حجت الاسلام دکتر رییس پژوهشکده نظام های اسلامی 💢 با موضوع سلاح های هسته ای از حرمت تا ضرورت 📺 شبکه چهار سیما 🆔 @iictchannel
✅ بررسی روایت «أنت و مالک لأبیک» 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین در درس خارج «فقه تربیت»: 📚 از پیامبر اکرم(ص) روایت شده: «أنت و مالک لأبیک» این روایات هم در تصرفات مالی و هم در تصرف در تزویج مطرح شده‌اند. بر اساس این روایت گفته شده یک نوع ولایت و سلطنتی برای پدر بر فرزند ثابت می‌شود. 🔻 البته احتمالاتی در مفاد روایت مطرح است، از جمله: 🔹 1 - لام در «لأبیک» لام ملکیت است؛ این احتمال مراد نیست زیرا فرزند ملک پدر نبوده و بحث مملوکیت مطرح نیست. 🔹 2 – لام «لأبیک» به معنای اختصاص است؛ یعنی فرزند و مالش مخصوص پدر هستند، این احتمال هم مراد نیست. 🔹 3 - لام در «لأبیک» برای سلطنت و اثبات ولایت است، یعنی فرزند و مال او تحت ولایت و سلطنت پدر هستند. 📚 در بررسی روایات باید گفت: لازمه احتمال سوم و تعلیل مذکور ولایت بر شئون مختلف ولد بالغ است در حالی که فقها آن را نمی‌پذیرند و کسی نمی‌گوید که پدر بر جمیع شؤون فرزند بالغش ولایت دارد تا از اطلاق آن استفاده شود که ولایت در تربیت را هم شامل می‌شود. 📚 در واقع این صنف روایات در مقام بیان حکمت حکم «لِأَنَّ الْوَلَدَ مَوْهُوبٌ لِلْوَالِدِ» است و به تعبیر بعض فقها در مقام بیان نکته اخلاقی و اقناعی است. بنابراین از این دسته از روایات نمی‌توان برای اثبات ولایت پدر بر فرزند استفاده کرد 🆔 @iictchannel
🔻 در پی تحولات اخیر کشور افغانستان 🔸 گروه پژوهشگاه با همکاری معاونت بین الملل بعثه برگزار می‌کند: 🔰 نشست علمی "طالبان و آینده افغانستان" 🎙با حضور: 📅 شنبه 19 تیر ماه 1400 / ساعت 11:00 📣 حضوری(محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی ) و مجازی 🏢 قم - 75 متری عمار یاسر - خیابان شهیدقدوسی - ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت 📡 ارتباط مجازی از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie 🆔 @iictchannel
✅ آیت الله عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: محورهای مهم در 🔹وقتی می‌خواهیم وارد روش‌شناسی شویم، چه محورهایی را باید در نظر بگیریم؟ 1️⃣ یکی از محورهایی که منهج‌ساز است و ممکن است دو فقیه را از هم جدا کند، نوع مواجهه با است ... مثلا آیا کارآیی استقلالی عقل را قبول دارد؟ آیا کارآیی ابزاری‌اش را قبول دارد؟ آیا روایتی را که ثقه نقل می‌کند می پذیرد یا روایات موثوق به را؟ آیا روایت را مخصّص قرآن قرار می‌دهد یا عام قرآنی را بر خاص روایی مقدم می‌کند که در گذشته طرفداران جدی داشته و ناشیانه متهم به قیاس شدند. 2️⃣ دومین محوری که در روش‌شناسی یک فقیه باید مطمح نظر قرار گیرد، است ... باید دید فقیه چه نگاهی به مقاصد شریعت دارد؟ 3️⃣ محور سوم این است که آیا فقیهی که می‌خواهیم راجع به روش‌شناسی او تأمل کنیم، حاضر است عبور کند یا نه؟ روایاتی هست که مرحوم شیخ انصاری دارد و راجع به دهن متنجس است و به درد استصباح تحت السماء می‌خورد. مقدس اردبیلی در مجمع الفائده والبرهان، از این روایات، یک قاعده استنباط می‌کند و لذا می‌گوید نه استصباح خصوصیت دارد، نه تحت السماء خصوصیت دارد و در واقع از یک نص وارد در مورد خرد با الفاظ خاص، استنباط یک قاعده می‌کند. 4️⃣ آخرین محوری که در متدولوژی باید مطمح نظر قرار بگیرد این است که آیا آن فقیه است یا به می‌پردازد؟ ⚜ بیشتر بخوانید: 🌐 ravesh-ejtehad.blog.ir/post/27 🆔 @iictchannel
