#یادداشت
#قطب_فلسفه_دین
🔸 دکتر #رمضان_علی_تبار در نوشتاری مطرح کرد:
🔰 کرونا و #علم_دینی با تأکید بر #طب_مطلوب
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/kronaalitabar/
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
🔸 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ
🔰 خدایا مرا در این روز از توکلکنندگان (به درگاهت) قرار ده
و از کسانی که نزد تو فوز و سعادت یابند قرارم ده
و مرا از آنان که مقربان درگاه تو باشند قرار ده
به حق احسانت ای منتهای آرزوی طالبان
🆔 @iictchannel
#مصاحبه
#کانون_اندیشه_جوان
🔸 به بهانه سالروز رحلت امالمومنین در گفتوگو با #سیده_رویا_موسوی_گرمارودی
🔰 #مادر_تر_از_مادر؛ کتابی برای شناخت چهره عرفانی حضرت #خدیجه
⚜️ مشاهده مطلب:
🌐 iict.ac.ir/madartarazmadar
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#همدلی
#یادداشت
🔸 حجت الاسلام #سیدکاظم_سیدباقری در جدیدترین یادداشت خود بررسی کرد:
🔰 از نفی خودبینی تا #وحدت و #همدلی
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/hamdeli
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
#رمضان
#قرآن_پژوهي
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني
🔰 #طرح_قرآني_ضيافت_نور / حجت الاسلام #محمدعلی_اسدی_نسب
📩 10 نکته قرآنی روز دهم ماه مبارک رمضان
1️⃣ فعل «غَنِمْتُمْ» در آیۀ 41 سوره انفال، از نظر لغوی یعنی غنیمت و سودی که بردهاید پس تنها به غنایم جنگی اختصاص ندارد و آنچه در جنگ بدر روی داده، زمینهای برای ذکر حکم کلی خمس دربارۀ هر فایده و غنیمتی است. افزون بر آن، روایات فراوانی از امامان شیعه(ع) بر لزوم خمس در همۀ فواید حاصله موجود است که مفسر آیه شمرده میشود؛
2️⃣ ظلاَّمٍ» صیغۀ مبالغه به معنای بسیار ظلمکننده است. در آیۀ 51 میگوید: «خداوند بسیار ظلمکننده نیست». هدف آن نیست که او ظلم اندکی میکند؛ بلکه منظور آن است که اگر خداوند بیسبب مردم را در آتش جهنم اندازد، بسیار ستمکار خواهد بود. اما خداوند چنین نیست و کسی را بدون جرم، مجازات نخواهد کرد.
3️⃣ " ريح" در آیه 47 سوره انفال ( وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُم ) به معنى باد است و این کلمه اشاره لطيفى به اين معنى است كه قوت و عظمت و جريان امور بر وفق مراد و مقصودتان از ميان خواهد رفت زيرا هميشه وزش بادها سبب حركت كشتىها به سوى منزل مقصود بوده است، و در آن زمان كه تنها نيروى محرك كشتى وزش باد بود اين مطلب فوق العاده اهميت داشت.د.
4️⃣ در آیه 52 انفال فرمود: لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ« یعنی مشکلاتی که در دنیا دامنگیر انسان میشود یا به سبب عدم مواجهه درست با طبیعت خدادادی است و یا به علت عدم توجه به خدا و دستورهای اوست. بنابر این میتوان گفت بلای کرونا در هر حال برخاسته از کردار خود انسانها است.
5️⃣ آیۀ 65 بردبار بودن مؤمنان و معرفت و درک آنان دربارۀ مبدأ و معاد را سبب غلبۀ یک مؤمن بر ده کافر میداند؛ ولی در آیۀ 66 بردباری سبب غلبۀ یک مؤمن بر دو کافر بیان میشود بنابراین مهم عقیده خود فرد است و رهبری زمینه ساز است پس ممکن است در جوار امام معصوم هم باشیم اما ایمانمان ضعیفتر هم بشود چون عمل به دستور مهم است. مانند خلفای سهگانه
6️⃣ خداوند از تعرض هر موجودی مصون و آسیبپذیری به او ناممکن است؛ بنابراین منظور از خیانت به خدا در آیۀ 71 کفر و اصرار در خاموش کردن نور خداوندی در میان مردم و نیرنگ برای رسیدن به این هدف پلید است.
7️⃣ آیه 72 در مدح مهاجرین و انصار است و البته تنها تا زمان نزول خود اثبات میکند کسانی که به قصد قربت و در مسیر خداوند با مال و جان خود مجاهده و هجرت کردهاند، افراد نیکویی هستند؛ مشروط به آنکه تا آخر عمر خود با ایمان و عمل صالح باقی بمانند. پس این آیه دلالت بر خوبی خلفای سهگانه ندارد.
8️⃣ برای واژۀ «إِلاًّ» که مادۀ اصلی آن «إلل» است، دو معنا گزارش شده: یکی پیمان و دیگری خویشاوندی
9️⃣ جملۀ «وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ» در سوره توبه آیۀ 16 ـ با توجه به دانش مطلق و بیکران خداوند ـ یعنی هنوز علم خداوند به تحقق جهاد شما در خارج تعلق نگرفته؛ پس مراد از نفی علم خدا، نفی وجود معلوم او در ظرف خارج و عالم واقعیت است.
🔟 واژۀ «نَعيمٌ» در آیۀ 21 سوره توبه به معنای نعمتهای فراوان و گسترده است؛ بنابراین «نَعيمٌ مُقيمٌ» به معنای نعمتهای فراوان و جاودانه است.
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مناسبتی
#مصاحبه
🔻 به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) همسر گرامی پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت:
🔸 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_ترخان؛
🔰 اغتنام فرصتها از ویژگیهای زندگی حضرت خدیجه(س)
⚜️ مشاهده گفتگو:
🌐 iict.ac.ir/eghtenam
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مصاحبه
🔻آسیب های اجتماعی، ریشه ها و راهکارها / بخش اول
🔸 گفتوگو با دکتر #سیدحسین_فخرزارع:
🔰 ریشه انحرافات و #آسیب_های_اجتماعی، نهفته در فقر #فرهنگی جوامع است
⚜️ مشاهده گفتگو:
🌐 iict.ac.ir/ejtemaei
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#کرسی
#کروناویروس
🔸 حجت الاسلام #ایزدهی در کرسی آزاداندیشی "جایگاه نظامها در مواجهه با بحران #کرونا” عنوان کرد:
🔰 ساختار #مردم_سالاری_دینی؛ عامل موفقیت ایران در مواجهه با کرونا
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/coronav-17
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا
🆔 @iictchannel
jabbaran.mp3
5.38M
#صوت
#تفسیر
🔊 #بشنوید
🔰 موضوع: تفسیر سوره مبارکه یس
🎙حجت الاسلام دکتر #محمدرضا_جباران
عضو هیات علمی گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه
📅 دوشنبه 15 اردیبهشت ۹۹
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#قرارگاه_رسانه_ای_پژوهشی_کرونا
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
🆔 @iictchannel
#آثار
#مناسبتی
#معرفی_کتاب
💯▪️ #کتاب_اندیشه
🏴 به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س)
✅ آشنایی با کتاب "مادرتر از مادر"
🔸 چهره عرفانی حضرت خدیجه(س)
📒اثری از #سیده_رویا_موسوی_گرمارودی
🔹 #کانون_اندیشه_جوان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#کرسی #کروناویروس 🔸 حجت الاسلام #ایزدهی در کرسی آزاداندیشی "جایگاه نظامها در مواجهه با بحران #کرون
❇️ کرسی آزاد اندیشی “جایگاه نظامهای #دموکراسی، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران #کرونا”
🔻 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی تأکید کرد؛
✅ ساختار مردم سالاری دینی؛ عامل موفقیت در مواجهه با #کرونا
🔹 از حیث ساختار #نظام_های_سیاسی، دو نوع مواجهه با بحرانهای فراگیر مانند بیماری همهگیر کرونا را میتوان شناسایی کرد؛ یکی مواجهه نظامهای اقتدارگرا و دیگری مواجهه نظامهای #دموکراتیک.
🔸 نظامهای اقتدارگرا که در شرایط عادی زندگی، مورد اقبال قرار نمیگیرند، در شرایط بحران، از کارآمدی مناسبتری برخوردار هستند.
🔹 نظامهای #مردم_سالار، در شرایط عادی زندگی، از مطلوبیت برخوردار هستند، ولی در زمان بحران، از توانایی مناسب برخوردار نیستند.
🔸 #نظام_اسلامی ساختاری را تعبیه کرده که هیچ یک از این دو الگو نیست؛ مردمسالاری دینی هم خواست مردم را مهم و اصیل میداند و از سوی دیگر نهاد ارشد و صالحی مانند ولایت فقیه وجود دارد که مصلحت مردم را در مسیر خواست آنها تنظیم میکند.
🔹 این دوگانه که هم مصلحت و هم خواست جامعه رعایت شود، در ساختار مردمسالاری دینی وجود دارد و در مواجهه با کرونا خود را نشان داد. به عبارتی نظام یک اقتدار و فرماندهی واحد دارد.
🆔 @iictchannel
🔻 #دعای_روز_یازدهم #ماه_رمضان
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ.
🔰 خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان.
🆔 @iictchannel
#کروناویروس
#فعالیت_اعضا
سلسله نشست های علمی
🔰 کرونا و #علوم_انسانی غربی
🎙دکتر #محمد_محمدرضایی
سردبیر فصلنامه #قبسات پژوهشگاه
📅 سه شنبه 16 اردیبهشت ۹۹
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#قرارگاه_رسانه_ای_پژوهشی_کرونا
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
🆔 @iictchannel
#رمضان
#قرآن_پژوهي
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني
🔰 #طرح_قرآني_ضيافت_نور / حجت الاسلام #محمدعلی_اسدی_نسب
📩 10 نکته قرآنی روز یازدهم ماه مبارک رمضان
1️⃣ «رِجْسٌ» در آیۀ 95 سوره توبه، به معنای پلیدی و آلودگی به چیزهایی است که با طبیعت جسمی یا روحی انسان ناسازگار است و کفر و نفاق، خود پلیدیاند و چون در درون روح انسان قرار گیرند، روح را نیز پلید و آلوده میکنند و رفتهرفته انسان عین پلیدی و آلودگی میشود؛ ازاینرو فرمود منافقان دروغگو عین پلیدیاند.
2️⃣ در آیه 98 فرمود: وَ يَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوائِر، یعنی منافقان انتظار دوائر بر شما دارند؛ این کلمه که جمع «دائِرَةُ» است به معنای حادثه است و بیشتر حادثههای ناگوار و تلخ مراد است؛ بنابراین «دَّوائِرَ» به معنای رخدادها و پیشامدهای ناگوار است.
3️⃣ منظور از دو عذاب در جمله:«سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ» در آیۀ 101 عذاب دنیا و آخرت است مانند: عذاب اسارت و کشته شدن و و پرداخت زکات و رسوایی در دنیا و عذاب رسوایی و شکنجه در آخرت؛
4️⃣ آیه 105 که میفرماید: حقیقت همۀ اعمال انسانها را خدا و رسول او و مؤمنان میبینند، به شهادت بینندگان در روز قیامت اشاره دارد و روشن است که منظور از مؤمنان، گروه خاصیاند؛ از همین رو در روایات فراوان بیان شده که مراد از مؤمنان، علیبنابیطالب و دیگر امامان معصوم هستند.
5️⃣ در آیۀ 109 واژۀ «شَفا» به معنای لبه، واژۀ «جُرُفٍ» به معنای حاشیۀ نهر یا چاه و واژۀ «هارٍ» به معنای سست و ناپایدار است؛ بنابراین «شَفا جُرُفٍ هارٍ» یعنی لبۀ پرتگاهی که آنچنان سستبنیان است که هر لحظه ممکن است فرو بریزد و انسان را با خود نابود کند.
6️⃣ در آیۀ 111 به معامله با خدا اشاره شده است؛ ارکان پنجگانه این معامله از این قرار است: خریدار خداست؛ فروشنده مؤمناناند؛ مورد معامله بهشت است؛ پولی که فروشنده میدهد، جان و مال اوست؛ سند معامله، کتابهای آسمانیاند. پس دنیا بازار معامله است که هر روز میتوانیم در حال انجام این معامله باشیم و سود سرشار و جاودان به دست آوریم.
7️⃣ در آیه 114 در توصیف حضرت ابراهیم فرمود: او «أَوَّاهٌ» است ، این کلمه صیغۀ مبالغه و بر وزن فعّال است و به معنای کسی است که در دعا، بسیار آه میکشد و ناله سر میدهد و گاهی هم به معنای مهربان و دلسوز نیز آمده است.
8️⃣ بر اساس آیه 121 که فرمود: «هيچ مال كوچك يا بزرگى را انفاق نمىكنند، مگر اينكه براى آنان نوشته مىشود؛ تا خداوند آن را بعنوان بهترين اعمالشان، پاداش دهد،» باید گفت: انفاق پسندیده است؛ حال چه کم یا زیاد باشد و دیگر اینکه توجیهی برای ترک انفاق به خاطر ترس از فقر نیست چون پاداش الهی بهتر و فراتر از انفاق ما است.
9️⃣ «مَرَضٌ» در آیۀ 125 خارج شدن از حد اعتدال جسمی یا روحی است؛ بنابراین نادانی، ترسو بودن، نفاق، حقناپذیری، کفر و همۀ رذایل اخلاقی، از منظر قرآن مرضهای روحی شمرده میشوند؛
🔟 «ضِياءً» در آیۀ 5 سوره یونس در زبان عربی به معنای روشنیبخش است ولی «نُور» به معنای چیزی است که روشنی دارد. پس «نور» اعم و «ضِياءً» اخص است؛ یعنی هر «ضِياءً»ای «نور» است؛ اما ممکن است «نور»ی «ضِياءً» نباشد و نور خود را از جسم دیگری گرفته باشد و چون خورشید همیشه روشنیبخش است و نورش از خودش است، خداوند فرمود: خورشید را «ضِياءً» و ماه را «نُور» قرار داد.
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#مهندسی_ژنتیک
🔻به بهانه برگزاری پنجمین جلسه خارج فقه مهندسی ژنتیک
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در نوشتاری بررسی کرد:
🔰 روششناسی تفریع فروع فقه #زیست_فناوری
⚜️ مشاهده یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/feqhejenetik5
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#قطب_فلسفه_دین
🔸 یادداشتی از دکتر #محمد_جعفری در پاسخ به شبهات کرونایی دکتر سروش
🔰 شکست در پیامبری
⚜️ مشاهده یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/jafarikrona
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
♨️ #پیشنهاد_امروز ...
📚 پاسخ به شبهات کلامی در آثار حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی
✔️ تاکنون ۲۳ عنوان کتاب حاصل تحقیقات حجتالاسلام والمسلمین دکتر #محمدحسن_قدردان_قراملکی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان منتشر شده است.
📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید:
🌐 Poiict.ir/14177
🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔸 اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🔰 خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای
و به جامهی قناعت و کفاف بپوشان
و به کار عدل و انصاف بدار
و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز
به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که میترسند
🆔 @iictchannel
#مصاحبه
#فعالیت_اعضا
🔻به بهانه انتشار کتاب #فلسفه_داستان_داستان
🔸 در گفتوگویی با دکتر #احمد_شاکری مطرح شد:
🔰 مراد از #داستان_داستان، جنبه داستان گوی هر اثر داستانی است
⚜️ مشاهده خبر:
🌐 iict.ac.ir/dastaned
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#رمضان
#قرآن_پژوهي
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني
🔰 #طرح_قرآني_ضيافت_نور / حجت الاسلام #محمدعلی_اسدی_نسب
📩 10 نکته قرآنی روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
1️⃣ در آیۀ 6 سوره هود، مستقر" در اصل به معنى" در قرارگاه و محل ثابت است و" مستودع" به معنی محل ناپايدار است، در حقيقت آيه فوق مىگويد: تصور نشود كه خداوند تنها به جنبندگانى كه در جايگاه اصلى قرار دارند روزى مىبخشد و به اصطلاح سهميه آنها را در خانههايشان مىآورند، بلكه هر كجا باشند و در هر وضع و شرائطى قرار گيرند، سهم آنها را از روزى به آنان مىبخشد چرا كه هم جايگاه اصلى آنان را مىداند و هم از تمام نقاطى كه به آن نقل و مكان مىكنند، با خبر است.
2️⃣ در توضیح جملۀ «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» در آیۀ 7 برخی گفتهاند: ابتدا آسمانها و زمین موادی مذاب، مایعمانند و سیال بود؛ چراکه که از نظر زبان عربی «ماءِ» به هر مایعی گفته میشود؛ چه آب باشد یا غیرآن.و خداوند آن را مدیریت و فرمانروایی میکرد و تحت عرش ربوبی او بود چرا که «عَرْشُ» به معنای تخت فرمانروایی و حاکمیت خداوند است.
3️⃣ «سِحْرٌ» در آیۀ 7 هود، در اصل به معنای وارونه کردن حقیقت و نشان دادن غیرواقعیت به جای واقعیت است و منظور کافران از اینکه میگفتند زندگی اخروی سحر آشکار است؛ یعنی واقعیت ندارد و چیزی جز دنیا نیست.
4️⃣ در آیۀ 18 واژۀ «أَشْهادُ» که جمع شهید است، بر وجود گواهان پرشمار در قیامت دلالت دارد. طبق آیات قرآن، گواهان از این قبیلاند: خداوند (حج: 17)، پیامبر (نساء: 41)، امامان معصوم(بقره: 143)، فرشتگان (ق: 21)، عمل انسان (کهف: 48)، وجدان (اسراء: 14)، اعضای بدن (نور: 24) و زمین (زلزال: 4).
5️⃣ ایمان اجباری اثری ندارد؛ ولی از نگاه قرآن، همۀ انسانها باید به شکل اختیاری ایمان بیاورند؛ در غیر این صورت در آخرت مجازات میشوند؛ چراکه یا از عقل خود پیروی نکرده و به جستوجو نپرداختهاند یا اینکه عناد ورزیدهاند؛ مگر آنکه جاهل قاصر باشند که وضعیت خاصی دارند.
6️⃣ هیچ پیامبری ازجمله نوح بهطورمستقل نه علم به غیب و نه کمال دیگری دارد؛ ولی با خواست خدا از این علم برخوردار خواهد شد. ازاینرو در قرآن دو دسته آیات موجود است: آیاتی که علم غیب را از دیگران نفی میکند و آیاتی که در شرایطی آن را برای پیامبران اثبات میکند و آیۀ 31 سورۀ هود از دستۀ نخست شمرده میشود.
7️⃣ «مجادله» در کلام به معنای محکم بودن در سخن خود و اصرار برای اثبات عقیدۀ خویش است که اگر برای اثبات حق باشد، از نگاه قرآن و عقل، پسندیده و اگر برای جانبداری از باطل باشد، بسیار ناپسند است. در قرآن در هردو مورد به کار رفته و در آیۀ 32 از دیدگاه کافران آنچه نوح بیان میکرد، مجادله بر سر امری باطل بود.
8️⃣ واژۀ «تَّنُّورُ» در آیۀ 40 همان تنور فارسی است که در زبان عربی، عبری و ترکی نیز به همین معنا و برای پختن نان به کار میرود.
9️⃣ «جُودِيِّ» در آیۀ 44 به معنای کوه است. برخی گفتهاند به هر کوهی گفته میشود و برخی گفتهاند منظور کوهی خاص است و این گروه با توجه به آنچه در کتابهای لغت و تورات آمده، گفتهاند منظور کوهی در مناطق شمال عراق و نزدیک به شام یا نزدیک به همین منطقه اما در خاک ترکیه است.
🔟 امام صادق)ع) زمان ساخت کشتی را هشتاد سال میداند. محل ساخت کشتی مسجد کوفه بوده و طول کشتی چهارصد و عرض آن چهل متر بوده است؛ بنابراین، منظور از یک جفت از هر حیوانی که حضرت نوح در آن نهاده بود، تنها حیوانهای سرزمین خود حضرت نوح است.
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
♨️ #پیشنهاد_امروز ...
📚 فلسفه داستانِ داستان / #احمد_شاکری
✔️ «فلسفۀ داستانِ داستان» اولین دفتر از مجموعه دفاتری است که در حوزه فلسفه روایت توسط «احمد شاکری» نوشته شده است. پژوهش حاضر در طول سه سال و در ۸۱۵ صفحه تالیف شده، نگاهی ماهیت شناسانه به جنبه «داستان» ادبیات داستانی دارد. جنبهای که مهمترین و ماناترین جوانب روایت در طول تاریخ بوده است.
✔️ این پژوهش مبنایی که در نوع خود نخستین کتاب تالیفی در این موضوع است، با معرفی روش شناسی تجزیه داستان (تقصیر) منطق کاهندهای را که به یافت جوانب روایت و ارکان اصلی آن منتهی میشود ارائه میدهد. سپس، با تمرکز بر کلید واژههای موضوعی چون: "نقل"، "واقعه"، "ترتیب"، "زمان" و "حرکت" نظام ابداعی را در تقسیم بندی شخصیت به عنوان یکی از ارکان مهم جنبه داستان عرضه میکند.
✔️ «فلسفه داستان داستان»، با التزام به لوازم بحث از حوزه فلسفه مضاف، در فصول مختلف خود، تقسیمات نوینی از بحث در حوزه «زمان» و «حرکت» در «داستان» ارائه میکند. و تلاش دارد، بخشی از نیازهای جامعه مخاطب خود، دانشجویان، اساتید زبان و ادبیات فارسی و علاقمندان بحثهای «فلسفه ادبیات» را تامین کندد.
✔️ «فلسفه داستان داستان» اسفند ماه ۱۳۹۸ در ۵۰۰ نسخه و ۸۱۵ صفحه، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است.
📌 هم اکنون می توانید این اثر ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید:
🌐 Poiict.ir/14126
🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب
#نویسنده_میگوید
✅ آشنایی با کتاب " تکلیف سیاسی از منظر قرآن کریم"
📒اثری از #محمد_عابدی
🔹 گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌 هم اکنون می توانید این اثر ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید:
🌐 b2n.ir/iict
🆔 @iictchannel
♨️ #پیشنهاد_امروز ...
📚 مجموعه آثار آیت الله #علی_اکبر_رشاد
✔️ از مجموع آثار استاد علی اکبر رشاد 10 عنوان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان منتشر شده است.
📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی همراه با ارسال رایگان، در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید:
🌐 Poiict.ir/14393
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#مصاحبه
#کروناویروس
🔰 چالشهای تمدن غرب در دوره کرونا و پساکرونا/ کرونا به نوعی تداعیگر خفیفی از قیامت است
🔻 دکتر #محمد_محمدرضایی، سردبیر فصلنامه #قبسات در گفتوگویی تصریح کرد؛
🔹 در فرهنگ اسلامی مقوله امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که تا قبل از کرونا برخی علیه آن سخن میگفتند، ولی کرونا نشان داد اگر فردی یک منکری انجام دهد زندگی دیگری را تباه کرده است.
🔸 تمدن غرب هم در دوره کرونا و پساکرونا با چالش جدی مواجه شده و خواهد شد و نخواهد گذاشت افراد هر کاری دلشان میخواهد انجام دهند.
🔹 کرونا به نوعی تداعیگر خفیفی از قیامت است؛ میگویند که روز قیامت برادر از برادر، فرزند از پدر و شوهر از همسر گریزان است و هر کس به فکر خود و اعمال خود است.
🔸 شاید مردم دنیا و سیاستمداران عاقل به این فکر بیفتند که باید به فکر دیگران هم باشیم و فقط خود را نبینیم.
🔹 به نظر میرسد همه اینها چالشهایی است که در پساکرونا باید مطرح شود و شاید رخ دهد و ممکن است برخی ساختارها و روندها مورد بازنگری قرار گیرد.
🔸 کرونا ارزشهای لیبرال دموکراسی یعنی تساهل، آزادی بیقید و بند، فردگرایی، عقلگرایی خودبنیاد و تکیه صرف بر علم برای تأمین نیازهای مادی و معنوی بشر را به چالش کشید. این در حالی بود که ایثار و همدلی در ایران ترجمان عملی «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» بود.
📖 متن کامل در:
🌐 b2n.ir/iict177
◀️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel
#کرونا
#نشست_مجازی
🔸 توسط #قطب_علمی_فلسفه_دین برگزار می شود:
🔰 نشست علمی مجازی کرونا و #مساله_وجود_خدا
⚜️ مشاهده خبر:
🌐 iict.ac.ir/shakerinkronna
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا
🆔 @iictchannel