پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#یادداشت #شهید_بهشتی 🔶 نوشتاری از دکتر #سید_سجاد_ایزدهی به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه شه
#یادداشت_هفته
✒️ مختصری از نوشتار دکتر #سید_سجاد_ایزدهی همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه شهید دکتر بهشتی:
🔹 معنای انقلابیگری #شهید_بهشتی؛
💢 درباره انقلابیگری، رویکرد عامیانهای وجود دارد که البته بهمعنای انقلاب اسلامی نیست؛ بلکه انقلاب بهمعنای تحول و تغییر و بهتعبیر دیگر، روزآمدبودن و فرزند زمانه خویش بودن و به روزمرگی دچار نشدن است. با این رویکرد، شهیدبهشتی انقلابیِ پس از انقلاب نیست؛ بلکه در زندگی شخصی خود هم انقلابی است.
🆔 @iictchannel
♨️ زمانیکه او جوان بود، در تهران مدرسهای داشت که در فضای موجود آن زمان، دانشآموزان در فضای دینی تربیت شوند و با این کار، فضای معنویت را ایجاد میکرد که نتیجه این تربیت در جامعه منعکس شود. بنابراین، همیشه تحولخواه بود و وقتی به قم آمد، در این شهر فضای موجود وضعیت مشخصی داشت؛ اما وی مدرسهای ایجاد کرد که رویکرد خاصی دنبال میکرد و به علوم رایج و متناسب با پاسخگویی به شرایط زمانه توجه میکرد. همچنین، وقتی به هامبورگ رفت و درهرصورت از کوچکترین مرحله زندگی که شروع میشود، مدرسهسازی کرد تا جریانی ایجاد کند. درادامه نیز، به پس از انقلاب اسلامی میرسیم که او برای جمهوری اسلامی ساختاری مینویسد؛ یعنی از پایینترین سطح تا بالاترین سطح. این روزآمدی، تحولخواهی و قانعنبودن به وضعیت موجود در وی جلوهگر است؛ بههمیندلیل، از او شخصیت خستگیناپذیری میسازد. اگر بخواهیم انقلابیگری را به این معنا بدانیم، شهیدمطهری در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی فردی انقلابی است.
🆔 @iictchannel
🔰 رویکرد دیگری از انقلابیگری وجود دارد و آن عبارت از چیزی است که بر سر زبانهای مردم رایج است؛ یعنی کسانی که رفتار افراطی داشته باشند و از عقلانیت متناسب نیز برخوردار نباشند؛ بنابراین قبل از انقلاب، به کسانی انقلابی میگفتند که در مواجهه با طاغوت زمان، رفتارهایی میکردند که در قالب شکستن شیشهها و شعاردادن و... نمود پیدا میکرد. بااینحال، نکته این است که آیا داشتن این رویکرد تخریبی و تند، جزء ذاتی معنای انقلابیبودن است یا در مرحله گذار از زمان ازبینبردن طاغوت تا زمان تأسیس حکومت اسلامی تغییر میکند؟ یعنی اقتضای انقلابیبودن و رفتار انقلابی در زمانه خود این است؛ اما پس از تثبیت انقلاب نیز همان رفتار انقلابی باید باشد که قبل از پیروزی وجود داشت؟ پاسخ منفی است. انقلابیگری بهمعنای عقلانیت متناسب با براندازی نظام طاغوت، آن رفتار را اقتضا میکند و عقلانیت متناسب با اداره و پیشبرد نظام و کارآمدی آن، حکایت دیگری دارد و در این مرحله، رفتارها مانند رفتارهای قبل از انقلاب نیست.
🆔 @iictchannel
🔰 اگر انقلاب اسلامی را براساس مؤلفههایی مانند مردمسالاری دینی، ولایت، قیام مستضعفان علیه مستکبران، عدالتمحوری و مسائلی از این قبیل معنا و خداوند را در معادلات سیاسی و اجتماعی داخل کنیم و از مادهگرایی و سکولاریسم بگذریم، با پدیدهای مانند شهیدبهشتی مواجه میشویم که این خصوصیات را دارد؛ یعنی وقتی وارد بحث اندیشه میشود، مباحث ایشان برآمده از ترکیبی از مبانی دینی بهعلاوه تطبیقش بر علوم رایج موجود است؛ یعنی علم اسلامی روزآمد متناسب با اداره جامعه است و اینطور نیست که صرفا متناسب با تدریس در حوزه یا دانشگاه باشد. اگر ولایت فقیه را نماد عمده انقلاب میدانیم، میبینیم شهیدبهشتی کاملا پایبند این مسأله است. وقتی در مشکلات و گیرهای اوایل انقلاب به او تهمتهایی میزدند، طبیعی است که در این مواقع، حق هر انسانی است که از خود باید دفاع و حداقل شفافسازی کند؛ اما شهیدبهشتی در این فضا سکوت میکند و میگوید امام(ره) گفته به این مسائل پاسخ ندهم و سکوت کنم. یکی از ویژگیهای عمده انقلاب اسلامی، مردمسالاری دینی است؛ یعنی دموکراسی بهمعنای خودبنیادبودنِ مبانی انسانی و دینمحوریِ غیرمبتنیِ بر مردم نداریم. شهیدبهشتی بهشدت اینطور بود و در ورطه دموکراسی غرب نیفتاد؛ همچنانکه در ورطه دینمحوری فارغ از مردم هم نیفتاد.
انقلاب اسلامی از جانب مستضعفان علیه مستکبران است و نمیشود کارگزار ارشد نظام انقلابی باشد؛ اما سادهزیست نباشد. البته، این نکته را نیز باید بگویم کارگزاران انقلابها معمولا فرازوفرود دارند و خوبی انقلاب اسلامی نیز این است که در مقام پالایش است و مردم نیز از مسوولان سادهزیستی را توقع دارند و اگر مسوولی بخواهد باقی بماند، باید براساس هنجارهای انقلاب و ارزشهای مبتنی بر باورهای مردم کار کند.
🆔 @iictchannel
#مصاحبه
#امام_صادق
▪️ گفتگوی قدس با دکتر #قاسم_ترخان در آستانه سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان:
🔰 نهضت علمی #امام_صادق(ع) تمدن ساز بود
📑 منتشر شده در شماره ۸۹۹۹ روزنامه #قدس
⚜️ مشاهده مطلب در صفحه روزنامه:
🌐 qudsonline.ir/newspaper/661392/
🆔 @iictchannel
#تبلیغ
#فلسفه_اصول
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند:
🔹 #فقه_تخصصی نظام ساز
📍 دوره تابستانی
🔶 با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد ریاست پژوهشگاه /فلسفه اصول
🗓 دوشنبه هر هفته
🏢 تهران / موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)
🆔 @iictchannel
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🔰 مدرسه تابستانه منهاج
🔻 محورهای دوره:
✅مبانی #فقه_اجتماعی و حکومتی
✅مسائل #فقه_اقتصاد| #فقه_سیاست| #فقه_فرهنگ_و_تربیت
🎙 با حضور اعضای هیات علمی پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه:
🔶 حجت الاسلام #سید_حسین_میرمعزی
🔶 حجت الاسلام #احمد_علی_یوسفی
🔶حجت الاسلام #سید_سجاد_ایزدهی
🏢 قم / حوزه علمیه امام کاظم(ع)
🆔 @iictchannel
#کلام
#کرسی
#شبستری
🔶 با همکاری گروه #کلام و #قطب_علمی_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه:
🔰 کرسی ترویجی بررسی انتقادی گوهر و صدف دین از منظر #شبستری برگزار میشود.
⚜️ مشاهده خبر:
🌐 iict.ac.ir/goharsadaf
🆔 @iictchannel
#عدالت
#نشست
#هم_اندیشی
🔶 به همت گروه #سیاست پژوهشگاه و با همکاری اندیشکده #عدالت مرکز #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت:
🔰 نشست #هم_اندیشی "جایگاه #عدالت در سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" برگزار می شود.
⚜️ مشاهده خبر:
🌐 iict.ac.ir/edalatsanad
🆔 @iictchannel