⚠️#عکس_نوشت|رویکرد نصگرایی موجب میشود فهم غلطی از دین داشته باشیم
🔻در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه:
◽️وقتی رویکرد اخباری توسط مرحوم وحید بهبهانی شکست میخورد و اجتهاد جای نصگرایی را میگیرد، شاهد آن هستیم که موضوع ولایت فقیه و حکومت دینی به شکل گسترده در بین علما مطرح میشود. به تعبیری باید گفت رویکرد نصگرا شیعیان را صرفاً در روایات محدود کرده و موجب می شود فهم غلطی از دین داشته باشیم که ما را برای رسیدن به اسلام حداکثری ناکام میگذارد.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تاثیرات حجاب بر هوای نفس
◽️پوشش ظاهری زن مسلمان، بخشی از حقیقت باطنی و بیانگر اندیشهها و نظام ارزشهای درونی او است. از منظر فرهنگشناختی، حجاب نمود بیرونی باورهایی است که در لایههای زیرین فکری و شخصیتی افراد قرار دارد. عَفاف نیز بنا بر تعریف راغب، حالت نفسانی است که مانع تسلط شهوت بر انسان میشود و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت به این حالت دست یافته است.
◽️کار ویژه حجاب را از آنجا میتوان فهمید که در موارد بسیار، بازخورد آن به عرصههای سیاسی، فرهنگی و حتی بینشی نفوذ یافته است. نقش برجسته و تقریبا بیرقیب حجاب در هویتنمایی و هویتخواهی مسلمانان شاهدی بر این رسوخیابی است. امروزه حجاب اسلامی از نظر بینالمللی هم اهمیت یافته و برخی از کشورهای غربی از آن به عنوان یک نماد دینی یاد کرده و حتی با آن برخورد کردهاند.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|اهتمام به سلامت خانواده در اسناد ملی
✅ از موارد کاربرد اصطلاح سلامت خانواده در قوانین و مقررات، میتوان به مفهوم حقوقی آن پی برد. سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در سال ۱۳۹۹ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، به خانواده و سلامت آن توجه ویژهای مبذول کرده است.
📄در این سند در بخش اهداف کلان در بند پنجم آمده است: برخورداری از نهاد مستحکم و انسان ساز خانواده، نرخ باروری و رشد جمعیت متناسب و سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛ نیز در بخش راهبردهای کلان، سومین راهبرد به تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن سازی خانواده اختصاص یافته و بر «ارتقای امنیت و سلامت خانواده، پیشگیری، مقابله و درمان آسیب ها و چالش های خانوادگی و اجتماعی مبتنی بر نگرش دینی و ملی» تأکید شده است.
📖 برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرجالله هدایتنیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفهای بر رمزارزها و بلاکچین
🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدلهای همکاری استارتاپهای ایرانی با شرکتهای بینالمللی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار میکند:
🎙با ارائه:
#یوسف_حسینی
(موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز)
✍️ دبیر علمی:
#حسن_بشیری
(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان)
⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸
📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی
⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی
❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات:
▶️ @iictchannel
🌐 سایت:
▶️ www.iict.ac.ir
💢 اينستاگرام:
▶️ instagram.com/iict_ac_ir
#خبرنامه
#روابط_عمومی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸ 📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط ع
Tir1401.pdf
5.08M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 تیرماه ۱۴۰۱
📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها:
🌐 iict.ac.ir/khabarnameh
📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند:
🌐 b2n.ir/magiict
🆔 @iictchannel
◽️لزوم تأسیس الهیات شناختی در حوزه مطالعات اسلامی
🔸 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیات علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه؛
◾️ کلیات شاخههای مختلف #علوم_شناختی که هر کدام میتواند با مباحث دینی و الهیاتی ارتباط پیدا کند عبارتند از؛ روانشناسی شناختی که مربوط به مباحث مرتبط با دین است، زبانشناسی شناختی، #فلسفه_ذهن، علوم کامپیوتری و انسانشناسی شناختی. باید توجه داشت دینشناسی شناختی یک معنای عام دارد که حوزههایی مثل ارتباط انسانشناسی شناختی و علوم کامپیوتری هم در آن میگنجد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ پاسخ به سخنان حجت الاسلام عابدینی در تفسیر آیات حجاب
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین #سعید_داودی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه
❌ یکی از نکات بسیار عجیبی که توسط آقای عابدینی مطرح شده و شبهاتی را در ذهن برخی افراد به وجود آورده است، این است که ایشان آیه شریفه ۵۹ احزاب را مربوط به زنان دارای همسر دانسته اند. یعنی اگر دختری تا هر سنی ازدواج نکرده؛ دستور به رعایت حجاب شامل او نمی شود؟
◾️ در حالی که می دانیم مرد و زن مسلمان وقتی به سن تکلیف رسیدند، تمام احکام الزامی از وجوب و حرمت بر عهده آنها قرار می گیرد و در این احکام تفاوتی میان زنان شوهر دار و غیر آن نیست.
◾️ آری، برخی از احکام ویژه زنان شوهر دار است، مثل حرمت ازدواج زن شوهر دار با مردی دیگر که این حکم را خود آیات قرآن ( آیه ۲۴ سوره نساء)بیان کرده اند.
🔍 ادامه پاسخ ایشان را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/pasokhh
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
FeghPouya.mp3
9.45M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 تعریف و مفهوم شناسی و تبیین موضوع بحث اهمیت امنیت در خانواده
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 19 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|چیستی الهیات در اسلام و غرب
◼️تعاریف فراوان و متنوعی از الهیات هم عالم اسلامی و هم در جهان غرب عرضه شدهاند. آنچه در غرب میتواند الهیات خوانده شود، در تفکر اسلامی کلام نام گرفته است. در عالم اسلام، علم کلام عموما به دفاع از دین بهویژه اصول عقاید، در برابر معارضان، به وسیله ادله عقلی تعریف شده است. به عبارت دیگر، متکلم، اثبات و دفاع از حقانیت باورهای دینی را وظیفه خود میداند و به کمک ادله عقلی، به ایرادها و انتقادهای مخالفان پاسخ میدهد و این باورها را به لحاظ استدلالی توجیه میکند.
◽️بنابراین، عقل و استدلال و اثبات برهانی، در تعریف متکلمان از کلام، عمدتا دارای نقش محوری است. اما در جهان غرب، شاید سادهترین تعریفی که از الهیات ارائه شده، این باشد: الهیات علمی است که در آن از خدا بحث میشود یا الهیات، یک ((آموزه در باب خدا)) است.
📖 برگرفته از کتاب الهیات اگزیستانس، نوشته مهدی عباسزاده، دانشیار گروه معرفتشناسی پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🔖#عکس_نوشت|جایگاه مباحث دین در دو حوزه علوم شناختی
🎙حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیات علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه؛
💢 ملکه نسل اول علوم شناختی، هوش مصنوعی است ولی ملکه نسل دوم علوم شناختی، عصبشناسی است. این بدین معنا نیست که هوش مصنوعی در نسل دوم اهمیت ندارد بلکه در نسل دوم، تحقیقات هوش مصنوعی تحت تاثیر مطالعات عصبشناسی است. این دو مدل به این معنا نیست که یکی از بین رفته و دیگری جایگزین شده بلکه هر دو به موازات هم پیش میروند.
🔚 مباحثی هم که در حوزه دین مطرح میشود یا تحت تاثیر مطالعات هوش مصنوعی است یا تحت تاثیر عصبشناسی. بر این اساس دینشناسی شناختی تحت تاثیر تحقیقاتی است که در زمینه عصبشناسی مطرح میشود و بیشتر رویکرد تبیینی دارد و تلاش میکند ایدههای دینی را تبیین عصبشناسی کند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|ماهیت لباس سیاه
💠قرآن کریم، دوستی خاندان پیامبر(ص) را بر عموم مسلمین واجب شمرده و آن را در حکم اجر زحمات گرانقدر رسول خدا(ص) در راه هدایت امت دانسته است. پیدا است که عشق و دوستی شروط و لوازمی دارد، و یکی از مهمترین این شروط، همدلی و همنوایی با آن بزرگواران در ایام شادی و اندوه است. براین اساس، بایستی در عزای خاندان پیامبر(ص) حزن و اندوه خویش را به اشکال گوناگون، به زبان گفتار و کردار و ... پوشاک نشان دهیم.
◾️مقصود از اظهار نظر همدلی و همدردی با اهل بیت(ع) در لباس و پوشاک این است که دوستان آن حضرت در روز عاشورا، یا دیگر ایام عزا، به گونهای لباس بپوشند که، از حیث نوع و جنس و رنگ لباس یا نحوه پوشش آن، عرف و عادت اجتماع، آن را نشان همدردی با بستگان عزیز از دست رفته میشمارد.
📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تاثیرات افکار جنسی بر دل و ذهن
🔻عفاف در اندیشه و فکر به معنی کنترل و مدیریت افکار است تا وارد عرصههای آلوده و خلاف و خلاف عفت نشود. تخیلهای شهوانی و تحریک کننده و خیال غیر عفیفانه هر چند عمل مشهود خلاف عفت نیست، اما نوعی زیادهخواهی است که تاثیر روانی عمیقی دارد. گرچه فکر به گناه تا زمانی که به عمل ننشیند، گناه محسوب نمیشود، اما افکار ناپاک که نتیجه افسارگیسختگی اندیشه و عدم کنترل انسان بر نحوه فکر کردن است، رفته رفته آینه دل را سیاه کرده و زمینه فساد را فراهم میسازد.
⛔️ همچنین کلام و گفتار عفیف کلامی است که هم از نظر محتوا و هم از نظر شیوه بیان قرین عفت باشد. آوا و آهنگ صدا نیز به هنگام سخن گفتن باید به گونهای باشد که ادب و عفت رعایت شود. یکی از نمادهای بیعفتی در گفتار، سخن گفتن با ناز و عشوه با نامحرمان است.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|مولفه قانونگذاری بر مبنا سکولاریسم
◽️از ((سکولاریسم)) به معنی عرفی گرایی، تعریفهای گوناگونی ارائه شده است. در اندیشه عرفی گرایی، مقوله دولت از دین جداست و سکولاریسم، الگویی از زندگی و تنظیم مناسبتهای اجتماعی است که در آن تمشیت امور بر مبنای علم و عقلانیتابزاری و بدون توجه به آموزههای وحیانی صورت میگیرد. براساس تفکر سکولاریستی، محتوای قوانین و روشهای مدیریت دولتها براساس مولفهها و مشخصههای عرفی، زمینی و این جهانی گزینش میشود و هیچ معیار و ارزش ماوراییای پذیرفته نیست.
◽️در نظام سکولاریسم، منشا قانونگذاری، خود جامعه است که بر اساس نیازها و مشکلات، قانونی وضع میکند و در آن، حاکمیت و مشروعیت حکومت از ملت نشئت میگیرد، فرهنگ علمی و عقلانی دارای منزلت است و دین از سیطره دولت و دولت از سیطرخ دین، رها و آزاد است.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|حجاب شاهراه رهایی از بردگی
🔻برخی از مخالفان، حجاب را خانهنشین ساختن، زندانی کردن و اسارت زن پنداشته و بر اساس گفتمان غالب جهان معاصر، آن را نماد سلب حق آزادی و حتی نوعی توهین به حیثیت زن و مغایر با مفاد اعلامیه حقوق بشر مبنی بر احترام به کرامت و حیثیت و شرف انسانی تلقی کرده و در نتیجه آن را ستمی آشکار نسبت به زن معرفی کردهاند.
💠 حجاب اگر چه همانند دیگر قوانین، محدودیتهایی را به همراه دارد، ولی مغایر با آزادی نیست، بلکه جامعه بشری را از بردگی مد و مدسازان و هوا و هوسهای نفسانی و انحرافات جنسی، رهایی داده و به آزادی فکری و روانی او کمک میکند. در مقابل بیحجابی اگرچه به ظاهر، فرار از محدودیت پوشش است، ولی مصداق آزادی نیست، بلکه بردگی فرهنگی و زمینه سلطه سیاسی و استثمار اقتصادی و حاکمیت استعمارگران را فراهم میسازد.
📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته #علیمحمدیآشنانی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تجددخواهی در ایران
🖇 مواجهه ایرانیان با مدرنیسم اروپایی در دوره معاصر، منشأ تحولات مهمی در تاریخ ایران بوده و یکی از حساسترین مقولات برای هویت ایرانی است.
🔍 این مواجهه سبب ایجاد یک مجموعه نیروهای تحولخواه اجتماعی شده که سعی کردهاند با الگوگیری از توسعه و تحولات فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی و تکنولوژیک غرب، چارچوب فکری و سبک زندگی و نظامهای زندگی ایرانیان را متحول نمایند.
🖇 از این روند که در قالب جریانهای متنوع فکری، سیاسی و اقتصادی در تاریخ معاصر ایران بروز داشتهاند، به «تجددخواهی» یاد میشود.
✂️ دکتر #حسینرمضانی، استادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|کیفر ضمانت اجرا احکام الهی
🔹کیفر به عنوان یکی از برخوردهای سخت و شدید در برابر جرم، از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است. بهنظر میرسد همیشه باید به حداقلها و قدر متیقنها اکتفا کرد. حقوق کیفری بهعنوان ضمانت اجرا در هر جامعهای، دارای ظرفیتهای محدود است؛ همانند استفاده از تنبیه در امر تربیت که هم محدود است و هم بهعنوان آخرین راه حل باید مورد استفاده قرار گیرد.
🔹مکاتب حقوق کیفری که پس از قرن هجدهم در غرب تکون یافتند، در مورد کیفر، رویکردهای گوناگونی ابراز داشتهاند و از دیدگاه افراطی حذف حقوق کیفری تا تعدیل ضمانت اجراهای کیفری و رویکرد اجرای مطلق عدالت و نیز استفاده از علوم تجربی در حقوق کیفری، در نوسان و تغییرند؛ در حقیقت رویکرد ثابتی بر نظامهای کیفری حاکم نبوده است.
📖 برگرفته از کتاب کیفرگذاری، نوشته #غلامرضاپیوندی، استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|قانون حجاب سپر انحرافات جامعه
🔸 حجاب مورد توصیه اسلام، از فلسفه و حکمتهای ویژهای برخوردار است که میتوان از: آرامش روانی، استحکام صمیمیت خانوادگی و جلوگیری از طلاق، پاکی نسل، تحکیم و افزایش کرامت، بالابردن عزت و حترام زن، برداشتن مانع و زمینهسازی مناسب برای نقشآفرینی و فعالیتهای مطلوب اجتماعی مستقیم و غیر مستقیم زن، کنترل و آرام نگهداشتن، بلکه تصعید و تلطیف غریزه جنسی و صیانت فرد و اجتماع از مفاسد بهعنوان مهم ترین مصلحت و حکمتهای تشریع حجاب در اسلام نام برد.
🔸 این قانون زیبا، همچون قوانین الهی دیگر، از تنگنظری، کوتهبینی، سطحینگری و تعصب مبرا است. دستورات و آداب اسلامی در زمینه پوشش برای بهرهمندی از مواهب فردی و اجتماعی حجاب و لزوم پیراستگی از عوارض و پیامدهای نامطلوب فساد و تباهی فروکاستن از خشونت غریزه جنسی است.
📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته #علیمحمدیآشنانی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَه الْنِّجاة
🔴 فرا رسیدن #ماه_محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام را تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
⬛️ روابط عمومی #پژوهشگاه_فرهنگ_واندیشه_اسلامی
#استوی_موشن
🆔 @iictchannel
◽️سختترین شیوه روایت داستانی از دشمن؛ دشمنی با نیت خوب اما عمل بد
🔸 چهارمین نشست از سلسله جلسات «داستان و آرمان» توسط گروه #ادبیات_اندیشه برگزار شد؛
◾️ گروه منافقین را می توان در کنار گروههای دیگری مثل سلطنت طلبان، فرقان، تجزیهطلبان و… در گروه واحد دشمنان قرار داد. در واقع همه اینها ذیل خط نفاق قرار دارند. در سالهای اخیر فضای ادبی در ایران به شهدای ترور توجه زیادی نشان داده است. در میان شعرا، باید به سید حسن حسینی و سلمان هراتی اشاره کنیم که در لابه لای اشعارشان به این موضوع پرداخته اند.
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️آثار فارسی در حوزه فلسفه تکرار مکررات است
🔸مصاحبه دکتر #روزبه_زارع عضو هیات علمی گروه #غرب_شناسی پژوهشگاه با خبرگزاری کتاب؛
◾️ فلسفه اسلامی طبیعتا بعد از ترجمه آثار یونان باستان و سنتهای بعدیاش بهوجود آمده است. به همین معنا میشود آن را در امتداد فلسفه غربی در نظر گرفت. اما نکتهای که وجود دارد این است که خیلی تحولات عمده و بنیادینی، هم در فهرست مسائل و هم در نحوه پرداختن به آنها به آن مسائل داده شده است.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️حکمت عملی بعد از فارابی و خواجه نصیر متوقف شد
🔸مصاحبه #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه با خبرگزاری کتاب؛
◾️ فلسفه غرب حتی کتابی دارد به نام فلسفه خوشباشی، فلسفه شادی، ولی هیچ فیلسوف مسلمانی به مسئلههای عینی زندگی روزمره نپرداخته است. فلسفه اسلامی در انتزاعیات و مفاهیم بسیار پیچیده و سنگین مستغرق است اما فلسفه غرب وارد زندگی روزمره، جامعه حاکمیت و سیاست شده و فلسفهورزی میکند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️نگاه سکولاری به نماز جمعه، مخالف بینش توحیدی قرآنی است
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه؛
▪️ نباید انتظار داشت در طول هفته نهادهای #حکومتی و دولتی ( مانند نهادهای اقتصادی، فرهنگی، هنری، مدیریتی، سیاسی و....) کار خود را فارغ از جایگاه تعریف شده شان در حکومت دینی انجام دهند و فقط، روز جمعه از امام جمعه انتظار داشت سخن از تقوا (یعنی ملاحظه خداوند و دین محوری در حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و.....) بر زبان جاری کند.
◾️ پیشنهادم به ستاد #نماز_جمعه این است که جایگاه نهادی نماز جمعه میان نهادهای دیگر را مهندسی و تولید یا کشف نماید و بر اساس آن،1- اختیارات و مسئولیت های نماز جمعه؛ امام جمعه و ستاد و 2- حقوق و وظایف متقابل نهاد نماز جمعه با نهادهای دیگر را تعریف و بر منای آن به تهیه نقشه راه و ارائه بپردازد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نهضت حسینی، نهضتی همه جانبه
◾️نهضت حسینی از جامعیت در جنبههای مختلف و کامل بودن در ساحات و سطوح گوناگون از ظرفیتی برخوردار است که میتوان عرفان اجتماعی را با مولفهها، عناصر، شاخصهها و کارکردهای متکثر از آن اصطیاد و استنباط کرد. عرفانی که فلسفه زندگی و زیست معنوی پویا و تمدنسازانه به جامعه القا کرده رخدادهای شگرف روحانی و حوادث شگفت ملکوتی ایجاد نماید و حیات طیبه را در اختیار هر انسان در جستوجوی سعادت قرار دهد.
◾️عناصر عرفان اجتماعی مثل معرفت و عبودیت، درک محضر و حضور، سلوک و ولایت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری و حماسه سازی در هندسه معرفتی و بر مدار منطق سازگارانه و پیوند معنادار با هم طرح و تبیین شدهاند.
📖 برگرفته از کتاب عرفان اجتماعی در نهضت حسینی، نوشته #محمدجواد_رودگر، دانشیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و انگاره انکار
🔺انکار هر گونه نظام و هر آنچه از جنس هدف و مقاصد باشد، در شریعت و افعال الهی و قبول احکام عام(قواعد) و خاص و استناد انکار به یک باور کلامی، انکار تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین و موجود در متعلق احکام و انکار حسن و قبح ذاتی (پیش از شرع) افعال.
♨️ قبول نظام و مقاصد و احکام عام و خاص در شریعت، انکار نظام فقهی به معنای نیازمندبودن آن به استنباط و اکتفا به استنباطهای اتمیک و اعتقاد به رسیدن قهری فقیه به خرده نظامها و کلاننظام یا کلاننظامها با همان استنباطهای اتمیک با همان روال و رویهای که از فقیهان سلف ميشناسیم. ميتوان این گزینه را باور و رویه عملی عموم فقیهان دانست.
✂️ دکتر #ابوالقاسم_علیدوست، استاد گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نسبت روحانیت با دانشهای سیاسی
💠 شاید نخستین پرسشی که در بحث روحانیت و سیاست مطرح شود، آن است روحانیت به عنوان نهادی که به تفسیر دین وی پردازد، چه نسبتی با معارف سیاسی دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بر این نکته تأکید کرد که اقبال و ادبار روحانیت به هریک از شاخههای دانش سیاسی در گرو میزان ارتباط آن شاخه از دانش سیاسی با امور مورد توجه دین اسلام دارد.
💠 ممکن است دین به شاخههایی از دانش سیاسی توجه نکند و یا اینکه ضرورتی به پرداختن درباره آنها نبیند، اما در بخشهای دیگر دانش سیاسی، سخنی پایدار داشته باشد. في المثل دین در مطالعات عینی سیاست سخنی نداشته باشد، اما در دانشهای پیشین و با هنجاری آن مانند فقه سیاسی، فلسفه سیاسی و اخلاق سیاسی مباحث جدی و مهمی دارد.
📖 برگرفته از کتاب دانش سیاسی در حوزه علمیه قم، نوشته #عبدالوهاب_فراتی، دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|نماز جمعه نمادی از حاکمیت دینی است
✍️حجتالاسلام والمسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه:
💡بیشک نماز جمعه طرحی ابتکاری و البته همساز و موزون نسبت به بقیه نهادهای جامعه اسلامی است. نماز جمعه نهادی حکومتی است و بالطبع کارکردهای حکومتی هم دارد و از این منظر باید جایگاه آن را در منظومه قدرت و مدیریت و یا تدبیر و تربیت (به عنوان هدف حکومت دینی) مشخص کرد. بر همین اساس کارآمدی و ناکارآمدی نماز جمعه نیز متناسب با جایگاه آن باید مورد قضاوت قرار بگیرد. امام جمعه و نماز جمعه نمادی از حاکمیت دینی است و لازم است همه عناصر حاکمیت سازوار و سازکار نقش ایفا کنند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔹 نشست علمی پژوهشی
💠 «بررسی جایگاه حجاب(شرعی یا عرفی)»
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی
عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
📅 دوشنبه 10 مردادماه1401 ساعت 10:30
📌 حضور مجازی از طریق:
🌐 online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️خطوط قرمز سه گانه نسبت به طرح قانون بانک مرکزی
🔰 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین #سیدحسین_میرمعزی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه مطرح شد:
▪️ اگر قرار است در نظام بانکی، تحولاتی رخ دهد، باید نظام بانکی ما از ربا خلاص و سرمایه های عظیم در اختیار بانک ها نیز در راستای اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی کشور جریان پیدا کند.
▪️ این نقدهای سه گانه( خلق پول توسط بانک های غیر دولتی، بنگاه داری بانک ها و حیله های ربا) به عنوان خط قرمز است و به هیچ وجه، تجویز آنها را در قانون بانک مرکزی تأیید نمی کنیم و اصرار داریم در قانون بانک مرکزی عدم جواز این سه تصریح شود.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
Feghhpouya.mp3
9.32M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 امنيت درون خانوادگي(اخلاقي، رواني، جسمي، شرافتي، اقتصادي)
🔻 بيان جنبه هاي سلبي و ايجابي در امنيت درون خانواده در روابط زن و شوهر، در نوع رفتار ما با كودك و بالعكس
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 20 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel