eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کارگاه آموزشی "نقش عفاف و حجاب در کنترل بحران جنسی" 🎙 با حضور: حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📆 شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ ⚠️ حضور مجازی از طریق: ➡️ ac5.birjand.ac.ir/meeting1 🆔 @hedayatnia_ir 🆔 @iictchannel
◽️ شیعه واقعی امام هادی(ع) پناهگاه مردم در شرایط نامناسب اقتصادی است 🔸 در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین  مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه عنوان شد: ▪️ شیعه واقعی امام هادی(ع) باید پناهگاه مردم درشرایط نامناسب اقتصادی جامعه باشد اما متأسفانه می بینیم که بسیاری از افراد در این شرایط فقط ادعای شیعه بودن می کنند در صورتی که آنها باید در عمل نشان دهند که یک شیعه واقعی هستند. 🆔 @iictchannel
🖼|روش شناسی فکری سلفیه ✖️سلفیون، به تبع ابن تیمیه، تنها روش صحیح برای تشخیص و فهم دین اسلام را فهم مبتنی بر ظواهر قرآن، سنت و اقوال سه نسل نخست اسلامی یعنی صحابه، تابعان و تابعان تابعان می دانند. فهم این جریان نسبت به مسائل دینی را که مبتنی بر آموزه هایی همچون نص گرایی، ظاهرگرایی و نفی عقل گرایی است، می توان در دو بخش هستی شناسانه و معرفت شناسانه مورد مطالعه و بررسی قرار داد. به لحاظ رویکرد هستی شناسانه، سلفیان معتقد به عالم مجردات نیستند. 🚫 بلکه همه عالم اعم از خدا و غیر آن را محسوس می دانند. ایشان گرچه خداوند را دارای جسم نمی دانند، اما غالبا آن را محسوس می دانند و معتقدند خداوند را می توان در قیامت با چشم سر مشاهده کرد. بر همین اساس، خدا را با صفات بشری همراه با دست و پا و صورت توصیف می کنند و برای او خنده و گریه و آمد و رفت و نشستن و پا نهادن در جهنم و صدای جرجر تختی که روی آن می نشیند، مانند «صدای کجاوه» قائل هستند! 📖 برگرفته از سلفی گرایی، نوشته محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
◻️|شیعه امام هادی (ع) تلاش می کند که در زمینه های علمی سرآمد باشد. 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه تخصصی پژوهشگاه عنوان شد: 💠شیعه امام هادی (ع) تلاش می کند که در زمینه های علمی سرآمد باشد. الجنیدی از علمای بزرگ آن زمان در جلوی امام هادی (ع) زانوی ادب می زند، یعنی او می فهمد که باید شاگردی حضرت را بکند؛ این معنایش این است که باید شیعیان امام هادی (ع) از حیث علمی سرآمد باشند. امام علی (ع) می فرماید: « العِلمُ سُلطانٌ ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»؛ دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند»، علم قدرت می آورد، اگر شما از علم استفاده نکنید، دیگران بر شما سلطه می یابند. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 (مدظله العالی): ‌ 🔰 مهمترین پیام تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است ‌ 💠 واقعه غدیر، پایه گذاری قاعده حکومت در است و نشان می دهد اسلام به غیر از ضابطه امامت و ولایت، مدل های حکومت های سلطنتی، شخصی، زر و زور، زیاده خواه، متکبر، پیرو شهوات و اشرافی را قبول ندارد. ‌ 🌺 فرارسیدن عید سعید ، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼|دین و اخلاق معیار و ترازوی یکدیگر 💢 به نظر می رسد برای ورود به دین و نظام اخلاقی خاص ملاک اصلی عقل است؛ یعنی عقل و امور یقینی آن، معیار ورود به دین و اخلاق است و این مطلب نافی بخش های بدیهی اخلاق و حتی دین در بخش هایی نخواهد بود، زیرا بدیهی بودن را نیز عقل تعیین می کند. 💡ولی بعد از ورود به دین و اخلاق، هر دو می توانند برای یکدیگر حدود و ثغور تعیین کنند و این نکات در ادامه نوشتار روشن خواهد شد. در این بخش ابتدا معیار و ترازو بودن دین برای اخلاق و سپس اخلاق برای دین مطرح می‌گردد و سپس مطالب، خلاصه و جمع بندی می‌شود. 📖برگرفته از کتاب نسبت دین و اخلاق، نوشته حسن معلمی 🆔 @iictchannel
▫️گاهی درباره یک عالم ربانی ده کتاب خوانده‌ایم و از امیرالمؤمنین(ع) هیچ! 💢 به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر خم 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه عنوان شد: ▪️از علما گفتن خوب است، آن‌ها هم پیروان انبیاء و اوصیاء بوده‌اند، اما انبیاء و ائمه اطهار(ع) انسان‌های کاملی هستند که خدای تبارک و تعالی آن‌ها را برای ما الگو قرار داده و در قرآن از آنان نام برده است، ما باید اهل‌بیت(ع) را خوب بشناسیم و سخنانشان را با دقت برای جامعه بشری بیان کنیم. ▪️ اینگونه نباشد که ما درباره بعضی از بزرگان معنوی ده کتاب خوانده باشیم، ولی در مورد امیرمؤمنان یک کتاب هم نخوانیم یا در مورد دوازده امام(ع) سه، چهار کتاب هم نخوانده باشیم، این شیوه درست نیست، آدم شرمنده می‌شود. 🆔 @iictchannel
🔹 چرا اگر ماجرای غدیر نبود دین ناقص بود؟ 💢 به مناسبت عید سعید غدیر خم 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه طی نوشتاری تبیین کرد: ❇️ با نصب امامت بقای دین پس از پیامبر تا روز قیامت تضمین یافت و دین از مرحله حدوث به مرحله بقا قدم گذاشت و از مرحله حامل شخصی به حامل نوعی که همواره همراه دین خواهد بود و بقا و استمرارش را تضمین خواهد کرد وارد شد. در واقع در این روز سازکار پاسخگویی دین به تمام مسائل نوپدید پس از پیامبر برای همه زمانها در دل دین تعبیه شد. ❇️ اگر دین اسلام امر ولایت را نمی‌داشت کمالش تا زمان حضور پیامبر بود و پس از آن دچار نقیصه بود و با آمدن ولایت برای زمان‌های پس از پیامبر تا روز قیامت این نقیصه برای همیشه رفع گردید و سایر واجبات الهی هم تنها با ادامه ولایت می‌توانست تأثیر واقعی خود را ادامه دهد لذا نعمت ولایت خدا و رسولش هم با آمدن ائمه تمامیت پیدا کرد. در واقع در روز غدیر استمرار داشتن حکم رسالت پس از او توسط کسی که در قول و فعل مثل اوست ابلاغ گردید. ⚜️ ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/majeraghadir 🆔 @iictchannel
🖼|نظام سیاسی در عصر غیبت ➕برای حفظ نظام اسلامی و اجرای قوانین الهی، وجود تشکیلات سیاسی و حکومتی امری ضروری است و در عصر غیبت امام و مبسوط اليد نبودن او، جامعه اسلامی به حال خود رها نمی شود که دچار هرج و مرج اجتماعی و زوال دین و اضمحلال پایه های ایمان بشود یا در سیطره قدرت ظالمانه و نامشروع سلاطین جور قرار گیرد، بلکه کسانی باید به صورت مشروع قدرت را بر عهده گیرند و جامعه اسلامی را رهبری نمایند. 🔸شیخ معتقد است چنین افرادی باید دارای ویژگی های برجسته ای باشند؛ هم با قواعد دین و ضوابط زمامداری آشنا باشند و هم دارای ویژگی های شخصیتی برجسته باشند. 📖برگرفته از غیبت امام عصر و تکون دانش سیاسی شیعه، نوشته محسن مهاجرنیا استادیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|رابطه باید و هست بر اساس نظریه اعتباریات 🔛براساس نظریه اعتباریات، باید و نبایدها - و حتی حسن و قبحها - همه ضرورت های ادعایی و مجازی و اعتباری هستند و این اعتبار و ادعا نیزام رفع نیازهای ثابت و متغير بشر انجام می شود و از آنجایی که باید و نبایدهای اخلاقی ضرورت های ادعایی، اعتباری و مجازی هستند، صدق و کذب در آنها معنا ندارد و در نتیجه برهان و استدلال نیز در آنها راه ندارد و قابل استنتاج منطقی از حقایق نیستند. 🔙 با توجه به این تبیین که در بحث مربوط به مفاد باید و نبایدها گذشت، ابتدا به نظر می رسد بر اساس این نظریه، هرگونه رابطه بین «باید و هست» قابل انکار است و دیوار محکمی بین قوانین اخلاقی و حقایق یا بین مدركات عقل نظری و عملی کشیده شده است، ولی باید گفت این تصور، یک تصور خام و ابتدایی است و اگر در سخنان قائلان به این نظریه هم عباراتی قریب به این برداشت باشد، مقصود اصلی آنها به قرینه کلمات آنها در موارد دیگر قطعا این نخواهد بود. 📖برگرفته از کتاب، نسبت دین و اخلاق، نوشته حسن معلمی 🆔 @iictchannel
🔹مسئله غدیر اثبات ولایت سیاسی و اجتماعی حضرت علی (ع) است 💢 به مناسبت عید سعید غدیر خم و برای شناخت بیشتر کتاب الغدیر 🔸 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ ❇️ مهمترین اثر علامه امینی الغدیر بوده که کاری کم نظیر و ماندگار و جاودان است که می‌توان آن را یک دائرة المعارف بزرگ امامت شناسی دانست. ❇️ از امتیازات «الغدیر» آن است که نویسنده دانشمند آن، در سراسر این کتاب بزرگ، جمله جمله و سطر سطر مطالب کتاب خود را به صدها و هزاران جلد از منابع فریقین و بخصوص، آثار معتبر دانشمندان اهل سنت مستند نموده است. ❇️ نخست به نقل مطالب می‌پردازد، و با رعایت امانت و بدون هیچ گونه دخل و تصرفی، مطالب را از منابع معتبر اهل سنت نقل می‌کند، و پس از طرح مطلب، در صورت نیاز، از آن، در راستای اهداف خود استفاده می‌کند. دقت و امانت کامل او در نقل، به گونه‌ای است که او را «امین نقل» لقب داده اند. ⚜️ ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/masaleghadir 🆔 @iictchannel
🖼|پیشاپیش انگاره‌های دینی 💠 پرسش از «امکان»، «روایی»، «سودمندی» و « بایستگی» علم دینی، چهار «پرسش پشینی» ای هستند که پاسخ مثبت بدانها، سخن گفتن درباره و در علم دینی را مباح و معقول می دارد، زیرا اگر پاسخ به این پرسش ها منفی باشد، بحث از علم دینی از اساس دچار چالش گشته، نوبت به پژوهش در علم دینی نمی رسد، و بحث از در آن، پرداختن به امر غیر ممکن»، «غير مشروع»، «غير مفید»، و «غیر ضرور» قلمداد می گردد، و در هر چهار حال، بحث ایجابی از علم دینی، فعلی غیر حکیمانه به شمار خواهد آمد. ✅ بدین جهت است که سخن گفتن از حتی « پیش انگاره های علم دینی که عمدهی مباحث فلسفهی علم دینی را تشکیل می دهد، پس از پاسخ به این پرسش ها معنیدار خواهد بود. 📖برگرفته از کتاب فلسفه علم دینی، نوشته آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @iictchannel