◽️زنان اهلبیت(ع) در اسارت یزید حجابشان را رعایت کردند
🔸 حجتالاسلام دکتر #غلامحسن_محرمی عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه؛
💢 در سیره اهل بیت(ع) و معصومین(علیهمالسلام) هم توجه و توصیه زیادی به حفظ حجاب شده است. مثلاً داستان معروف پیرمرد نابینا و حجاب گرفتن حضرت فاطمه(س)، یا پرده انداختن ایشان در مسجد و شروع به سخنرانی تا اینکه کسی حضرت فاطمه(س) را نبیند؛
💢 نمونههایی است که به وسیله آن میتوان اهمیت حجاب را در سیره زنان اهلبیت دید. به تعبیری باید گفت با این حساسیت روی حجاب معتقدیم زن به کمال نمیرسد مگر با حفظ پوشش و حجاب. نمونه بارز و اکمل در حفظ حجاب حضرت زینب(س) و خانواده سیدالشهدا در ماجرای اسارت است.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hjaab
#مصاحبه
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
◽️خبرنگار تراز انقلاب پاسخگوی شبهات است
🔸 حجتالاسلام دکتر #محمد_ملک_زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛
💢 باید تمام تلاش خبرنگار تراز انقلاب این باشد که علاوه بر اینکه خود شبهه ایجاد نمیکند، به شبهات علیه دین و نظام اسلامی پاسخ دهد. قلم بسیار حائز اهمیت است؛ رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) بارها و بارها تأکید کردند که ما باید قلمهای مسموم را بشکنیم و قلمهای باعث رشد و ارتقاء بینش فکری و دینی مردم را تقویت کنیم؛ خبرنگار انقلابی هم باید در این فضا و بستر حرکت کند.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/khtraz
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️مراحل و چگونگی نزول آیات حجاب
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
💢 حکم حجاب به دلیل اهمیت و اقتضائات زمانه در چند نوبت و به تدریج نازل شد:
➖ مرحله اول: نهادینه شدن عفاف و حیا و ایجاد زمنیه لازم برای فرود آمدن حکم حجاب. این مرحله قریب به پانزده سال به طور انجامید.
➖ مرحله دوم: حدود سال چهارم پنجم بعد از هجرت آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور که شامل حکم ابتدایی حجاب است، نازل شد.
➖ مرحله سوم: مدتی بعد (شاید چند ماه بعد) در حکمی (آیه ۶۰ سوره نور) حکم حجاب از زنان سالمند (وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ ) برداشته شد.
➖ مرحله چهارم: حدود دو سال یا دو سال و نیم بعد حکم نهایی حجاب با جزئیات مهی نازل شد...
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hejjabb
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸کرسی ترویجی الگوی ساختگرا بهمثابه راهکاری برای فرهنگپذیر نمودن دین (مطالعه موردی حجاب)
🔰 توسط گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه و با همکاری گروه فلسفه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#مهدیه_السادات_مستقیمی
#حسین_بابایی_مجرد
#مهدی_جمشیدی
📅 یکشنبه 22 مردادماه 1402، ساعت 8
🏢 تهران و قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/fpdin
#کرسی
🆔 @iictchannel
radio-maaref-02_05_21.mp3
27.26M
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی "اشکواره"
◾️ به مناسبت شهادت امام سجاد علیهالسلام
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی
عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 شنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۲
#صوت
#امام_سجاد
🆔 @iictchannel
◽️ضعف مخاطبشناسی در ادبیات داستانی
🔸 نوشتاری از دکتر #احمد_شاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه منتشر شده در خبرگزاری #ایبنا؛
💢 مسئله مخاطب و به تعبیری مخاطبپژوهی از جمله موضوعات مهم و کلیدی در مطالعات ادبیات داستانی معاصر است. به نحوی که میتوان گفت دامنه نفوذ این موضوعات گستره وسیعی از ارکان هندسه معرفتی ادبیات داستانی را شامل میشود؛
💢 چه اینکه از نقطه آغازین شکلگیری داستان یا یافت ایده اولیه در ذهن نویسنده، مخاطب همواره به عنوان کسی که در اثر داستانی با چنین ایدهای مواجه شده و جذابیت یا ابداع ایده میتواند او را ترغیب به مطالعه داستان کند حضور دارد.
