eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
670 ویدیو
152 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️زنان جامعه در بستر تمدن اسلامی از حضرت (زهرا) تبعیت می‌کنند 🔻 مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه؛ 🔸می توان از ویژگی‌هایی که حضرت فاطمه(س) که دارای آنها است الگو گرفت. خداوند در قرآن از دو مرد سخن به میان آورده است که اسوه هستند؛ حضرت ابراهیم و حضرت محمد (ص) و از دو زن نیز سخن به میان آورده که در قرآن الگو و اسوه هستند یعنی حضرت مریم و آسیه همسر فرعون، بنابراین زن نیز می‌تواند الگو و اسوه باشد و این را خداوند در قرآن می فرماید. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/zjamee 🆔 @iictchannel
✴️ کرسی علمی- ترویجی زمینه شناسی گسترش هم افزایی دانشی میان حوزه و دانشگاه 🎙با حضور: 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه ⏰ دوشنبه ۲۶ دیماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ⚠️ حضور مجازی از طریق: ➡️ vc.rihu.ac.ir/ch/meeting4 🆔 @iictchannel
▫️حضرت زهرا(س) در مقام رضا و تسلیم در برابر خداوند 🔻 مصاحبه دکتر مدیر گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه؛ 🔸سیره اخلاقی از ملکات نفسانی و کیفیات نفسانی بوده که جز جدا ناشدنی از فرد است و صرف نظر از اینکه با دیگران بخواهند مرتبط باشد این تعریف و توصیف در بعد فردی است، در بعد اجتماعی نیز اگر بخواهیم سیره اخلاقی را معنا کنیم ویژیگی های شخصییتی است که دررابطه با دیگران و جامعه و انسان های دیگر رقم می خورد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rzahra 🆔 @iictchannel
🖼 | ماهیت و شخصیت هوش مصنوعی ◼️ هوش مصنوعی به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند رفتارها و واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته باشند، از قبیل درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرآیندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسان و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل. از این روی می‌توان هوش مصنوعی را روش‌های استفاده از سیستم‌هایی جهت انجام وظایف یا حل مسائلی که به‌طور معمول توسط قوای ذهنی انسان‌ها انجام می‌شوند دانست. ◼️ نحوه کارکرد سیستم‌های هوش مصنوعی بدین صورت است که هر سیستم هوش مصنوعی از یک مغز یا پردازشگر اطلاعات و از یک حافظه تشکیل شده که با یک هدف اصلی ساخته می‌شود. در یک سیستم هوش مصنوعی غالباً تلاش می‌شود که بین اطلاعات به دست آمده ارتباط برقرار شود و از آنها حقایق و امور جدیدتری کشف و یا خلق گردد. 📖 برگرفته از کتاب نظام مالکیت فکری، نوشته دکتر ، عضو هیات علمی گروه فقه وحقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20693 🆔 @iictchannel
🖼 | عدالت و انصاف مدیر و رهبر 🔸 عدالت و انصاف یکی از ارزش‌های اسلامی و از مهم‌ترین اصول رهبری است که کاربرد وسیعی دارد. بر مبنای این اصل، رفتارهای مدیران باید عادلانه و منصفانه باشد. در اهمیت این اصل همین بس که پیشوای مسلمانان جهان پیامبر گرامی اسلام(ص)، از سوی خداوند موظف به رعایت عدالت بود و فرمود: مأمورم بین شما به عدالت رفتار کنم. 🔸 امیر مؤمنان(ع) مدیران خود را همواره به رعایت آن توصیه کرده است. این ویژگی مدیران دارای چنان اهمیتی است که اگر مردم یا کارکنان احساس بی‌عدالتی و تبعیض کنند، در اطاعت‌پذیری سُست خواهند شد. 📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19558 🆔 @iictchannel
▫️منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ 🔸وقتی سخن از تقریب مذاهب هست مقصود تقریب همه شیعیان و همه اهل سنت است. معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی هم از عنوانش پیداست. تمدن‌سازی امری فرایندی است و اینطور نیست امروز تصمیم بگیریم و فردا تمدن شکل پیدا کند بلکه حتما باید فرایندی طی شود کما اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم گفتند خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tneslmi 🆔 @iictchannel
▫️نویسندگان زن ایرانی در خاطره‌نگاری موفق‌تر از داستان‌نویسی‌ هستند 🔻 مصاحبه دکتر عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه؛ 🔸مسئله‌مندی فضای ادبی ایران به مقوله به معنای «ادبیاتی که زنان تولید می‌‌کنند» یا «ادبیاتی که به زنان می‌پردازد» یا «ادبیاتی که مخاطبان زن را مورد توجه قرار می‌دهد» تعیین‌کننده پاسخ‌ها، کنش‌ها و واکنش‌هایی است که در این عرصه شاهد بوده‌ایم. 🔸پرسشی که مقدم بر بیان گزاره‌هایی درباره ادبیات زنان است، نفس «مسئله‌مندی» ادبیات به مقوله زن است. جامعه ادبی به یکباره به موضوعی مشخص حساس نشده یا به آن به چشم امری اولویت‌دار نگاه نمی‌کند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/zanadab 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی ماهیت پارادایم 🔰 با همکاری گروه کلام و منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ✍️ دبیر علمی: ⏰ یکشنبه 25 دیماه، ساعت 13 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/neshastparadaim 🆔 @iictchannel
◽️ از رد وحیانی بودن قرآن تا تمسک به حقوق بشر 🔹 نشست علمی «اندیشه محمد مجتهد شبستری در بوته نقد و نظر» با حضور حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه و دکتر سردبیر فصلنامه قبسات پژوهشگاه برگزار شد. 🔹 در این نشست به تلاش های متناقض محمد شبستری برای کنار گذاشتن اندیشه های دینی با استفاده از علوم روز اشاره شد و این تناقض ها بررسی شد؛ همچنین تأکید شد این روشنفکر دینی بر خلاف بسیاری از نواندیشان که سخن خود را چند پهلو می گویند تا در وقت لزوم خود را از اتهامات وارده تبرئه کنند، بسیار شفاف حرف خود را در کنار گذاشتن قرآن، دین و اندیشه دینی بیان می کند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/radvahyani 🆔 @iictchannel
▫️فاطمه زهرا(س)، مصداق شب قدر است 🔻 مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛ 🔸ایشان مصداق شب قدر: براساس برخی احادیث، فاطمه شب قدر است؛ هر که او را به صورت کامل بشناسد، شب قدر را درک کرده است. ( کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ص۵۸۱.) 🔸در توجیه تشبیه حضرت به شب قدر، موارد مختلفی بیان شده است. براساس یکی از آنها تشبیه حضرت به شب قدر به جهت ناشناخته بودن شب قدر و حضرت فاطمه(س) است؛‌ 🔸همانطور که حقیقت شب قدر برای مردم عادی پنهان و ناشناخته است، مقام و منزلت فاطمه(سلام علیها) نیز ناشناخته است.( یوسفی، پرتوی از اسرار فضائل حضرت فاطمه(س)، 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/fghadr 🆔 @iictchannel
◽️مشارکت سیاسی یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه است 💢 گزارشی از نشست علمی «راهبردها و راهکارهای دستیابی به مشارکت سیاسی فعال در حکمرانی اسلامی» با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر ؛ 🔹 در ادبیات سنتی و فقهی ما عمدتاً قالب‌های مشارکت شامل بیعت، مشورت، شوری، تمکین، اطاعت، شرکت در جهاد و قبول منصب بوده‌اند. در دوران جدید نیز نامزد شدن، تصاحب مناصب حکومتی، شرکت در انتخابات، دفاع و بسیج و نیز حضور در رسانه‌ها از جمله شکل‌های مشارکت سیاسی هستند. 🔹 مشارکت مطلوب از نظر اسلامی، مشارکت متناسب با نظم مردم‌سالاری دینی است، چون نظام ما مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است که از یک سو بر ارزش‌ها و از سوی دیگر بر قوانین و عرفیات تأکید می‌کند که طبیعتاً مشارکت سیاسی هم باید ناظر به این امر باشد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-20 🆔 @iictchannel
▫️در طول انقلاب نتوانستیم از ترکیب «عدالت» و «آزادی» مراقبت کنیم 💢 سیزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «» 🔻 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸گفتمان انقلاب اسلامی برای ارتباط مفاهیم و دال‌های شناور خود ازقبیل «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویّت»، «عزّت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیّت» و … یک «مفصل‌بندی» و پیکربندی ایجاد کرده است که اگر به این «مفصل‌بندی» خوب توجه شود می‌بینیم که انقلاب در این زمینه واقعاً شاهکار کرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/eazadi 🆔 @iictchannel