eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 دعای روزپنجم 🔸 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. 🔰 خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانی خودت ای مهربان‌ترین مهربانان. 🆔 @iictchannel
🔸توسط 🔰 نخستین کتاب با موضوع به رشته تحریر درآمد ⚜️ مشروح گفتگو: 🌐 iict.ac.ir/ttgara ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز پنجم ماه مبارک رمضان 1️⃣ واژه «مُحْصَناتُ» در آیه 24 نساء جمع «محصنه» یعنی زنان محکم و غیر قابل نفوذ در برابر بیگانگان؛ مانند زنان شوهردار که به خاطر وجود شوهر، دیگر کسی نمی‌تواند به حریم آنان نزدیک شود (آیه 24)؛ و یا مانند زنان آزاد غیر کنیز که کسی بدون اجازة آنان نمی‌تواند به حریمشان نزدیک شود (ابتدای آیه 25) و زنان عفیف که به سبب ایمان و عفت قوی که مانع ورود نامحرمان به حریم خود هستند (میانه آیه 25). 2️⃣ بر اساس آیه 31 نساء(إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ‏) گناهان دو قسم‌اند: کبیره و صغیره، هر گناهی که دارای تبعات بزرگ باشد که به مرتکب آن وعده آتش جهنم داده باشد، گناه کبیره است و در غیر این صورت گناه صغیره خواهد بود. اما همین گناه صغیره می‌تواند به خاطر تکرار، کوچک شمردن، انجام آن از روی نافرمانی، اظهار شادمانی از انجام آن و مصون دانستن خود از کیفر به سبب تأخیر عقوبت الهی، به گناه کبیره تبدیل شود. پس با توجه به این نکته‌ها نمی‌توان گفت آیه 31 انسان‌ها را به انجام گناهان صغیره می‌کشاند. 3️⃣ در آیه 34 نساء(الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساء «قَوّام» به كسى گفته مى‏شود كه تدبير و اصلاح ديگرى را بر عهده داردشرط سرپرستى و مديريّت، توان تأمين و اداره زندگى است و خداوند این توان و برتری را در مرد آفریده چنانکه زن از عواطف و احساسات در تربیت فرزند از مرد برتر است. 4️⃣ در آیه 34 در توصیف زنان صالح گفته شده است: «حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ» یعنی زنانی که در غیاب شوهرشان، عفت خود و اموال شوهر خود را حفظ می‌کنند. 5️⃣ «شَيْطانٍ» گاهی به معنای ابلیس رانده‌شده از بهشت است و گاه نیز به معنای انسان یا جن طغیانگر نافرمان می‌آید که در آیه 38 نساء هردو معنا احتمال می‌رود. 6️⃣ «صَعيد» در آیه 43 به معناى سطح زمین است؛ اعم از اینکه خاك باشد یا سنگى كه خاك بر روى آن نیست و اگر تیمم‌كننده دست خود را بر سطح زمین بزند و صورت و دست‌ها را مسح كند، طهارت برایش حاصل مى شود. 7️⃣ مسلمانان هنگام سخن گفتن با پیامبر ص به آن حضرت می‌گفتند: «راعنا» یعنى مهلت بده تا کلامت را بفهمیم. این واژه در زبان یهود به معنای شرور ما بود و یهود به همین قصد پیامبر را خطاب می‌کردند: "راعنا" یعنی ای شرور ما، خداوند به مسلمانان دستور داد تا بگویند انظرنا، یعنی به ما مهلت بده. 8️⃣ واژه «نَقير» در آیه 53 نساء به نقطه بسیار کوچک فرورفته در هستة خرما می‌گویند که گویی پرنده‌ای منقار خود را به آنجا زده است و کنایه از چیز بسیار کوچک و سبک است. 9️⃣ «امانات» در آیه 58 جمع امانت است و به چیزی گفته می‌شود که انسان درباره آن «امین» دانسته شده است؛ حال چه گفتار یا کردار باشد یا در امور مادی یا معنوی باشد. 🔟 طبق روایات بسیار، منظور از «اولوالامر» در آیه 59 امامان معصوم است؛ دلیل عقلی آن، امر خداوند به اطاعت مطلق از تمامی اقوال و اعمال آنان. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 ، بخشی از شکوه مهندسی فرهنگی و اجتماعی دین 🔰 یادداشتی از حجت الاسلام ؛ ⚜️ مشروح یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/ramazan ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
#نشست #قطب_فلسفه_دين 🔸به همت قطب علمي فلسفه دين با همکاري گروه #منطق_فهم_دين پژوهشگاه: 🔰 نشست علمي مجازي پيامدهاي الهياتي #کرونا برگزار شد ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/pecorona #پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست #با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
#درسگفتار #فعالیت_اعضا 🔻رمضان آغاز سال اهل سیر و سلوک. 🔻درسگفتار «عرفان اهل‌بیتی»، 📌 توسط حجت الاسلام دکتر محمدجواد رودگر مشتمل بر 10 جلسه آموزشی، هر یک به مدت تقریبی 25 دقیقه است. در این دوره سعی شده است تا بر مبنای معارف اسلامی، آیات و روایات صادره از معصومین و همچنین سیره اهل‌بیت (ع)، برخی مباحث عرفانی تبیین گردد. سرفصل‌های این دوره عبارت‌اند از: #جایگاه‌عرفان‌در‌قرآن، #جایگاه‌عرفان‌در‌نهج‌البلاغه، #سلوک‌اخلاقی‌و‌عرفانی‌در‌سیره‌امیرالمؤمنین‌علی‌(ع)، #بررسی‌و‌تبیین‌ارکان‌پنج‌گانه‌عرفان‌اسلامی‌یعنی‌ذکر،‌صمت‌(سکوت)‌جوع‌(گرسنگی)‌سهر‌(شب‌زنده‌داری)‌و‌عزلت‌(کناره‌گیری‌از‌غیر‌حق‌)، #حقیقت‌روزه، #حقیقت‌لیله‌القدر، #تفسیر‌فرازهایی‌از‌دعای‌کمیل. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/ramezan_99/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی 🆔 @afaghehekmat 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لا تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ 🔰 خدایا مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهای تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز ششم ماه مبارک رمضان 1⃣ طبق آیة 154 (وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثاقِهِم) خداوند کوه طور را بالای سر بنی‌اسرائیل قرار داد تا با بستن پیمان، ایمان بیاورند و به عهدی که بسته‌اند، وفادار بمانندتا عظمت قدرت خدا را با تمام وجود خود درک کنند و از سر صدق ایمان آورند. 2⃣ منظور از «ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً» در آیة 154 به معنای «در حال سجده وارد بیت‌المَقدَس شوید»، آن است که با فروتنی و خاکساری وارد آن شوید؛ زیرا سجده نماد فروتنی است و نیز امکان دارد منظور، آن باشد که هنگام ورود سجده کنید؛ یعنی بنشینید و سجده کنید و سپس به درون آن وارد شوید. 3⃣ مراد از جملة «لا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ» حرمت ماهیگیری برای یهود در روز شنبه بود اما آنان در همین روز تورهای خود را در دریا می‌انداختند و یا حوضچه‌هایی در لب دریا درست می‌کردند و ماه‌ها را محبوس می کردند و در روز یک شنبه آنها را از دریا خارج می‌کردند خداوند هم این جماعت را به سبب این کلاه شرعی باطل تبدیل به بوزینه کرد. 4⃣ اینکه خداوند در آیة 159 می‌فرماید: وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِه.یعنی هیچ‌یک از اهل‌کتاب نیست؛ مگر آنکه پیش از مرگش به مسیح ایمان می‌آورد، اشاره به زمان ظهور امام زمان (عج) است که همراه امام عصر است و همه به او و امام زمان(عج) ایمان می‌آورند. 5⃣ در آیه 164 فرمود: (وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى‏ تَكْلِيماً) یعنی خدا با موسی سخن گفت؛ منظور از سخن گفتن خداوند، ایجاد امواجی به گونه‌ای خاص در جسمی مانند درخت است که صدای ویژه‌ای تولید کند. 6⃣ مسیحیان معتقد به خدایی حضرت مسیح هستند اما آیه 172 می‌گوید: خود مسیح از اینکه عبد خدا باشد خودداری نمی‌کرد، در این زمینه امام رضا(ع) به جاثلیق که بزرگ مسیحیان عصر خود بود، فرمود: عیسی(ع) یک عیب داشت که عبادت چندانی نمی‌کرد. چاثلیق ناراحت شد و به امام عرض کرد: چه اشتباه بزرگی می‌کنی! مسیح(ع) از عابدترین مردم روزگار خود بود. امام بی‌درنگ پرسید: چه کسی را عبادت می‌کرد؟ آیا جز خدا را می‌پرستید؟ جاثلیق خاموش شد و پاسخی نداشت. 7⃣ از واژة «الْيَوْمَ» تا کلمة «ديناً» در آیة 3 دربارة نصب امام علی(ع) در غدیر خم است و این جملات در درون آیة 3 سورة مائده آمده و نه به شکل آیه‌ای مستقل، تا دشمنان امام علی(ع) به تحریف قرآن دست نزنند. 8⃣ قید «إِلَى الْمَرافِقِ» (تا آرنج‌ها) در آیة 6 دلالت ندارد که باید هنگام شستن دست‌ها از انگشت آغاز و به آرنج ختم کرد؛ چون بیشتر مردم دستان خود را تا مچ می‌شویند، برای رفع این توهم فرموده دست‌ها باید تا آرنج شسته شود؛ مثل آنکه به نقاش گفته می‌شود که دیوار را تا یک متری رنگ کند و نقاش از بالا شروع می‌کند. 9⃣ منظور از تحریف تورات به دست یهودیان که در آیة 13 مائده به آن اشاره شده، شامل تحریف معنوی و تفسیری و نیز تحریف به حذف و تحریف به جابه‌جایی است. 🔟 منظور از جمله «وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً» در آیة 12، انفاق در راه خدا است و منحصر در دین و قرض به زبان فارسی نیست که در همین دنیا انسان آن را از شخص مقروض می‌گیرد. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز هفتم‌ ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ 🔰 خدایا مرا در این روز بر روزه و اقامه نماز یاری‌ کن و از لغزش‌ها و گناهان دور ساز و ذکر دایم نصیبم فرما به حق توفیق بخشی خود ای هدایت کننده گمراهان 🆔 @iictchannel
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز هفتم ماه مبارک رمضان 1⃣ در آیه 82 سوره مائده خداوند با این جمله: (وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏). مسیحیان را. مدح نمود؛ منظور پادشاه مسیحی حبشه و اطرافیان اوست؛ که در بدترین شرایط به جعفربن‌ابیطالب و 82 نفر همراه او پناه دادند و امکانات زندگی در حبشه را در اختیار آنها قرار دادند و بعدا هم مسلمان شدند. 2⃣ كشيش در اصل يك لغت سريانى است كه به معنى پيشوا و راهنماى مذهبى مسيحيان مى‏باشد و به عربى قسيس گفته مى‏شود و جمع آن" قسيسين" است‏ که در آیه 82 آمده است. 3⃣ در آیه 89 مائده فرمود: (لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُم) یعنی بر سوگند لغو و بیهوده اثری مترتب نمی‌شود و آن سوگندی است که یا از روی جدیت و اراده از انسان صادر نشده یا اینکه سوگند برای ترک واجب یا مستحب و یا انجام مکروه یا حرام است. 4⃣ واژه «أَنْصابُ» در آیة 90 و نیز «نُّصُبِ» در آیه 3 همین سوره، جمع «نَصْب» است که بت‌ها یا سنگ‏هایى بودند كه براى ذبح قربانی‌ها پیرامون خانة كعبه نصب مى‏كردند و مردم به آن تبرك می‌جستند و دربارة آن عقیده‏هایى باطلی داشتند. 5⃣ در آیه 96 فرمود:(أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُه) یعنی خوردن حیوانات دریایی برای شما حلال است منظور صید هر نوع حیوان از دریا نیست؛ بلکه منظور، صید آن دسته از آبزیانی است که پیش از احرام، حلال بوده‌اند. 6⃣ در آیه 110 سخن از تأیید حضرت عیسی با روح القدس است؛ منظور همان جبرئیل است؛ یا نیرویی غیبی و مقدس است که حضرت عیسی به واسطة آن معجزه می‌کرد؛ و یا فرشته‌ای دیگر غیر از جبرئیل است. 7⃣ در آیه 112 مائده، نام حواریون برده شد. حواريون" جمع" حوارى" از ماده" حور" به معنى شستن و سفيد كردن است و گاهى به هر چيز سفيد نيز اطلاق مى‏شود، و لذا غذاهاى سفيد را عرب" حوارى" مى‏گويد، و حوريان بهشتى را نيز به اين جهت حورى مى‏گويند كه سفيد پوست‏اند يا سفيدى چشمانشان درخشنده است؛ امام رضا فرمودند: حواریون دوازده تن بودند و به علت پاکی درون و پاک کردن جامعه از گناه با تذکر، به این نام خوانده شده‌اند. 8⃣ در آیه 117 مائده حضرت عیسی خطاب به خداوند می‌گوید: «تَوَفَّيْتَني‏» واژه توفیتنی به معنای «مرا میراندی» نیست؛ بلکه به معنای «مرا به‌طورکامل گرفتی» است؛ بنابراین این واژه در آیه 117 مؤید نظریة مسیحیان در کشته شدن حضرت مسیح نیست؛ پس با بالا بردن او توسط خداوند که در آیه 55 آل‌عمران آمده، اختلافی ندارد. 9⃣ ختم هر سوره‌ای ازجمله سورة انعام ـ چه انفرادی یا گروهی ـ عملی نیک و دارای ثواب است؛ اما با شیوه‌هایی که هم‌اکنون در برخی جلسات خانگی مرسوم است، در روایات وارد نشده؛ بنابراین اگر این شیوه را به پای دین بشمارند، بدعت است. 🔟 واژه «يَعْدِلُونَ» در آیه 1 سوره انعام، از «عدل» (بر وزن شرک)به معنای شریک، همانند و عِدل گرفته شده و «يَعْدِلُونَ» یعنی «برای پروردگار خود شریک و همانند قرار می‌دهند. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
دکتر سروش اخیرا سخنانی داشته‌اند که در آن شبهاتی بر دین و باور دینی وارد شده است. بر همین اساس موسسه بین‌المللی دین‌پژوهی پاسخ‌های دکتر سردبیر فصلنامه قبسات و استاد فلسفه دین دانشگاه تهران نسبت به این شبهات را منتشر کرده است. برای مشاهده کلیپ‌ها می‌توانید به کانال موسسه در ایتا یا آپارات مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/iirsir 📽️ کلیپ اول: امامان خفته در خاک https://www.aparat.com/v/XAc69 📽️ کلیپ دوم: مسئله شر در جهان اسلام https://www.aparat.com/v/SpQEI 📽️ کلیپ سوم: خداپرستی قبیله‌گرایانه https://www.aparat.com/v/WNGXT 📽️ کلیپ چهارم: خدا به هر دردی نمی‌خورد https://www.aparat.com/v/uImQA
🔰 درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و استاد گرامی باد🌹 🆔 @iictchannel
🔸 امام على عليه السلام : 🔰 در ماه رمضان، بسيار استغفار و دعا كنيد؛ زيرا با دعا از شما دفعِ بلا مى شود و با استغفار، گناهانتان پاك مى گردد 📚 کافی، جلد4، صفحه88 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ 🔰 خدایا در این روز نصیبم فرما ترحّم به یتیمان و اطعام به گرسنگان و افشاء سلام و مصاحبت نیکان، به حق انعامت ای پناه آرزومندان 🆔 @iictchannel
🔸 یادداشتی از به مناسبت بزرگداشت : 🔰 مواجهه گزینش‌گرانه با غرب، نشان از آزاداندیشی او بود ⚜️ مشروح یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/motahariazad ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ♨️ 📌 به مناسبت سالروز شهادت و بزرگداشت مقام ✅ آشنایی با کتاب " " 🖋 اثری از 🔹 عضو هیات علمی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز هشتم ماه مبارک رمضان 1️⃣ واژة «وحی» در اصل به معنای ارتباط اشاره‌ای و سریع و پنهانی است. حال چه ارتباط خوب یا بد باشد؛ در قرآن سخن خدا با پیامبران و نیز وسوسه شیطان در آیه 112 انعام وحی نامیده شده است. 2️⃣ «شَیاطینَ» در آیة 112 جمع «شیطان» و مادة این واژه از «شطن» به معنای دور شدن یا از «شاط» به معنای سوختن از روی غضب است. بعدها به هر موجود نافرمان و سرکشی شیطان گفتند از‌این‌رو در قرآن شیاطین انسانی و شیاطین جنی آمده است. 3️⃣ در ‌آیة 120 فرمود: ظاهر گناه و باطن آن را رها کنید، منظور از ظاهر گناه همان ترک عملی آن است و مقصود از باطن گناه فهم مقصود اصلی خداوند از آن و عمل به مقصود حقیقی او است مثلا وقتی بر یهود گرفتن ماهی را در شنبه ممنوع می‌کند می‌خواهد علاقه آنان را به مال دنیا قطع کند و این علاقه باطن آن گناه است. 4️⃣ منظور از «دارُ السَّلامِ» در آیة 127 محلی است که آفتی فرد داخل در آن را تهدید نمی‌کند و از مرگ و بیماری و فقر و غم و اندوه در آن خبری نیست و این همان بهشت موعود است. 5️⃣ آنچه در ‌آیة 128 دربارة تأثیر جنیان شیطانی بر انسان‌ها آمده، برخاسته از عملکرد پیشین خود انسان‌هاست؛ از همین رو در ‌آیة 129 سبب حاکمیت برخی جنیان بر انسان‌ها را گناهانی می‌داند که خود آنان اندوخته‌اند. 6️⃣ در آیة 137 انعام، فعل«لِیرْدُوهُمْ» جمع مضارع مذکر غایب از مادة «ردی» از باب افعال است. «ردی» به معنای هلاک شدن است و «اردی» هلاک کردن معنا می‌دهد؛ بنابراین «لِیرْدُوهُمْ» اشاره به هلاک کردن مشرکان به سبب کفران نعمت است. 7️⃣ کلمه «حَمُولَةً» در آیة 142 به معنای چارپایان بزرگ هستند که توان حمل بار را دارند، این واژه جمع است و مفرد ندارد. 8️⃣ جمله: (كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِه) در آیه 141 انعام، یعنی وقتی میوه و زراعتتان به ثمر نشست آن را استفاده کنید ولی روز چینش، حق آن را بپردازید؛ طبق روایات گزارش‌شده از اهل‌بیت از همان آغاز این آیه بر استحباب دلالت داشته و همان استحباب به حال خود باقی است و مستحب است هنگام برداشت، چیزی به مستمندان داده شود. 9️⃣ در زبان عربی به هریک از نر و ماده زوج می‌گویند؛ پس «زواجٍ» در ‌آیة 143 یک فرد و نوع را در بر می‌گیرد؛ مانند نرها یا ماده‌ها؛ بنابراین بره، بز، شتر و ‌گاو ـ با محاسبة نر و مادة آنها ـ هشت زوج می‌شوند؛ نه چهار زوج. 🔟 واژة «هَلُمَّ» در ‌آیة 150 اسم فعل امر و به معنای «بیاورید» است که برای مفرد، تثنیه و جمع ـ بدون تغییر ـ ذکر می‌شود. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 گروه پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می کند: 🔰 کرسی آزاداندیشی “جایگاه نظام‌های ، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران ” ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/coronaneshast-2 ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
📌 به مناسبت شهادت استاد مطهری و صورت گرفت: 🔸 گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین 🔰 متعلق به است/ جایگاه در متون دینی ⚜️ مشروح گفتگو: 🌐 iict.ac.ir/motahariazad ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔺توسط گروه سیاست و به صورت مجازی برگزر می گردد: ✅ کرسی آزاد اندیشی “جایگاه نظام‌های ، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران ” 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 17 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 https://join.skype.com/AbUp3x7dxfq4 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09104669279 (آقای صفری) 🆔 @iictchannel