🔰 امام على عليه السلام: 🔸 عمر تو مهريه خوشبختى توست، اگر آن را در راه طاعت پروردگارت بگذرانى 📚 غررالحكم حدیث3429 🆔 @iictchannel
🔻 سلسله نشست‌های فرهنگ‌پژوهی؛ 🔸 توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🔰 نشست علمی تحول در حوزه گردشگری و 🎙با حضور: 📅 یکشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ / ساعت ۱۰:۳۰ 📡 به صورت حضوری همراه با ارتباط مجازی تحت نرم افزار اسکایپ از طریق: 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/b6bgINEMFmPu 🆔 @iictchannel
‌ 📚 «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» ‌ ✍🏼 اثر ‌✔️ این اثر ضمن ارائه فهمی مناسب از فقه سیاسی و تمایز آن با فقه حکومتی، در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص رئوس ثمانیه و فهم ماهیّت و کارکرد این گرایش بینارشته‌ای، صورت پذیرفته و... 📝 فهرست و مقدمه 🌐 Poiict.ir/18947 🆔 @iictchannel
🔰در تازه‌ترین یادداشت از حجت الاسلام والمسلمین عنوان شد: 🔸 افغانستان و بایستگی گفتگو؛ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/goftegoo 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔰 نشست علمی "طالبان و آینده افغانستان" 🎙با حضور: 📡 ارتباط مجازی از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie 🆔 @iictchannel
QABASAT96-2.pdf
645.7K
💯 🔰 مقاله "تحلیل مقوله بلا و درد و رنج در عرفان ابن‌عربی" ✍️ نویسنده: 🔹 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 🗒 منتشر شده در فصلنامه شماره 96 📌 چکیده: 🔸 مسئله مورد بحث در این نوشتار این است که بلا و درد و رنج در دنیا، از منظر ، چگونه قابل تحلیل است. در این زمینه به سه محور در آثار ابن‎عربی بر می خوریم: مفهوم شناسی، حقیقت بلا و درد و رنج، حکمت‏ها و اهداف حصول بلا و درد و رنج. در مفهوم شناسی، وی به دو مفهومِ «خیر و شرّ» و «بلا» می پردازد. در بحث حقیقت بلا وی دو نگاه وجودشناختی و خداشناختی (جهان شناختی) را مطرح کرده است که درمجموع حقیقت بلا و شرّ، یا به جهتی عدمی در اعیان ثابته است، ارجاع می‏شود یا به وجهی وجودی در اسماء الهی قهری و جلالی. در مورد نحوه سازگاری این دو رأی می‎توان هر دو دیدگاه را به نحو معقولی به دیگری برگرداند. حکمت‏ها و اهداف نهفته در حصول بلایا و دردها و رنج‎ها نیز از دیگرمحورهایی است که ابن‎عربی در این موضوع به آن پرداخته و در این زمینه به دو مفهوم امتحان و گناهان اشاره کرده است. 📩 متن کامل مقاله: 🌐 b2n.ir/qabasat96-2 🆔 @iictchannel
Afghanestan.mp3
22.07M
💯🔊 🔰 نشست علمی "طالبان و آینده افغانستان" 🎙با حضور: 📅 شنبه 19 تیر ماه 1400 🏢 حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت 🆔 @iictchannel