eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
670 ویدیو
152 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 دومین نشست نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران 🎙با حضور: حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه 📅 چهارشنبه 11 خردادماه / ساعت 09:30 🔻 حضور مجازی از طریق: 🌐 el.urd.ac.ir/3a ⚠️ رمز عبور: 22 🆔 @iictchannel
💯 📸 بیست و چهارمین جلسه هیات امناء پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 ‌دوشنبه نهم خردادماه ۱۴۰۱ 🏢 دفتر تهران و قم(ارتباط ویدئو کنفرانس) 🆔 @iictchannel
🖇 | تکیه‌گاه فلسفه‌های تحلیلی 🔹 فلسفه‌های تحلیلی بر دو عنصر نقادی ما‌بعدالطبیعه و تاکید بر زبان تکیه داشتند. فلسفه‌های تحلیلی یا با فلسفه و ما‌بعد‌الطبیعه سر عناد داشته‌اند یا به دیده تردید در آنها نگریسته و به جای آنها نسخه‌ای تحلیلی از فکر و زبان به دست داده و در فلسفیدن و نگاه به مسائل فلسفی روش تحلیلی را به کار گرفته‌اند. 🔹فلسفه‌های تحلیلی با مابعد‌الطبیعه سر عناد دارند. ما بعد الطبیعه با هستی و احکام هستی سر و کار دارد و ذات‌گرایی از جمله مهم‌ترین عناصر مطرح در مابعدالطبیعه است. پوزیتیوست‌ها در رد مابعدالطبیعه، بر اساس معیار معناداری گزاره‌های معنادار را گزاره‌هایی دانستند که با تمسک به تجریه اثبات‌پذیر یا تحقیق‌پذیر باشند و از این طریق گزاره‌های مابعدالطبیعی را غیر قابل اثبات یا تحقیق دانستند و بی‌معنا تلقی کردند‌. 📘ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر، صفحه ۳۶ و ۳۷ 🆔 @iictchannel
🔰استخراج نظریه سیاست و حکمرانی قرآنی حجت الاسلام منصور میراحمدی نویسنده کتاب «سیاست و حکمرانی قرآنی» در نشست نقد کتاب: 💠از نظر مقدمات و پیش‌فرض‌های نظری که این کتاب در نظر گرفته، از رویکرد درون متنی بهره گرفته است که قرآن کریم را بر حق می داند و انسجام داشتن قرآن را مورد توجه قرار می‌دهد و من نیز از این پیش‌فرض ها در نگارش کتاب استفاده کرده و در نظر داشتم از رویکرد معناشناختی بهره بگیرم. 💠از رویکرد معناشناختی این بهره را گرفتم که هر مفهومی در قرآن کریم یک نوع رابطه معناداری با کلمه کانونی قرآن کریم که «الله» است برقرار می کند؛ بنابراین هر مفهومی در عرصه قرآنی باید این ارتباط معنایی را با «الله» برقرار کند تا ما بتوانیم ساخت معنایی حکمرانی در قرآن کریم را استخراج کنیم. 💠ما شناخت معنایی را – با توجه به اینکه آموزه های قرآن کریم به سه دسته تقسیم شده است- به سه زیرساخت معنایی جهانی، زیرساخت معنایی فرهنگی و زیرساخت معنایی شرعی تقسیم کردیم و این تقسیم بندی از این جهت در این کتاب دنبال شده است که آموزه های دینی ما به سه دسته قابل تقسیم شده است. 🆔 @iictchannel
🖇 |ضدگرایی در اندیشه های کانت 🔻ضد‌ذات‌گرایی ضد‌ذات‌گرایان را دیدگاه‌های کانت عمیق‌تر ساخت. کانت مدعی انقلاب کپرنیکی دیگری شد و در مقابل این فرض مشهور که معرفت عبارت از مطابقت ذهن با عین است به این فرض انقلابی خود روی آورد که معرفت عبارت از مطابقت عین با ذهن است. 🔻کانت، با این کار، محور معرفت را به جای اینکه عین و واقع قرار دهد ذهن قرار داد و بدین ترتیب زمینه‌ای فراهم ساخت که فلسفه‌های بعدی ذات و عین را به حاشیه رانده و به تحلیل‌های ذهنی و زبانی علاقه‌مند شدند. حاصل آن در دو قرن اخیر ظهور فلسفه‌های تحلیلی و فلسفه‌های زبانی است. 📘ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر، صفحه ۳۶ 🆔 @iictchannel
🔹 نشست "درآمدی بر فقه سیاسی شیعه با نگاهی به جنبش تنباکو" 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه 📆 سه شنبه 10 خردادماه 1401، ساعت 21 🏢 پخش زنده و مستقیم از: ➡️ instagram.com/canoon_org 🆔 @iictchannel
◽️ گفتمان و فرهنگ شیعیان با مقاومت گره خورده است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست «مکتب جعفری» مطرح کرد: ◾️ مقاومت یکی از لوازم حیات در زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی است و این در ، اجتماعی، فکری و فرهنگی جامعه نیز وجود دارد و در قرآن نیز بارها به موضوع استقامت اشاره شده است. ◾️ گفتمان و با جریان شیعی گره خورده است و علت ماندگاری شیعیان در طول تاریخ برخلاف بسیاری از گروه ها و فرقه ها نیز همین مقاومت بوده است و باید بدانیم که امروز نیز بدون مقاومت ثمره ای به دست نخواهد آمد. 🆔 @iictchannel
◽️ چگونه می توان اقتصاد را مردمی کرد؟ 🔸 حجت الاسلام مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در نشست با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت بررسی کرد: ◾️ در مردمی سازی ، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیلگری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛ ◾️ خروجی مردمی سازی و باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند و ضرر و منفعت تابع «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» خودشان است، در این موضع گله ای نخواهند کرد. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 به جان پاک تو ای دختر امام، سلام 🔸 به هر زمان و مکان و به هر مقام، سلام 🔹 تویی که شاه خراسان بود برادر تو 🔸 بر آن مقام رفیع و بر این مقام، سلام . . . 💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرارسیدن ولادت با سعادت کریمه آل طه، خانم فاطمه معصومه(س) و روز دختر را تبریک و تهنیت عرض می نماید. 🆔 @iictchannel
18.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 | حکمرانی نیازمند ابزار است 👤سید سجاد ایزدهی 🆔 @iictchannel
🖇 | ذات گرایی در فلسفه اسلامی 🔦 ذات‌گرایی ارسطو در فلسفه اسلامی جهان اسلام حفظ شد و فیلسوفان مسلمانی همچون ابن سینا و به خصوص صدرالمتالهین شیرازی با تفکیک بین وجود و ماهیت توانستند لحاظ وجودی ذات و خواص ذاتی را از لحاظ ماهوی ذات و خواص ذاتی جدا سازند و با حفظ وجود ذات و خواص ذاتی شیء بیان کلی و ماهوی آنها به جنس و فصل را امری مفهومی و در سطح تعریف دانستند. 🔦 در دوره قرون وسطی نزاع بین قائلین به وجود واقعی کلیات، قائلین به وجود ذهنی کلیات و قائلین به وجود لفظی کلیات از همین سوالات نشئت گرفت و در قرون ۱۷ به بعد، تحت تاثیر اسم گرایان، به سمتی سوق یافت که کلیات و ذوات را چیزی جز لفظ و اسم ندانستند و بدین طریق زمینه بحث از ضدّ‌ذات‌گرایی فراهم گشت. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲ 🆔 @iictchannel