eitaa logo
جامعه‌شناسی انتقادی
1.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
27 ویدیو
61 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 اندیشه‌های استاد حمید پارسانیا 🔸 @hparsania 🔹 معبری به سوی فکر، فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی بر پایه مکتب صدرایی 💠 eitaa.com/hparsania 💠 t.me/hamidparsania 💠 iGap.net/hparsania 💠 sapp.ir/hparsania
4_5920232102476906603.pdf
362.1K
عقلانیت تمدنی و تمدن عرفانی استاد حمید پارسانیا استاد عبدالحمید واسطی @hparsania
4_6005942272267387304.pdf
106.3K
پروژه فکری استاد حمید پارسانیا @hparsania
💠 فروپاشی نخبگانی با خیزش اجتماعی. 🌐 گزارش سخنرانی استاد حمید پارسانیا در نشست تحلیل جامعه شناختی آخرین وضعیت انقلاب اسلامی با تأکید بر وقایع اخیر/ 14 تیر 1397 🔹 پارسانیا بحث خود را با موضوع فروپاشی حوزه نخبگانی سیاسی و بازآفرینی و خیزش حوزه اجتماعی مطرح کرد. او از دو شکاف اجتماعی در سه دهه اخیر یاد کرد. یکی از این دو شکاف مربوط به فاصله بین نخبگان، خواص و مدیران سیاسی و اجتماعی کشور با حوزه عمومی و مردم است و شکاف دیگر مربوط به فاصله بین نخبگان، خواص و مدیران سیاسی و اجتماعی با یکدیگر است. به نظر پارسانیا هر کدام از این دو شکاف در دوره‌های هشت‌ساله یا ده ساله خود را نشان داده‌اند، هر چند که اغلب تفسیر درستی از آن‌ها نشده است. 🔹 او درباره انشقاق بین حوزه اجتماعی و عمومی با نخبگان سیاسی گفت: در دوران جنگ شاهد فاصله‌ای کمتر بین این دو حوزه هستیم نخستین انشقاق در این حوزه در سال 71 در اعتراضاتی شکل گرفت که از کوی طلاب مشهد آغاز شد و سپس این انشقاق به ترتیب در سه دوره هشت ساله یعنی در سه مقطع انتخابات 76، 84 و 92 خود را نشان داد. در این سه مقطع، مردم اعتراض خود را به نخبگان سیاسی و الگوی مدیریتی واحد آن‌ها، نشان دادند. 🔹 شکاف دوّم، مربوط به نزاع بین نخبگان سیاسی با یکدیگر است. این شکاف، در مقاطعی غیر از انتخابات، یعنی در حوادث سال 78 و 88 خود را نشان داد. حادثه سال‌78 از نوع حوادث مقاطع انتخابات نبود؛ یعنی حادثه‌ای عمومی و فراگیر نبود. این حادثه مربوط به تهران، آن‌هم در میانه شهر از کوی دانشگاه تا خیابان انقلاب بود. حادثه کاملاً نخبگانی و سیاسی بود و کانون فرماندهی آن، برخی از معاونت‌های دولت و یا وزارت علوم بودند و هدف آن نیز عبور از خیابان جمهوری بود. حادثه سال‌88 نیز حادثه‌ای مربوط به شهرهای بزرگ و بیشتر مربوط به بالای شهر تهران بود و طرف‌های این حادثه این‌بار، سران و محورهای اصلی مدیریت کشور و نخبگان سیاسی بودند. 🔹 نخبگان سیاسی، اغلب به رقابت‌های مربوط به خود نظر داشته‌اند و مسائل روزمره زندگی مردم ما کمتر مسأله آن‌ها بوده است. آن‌ها متأسفانه هیچ‌گاه قرائت درستی از مقاومت‌های عمومی مردم در انتخابات‌های مکرر نکرده‌اند و مقاومت مردم نسبت به الگوهای مدیریتی خودشان را هزینه رقابت‌های سیاسی‌شان کرده‌اند. 🔹 پارسانیا، حوادث جاری جامعه را با نوع حوادث سال 78 و 88 متفاوت دانست و گفت: این حادثه مربوط حوزه نخبگانی کشور نیست و به حوزه عمومی جامعه باز‌می‌گردد. این حادثه مطالبه عمومی جامعه جامعه از الگوهای مدیریت ثابت و مستمری است که نزاع‌های سیاسی نخبگانی نیز کمتر در آن تأثیرگذار بوده و هست. 🔹 پارسانیا در بخش دوم صحبت خود به علّت ناکارآمدی مدیریتی کشور پرداخت و این امر را ناشی از بی‌توجهی مدیران به تفاوت دو عرصه سیاست‌گذاری و خط‌مشی‌گذاری دانست و بر این نکته تأکید کرد که قانون اساسی به گونه‌ای است که اجازه استقرار سیاست‌گذاری را به هیچ‌یک از قوا نمی‌دهد و حال آن که مدیران کشور رقابت‌های قبیله‌ای خود را اغلب با ادبیات سیاست‌گذارانه توجیه کرده و از این افق به چالش با یکدیگر می‌پردازند. به‌زعم او نتیجه طبیعی این وضعیت، غفلت از خط‌مشی‌گذاری و تدوین و اجرای سیاست‌های اجرایی (و نه سیاست‌های کلان) در عرصه مدیریت و غفلت از مسائل جاری مردم است. 🔹 پارسانیا از نمونه‌های متعددی یاد کرد که بی‌توجهی مدیران قوای مختلف را نسبت به خط‌مشی‌گذاری و دخالت‌های غیرقانونی و ناروای آنان را در عرصه سیاستگذاری نشان می‌دهد. 🔹 این مدل از مدیریت، آسیب واقعی و عینی خود را در حوزه عمومی وارد می‌سازد و ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حوزه عمومی را تخریب می کند و اینک خیزش عمومی مردم، این مدل از مدیریت اجتماعی را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد و فرصت مناسبی را برای تغییر و تحول بنیادین آن که به گونه‌ای رسوب‌کرده و سخت و درعین‌حال فرتوت است، ایجاد می‌کند. 🌐 http://sobhe-no.ir/newspaper/508/13/20238 💠 @hparsania
4_5938212691003834643.pdf
140.3K
💠 متن کامل سخنرانی استاد پارسانیا در نشست اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب 🔹 31 خرداد 1396 🔹 💠 @hparsania
4_5965019845345935614.pdf
438.4K
💠 متن کامل مصاحبه حریم امام با استاد پارسانیا در مورد مسائل فرهنگی، سند 2030 و شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 @hparsania
💠 صدور فرمان آتش به اختیار یعنی اسناد فرهنگی اجرا نمی‌شوند 1️⃣ خیلی‌ها به ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی ایراد می‌گیرند و می‌گویند که این شکل از ترکیب نمی‌تواند موفق باشد. نگاه‌های آرمان‌گرایانه دارند و این ایرادها به نظر من وارد نیست. ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند خیلی آرمانی باشد. نیمی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی مجریان فرهنگی جامعه هستند. یعنی با تغییر دولت‌ها، تقریباً نیمی از اعضای شورا جابه‌جا می‌شوند. این تغییر از یک لحاظ عیب و به لحاظی دیگر حُسن است. اگر عده‌ای سیاست‌گذاری کنند، ولی با مجریان تعاملی نداشته باشند و به مشکلات توجه نکنند، نمی‌توانند در کار خود موفق باشند. 2️⃣ اینکه ما با تعبیری به نام «آتش به اختیار» مواجه می‌شویم، به این معنی است که در ناحیه سیاستهای فرهنگی به استیصال رسیده‌ایم. یعنی اینکه ما دیگر سیاست فرهنگی نداریم. یعنی هر مجری یا قائل به سیاست فرهنگی نیست یا با بستۀ سیاستی خودش وارد می‌شود. مجری توجه ندارد که او اختیار بخشی از نظام را دارد و او بر اساس قانون اساسی موظف به عملکرد و اجرا در ذیل سیاست‌هایی است که ابلاغ می شد. منظورم از مجری فقط دولت نیست؛ این مجری می‌تواند قوۀ مقننه، قوۀ مجریه و... باشد. 3️⃣ اگر یادتان باشد، دربارۀ سند 2030 صحبت کردیم. وقتی در پی‌گیری سیاست‌های مدون شده شورا غفلت کنیم باعث می‌شود که یونسکو برای کارگزارهای ما مرجعیت پیدا کنند و کارها آن‌طور پیش برود که رفت. اگر غفلت کنیم و سیاست‌گذاری را رها کنیم یا به یونسکو و جاهای دیگر بسپاریم، آن حوادث پیش می‌آید و تلفات هم خواهد داشت. منظور از تلفات اینکه فرصت‌هایی را هم که داریم از دست‌ می دهیم. بالاخره جامعه هم بیکار نمی‌نشیند و مسئله را احساس می‌‌کند و اقدام می‌نماید؛ همان‌طور که در زمان شاه اقدام کرد. در آن زمان جامعه آتش به اختیار بود. جامعه وقتی تکلیف خود را بداند، اقدام می‌کند؛ ولی وقتی تکلیف خود را نداند، یا به دیگران دل می‌بندد و یا سر در گم عمل می کند. در این حال آسیب‌هایی هم به وجود می آید. حداقل آن هم‌افزایی پیدا نکردن فعالیت‌های فرهنگی است... ✍ استاد حمید پارسانیا 💠 @hparsania
✅ عمل مردم از نخبگان هوشمندانه تر است. 🔸 بعید می‌دانم جهان هیچ‌موقع تک‌قطبی شود. آنهایی که می‌خواستند یک نظم واحدی را برقرار کنند، کسانی دیگر بودند اصلا اقتضای بشر و حیات بشری این نیست. اما قاعدتا جهان اسلام به‌عنوان یک قطب تا برجسته نشود، احساس هویت نخواهد کرد. 🔸 نوعا اگر فعالیتی در سطح مدیریت شده در سطح سیاستگذاری کلان بوده است، مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی را تصویب کرده است. اما از سیاستگذاری کلان که پایین‌تر می‌آیید در این مسائل هیچ اقدامی جدی‌ نشده و آن سیاستگذاری با این رویکردها در نطفه خفه شده است. 🔸 کار سیاستگذاری این است که عبور از واقعیت‌ها به سمت آرمان‌ها را نشان دهد. اما بعد از اینکه این سیاست‌ها تدوین و ابلاغ می‌شود هم، واقعیت‌ها کشش این همراهی را کمتر دارد و موانعی هم در این راه وجود دارد که منجر به این مساله می‌شود. نتیجه آن این می‌شود که مثلا در حوزه علم، بخش‌هایی که به حوزه فناوری باز می‌گشت، توانست روان‌تر راه بیفتد اما در حوزه علوم انسانی حتی وقتی سند نقشه جامع علمی کشور تنظیم شد، باز مراعا گذاشته شد که بعدا کار دیگری انجام شود و ما هنوز نتوانستیم سند را مصوب کنیم. بعضا سند تنظیم هم شد و دو رئیس‌جمهور آن را امضا کردند اما پس از آن کارشناس بعدی خوشش نمی‌آید و آن را زیر پا می‌گذارد و آب دهانی هم روی آن می‌اندازد و تمام می‌شود و می‌رود! 🔸 نتیجه‌اش این می‌شود کسی که در حوزه سیاست‌گذاری هست در این مرحله ناگزیر می‌شود، دخالت می‌کند و به خط مقدم می‌آید و خودش هم باید در حوزه اجرا دخالت کند. این هرج‌ومرج ممکن است ما را به‌سوی خطری جدی ببرد و آن‌موقع آن خطر ما را به سوال ببرد که بالاخره باید حل کنیم یا نباید حل کنیم؟ 🔸 وقتی مقاومت و مطالبات مردم خودش را نشان می‌دهد و چالش‌هایی در این حوزه شکل می‌گیرد، ناگزیر باید تامل عاقلانه‌ای در رفتار خودشان داشته باشند وگرنه نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان. 🔸 البته فرهنگ عمومی مردم، عقبه بسیار قوی‌ای هست و هوشمندانه عمل می‌کند اما اینکه نخبگان ما کی این مساله را متوجه می‌شوند و چگونه بشود اصلاحش کرد، جهات مختلفی دارد. 👤 استاد حمید پارسانیا 🔹 برنامه شوکران 🔹 آبان 1397 💠 @hparsania
1_2835843160.pdf
1.89M
کتاب علم و فلسفه حمید پارسانیا @hparsania
✅ کتاب، سخنرانی‌ و مصاحبه‌های استاد حمید پارسانیا در رابطه با شورای عالی انقلاب فرهنگی: 💠 متن کامل سخنرانی در نشست اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب: 📌 https://eitaa.com/hparsania/282 💠 متن کامل مصاحبه با حریم امام: 📌 https://eitaa.com/hparsania/284 💠 استیصال فرهنگی و فرمان آتش به اختیار: 📌 https://eitaa.com/hparsania/285 💠 چالش‌های سیاست‌گذاری و اجرائی‌سازی فرهنگی: 📌 https://eitaa.com/hparsania/286 💠 معرفی کتاب نگاهی به سند ۲۰۳۰ و مسائل فرهنگی ایران: 📌 https://eitaa.com/hparsania/228 💠 فیلم نشست بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی سند 2030: 📌 https://eitaa.com/hparsania/73 💠 @hparsania
💠 نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔶️ اندیشه امام خمینی (ره) 🔶️ سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا 🔹️ همراه با ارائه‌هایی از : -مجتبی همتی‌فر -احسان بابایی -صادق تراب‌زاده -جمال یزدانی 🔶️ دبیر نشست: -حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه 🔴 زمان: سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه همزمان با برگزاری نماز ظهر و عصر 📍 مکان: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، پژوهشکده باقرالعلوم 🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔️ @ammar_ensani 🆔 @hparsania
جهان فکری امام خمینی (ره) در اين جلسه قرار است راجع به ابعاد عرفانی و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب كه حضرت امام (رَه)انجام دادند صحبت كنيم. امام (رَه) قبل از اين كه يك استاد حوزه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. امام (رَه) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع ميكردند. پس ابتدا حوزه فعاليت ايشان تدريس بود و بعد مرجعيت و بعد هم انقلاب اسلامی. ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير و بالعكس. امام (رَه) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ چنین انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاری‌ای كه مردم و امت اسلام با امام (رَه) داشتند از صدر اسلام تا كنون بی‌سابقه بوده است. حضرت امام (رَه) توانست كاری را در تاريخ تشيع رقم بزند كه نمونه آن وجود نداشته. آمادگی‌ای كه امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و...ايجاد كند. فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد. ما نمي‌توانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبه‌های استدلالي را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. همين امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد يعنی به جاي ابن سينا، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزي به نام فقه باقی می‌ماند؟خير! عوض مي‌شود. ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه هاي علميه ها داشتند افول مي‌كردند. شخصيت فلسفي امام جدای از شخصت سلوكی ايشان نيست. امام شخصيت همه جانبه‌ای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه برمي‌گردد، او يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد، ياران و همراهانی دارد. در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا ميكند كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. انقلاب بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت‌های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد. حمید پارسانیا در نشست جهان فکری امام خمینی (ره) ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ @ammar_ensani @hparsania