#کرسی
#کروناویروس
🔸 حجت الاسلام #ایزدهی در کرسی آزاداندیشی "جایگاه نظامها در مواجهه با بحران #کرونا” عنوان کرد:
🔰 ساختار #مردم_سالاری_دینی؛ عامل موفقیت ایران در مواجهه با کرونا
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/coronav-17
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا
🆔 @iictchannel
jabbaran.mp3
5.38M
#صوت
#تفسیر
🔊 #بشنوید
🔰 موضوع: تفسیر سوره مبارکه یس
🎙حجت الاسلام دکتر #محمدرضا_جباران
عضو هیات علمی گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه
📅 دوشنبه 15 اردیبهشت ۹۹
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#قرارگاه_رسانه_ای_پژوهشی_کرونا
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
🆔 @iictchannel
#آثار
#مناسبتی
#معرفی_کتاب
💯▪️ #کتاب_اندیشه
🏴 به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س)
✅ آشنایی با کتاب "مادرتر از مادر"
🔸 چهره عرفانی حضرت خدیجه(س)
📒اثری از #سیده_رویا_موسوی_گرمارودی
🔹 #کانون_اندیشه_جوان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#کرسی #کروناویروس 🔸 حجت الاسلام #ایزدهی در کرسی آزاداندیشی "جایگاه نظامها در مواجهه با بحران #کرون
❇️ کرسی آزاد اندیشی “جایگاه نظامهای #دموکراسی، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران #کرونا”
🔻 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی تأکید کرد؛
✅ ساختار مردم سالاری دینی؛ عامل موفقیت در مواجهه با #کرونا
🔹 از حیث ساختار #نظام_های_سیاسی، دو نوع مواجهه با بحرانهای فراگیر مانند بیماری همهگیر کرونا را میتوان شناسایی کرد؛ یکی مواجهه نظامهای اقتدارگرا و دیگری مواجهه نظامهای #دموکراتیک.
🔸 نظامهای اقتدارگرا که در شرایط عادی زندگی، مورد اقبال قرار نمیگیرند، در شرایط بحران، از کارآمدی مناسبتری برخوردار هستند.
🔹 نظامهای #مردم_سالار، در شرایط عادی زندگی، از مطلوبیت برخوردار هستند، ولی در زمان بحران، از توانایی مناسب برخوردار نیستند.
🔸 #نظام_اسلامی ساختاری را تعبیه کرده که هیچ یک از این دو الگو نیست؛ مردمسالاری دینی هم خواست مردم را مهم و اصیل میداند و از سوی دیگر نهاد ارشد و صالحی مانند ولایت فقیه وجود دارد که مصلحت مردم را در مسیر خواست آنها تنظیم میکند.
🔹 این دوگانه که هم مصلحت و هم خواست جامعه رعایت شود، در ساختار مردمسالاری دینی وجود دارد و در مواجهه با کرونا خود را نشان داد. به عبارتی نظام یک اقتدار و فرماندهی واحد دارد.
🆔 @iictchannel
🔻 #دعای_روز_یازدهم #ماه_رمضان
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ.
🔰 خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان.
🆔 @iictchannel
#کروناویروس
#فعالیت_اعضا
سلسله نشست های علمی
🔰 کرونا و #علوم_انسانی غربی
🎙دکتر #محمد_محمدرضایی
سردبیر فصلنامه #قبسات پژوهشگاه
📅 سه شنبه 16 اردیبهشت ۹۹
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#قرارگاه_رسانه_ای_پژوهشی_کرونا
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
🆔 @iictchannel
#رمضان
#قرآن_پژوهي
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني
🔰 #طرح_قرآني_ضيافت_نور / حجت الاسلام #محمدعلی_اسدی_نسب
📩 10 نکته قرآنی روز یازدهم ماه مبارک رمضان
1️⃣ «رِجْسٌ» در آیۀ 95 سوره توبه، به معنای پلیدی و آلودگی به چیزهایی است که با طبیعت جسمی یا روحی انسان ناسازگار است و کفر و نفاق، خود پلیدیاند و چون در درون روح انسان قرار گیرند، روح را نیز پلید و آلوده میکنند و رفتهرفته انسان عین پلیدی و آلودگی میشود؛ ازاینرو فرمود منافقان دروغگو عین پلیدیاند.
2️⃣ در آیه 98 فرمود: وَ يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِر، یعنی منافقان انتظار دوائر بر شما دارند؛ این کلمه که جمع «دائِرَةُ» است به معنای حادثه است و بیشتر حادثههای ناگوار و تلخ مراد است؛ بنابراین «دَّوائِرَ» به معنای رخدادها و پیشامدهای ناگوار است.
3️⃣ منظور از دو عذاب در جمله:«سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ» در آیۀ 101 عذاب دنیا و آخرت است مانند: عذاب اسارت و کشته شدن و و پرداخت زکات و رسوایی در دنیا و عذاب رسوایی و شکنجه در آخرت؛
4️⃣ آیه 105 که میفرماید: حقیقت همۀ اعمال انسانها را خدا و رسول او و مؤمنان میبینند، به شهادت بینندگان در روز قیامت اشاره دارد و روشن است که منظور از مؤمنان، گروه خاصیاند؛ از همین رو در روایات فراوان بیان شده که مراد از مؤمنان، علیبنابیطالب و دیگر امامان معصوم هستند.
5️⃣ در آیۀ 109 واژۀ «شَفا» به معنای لبه، واژۀ «جُرُفٍ» به معنای حاشیۀ نهر یا چاه و واژۀ «هارٍ» به معنای سست و ناپایدار است؛ بنابراین «شَفا جُرُفٍ هارٍ» یعنی لبۀ پرتگاهی که آنچنان سستبنیان است که هر لحظه ممکن است فرو بریزد و انسان را با خود نابود کند.
6️⃣ در آیۀ 111 به معامله با خدا اشاره شده است؛ ارکان پنجگانه این معامله از این قرار است: خریدار خداست؛ فروشنده مؤمناناند؛ مورد معامله بهشت است؛ پولی که فروشنده میدهد، جان و مال اوست؛ سند معامله، کتابهای آسمانیاند. پس دنیا بازار معامله است که هر روز میتوانیم در حال انجام این معامله باشیم و سود سرشار و جاودان به دست آوریم.
7️⃣ در آیه 114 در توصیف حضرت ابراهیم فرمود: او «أَوَّاهٌ» است ، این کلمه صیغۀ مبالغه و بر وزن فعّال است و به معنای کسی است که در دعا، بسیار آه میکشد و ناله سر میدهد و گاهی هم به معنای مهربان و دلسوز نیز آمده است.
8️⃣ بر اساس آیه 121 که فرمود: «هيچ مال كوچك يا بزرگى را انفاق نمىكنند، مگر اينكه براى آنان نوشته مىشود؛ تا خداوند آن را بعنوان بهترين اعمالشان، پاداش دهد،» باید گفت: انفاق پسندیده است؛ حال چه کم یا زیاد باشد و دیگر اینکه توجیهی برای ترک انفاق به خاطر ترس از فقر نیست چون پاداش الهی بهتر و فراتر از انفاق ما است.
9️⃣ «مَرَضٌ» در آیۀ 125 خارج شدن از حد اعتدال جسمی یا روحی است؛ بنابراین نادانی، ترسو بودن، نفاق، حقناپذیری، کفر و همۀ رذایل اخلاقی، از منظر قرآن مرضهای روحی شمرده میشوند؛
🔟 «ضِياءً» در آیۀ 5 سوره یونس در زبان عربی به معنای روشنیبخش است ولی «نُور» به معنای چیزی است که روشنی دارد. پس «نور» اعم و «ضِياءً» اخص است؛ یعنی هر «ضِياءً»ای «نور» است؛ اما ممکن است «نور»ی «ضِياءً» نباشد و نور خود را از جسم دیگری گرفته باشد و چون خورشید همیشه روشنیبخش است و نورش از خودش است، خداوند فرمود: خورشید را «ضِياءً» و ماه را «نُور» قرار داد.
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#مهندسی_ژنتیک
🔻به بهانه برگزاری پنجمین جلسه خارج فقه مهندسی ژنتیک
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در نوشتاری بررسی کرد:
🔰 روششناسی تفریع فروع فقه #زیست_فناوری
⚜️ مشاهده یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/feqhejenetik5
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#قطب_فلسفه_دین
🔸 یادداشتی از دکتر #محمد_جعفری در پاسخ به شبهات کرونایی دکتر سروش
🔰 شکست در پیامبری
⚜️ مشاهده یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/jafarikrona
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
♨️ #پیشنهاد_امروز ...
📚 پاسخ به شبهات کلامی در آثار حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی
✔️ تاکنون ۲۳ عنوان کتاب حاصل تحقیقات حجتالاسلام والمسلمین دکتر #محمدحسن_قدردان_قراملکی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان منتشر شده است.
📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید:
🌐 Poiict.ir/14177
🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔸 اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🔰 خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای
و به جامهی قناعت و کفاف بپوشان
و به کار عدل و انصاف بدار
و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز
به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که میترسند
🆔 @iictchannel
#مصاحبه
#فعالیت_اعضا
🔻به بهانه انتشار کتاب #فلسفه_داستان_داستان
🔸 در گفتوگویی با دکتر #احمد_شاکری مطرح شد:
🔰 مراد از #داستان_داستان، جنبه داستان گوی هر اثر داستانی است
⚜️ مشاهده خبر:
🌐 iict.ac.ir/dastaned
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel