eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | سیره فاطمه در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی 🔹 وجه دیگر سیره فاطمه(ع) به‌ویژه از منظر اجتماعی، ارائه الگویی از زندگی اجتماعی همسان با زندگی توده مردم است. دختر گرامی رسول خدا(ص) به‌گونه‌ای زندگی می‌کند که با زندگی عموم مردم، فاصله‌ای نداشته باشد و اگر گاه، رفتاری می‌کند که امکان دارد از آن برداشتی به جز این شود، در کوتاه‌ترین زمان، رفتار خود را تغییر می‌دهد. 🔹 فاطمه(ع) به‌پیروی از پدرش نه تجمل گراست و نه زُهد فروش و از هرگونه تجمل‌گرایی دوری می‌کند. نخستین گواه آن، جهیزیه و مراسم ازدواج آن حضرت است که ساده است و نازل. بدرقه فاطمه(ع) از منزل پدر به منزل همسر هم، به سادگی و در عین حال با شکوه برگزار می‌شود. ولی این سادگی، مانع از گرفتن جشن عروسی نیست و به مردم ولیمه داده می‌شود. ساده‌زیستی و همسان‌سازی زندگی خود با توده مردم، در زندگی مشترک فاطمه(ع) با علی(ع) همچنان ادامه می‌یابد. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
🖼 | قدرت معنویت در مدیریت اسلامی 🔺 منابع قدرت در مدیریت اسلامی عبارت‌اند از: قدرت پاداش، قدرت تنبیه، قدرت پُست و مقام، قدرت تخصص و قدرت مرجعیت. قدرت مرجعیت نیز دارای دو شاخه اصلی است که عبارت‌اند از: قدرت اخلاق و قدرت معنویت. باید اذعان کرد که قدرت معنویت بیشترین سهم را در رهبری دارد و قدرتی که بتواند نفوذ بیشتری را در این دیدگاه به نمایش بگذارد، قدرت تقوا و معنویت است. به مدیران توصیه می‌شود خود را به همه انواع قدرت مسلح کنند، به ویژه قدرت‌هایی که تأثیرگذاری بیشتری دارند. 📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19558 🆔 @iictchannel
🖼 | ارتباط اقتصادی اعضای جامعه ◼️ انسان اقتصادی، خودخواه است؛ او فقط در پی کسب منفعت شخصی است و میزان رضایت‌مندی و مطلوبیت او با مطلوبیت دیگران در تقابل است؛ یعنی سطح مطلوبیت فرد با مصرف کالا تحقق می‌یابد و مصرف دیگران مطلوبیت او را افزایش نمی‌دهد. در دیدگاه اقتصاد نو خانواده مطلوبیت افراد خانواده با یکدیگر ارتباط دارد. بر اساس مباحث اسلامی این ارتباط نه فقط در خانواده میان پدر و مادر و فرزندان هست، بلکه نسبت به دیگر افراد جامعه نیز قابل سرایت است. توانایی افراد خانواده در کنار هم افزون می‌شود و خواسته‌های آنها تعدیل می‌گردد؛ بنابراین منحنی امکانات تولید خانواده ترکیب می‌شود. 📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
🖼 | سیره فاطمه در امور سیاسی 🔸 فاطمه(ع) به عنوان یادگار رسول گرامی خدا(ص) و کسی که خشم و رضایش، معادل خشم و رضای خداوند و رسول خداست، با اعلام موضع صریح خود، مخالفتش با حاکمیت جدید سیاسی پس از رحلت رسول گرامی(ص) را نشان می‌دهد که این مخالفت، در واقع موضع پیامبر گرامی(ص) است و موضع خداوند؛ و این‌گونه با مخاطبانش اتمام حجت می‌کند. 🔸 آن حضرت برای تبیین جایگاه حاکمیت در اسلام، الهی‌بودن منصب امامت و اثبات شایسته‌نبودن مدعیان حکومت، اقدامات مهمی می‌کند. فاطمه زهرا(ع) برای مقابله با حرکت شتاب‌زده برخی صحابه در جریان سقیفه برای به دست گرفتن خلافت، دست به روشنگری عمومی می‌زند و شبانه به همراه همسر و فرزندانش برای جلب حمایت مهاجران و انصار، به خانه آنان می‌رود و اما پاسخ مؤثری دریافت نمی‌کند. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
◽️ همایش ملی حکمرانی اسلامی برگزار می شود ✍️ با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و مشارکت دستگاه های علمی و اجرایی کشور برگزار می شود 🔹 همایش ملی حکمرانی اسلامی توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه و با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،‌ انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و خبرگزاری رسا با حضور نخبگان و صاحبنظران این حوزه با سخنرانی آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم برگزار می گردد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hamhokm 🆔 @iictchannel
🔸 کارگاه مهارت افزایی سیستم های هوشمند تصمیم گیری 🔻 تکنیک ­های تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) ؛ با تاکید بر تحقق زیست بوم صنایع خلاق 🔰 توسط پژوهشکده مدیریت راهبردی و سرمایه انسانی دانشگاه دفاع ملی و مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🎙با حضور: دکتر علیرضا فقیه(دکتری مدیریت، گرایش تحقیق در عملیات از دانشگاه تهران) 🔖 ویژه مدیران، پژوهشگران و دانشجویان 📆 شروع دوره: شنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱ ⏰ زمان برگزاری: شنبه و سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗞 هزینه ثبت نام: ۲۵۰ هزار تومان 📦 تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان دکتری 🏷 ۵۰ درصد تخفیف ویژه نیروهای مسلح 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-3 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/events 🆔 @iictchannel
❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: ◽️ همایش ملی حکمرانی اسلامی 🎙 با سخنرانی: آیت الله استاد 💬 برگزاری میزگرد علمی با حضور: دکتر استاد استاد 📚 رونمایی از آثار ویژه همایش ⏰ چهارشنبه ۵ بهمن ماه، ساعت ۱۸ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اطلاعات بیشتر: 🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
✴️ نشست علمی اندیشه سیاسی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) 🎙با حضور: 🔸 حجت الاسلام دکتر 🔸 دکتر اعضای هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه ⏰ پنجشنبه 6 بهمن ماه 1401، ساعت 18:30 🏢 قم، انجمن های علمی حوزه 🆔 @iictchannel
◽️ یکی از بخش های الگوی سوم زن حضور اجتماعی هنجارمند است 💢 حاکمیت برای زنانی که می خواهند خانواده گرا و جامعه پذیر باشند، باید برنامه داشته باشد 🔻 حجت الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی شبکه مسائل نظریه الگوی سوم زن؛ 🔹 در ادبیات فقهی و حقوق گاهی از حق فرد و گاهی از وظایف او حرف می زنیم مانند مسئله حجاب. گاهی شما حجاب را به عنوان یک حق برای زن بحث می کنید که در این امر، شاید فردی بگوید این حق را نمی خواهم و اگر به عنوان وظیفه بحث کنید خواهند گفت که فردی که از این وظیفه تمرد کرده ضمانت اجرای آن چیست؟ بنابراین می پرسیم که آیا وظیفه تکلیفی محض است؟ 🔹 یکی از بخش های الگوی سوم زن حضور اجتماعی هنجارمند است لذا اینجا انبوهی از مسائل را دارد. اگر ما از حضور اجتماعی زن حرف می زنیم این امر اقتضائاتی دارد؛ از جمله: مسئله پوشش و حریم نگهداری است که یک عده می خواهند حضور اجتماعی داشته باشند ولی این هنجارها را رعایت نکنند. 🔹 یکی از معضلاتی که این مراکز دارد و این کار انجام نشده برنامه جامع اقدام و نگاه از منظر رفتاری است. می بایست حاکمیت برای زنانی که می خواهند خانواده گرا و جامعه پذیر باشند، برنامه داشته باشد؛ مانند مسئله ورود زنان به ورزشگاه ها باید از این زاویه شکافته شود که ممنوع است یا صلاح نیست؟ 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/olgosevom 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی ابعاد و الزامات حکمرانی مجازی 🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🔰 گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی با همکاری مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 2 بهمن ماه 1401/ ساعت 14 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-22 🆔 @iictchannel
◽️ وجوه تفاوت قیام امام خمینی(ره) با قیام شهید نواب 🔻 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشست علمی چرایی مصاف با پهلوی؛ 🔹 اسم اصلی شهید نواب صفوی سید مجتبی میرلوحی بود که پدرشان از معممین زمان رضاشاه بود و با اجبار حکومت وقت خلع لباس شد. اما با توجه به روحیه گسترده مبارزاتی که در شخصیت پدر شهید نواب وجود داشت پس از خلع لباس شدن باز هم علیه حکومت رضاشاه فعالیت داشته تا جایی که سه سال به زندان برده می شود و در نهایت به طرز مشکوکی از دنیا می‌رود. 🔹 از ویژگی های شخصیتی شهید نواب صفوی می توان به ایمان، زهد و تقوای اوست. وقتی زندگی نسبتاً کوتاه نواب را که از سال ۱۳۰۳ تا ۱۳۳۴ بود مورد بررسی قرار می دهیم می بینیم که او همواره دغدغه تبلیغ دین را داشته است. در دوران زندگی ایشان فرد بی سوادی به نام کربلایی کاظم بود که با وجود بی سواد بودن در اثر اتفاق معجزه آسایی حافظ کل قرآن می شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/navaab 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... ◽️ نشست خبری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🎙 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دبیر علمی همایش 🏢 قم، خبرگزاری رسا 🆔 @iictchannel