eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.5هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | اسرای ما منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه می‌دادند. 👤 ، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ در نهضت حضرت اباعبدالله (ع) یک دسته آزاده داریم که کسی از آن‌ها یادی نمی‌کند و اسمی از آن‌ها نیست. نافع بن هلال به‌عنوان یکی از اسیران نهضت عاشورا و از جوان کربلا است که به‌تعبیر امروزی بادیگارد حضرت اباعبدالله(ع) بوده که محافظت از خیمه‌ها و محافظت ایشان را در همراهی حضرت عباس(ع) برعهده داشته است و تیراندازی برجسته بوده که در ادامه دست‌های او شکسته می‌شود و سپس به شهادت می‌رسد. ◽️ اسیران در دفاع مقدس ویژگی‌هایی مشترکی با اسیران نهضت عاشورا داشتند. در هشت سال دفاع مقدس زن، مرد و نوجوان اسیر داریم که شباهت شگرفی با واقعه عاشورا دارد و آنچه این چهره‌ها را در کربلا برجسته می‌کنند استقامت آن‌ها در راه آرمان آن‌ها می‌باشند. رزمندگان ما در اسارت یک جمهوری کوچک ایجاد کرده بودند و منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه می‌دادند. 🆔 @iictchannel
🖼 | تاریخچه حجاب در دنیا 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔻 بحث از حجاب و پوشش زن‌ها از قدیم‌الایام وجود داشته است. آنچه مسلم و قابل قبول‌تر است این است که حجاب زن‌ها نه تنها شعار دین اسلام بلکه در همه ادیان است. در منابع دینیِ یهود و مسیحیت و اسلام و تصاویری که از متدینین به دین یهود و مسیحیت رسیده و در مجسمه‌های آن‌ها تصویر زن بی‌حجاب نداریم. اما بعد از اینکه غرب از قرون وسطی گذشت و به مدرنیته و رنسانس رسید، پیرو مسائل اقتصادی و بحث بازار و اقتصاد، زن‌ها را به خدمت گرفتند و از زن‌ها استفاده تجاری کردند. 🔻 طبیعتا بحث‌هایی پیرامون این استفاده ابزاری از زنان، به عنوان مقدمه این استثمار مطرح شد. از جمله این که زن‌ها نباید محدود باشند. بعد از اینکه دین را منسوخ اعلام کردند و به قول خودشان از دین گذر کردند، رویکرد مادی و بی‌دینی به خرج دادند و زن را به مثابه انسان خود بنیاد و فارغ از خدا و موجودی وابسته به خود آزاد اعلام کردند. پوشش را برای او نه فقط الزامی ندانستند بلکه آن را یوغی به گردن زن عنوان کردند که آزادی او را تهدید می‌کند! در طول این سالیان نیز با تبلیغات بسیار زیاد عملا به این دامن زده شد که حجاب برای زن خوب و مطلوب نیست و آزادی او را تهدید می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼 | فلسفه جمهوریت ◽️ اصطلاح جمهوری در فلسفه سیاسی مفهومی متعین، ثابت و غیرقابل تغییر ندارد گاه این اصطلاح در مقابل رژیم سلطنتی، گاه در برابر دیکتاتوری و خودکامه به کار می‌رود. نظام حکومتی در آمریکا، فرانسه و خیلی از کشورها جمهوری است. نباید گمان کرد که جمهوری دقیقا شکل خاصی از حکومت است، تا نظام فعلی ما که جمهوری اسلامی است، همان شکل را تقلید کند. ◽️ هنگامی که مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی مبارزه با رژیم سلطنتی را شروع کردند و سرانجام آن را برانداختند و نظام جمهوری را به جای رژیم سلطنتی جایگزین نمودند، به‌واقع حکومتی را نفی کردند که معیار مشروعیت خویش را موروثی‌بودن حاکمیت می‌دانست. مردم نظامی را جایگزین رژیم سابق کرده‌اند که شکل و خصوصیات آن همخوام با موازین اسلامی و دیدگاه‌های دینی درباره حکومت است و براساس مصالحی که باید در اوضاع متغیر زمان مورد توجه قرار گیرد، تعیین می‌شود. 📖 برگرفته از کتاب حکومت اسلامی، نوشته ، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | ارمغان بی‌حجابی برای زنان ◼️ در سایه بی‌حجابی، زن از دایره انسانیت خارج شده و به صورت موجودی در آمده که باید از جنسیت او، بی‌هیچ قید و شرط و حد و مرزی بهره گرفت و افسارش به دست دنیاداران حریص می‌افتد. این افسار، همان نگاه مردان است که آنان را غافل از همه چیز، برده‌وار به دنبال زنان می‌کشد و کار به جایی می‌رسد که اگر زن بسته به آن است که او را نگاه کنند، مرد نیز برای آن زنده است که زن را نگاه کند. حجاب به معنی این است که دیگر نباید به زن به چشم ابزار برای مطامع گوناگون نفسانی نگاه کرد و ارزش واقعی او به ظاهر او و داشتن جاذبه‌های جنسی او نیست؛ بلکه به کمالات روحی و توانایی‌ها و قابلیت‌های دیگر اوست. 📖 برگرفته از کتاب بخوان به نام پروردگارت که تو را پوشاند، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | نسبت بین علم و دین از دیدگاه مولر ◽️ دین‌شناسی علمی به عنوان یک رشته علمی مستقل، با تحقیقات و مطالعات ماکس مولر آغاز شده است. سپس به عنوان رشته‌ای متمایز از الهیات و کلام در مراکز علمی گسترش پیدا کرد. مولر مطالعات خود را درباره دین با رویکردی زبان‌شناختی و تطبیقی انجام داد، وی به این نتیجه رسیده بود که دین ریشه در اسطوره‌هایی داشته که بشر برای بیان پدیده‌های طبیعی استفاده می‌کرده است. ◽️ او معتقد بود نوعی ارتباط بین زبان، اسطوره، دین و تفکر انسان وجود دارد و به طور کلی رشد فکری بشر تاریخی است نه نظری. مطالعات دینی با تکیه بر مباحث میان رشته‌ای، دین را از آن جهت که امری بشری است و بخشی از فرهنگ و زندگی انسان بوده، از حیث تاریخی، اجتماعی، روانی و فرهنگی مطالعه و بررسی می‌کند؛ این رشته محصول دوران روشنگری بوده است و با توجه به اینکه در این دوران انسان نسبت به همه امور، رویکرد تجربی دارد، دین را نیز از همین منظر مورد بررسی قرار می دهد؛ به عبارت دیگر نسبت به دین و علم از یک منظر نگاه می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب جامعه‌شناسی دین، نوشته ، استادیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔰 امیرالمؤمنین عليه السلام: كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو 🔹 به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى 📚 الأمالي للصدوق : 244/261 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی- ترویجی "حکمرانی متعالی اسلامی" 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه با همکاری مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه یکم شهریور ماه، ساعت ۱۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ join.skype.com/ptnWSK32M9IR 🆔 @iictchannel
▫️ظرفیت بالای ادبیات اسارت در جلب مخاطبان جهانی 🔸دکتر عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد: ◾️ در جبهه جنگ، مرزهای جغرافیایی حیطه زیست و عمل دشمن را از جبهه خودی جدا می‌کنند. دشمن در سویی و جبهه خودی در سوی دیگری قراردارد و ارتباط و گفت‌وگو به ندرت رخ می‌دهد. در نتیجه شناخت دشمن به نحو ضعیف‌تری محقق می‌شود در حالی که در هم‌زیستی و هم‌مکانی و ارتباط شناخت عمیق‌تری از دشمن به دست می‌آید. 🆔 @iictchannel
❇️ نشست علمی" نقش وقار و نجابت در تحکیم خانواده" 🎙 با حضور: حجت الاسلام 📆 دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷ 🏢 اصفهان، سالن همایش های کتابخانه مرکزی ⚠️ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۳۱۳۴۳۶۸۱۱۲ تماس حاصل نمائید. 🆔 @iictchannel
▫️برنامه مدونی برای حمایت از پژوهش‌های قرآنی وجود ندارد 🔸حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی تبیین نمود: ◾️ دولت باید با بهره‌گیری از نیروهای مراکز، را تقویت کند. در این راستا باید برنامه و چشم‌انداز مدون و عملیاتی وجود داشته باشد و حمایت لازم هم صورت بگیرد نه اینکه برنامه‌ای را تدوین کنیم و بعد موقع حمایت گفته شود که اینها ارتباطی با دولت ندارند. پس حمایت‌ها باید کاملاً روشن و شفاف باشد. 🆔 @iictchannel
▫️خطاهای تحلیلی در مواجهه با حجاب الزامی 🔸 از سوی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه در نشست «کشف واقعیت‌های حجاب» مطرح شد: ◾️باور به کاربست الزامی به معنی این نیست که حجاب فقط از طریق الزام حکومتی در جامعه رعایت شود و هیچ‌گونه برنامۀ فرهنگی و فکری به اجرا درنیاید و مسیر اقناع و استدلال در پیش گرفته نشود. اسلام، یک «کلّ/ نظام/ مجموعه» است و باید نگاه منظومه‌وار به آن داشت و روش‌های آن را در کنار یکدیگر دید و به یکی از آنها بسنده نکرد. 🆔 @iictchannel
◽️تجلیل از سه دهه مجاهدت علمی حجت الاسلام عشاقی در عرصه فلسفه اسلامی 🔸 آیت‌الله در حاشیه برگزاری شانزدهمین هم اندیشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه از زحمات و مجاهدت های علمی حجت‌الاسلام و المسلمین با اهدای لوح سپاس تجلیل کرد. ◾️ در کارنامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه، تألیف بیش از ۱۰ عنوان کتاب، ۴۰ مقاله علمی پژوهشی، ارائه ۲ کرسی نظریه پردازی، حضور و ارائه در ۵ همایش ملی، ارائه و نقد بیش از ۵۰ کرسی ترویجی، نشست علمی و نشست نقد کتاب و بیش از ۱۰ مورد همکاری با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور به چشم می خورد. 🆔 @iictchannel