🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بومشناسی سیلاب
🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزههای طبیعی و انسانی توسط گروه #مطالعات_انقلاب_اسلامی پژوهشگاه برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#محمود_مهام
#زینب_حزباوی
#محسن_ردادی
#اسماعیل_رهبر
#مجتبی_پاکپرور
#علی_اکبر_مهرابی
#محمد_حیدری_دلگرم
⏰ سهشنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#کرسی
#بوم_شناسی_سیلاب
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی"
🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه #سیاست با همکاری مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#حسین_رمضانی
#محسن_مهاجرنیا
#محمدجواد_نوروزی
#محمد_ملک_زاده
⏰ سه شنبه یکم شهریور ماه، ساعت ۱۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 حضور مجازی از طریق:
➡️ join.skype.com/ptnWSK32M9IR
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
▫️ثواب اشک برای امام حسین(ع)
🔸 حجتالاسلام والمسلمین #غلامحسن_محرمی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه:
◾️ در برخی روایات بیان شده که اگر کسی برای امام حسین(ع) شعر بسراید و ۵۰ نفر را به گریه درآورد اهل بهشت است، حتی بیان شده تا ۳۰، ۲۰، ۱۰ و یکنفر و حتی خودش گریه کند اهل بهشت است. این مدل احادیث بسیار زیاد هستند و در طول تاریخ موجب تشویق شاعران بوده است. مثلا امام باقر(ع) به کمیت گفته خدا گناهان گذشته و آینده تو را آمرزید.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
8.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بومشناسی سیلاب
🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزههای طبیعی و انسانی توسط گروه #مطالعات_انقلاب_اسلامی پژوهشگاه برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#محمود_مهام
#زینب_حزباوی
#محسن_ردادی
#اسماعیل_رهبر
#مجتبی_پاکپرور
#علی_اکبر_مهرابی
#محمد_حیدری_دلگرم
⏰ سهشنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#کرسی
#بوم_شناسی_سیلاب
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی" 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه #سیاست
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸 کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی"
🎙 با حضور #حسین_رمضانی #محسن_مهاجرنیا #محمدجواد_نوروزی #محمد_ملک_زاده
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 حضور مجازی از طریق:
➡️ join.skype.com/ptnWSK32M9IR
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
▫️ گزارش شهادت امام حسین(ع) بر اساس دانشنامه فاطمی
🔰 نوشتاری مستخرج از از مقاله «امام حسین(ع)» جلد اول دانشنامه فاطمی
▪️از حسن بصری نقل شده است که با حسینبنعلی(ع)، شانزده تن از اهلبیتش شهید شدند که بر روی زمین همانندی برای آنان نبود. برخی از مورخان، اسامی آنان را ثبت کرده و یادآور شدهاند که حسینبنعلی(ع) با لب تشنه به شهادت رسید. سرِ مبارک آن حضرت(ع)، به همراه اهلبیت(ع) که اسیر شده بودند، به کوفه و سپس به شام انتقال یافت.
▪️ دربارة محل دفن سر مبارک امامحسین(ع)، برخی گفتهاند که در دمشق به خاک سپرده شد و برخی بر آناند که به مدینه انتقال یافت و در بقیع دفن شد. در قاهره نیز زیارتگاهی به نام رأسالحسین(ع) وجود دارد. علمای شیعه بیشتر گزارش کردهاند که سر حضرت(ع) را در کربلا، کنار بدنش، به خاک سپردند.
✍️ به کوشش حجتالاسلام #سیدمحسن_شریفی
#یادداشت
#دانشنامه
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی" 🎙 با حضور #حسین_رمضانی #م
Hokmrani.mp3
19.36M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی"
🎙 با حضور:
#حسین_رمضانی
#محسن_مهاجرنیا
#محمدجواد_نوروزی
#محمد_ملک_زاده
⏰ سه شنبه یکم شهریور ماه 1401
#صوت
#کرسی
🆔 @iictchannel
▫️حجاب الزامی در دولت اسلامی
🔸 تازهترین یادداشت #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه منتشر شده در خبرگزاری شبستان؛
◾️مخالفان #حجاب الزامی، مخالفان «عقل سلیم» هستند، نهفقط مخالف «منطق دینی». عقل میگوید که «عفاف» بدون «حجاب»، ممکن نیست و «جامعۀ برهنه»، بهطور ضروری، «جامعۀ فاسد» نیز هست. در جاییکه دلیل قطعیِ عقلی وجود دارد، حکم شرع، ارشادی است و عقل در تلقّی شیعی، حجیّت ذاتی دارد. انسان بهطور طبعی میفهمد برهنگی، معارض با عفت است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️حکمت به روایت ابنسینا
📌 تیتر اول صفحه #اندیشه خبرگزاری شبستان؛
🔸 گفتگو با دکتر #ابراهیم_دادجو عضو هیات علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه ،
◾️ دادجو با اشاره به اینکه ابن سینا حکمت نظریای را بنیانگذاری کرد که عصاره آن بحث ذوات و خواص ذاتی است، گفت: برجستگی ابنسینا در همین است که هم اکنون تفکرش درستترین تفکر #فلسفی است.
#ابن_سینا
#در_رسانه_ها
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بازنگری اخلاق خانواده
🔸 در شرایطی که نهاد خانواده با هجوم مدرنیسم به سوی دگرگونی نگرشها، ارزشها، روابط و نقشها پیش میرود و کارکردهای طبیعی خود را یکی پس از دیگری از دست میدهد، دین در صورتی میتواند با اخلاق این نهاد را به مثابه یکی از مقاصد خود حمایت کند که در دانش معطوف به اخلاق خانواده بازنگری شود. اخلاق خانواده در سنت جاری جامعه ما هنوز با روشهای کمکارامد وعظی، توصیفی و دستوری و با تکیه بر ذخایر موروثی تدوین و ارائه میشود.
🔸 این در حالی است که پیشرفتهای صنعتی، تحول ارتباطات و گسترش اطلاعات شرایط ویژهای را پدیدآورده که در سنت اخلاقی ما وظیفه کنشگر در آنها تعیین نشده، پرسشهایی را مطرح کرده است که جواب از پیشساختهای ندارند و مسائل تازهای را ایجاد کردهاند که جز با روش حل مسئله نمیتوان با حفظ اخلاق از آنها عبور کرد. بر این اساس دین در صورتی برای رویارویی با مدرنیسم کارامد خواهد بود که اخلاق خانواده در روش و محتوا دگرگون شود و این مهم با تبیین دقیق ابعاد این رشته مطالعاتی دستیافتنی است.
✂️ حجتالاسلام والمسلمین #محمدرضا_جباران، استادیار گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حد و حدود حجاب در جامعه
✍️ حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_ترخان، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ حجاب و پوشش زنان به عنوان یکی از دستورات اسلام که در دیگر ادیان الهی نیز وجود داشتهاست، در آیاتی از قرآن مجید و بسياری از روايات، مطرح و محدوده آن بیان شدهاست. شواهد تاريخى نشان میدهد كه نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه عمومى نداشته است. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایشهای خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمیآید، باشد و مفسدهای را هم به همراه نداشته باشد.
◼️ در مواردی که بیان میشود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمهای بین آن دو نیست. بنا بر این تشریع و قانونمند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن برعهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شدهاست.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تجانس حق و خلق از منظر فلاسفه و عرفا
◼️ در مسئله نسبت بین حق و خلق عموم فلاسفه به تجانس موجودیت حق و خلق قایلاند؛ یعنی حق و خلق، هر دو را موجود حقیقی میدانند، گرچه درباره معیار موجودیت بین آنها اختلاف هست. مشائیان موجودات را حقایقی بسیط و کاملا متباین میدانند و اشراقیان موجودات را از سنخ ماهیات قرار میدهند و فیلسوفات حکمت متعالی معتقدند موجودات از سنخ وجود مستقل با رابطاند و نظر عرفا در این مسئله نفی هر تجانسی بین حق و خلق است.
◼️ آنها حق را موجود حقیقی و خلق را موجودنما یا شیء مجازی میدانند و از منظر آیات و روایات دینی تجانس بین حق و خلق باطل است. به نظر میرسد دیدگاه عرفا مؤيد به براهین عقلی و نقلی است و دیدگاه فلاسفه در هر سه مكتب مشایی، اشراقی و متعالی با اشکالات عقلی فراوانی مواجه است که پذیرش آنها را ناممکن میسازد.
✂️ حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel