◽️حکمت عملی بعد از فارابی و خواجه نصیر متوقف شد
🔸مصاحبه #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه با خبرگزاری کتاب؛
◾️ فلسفه غرب حتی کتابی دارد به نام فلسفه خوشباشی، فلسفه شادی، ولی هیچ فیلسوف مسلمانی به مسئلههای عینی زندگی روزمره نپرداخته است. فلسفه اسلامی در انتزاعیات و مفاهیم بسیار پیچیده و سنگین مستغرق است اما فلسفه غرب وارد زندگی روزمره، جامعه حاکمیت و سیاست شده و فلسفهورزی میکند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️نگاه سکولاری به نماز جمعه، مخالف بینش توحیدی قرآنی است
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه؛
▪️ نباید انتظار داشت در طول هفته نهادهای #حکومتی و دولتی ( مانند نهادهای اقتصادی، فرهنگی، هنری، مدیریتی، سیاسی و....) کار خود را فارغ از جایگاه تعریف شده شان در حکومت دینی انجام دهند و فقط، روز جمعه از امام جمعه انتظار داشت سخن از تقوا (یعنی ملاحظه خداوند و دین محوری در حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و.....) بر زبان جاری کند.
◾️ پیشنهادم به ستاد #نماز_جمعه این است که جایگاه نهادی نماز جمعه میان نهادهای دیگر را مهندسی و تولید یا کشف نماید و بر اساس آن،1- اختیارات و مسئولیت های نماز جمعه؛ امام جمعه و ستاد و 2- حقوق و وظایف متقابل نهاد نماز جمعه با نهادهای دیگر را تعریف و بر منای آن به تهیه نقشه راه و ارائه بپردازد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نهضت حسینی، نهضتی همه جانبه
◾️نهضت حسینی از جامعیت در جنبههای مختلف و کامل بودن در ساحات و سطوح گوناگون از ظرفیتی برخوردار است که میتوان عرفان اجتماعی را با مولفهها، عناصر، شاخصهها و کارکردهای متکثر از آن اصطیاد و استنباط کرد. عرفانی که فلسفه زندگی و زیست معنوی پویا و تمدنسازانه به جامعه القا کرده رخدادهای شگرف روحانی و حوادث شگفت ملکوتی ایجاد نماید و حیات طیبه را در اختیار هر انسان در جستوجوی سعادت قرار دهد.
◾️عناصر عرفان اجتماعی مثل معرفت و عبودیت، درک محضر و حضور، سلوک و ولایت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری و حماسه سازی در هندسه معرفتی و بر مدار منطق سازگارانه و پیوند معنادار با هم طرح و تبیین شدهاند.
📖 برگرفته از کتاب عرفان اجتماعی در نهضت حسینی، نوشته #محمدجواد_رودگر، دانشیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و انگاره انکار
🔺انکار هر گونه نظام و هر آنچه از جنس هدف و مقاصد باشد، در شریعت و افعال الهی و قبول احکام عام(قواعد) و خاص و استناد انکار به یک باور کلامی، انکار تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین و موجود در متعلق احکام و انکار حسن و قبح ذاتی (پیش از شرع) افعال.
♨️ قبول نظام و مقاصد و احکام عام و خاص در شریعت، انکار نظام فقهی به معنای نیازمندبودن آن به استنباط و اکتفا به استنباطهای اتمیک و اعتقاد به رسیدن قهری فقیه به خرده نظامها و کلاننظام یا کلاننظامها با همان استنباطهای اتمیک با همان روال و رویهای که از فقیهان سلف ميشناسیم. ميتوان این گزینه را باور و رویه عملی عموم فقیهان دانست.
✂️ دکتر #ابوالقاسم_علیدوست، استاد گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نسبت روحانیت با دانشهای سیاسی
💠 شاید نخستین پرسشی که در بحث روحانیت و سیاست مطرح شود، آن است روحانیت به عنوان نهادی که به تفسیر دین وی پردازد، چه نسبتی با معارف سیاسی دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بر این نکته تأکید کرد که اقبال و ادبار روحانیت به هریک از شاخههای دانش سیاسی در گرو میزان ارتباط آن شاخه از دانش سیاسی با امور مورد توجه دین اسلام دارد.