💢این حضور تنها متوقف به مرحله تولید نبوده و مسئله مخاطب در ارکانی چون نشر، تبلیغ، توزیع، ترجمه، اقتباس و نقد نیز تعیینکننده خواهد بود. بنابراین در توجه به موضوع مخاطب یا مخاطبشناسی ادبیات داستانی لایههای مختلف ادبیات و کنشگرهای مختلف این عرصه مورد تحلیل قرار میگیرند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/zmshn
#یادداشت
#مخاطب_شناسی
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 دومین جلسه از کارگاه دانشافزایی هوش مصنوعی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار میکنند:
🔖 با موضوع "نقض حریم خصوصی؛ هزینه اخلاقی توسعه سامانههای هوش مصنوعی"
🎙مدرس کارگاه:
هاله عسگرینیا
دانشجوی دکتری دانشگاه توئینته هلند
📆 یکشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴
🗞 هزینه ثبت نام: ۲۰۰ هزار تومان
📦 تخفیف ۲۵ درصدی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-9
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/events
📥 سایت مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری: inandin.ir
#کارگاه
#هوش_مصنوعی
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸کرسی ترویجی الگوی ساختگرا بهمثابه راهکاری برای فرهنگپذیر نمودن دین (مطالعه موردی حجاب) 🔰 توسط گ
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸کرسی ترویجی الگوی ساختگرا بهمثابه راهکاری برای فرهنگپذیر نمودن دین (مطالعه موردی حجاب)
🎙 با حضور:
#مهدیه_السادات_مستقیمی
#حسین_بابایی_مجرد
#مهدی_جمشیدی
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
#کرسی
🆔 @iictchannel
◽️ فقه حکمرانی، از سیاستگذاری تا تنظیمگری و تصدیگری
💢 حجتالاسلام و المسلمین #عبدالحسین_خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه:
🔹فقه حکمرانی یا «فقه الحوکمَة»، فرایند و پروسهای است که از سیاستگذاری شروع میشود تا تنظیمگری و در نهایت تصدیگری. گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیمگری است. نسبت سیاستها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدیگری برسیم.
🔸ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقولههای مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاستگذاری و تنظیمگری و تصدیگری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزههای ما بدان نپرداختهاند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل میگیرد.
🔹باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصههای مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو و سلامت، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرمهای فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی امنیت و دهها مقوله دیگر.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-27
#سخنرانی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🏷 مدرسه تابستانه حدیث
💠 همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث
🎙با حضور:
حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
🔻 با موضوع: نظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها)
🗓زمان برگزاری: ۲۵ و ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲
📥 لینک ثبت نام:
➡️ maaref.org/hadith_school
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
18.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید I تعدد بیضابطه مراکز علمی و بیارزش شدن علم
1️⃣ بخش اول گفتگو با دکتر #حسین_بابایی_مجرد عضو هیأت علمی گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه؛
💢 نظام ارزشیابی که امروزه در نهاد علمی ما وجود دارد باعث تشدید فساد علمی و تقلب شده است. لذا اگر قرار است با این مشکل علمی و اجتماعی مقابله شود، باید با شاخصهایی مقابله کرد که در وزارت علوم وجود دارد.
🔹 دانشجویان وقتی مشاهده میکنند برخی اساتید از خروجی و برونداد دیگران و حتی دانشجویان استفاده و به نحوی استثمار میکنند، آنها هم چنین کاری را از استاد خود یاد خواهد گرفت.
🔻 تعدد مراکز علمی که بیضابطه در کشور ما به شکل دولتی، غیردولتی، عمومی و امثالهم وجود دارد در دامن زدن به بیارج شدن علم مؤثر است. بسیاری از دانشجویانی که در این مراکز ثبتنام میکنند به دنبال علم نیستند.
🔍 مشروح گفتگو👇
🌐 iict.ac.ir/marakaz
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️تلاش تشکلها برای رسیدن به منافع کلان جامعه در حکومت اسلامی
🔸 گفتوگو روزنامه قدس با حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه؛
📆 به بهانه ۲۲ مردادماه، روز تشکلها و مشارکتهای اجتماعی
🔻 اگر در جامعه ای مردم حضور اجتماعی و سیاســی نداشته باشــند، آن جامعه فاقــد حیات بــوده، زنده نخواهــد بود و فعالیتهای ناظر به تحــول، امنیت و آســایش در آن وجود نخواهد داشت.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tashakol
#مصاحبه
🆔 @iictchannel