💠 ممکن است دین به شاخههایی از دانش سیاسی توجه نکند و یا اینکه ضرورتی به پرداختن درباره آنها نبیند، اما در بخشهای دیگر دانش سیاسی، سخنی پایدار داشته باشد. في المثل دین در مطالعات عینی سیاست سخنی نداشته باشد، اما در دانشهای پیشین و با هنجاری آن مانند فقه سیاسی، فلسفه سیاسی و اخلاق سیاسی مباحث جدی و مهمی دارد.
📖 برگرفته از کتاب دانش سیاسی در حوزه علمیه قم، نوشته #عبدالوهاب_فراتی، دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نماز جمعه نمادی از حاکمیت دینی است
✍️حجتالاسلام والمسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه:
💡بیشک نماز جمعه طرحی ابتکاری و البته همساز و موزون نسبت به بقیه نهادهای جامعه اسلامی است. نماز جمعه نهادی حکومتی است و بالطبع کارکردهای حکومتی هم دارد و از این منظر باید جایگاه آن را در منظومه قدرت و مدیریت و یا تدبیر و تربیت (به عنوان هدف حکومت دینی) مشخص کرد. بر همین اساس کارآمدی و ناکارآمدی نماز جمعه نیز متناسب با جایگاه آن باید مورد قضاوت قرار بگیرد. امام جمعه و نماز جمعه نمادی از حاکمیت دینی است و لازم است همه عناصر حاکمیت سازوار و سازکار نقش ایفا کنند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔹 نشست علمی پژوهشی
💠 «بررسی جایگاه حجاب(شرعی یا عرفی)»
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی
عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
📅 دوشنبه 10 مردادماه1401 ساعت 10:30
📌 حضور مجازی از طریق:
🌐 online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️خطوط قرمز سه گانه نسبت به طرح قانون بانک مرکزی
🔰 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین #سیدحسین_میرمعزی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه مطرح شد:
▪️ اگر قرار است در نظام بانکی، تحولاتی رخ دهد، باید نظام بانکی ما از ربا خلاص و سرمایه های عظیم در اختیار بانک ها نیز در راستای اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی کشور جریان پیدا کند.
▪️ این نقدهای سه گانه( خلق پول توسط بانک های غیر دولتی، بنگاه داری بانک ها و حیله های ربا) به عنوان خط قرمز است و به هیچ وجه، تجویز آنها را در قانون بانک مرکزی تأیید نمی کنیم و اصرار داریم در قانون بانک مرکزی عدم جواز این سه تصریح شود.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
Feghhpouya.mp3
9.32M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 امنيت درون خانوادگي(اخلاقي، رواني، جسمي، شرافتي، اقتصادي)
🔻 بيان جنبه هاي سلبي و ايجابي در امنيت درون خانواده در روابط زن و شوهر، در نوع رفتار ما با كودك و بالعكس
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 20 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
▫️کتاب فلسفه هستی: هستی مراتبی
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم حجتالاسلام #محمد_علی_اردستانی منتشر شد.
🔹#فلسفه_ هستی در اصل، شناخت مابعدطبیعی هستی است و در این راستا به استخراج و تحلیل و تبیین احکام و عوارض و خصوصیات مابعدطبیعی «هستی» میپردازد.
🔹واژه فلسفه آنگاه که در نسبت با هستی (وجود) بکار میرود، یا بیانگر احکام و عوارض مابعدطبیعی و کلی ناظر به هستی عام است یا بیانگر احکام و عوارض مابعدطبیعی و کلیناظر به هستی خاص است که گاهی از آنها به عنوان مباحث تقسیمی فلسفه یاد میشود.
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️چطور اخبار جعلی را تشخیص دهیم؟
🔰 در گفتگو با دکتر #محسن_ردادی عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه مطرح شد:
▪️ هدف از انتشار اخبار غیرواقعی بر اساس منابع علمی اثرگذاری بر افکار عمومی است، هیچ خبر جعلی برای به سرانجام رسیدن رسالت اگاهی بخشی تولید نمیشود و این که ناشر آن ادعا کند که بر اثر اشتباه آنها را منتشر کرده است، تقریبا هیچوقت ادعای درستی نیست، اغلب این خبرها با نقشهای از پیش طراحی شده منتشر میشوند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
21.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ #ببینید
🎬 اصحاب الحسین(ع) / قسمت اول
📣 همزمان با ایام محرم
◾️بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع)
🎙 با ارائه دکتر #محمدرضا_سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
#محرم
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
‼️ #ببینید 🎬 اصحاب الحسین(ع) / قسمت اول 📣 همزمان با ایام محرم ◾️بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران ک
🎙 دکتر #محمدرضا_سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه:
◾️شناخت نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و عاشورا و کربلای او بدون شناخت اصحاب امکانپذیر نیست یا دستکم تصویری ناقص و نارسا را فراروی ما قرار خواهد داد.
🔻 یاران حضرت امام حسین(ع) ترکیب شگفتی هستند و در مجموعه آنها، هم کودک، هم نوجوان، پیر، جوان، سیاه، سفید، آفریقایی و ایرانی وجود دارد و این ترکیب عجیب که در کربلا وجود دارد تصویر متفاوتی از یاران حضرت اباعبدالله را پیش روی ما قرار میدهد.
▪️ آنان پاکباز، پاک، پارسا، مخلص هستند و رزمهای گذشته را دیده و از آزمونهای سخت و دشوار عبور کرده و اکنون به عاشورا رسیدهاند، هرچند تحول بعضی از آنها تنها در چند لحظه اتفاق افتاد، که در فرصت بیشتری به آن خواهیم پرداخت....
#محرم
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|بازنشر استعمار فرانوین
🌆 به نظر میرسد با لحاظ بنیاد فلسفی مدرنیسم و بهخصوص انسانبنیاد وغیرالهیاتیبودن آن و نیز تجربۀ مواجهۀ فکری و اجتماعی اندیشمندان ایرانی با مدرنیسم، سخنگفتن از مدرنیسم اسلامی ایرانی محل تأمل جدی است. البته این به معنای نفی ارزشهای معرفتی و غیر معرفتی مدرنیسم نیست بلکه سخن در شکلدهی به هویت دینی، معرفتی، اخلاقی و رفتاری جامعۀ ایرانی و حفظنمودن و اعتلابخشیدن به آن است.
🌆 سخنگفتن از مدرنیسم ایرانی یا تجدد ایرانی بدون ملاحظۀ هویت اسلامی مردم و جغرافیای فرهنگی ایران اسلامی، درواقع، بازنشر الگوهای فکریای است که در ادوار مختلف بهخصوص در دوران پهلوی دوم در صدد تغییر فضای فرهنگی ایران بودهاند.
✂️ دکتر #حسین_رمضانی، استادیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
💡#عکس_نوشت|شفافیت مهم ترین راهکار مقابله با افکار غیر واقعی
🔻 دکتر #محسن_ردادی عضو هیأت علمی گروه #مطالعات_انقلاب_اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔚شفافیت مهمترین راهکار برای مقابله با اخبار غیرواقعی است، هرچقدر مردم شفافیتی بیشتری درجامعه شاهد باشند، کمتر دچار تردید میشوند به زعم بنده در کنار برخورد با مبادی انتشار اخباری از این دست تا جایی که امکانش هست باید شافیت را زیاد کرد تا فیک نیوزها نتوانند در مسایل حساس بر موج احساسات مردم سوار شوند.
#گفتگو
🆔 @iictchannel
🏦#عکس_نوشت|جلوگیری از صوری سازی و حیله های ربا در بانک
➕حجتالاسلام والمسلمین #سیدحسین_میرمعزی عضو هیأت علمی گروه #اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
💸ما اصرار داریم که در قانون، به جلوگیری از “حیلههای ربا” تصریح شود، ولی کمیسیون اقتصادی{مجلس} این کلمه “حیلههای ربا” را حذف کرد، حیلههای ربا طبق فتوای امام راحل و رهبر معظم انقلاب جایز نیست و متاسفانه بانکها از این طریق به ورطه ربا میافتند. آنها اگر از طریق قانون هم نتوانند از طریق آیین نامههای بانکی که مینویسند قانون و قیود شرعی گفته شده را تبدیل به عقدی میکنند که حیله ربا محسوب میشود، بنابراین تصریح به این امر را در قانون تحت عنوان «جلوگیری از صوری سازی و حیلههای ربا» پیشنهاد کردیم.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️در تفسیر "يَا مَنْ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ"
📝 یادداشتی به قلم حجت الاسلام #حسین_عشاقی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛
▪️ در بیان معنی جمله «يَا مَنْ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ» یک مقدمه لازم است و آن این که هیچ ذات و هویتی جز ذات خداوند حقیقتا موجود نیست؛ و بقیه، همه ظهورات و جلوههای همان ذات یگانه خداوند هستند...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/yaman
#یادداشت
🆔 @iictchannel
▫️حیلههای ربوی باید در طرح بانکداری برطرف شود
🔰 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین #احمدعلی_یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه مطرح شد:
▪️ اگر حیله های ربوی حل نشود مشکلات اصلی نیز حل نمی شود. این حیله ها بر اساس نظر فقهی مراجع از جمله امام و رهبری حرام قطعی است و باید در قانون به صراحت بیاید.
▪️شورای بانکی حوزوی با تلاش همه فعالان حوزوی و دانشگاهی که دارای دغدغه اقتصاد اسلامی هستند چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است، زیرا این طرحها مشکلات مردم را در ارتباط با بانک ها حل نمی کرد.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ #ببینید
🎬 اصحاب الحسین(ع) / قسمت دوم
📣 همزمان با ایام محرم
◾️بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع)
🎙 با ارائه دکتر #محمدرضا_سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
🔻 برخی از کسانی که در کربلا به شهادت رسیدند از اصحاب رسول خدا(ص) بوده و جنگهای پیغمبر را درک کرده و امام حسین(ع) را در دوران کودکی در کنار پیامبر دیده بودند و روایات پیامبر(ص) درباره امام حسین(ع) را شنیده بودند....
#محرم
🆔 @iictchannel
ZEHN_ 88.pdf
877.8K
💯 #بخوانید
🔰 مقاله "«فهم شبکه ای معنا»به مثابه زیرساخت زبانی برای فهم گزارههای نقلی اعم از توصیفی و تجویزی"
✍️ نویسنده:
🔹 حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
🗒 منتشر شده در فصلنامه #ذهن شماره 88
📌 چکیده:
🔸روش فهم شبکه ای که مبتنی بر گسترۀ شبکۀ هستی و معادلات ارتباطی در این شبکه است، روش موجه برای کشف حداکثری از معانی است». مقصود از «شبکه هستی» در این زمینه، نقشه روابط کل پدیده ها و مفاهیم دال بر آنها با یکدیگر است و مقصود از «معادلات ارتباطی در شبکه هستی»، برایندگیری از کمّ و کیف روابط میان پدیده ها و مفاهیم برای ایجاد یک تغییر است....
#مقاله
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|عدالتطلبی در لیبرالیسم
🔻متفکران لیبرال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ نزدیکی به قدرت حاکم، با جلب نظر طبقات حامی به عنوان قدرت غالب، مطرح بودند. این جریان با وجود ناکامی در دهه اول انقلاب اسلامی در دهه دوم تحت شرایط مناسب ناشی از تحولات داخل و خارج حضوری موفق را بین برخی طبقات جامعه و بهخصوص دانشجویان تجربه کرده و با یارگیری بین این طبقات به عنوان رقیبی جدی در برادر جریان حاکم قرار گرفتند.
🔺مهمترین متفکر اثرگذار در این دوره عبدالکریم سروش بود که با ارائه نظرهای ساماندهی شده خود، نظم گفتاری لیبرالیستی را در روایتی تعریف شده از غرب اشاعه داد. با عنایت به مبانی نظری اندیشه عدالتطلبی، گره اصلی عدالت در سه حوزه برابری در فرصتها، واگذاری امکانات و استفاده برابر از منابع، در این تفکر همچنان باقی است و لیبرالیسم به علت عدم اعتقاد به آن موفق به حل آن نشده است.
📖 برگرفته از کتاب الگوهای عدالتطلبی در ایران معاصر، نوشته #مصطفی_ساوهدرودی، محقق گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|بازیابی ارزشها توسط نهضت حسینی
📎ارزشهای متجلی در نهضت حسینی که از متن جامعه محو یا مسخ شده بودند، در حادثه کربلا و حماسه حسینی بازسازی و بازیابی شده و هر کدام از آنها سویههای سلوکی فردی و اجتماعی معناداری یافتهاند.
📌در عرفان اجتماعی مولود نهضت حسینی نشان داده شد که مقامات سلوکی و منازل عرفانی صرفا جنبه فردی و درونگرایانه نداشته و از جنبه اجتماعی و برونگرایانه نیز برخوردارند.
📖 برگرفته از کتاب عرفان اجتماعی در نهضت حسینی، نوشته #محمدجواد_رودگر، دانشیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نگرش به دانش سیاسی در حوزه علمیه
➕با وجود روند رو به رشد دانش سیاسی در حوزه علمیه قم، نگرش و موضع واحدی درباره بسط علم سیاست در این حوزه وجود ندارد. شاید دلیل بیرقبتی پارهای از حوزویان به بسط چنین دانشی؛ به این مسئله باز گردد که اساس دانش سیاسی، در نظام تعلیماتی حوزه، فاقد اصالت است و تعمیق آن، عرصه را بر تعالیم کلاسیک حوزویان یعنی فقه و اصول تنگ مینماید.
🔚به همین دلیل، تکوین دانش سیاسی در حوزه علمیه قم نه محصول متن حوزه، بلکه مرهون گروهی از نواندیشان حوزه است که توانستهاند در حواشی حوزه به بسط چنین دانشهایی همت گماردند.
📖برگرفته از کتاب دانش سیاسی در حوزه علمیه قم، نوشته #عبدالوهاب_فراتی، دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🕋#عکس_نوشت|ذات خداوند موجود است و هیچ ذات دیگری موجود نیست
✍️حجتالاسلام #حسین_عشاقی، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
💠 ذات «خداوند» یا موجود است یا معدوم؛ احتمال دوم به براهین اثبات وجود خدا، باطل است؛ پس (ذات «خداوند» موجود است)؛ در این صورت یا ذات دیگری هم موجود است؛ یا هیچ ذات دیگری موجود نیست؛ اگر ذات دیگری موجود باشد لازم میآید که ذات «خداوند» در اصل موجود بودن با دیگر موجودات مشترک باشد که در این صورت لازم است که خصیصه مخصوصی داشته باشد تا از دیگر موجودات، متمایز باشد؛ ولی در این صورت لازم میآید که «خداوند» از دو جزء مشترک و مخصوص، ترکب یابد و وابسته به این دو جزء باشد؛ روشن است خدای وابسته به أجزاء، خدا نیست؛ پس این احتمال چون به ترکب خدا و نهایتاً به انکار خدا منجر میشود باطل است؛ لذا باید احتمال دوم درست باشد یعنی ذات «خداوند» موجود است و هیچ ذات دیگری موجود نیست.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تحلیلی بر رئاليسم ارزششناختی در علوم انسانی
🔸مراد از ارزش در بحث ارزشباری علم، بيشتر، ناظر به ارزش فرامعرفتی است نه ارزش معرفتی. ارزش معرفتی ناظر به محتوا، مسئله صدق و بهنوعی قوامبخش علم است. ارزشهای غيرمعرفتی اعم از ارزشهای اخلاقی، فرهنگی، سياسی و اجتماعیاند كه گاهی نقش مثبت و مفيد دارند و تسهيلگر فرايند علماند و گاهی مخل و تحميلگر بوده و نسبيت معرفتی را به همراه خواهند داشت.
🔸بر اساس منظومه فكری اسلام، علم ارزشبار است و ارزشباری با رعايت اصول و مبانی معرفتشناختی و ارزششناختی، نهتنها لطمهای به عينيت علم نمیزند، بلكه در راستای ارزشهای معرفتی، نقش هويتبخشی و جهتدهندگی نيز دارند.
✂️ دکتر #رمضان_علیتبار، دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 89 فصلنامه علمی پژوهشی ذهن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
35.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ #ببینید
❇️ شهیدی که دیر رسیده بود
🎬 اصحاب الحسین(ع) / قسمت سوم
◾️بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع)
🎙 با ارائه دکتر #محمدرضا_سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
🔻 آخرین نفری که در کربلا حضور پیدا کرده و به شهادت میرسد کسی است که از بصره حرکت کرده و دیر به کربلا رسیده و وقتی رسید سپاه دشمن در حال هلهله و شادی بودند و او متوجه میشود که حضرت اباعبدالله به شهادت رسیده لذا شمشیر میکشد و در میدان کربلا میجنگد و به شهادت میرسد. نام او هفهاف بن مهند راسبی بصری است که او را باید آخرین شهید میدان کربلا بدانیم.....
#محرم
🆔 @iictchannel
QS_1.pdf
876.3K
💯 #بخوانید
🔰 مقاله "نگاه هدفمحور به قاعده روح معنا در تفسیر عرفانی و معیارهای آن"
✍️ نویسنده:
🔹 حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
🗒 منتشر شده در فصلنامه #قرآن_پژوهی شماره 1
📌 چکیده:
🔸تأویلات عرفانی بر پایه صعود از معانی مادی و اینجهانی به معانی مجرد و ماورایی چینش شده است و بسیاری از دانشمندان و مفسران، معانی مجرده را معانی مجاز شمردهاند که با وجود قرینه، این نوع معنا را میپسندند. در این میان برخی عارفان و متصوفه تأویلات مربوطه را بر اساس قاعده وضع الفاظ برای ارواح معانی تصحیح کردهاند تا اثبات کنند این برداشتها بر اساس استعمال الفاظ در معانی حقیقی است؛ چراکه معانی مجرده، روح معنا به شمار میآید که از آن به قاعده روح معنا یاد میکنند....
#مقاله
🆔 @iictchannel
FeghhPouya.mp3
9.54M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 عوامل برهم زننده امنيت دروني خانواده
1️⃣ ساختارهاي قانوني ما عامل ناامني مي باشد
2️⃣ بي توجهي به انجام تكاليف قانوني از طرف صاحبان تكليف در خانواده
3️⃣ بحث سالمندان و امنيت آنان
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 21 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|دادرسی و تشریفات پرداخت دیه از بیت المال
⚖️ تقریبا تمام مباحث فقهی که درباره پرداخت دیه از بیتالمال وجود دارد، ناظر به مباحث محتوایی و ماهوی است و به مقررات شکلی و فرایند مربوط به دادرسی (از لحظه تشکیل پرونده تا اجرای حکم) پرداخته نشده است. تنها ورودی که تنها به موضوع داشتهاند، موضوع حضور عاقله(عصبه) در جریان دادرسی است که حتی این مورد نیز به صراحت بیان نشده است، بلکه از لابهلای مطالب پراکنده آنها استفاده میشود. با توجه به این نکته، مطالب این فصل رنگ و بوی حقوقی به خود گرفته است.
📖برگرفته از کتاب پرداخت دیه از بیتالمال نوشته #حسینعلی_بای، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|مهمترین دانش عملی مسلمانان
💠 از میان دانشهای اسلامی، شاید این تنها فقه سیاسی است که در عصر جمهوری اسلامی به وضعیتی از بالندگی رسیده که تاکنون سابقه نداشته است. امروزه در حوزه علمیه قم، شاخههای متعددی از دانش سیاسی مورد توجه قرار میگیرد، اما هیچ یک از آنها به پررونقی فقه سیاسی نمیرسد.
➕ علاوه بر اینکه دانش فقه، فربهترین دانش حوزههای شیعی است، اساسا فقه سیاسی مهم ترین دانش عملی مسلمانان است که تدبیر زندگی مدنی مؤمنان را برعهده دارد و میکوشد حیات جمعی آنان را بر اساس نص اسلامی تعریف و تنظیم نماید. این نشان میدهد که گفتگوهای فقه سیاسی در عصر جمهوری اسلامی، گسترش بیشتری یافته و با مسائل و چالشهای متعددی روبهرو شده است.
📖 برگرفته از دانش سیاسی در حوزه علمیه قم، نوشته #عبدالوهاب_فراتی، دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel