eitaa logo
جامعه‌شناسی انتقادی
1.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
27 ویدیو
61 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷سمینار انقلاب اسلامی موضوع: 🔺تامل در هویت فرهنگی و تمدنی انقلاب اسلامی ایران با حضور: ◀️ حجت‌الاسلام حمید پارسا‌نیا ✅دوشنبه اول اسفند؛ ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 📱پخش زنده‌: https://www.skyroom.online/ch/ricac/research 📍خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پلاک ۹، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات @ricac_ac_ir @hparsania
🔶 کانون غرب‌شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می کند: ✅ اولین سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی 🔷 با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱ زمان برگزاری: 6 تا 10 اسفند 1401 افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح 🕌 مکان برگزاری: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 📌 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi @razaviac @hparsania
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم نظرسنجی: ضمن تشکر از همراهی شما مخاطبان محترم؛ با توجه به راه‌اندازی و فعالیت صفحه جدید استاد حمید پارسانیا در آدرس @parsania_net در ایتا، ادامه فعالیت این کانال را در قالب کدام یک از گزینه‌های زیر ترجیح می‌دهید: ۱. ادامه فعالیت با تمرکز بر محتوای مکتوب و اطلاعیه نشست‌های استاد پارسانیا ۲. فعالیت در زمینه علوم اجتماعی اسلامی با انتشار محتوای متفکران و اساتید مختلف مانند امام، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی، علامه طهرانی، شهید صدر، شهید بهشتی، شهید مطهری، علامه جوادی آملی، علامه مصباح، استاد پارسانیا، استاد واسطی، استاد افروغ، استاد خسروپناه، استاد یزدان‌پناه، استاد رشاد، استاد وکیلی، استاد کچویان، استاد ازغدی و... ۳. فعالیت در زمینه عرفان اجتماعی. ۴. اندیشه‌های استاد عبدالحمید واسطی در زمینه تفکر شبکه‌ای و نگرش سیستمی ۵. توقف فعالیت و تعطیلی کانال. پ.ن؛ نتایج نظرسنجی: با توجه به نتایج نظرسنجی، ادامه فعالیت‌های این صفحه، تحت عنوان جدید علوم اجتماعی اسلامی، به اندیشه‌های اجتماعی مهم و مغفول متفکران مختلف مسلمان از جمله استاد پارسانیا اختصاص خواهد یافت ان‌شاءالله. ضمنا انتشار نظریات و اندیشه‌های مهم و مغفول استاد عبدالحمید واسطی به ویژه در زمینه عرفان اجتماعی، تمدن عرفان‌محور و تفکر شبکه‌ای نیز در صفحه @vaseti انجام خواهد شد. در صورت توقف فعالیت صفحه جدید استاد پارسانیا، این صفحه مجددا به انتشار اندیشه‌ها، اطلاعیه‌ها و آثار ایشان اختصاص خواهد یافت. انتشار محتوا در کانال علوم اجتماعی اسلامی به صورت مسئله‌محور و حول ارزش‌های اساسی انسانی و آرمان‌های محوری انقلاب اسلامی مانند معنویت، عدالت، جمهوریت، عقلانیت، آزادی، کرامت و... خواهد بود ان‌شاءالله. التماس دعا @iisociology
به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید.فکر علاج بدبختی‌های مردم باشید. مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی‏‎ ‎‏دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم‏‎ ‎‏می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانی‌ها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت‏‎ ‎‏کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند. بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیت‌ها توجه‏‎ ‎‏کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این‏‎ ‎‏اهمال‌کاری‌ها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه‏‎ ‎‏تنبل پرورند؟ ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که‏‎ ‎‏به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ می‌کند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و‏‎ ‎‏شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعه‌ای خوشنام و آزاد و پر حرکت و‏‎ ‎‏پر فضیلت به وجود می آید. البته ملائکه برای حضرتش خضوع می‌کنند. و همه برای او‏‎ ‎‏خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز‏‎ ‎‏مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.‏ (ره) کتاب ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴ @iisociology
طبقه ممتازه جدید.mp3
1.67M
طبقه مرفه بی‌درد جدید. کسانی هستند که تلاش می‌کنند و حقیقتاً در صدد این هستند که  در نظام جمهوری اسلامی به وجود آورند. به خاطر انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و زرنگی‌ها و دست‌وپاداری‌ها و مشرف بودن بر مراکز ثروت، و از طریق نامشروعی که با زرنگی آن را یاد گرفته‌اند، به اموال عمومی دست بیندازند و یک طبقه‌ای جدید - طبقه ممتازان و مرفّهان بی‌درد - درست کنند. نظام اسلامی، با مرفّهان بی‌درد و معارض و مخل، آن‌طور برخورد سختی کرد؛ حال از درون شکم نظام اسلامی، یک  طلوع کند! مگر این شدنی است!؟ اگر چه و متعلّق به است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا میکند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، کارهاست. ما را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون - مبارزه، ، ، - را برای قسط و عدل می‌خواهیم. در محیط قسط و عدل است که انسان‌ها می‌توانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و انسانی خودشان را به دست آورند. قسط و عدل، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان است. چطور می‌شود به این قضیه بی‌اعتنایی کرد؟ اگر جهت‌گیرىِ در کشور ضعیف شود، هر کاری در کشور انجام گیرد، به زیان طبقات ضعیف و عامّه مردم و به سود یک عدّه معدود زرنگ‌ها و گردن‌کلفت‌ها و دست‌وپادارها و قانون‌دان‌های قانون‌شکن که راه‌های قانون را بلدند و قانون‌شکنی را هم میدانند، تمام خواهد شد. ؛ ۲۵ تیر ۱۳۷۶ @iisociology
مطالبه دوازده سال بر زمین مانده رهبر انقلاب! یکی از مهم‌ترین کارها در عرصه‌ی نظری این است که ما عدالت‌پژوهی را در حوزه و دانشگاه به عنوان یک رشته‌ی تعریف شده‌ی علمی بشناسیم، که این امروز وجود ندارد؛ نه در حوزه وجود دارد، نه در دانشگاه. چه اشکالی دارد که در حوزه‌ی علمیه - که خب، بحمداللَّه فضلای برجسته‌ای در جلسه حضور دارند - یکی از بخش‌هائی که یک فقیه در درس فقه استدلالیِ خودش دنبال میکند، مسئله‌ی عدالت باشد؛ «کتاب العدالة»؟ این غیر از آن بحث عدالتی است که اشاره کردند شیخ (علیه الرّحمة) فرموده‌اند؛ آن بحث دیگری است. در باب عدالت اجتماعی بحث شود؛ بحث فقهیِ قوی. رهبر انقلاب، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
شهید بهشتی در سال ۵۹: دیر شده! بدین مناسبت می‌خوام اعلام کنم یک تز و نظر را، و از همه کسانی که دل به حق سپرده‌اند، دعوت میکنم که حق‌پرستانه و خالصانه به این تز و نظریه توجه کنند و از همه نزدیکان خودم می‌خواهم یاری کنند تا در اولین فرصت ما پیشگامان تحقق بخشیدن به این تز و نظریه باشیم و آن این است؛ پوست‌کنده و صریح می‌گویم: انقلاب اسلامی ما با روند و مناسبات اقتصادی موجود در جامعه ما در معرض خطر و آسیب قطعی است، چرا؟ برای اینکه در این بعدش اسلامی نشده است. [تکبیر حضار] تکبیر را آخر، بذارید عرض من دقیق بر وجدان‌ها بنشیند. مردان و زنان و جوانان و نوجوانان انقلابی ما امروز با چشم خودشان می‌بینند که نزدیک به پانزده ماه از پیروزی انقلاب می‌گذرد ولی هنوز در جامعه ما سیرها و خیلی سیرها با گرسنه‌ها و خیلی گرسنه‌ها با هم در جامعه دیده می‌شوند؛ تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست. [تکبیر حضار] بگید الله‌اکبر، الله‌اکبر، ولی خواهش می‌کنم بعدا تا عرض من تمام نشه تکبیر نگید، چون عرض کردم این مطلب مهمه و نقطه جدیدی است، نقطه عطف تکاملی است در این انقلاب و باید دنبال رفت و دنبال کرد. این رو من مکرر در شورای انقلاب با همین عبارت برای دوستانم گفته‌ام که دوستان؛ قابل قبول نیست برای ما که اداره جامعه در دست ما باشد و باز هم در این مملکت کسی شب گرسنه بخوابد، کسی زیر طاقی بخوابد که نگران است بر سر او و عزیزانش خراب شود، از آب آلوده برای شرب استفاده کند، از بی‌درمانی جان خود و عزیزانش در معرض خطر باشد، این قابل قبول نیست، این را چندین بار در شورای انقلاب گفته‌ام، ولی اعتراف می‌کنم در برابر ملت عزیزمان که موفقیت ما در این زمینه بسیار ناچیز بوده و امروز می‌خوام و در این روز و در این مجمع اعلام کنم که همه کسانی که دلشان در عشق این انقلاب مالامال شور و هیجانه و قلبشان در محبت این انقلاب می‌تپه، باید حرکت و اقدامی سریع و قاطع و موثر آغاز کنند و آغاز کنیم و هر چه زودتر به این فاصله جهنمی سطح زندگی در جامعه جمهوری اسلامی ایران پایان دهیم. من خود چون از زندگی متوسطی لااقل برخوردار هستم و رفاه متوسطی دارم، وظیفه دارم پیش‌گام شوم و پیش‌قدم شوم و دیگران را به پیش‌قدمی فرا خوانم و ای کاش دیگران پیش‌گام شوند و من دنبال آن‌ها باشم که سخنم و عملم از شائبه هر گونه ریا و خودنمایی و تظاهر و جاه‌طلبی خالی شود ولی اگر کسی جلو نیفته، ناچارم شروع کنم و عمل کنم. اعلام می‌کنم باید هر چه زودتر تلاشی برای تقسیم عادلانه سرانه همه امکانات به‌زیستی در کشور ایران بر این ۳۶ میلیون جمعیت به عمل بیاد وگرنه اسلام‌مان باز هم تک‌بعدی خواهد ماند و انقلاب اسلامی‌مان همه‌جانبه نخواهد شد. اعلام می‌کنم؛ پیشه‌وران، بازرگانان، باید بدانند سود سرشار بردن، ضد نظام اسلام است، صاحبان کارگاه‌های کوچک بدانند، سود سرشار بردن ضد نظام اسلام است. پیغمبر اسلام (ص) وقتی با مهاجران در مدینه روبه‌رو شد، مهاجران روزافزون، چه کرد؟ به انصار چی گفت؟ از آن‌ها چی خواست؟ چی خواست؟ مگر نه از آن‌ها خواست هر یک از ساکنان مدینه در حد توانایی شریک کنند یک مهاجر و خانواده‌اش را در زندگی خودشان. مگر سال اول پیروزی انقلاب اسلام این‌گونه نگذشت؟ ما باید سال اول انقلابمان همین کار را می‌کردیم و دیر شده، سال دوم دیر است ولی ضرر را هر جا جلوش رو بگیری نفع است، نه نفع شخصی؛ نفع اسلام، نفع انقلاب. امسال، سال ۱۳۵۹، باید به هر عنوان و به هر قیمت شده، سال تقسیم عادلانه سرانه همه تولید داخلی و امکانات دیگر موجود در ایران بر کل جمعیت ایران بشود و اگر این کار را کردیم، سال، سال استواری و استحکام انقلاب اسلامی ایران خواهد بود. این را هم بگم؛ این شعار را به عنوان یک عمل اسلامی مطرح می‌کنم نه یک عکس‌العمل در برابر تبلیغات چپ‌روها و چپ‌گراهای در ناز و نعمت فرو رفته. این به عنوان یک اصل اسلامی است؛ برادری لازمه‌اش چیه؟ برابری. نمی‌شه اخوت و برادری اسلامی را محکم کرد و از آن طرف فاصله‌های نابرابری را روز به روز بیشتر پذیرفت، ممکن نیست. شهید بهشتی؛ بهار ۱۳۵۹ فیلم سخنرانی: https://eitaa.com/edallat/765 علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
مبانی مدارا؛ درنده مباش! امام علی علیه‌السلام در فرمان معروفش خطاب به مالک اشتر تاکید می‌کند: «مهر، محبت و لطف به شهروندان را در درون خویش نهادینه کن و هرگز نسبت به آنان چون درنده‌ای مباش که فرصت دریدنشان را لحظه‌شماری می‌کند، زیرا آن‌ها دو دسته‌اند: یا مسلمان‌اند و برادر دینی تو، یا نامسلمان‌اند و در خلقت همانند تواند.» اگر معرفت‌شناسی، عشق‌پیوند است؛ و آفرینش عشق‌بنیاد، خدا عاشق است و هستی و جهان شیداست، انسان شیفته است و پیامبر مهربان، دین همان عشق است و عشق همان دین؛ چرا آدمیان عاشق همدیگر نباشند؟ و دولت‌ها ملت‌ها را به مدارا، مدیریت نکنند؟ و دولت‌ها و ملت‌های جهان با هم در صلح نزیند؟ و زمین، خانه امن بشر نگردد؟ من تصور می‌کنم برآیند بینش‌ها و بنیان‌هایی که مذکور افتاد می‌توانند منشا سامان‌یابی دستورها، بلکه نظام جامعی برای تنظیم مناسبات و روابط توام با مدارا میان آدمیان باشد. ✍ آیت‌الله علی‌اکبر رشاد 📌 از مقاله مبانی مدارا، در کتاب فیلسوف فرهنگ علوم اجتماعی اسلامی @iisociology
🔴 آن کسی که سفاهت اقتصادی دارد، درایت اقتصادی ندارد. ملتِ فقیر فلج است. ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت. ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است. ♦️ هشدارهای آیت‌الله جوادی آملی در پیام به همایش اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت 1393: 🔸 مال، عامل قیام یک ملت است؛ آن‌ کسی که سفاهت اقتصادی دارد، درایت اقتصادی ندارد، صلاحیّت آن را ندارد که مال را به دست او بدهند، اگر هم هوش اقتصادی دارد و لکن طهارت قُدسی و قداست عقل در او یافت نمی‌شود، او سفیه است. سفاهت در فرهنگ قرآن تنها در فقدان نظر نیست، بلکه بسیاری از افرادند که از نظر علمی, خردمند و پخته و فرهیخته هستند ولی از نظر عقل عملی سفیه‌اند. 🔸 ملتِ فقیر فلج است، ملتی که جیبش خالی است، کیفش خالی است، تهیدست است، بدهکار است، مدیون است فلج است و ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت. 🔸 نظام تلخ کاپیتال غرب این‌طور است که ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾؛ نظام فروریخته سوسیال شرق از همین قبیل است که دولت‌سالاری است و ثروت دست دولت‌هاست، اما ملت از ثروت ملّی محروم هستند؛ در نظام سوسیال شرق، دولتی، ثروت را به دولت دیگر منتقل می‌کند می‌شود: ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾. در نظام سرمایه‌داری کاپیتال غرب، ثروت و دولت را از دست یک سرمایه‌دار به دست سرمایه‌دار دیگر منتقل می‌کنند، این هم می‌شود: ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾؛ اینکه گفتند 99 درصد در برابر یک درصد، ممکن است بخشی از اینها اغراق و مبالغه باشد؛ ولی این خطر هست که اکثری از آن دولت کلان طرْفی نبستند. 🔸 پس برابر سوره «نساء» ثروتِ ملت، ستون آن ملت است و برابر سوره «حشر» ثروتِ ملت، خون ملت است، اگر این ستون، زیر سقف باشد، همه را پوشش می‌دهد و اگر خون در تمام جامعه جریان داشته باشد هر کسی به اندازه ظرفیت و استعداد خود بتواند از آن طرْفی ببندد، این جامعه سر پا و زنده است. 🔸 فقیر؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، کسی که گرفتار حادثه تلخ «فاقرة الظهر» شد -که در سوره «القیامة» آمده- این می‌شود فقیر؛ همان‌طوری که قتیل به معنای مقتول است، فقیر هم به معنی مفعول است؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است. 🔸 ملتی که جیبش خالی است، دستش تهی است، زمین‌گیر است؛ البته اول مسکین است بعد فقیر. مسکین؛ یعنی گرفتار سکون، بی‌حرکتی؛ ملت تهیدست از حرکت و پویایی ایستاده است و محروم است، یک؛ در اثر شکسته بودن ستون فقرات، زمین‌گیر است و مبتلا به نشستن است، دو؛ از این جهت گفتند فقیر، بدتر از مسکین است. این تعبیرهای تند قرآن کریم که اگر ملتی دستش تهی بود، قدرت حرکت ندارد و ساکن است، اولاً؛ قدرت ایستادن ندارد و نشسته است، ثانیاً؛ برای همین جهت است. 🔸 اگر ملتی شغل نداشته باشد, بدهکار باشد، گرفتار بانک‌های ربوی باشد، این ملت هرگز قائم نیست، چه رسد به مقاومت، چه رسد به ایستادگی در برابر حوادث تلخ. 🔸 خلاصه بحث اقتصاد مقاومتی آن است که مال، ستون مملکت است و اهل اختلاس و اهل رومیزی و اهل زیرمیزی و کسی که ضعف مدیریت دارد و کسی که توان آن را ندارد کشوری که یک درصد جمعیّت دنیا را دارد؛ یعنی هفتاد میلیون و بیش از هشت درصد امکانات روی زمین در دست اوست، نتواند خود را اداره کند، گرفتارِ ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾. 🔸 در این مملکت همه چیز هست؛ جوان‌های فعال و بیکار فراوان، مال به دست بانک‌های ربوی - که ﴿یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ است - از یک سو و سرمایه‌دارانی که مشخص نیست از چه راهی در آوردند و در چه راهی صرف می‌کنند از سوی دیگر؛ اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمی‌شود؛ با فهم است و فهم! بفهمیم مال در فرهنگ قرآن، ستون دین است و به دست مدیرانی سپرد که در اقتصاد مجتهد، در مدیریت مجاهد و با عزم ملی همراه است و این خون را در رگ‌های همه ملت جاری کرد تا ملت روی پای خود بایستد. 🔸 ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است؛ هرگز دین نمی‌خواهد ملت مزدور باشد. شما به کتاب‌های فقهی مراجعه کنید می‌بینید این باب را مرحوم صاحب وسائل در کتاب اجاره منعقد کرد که مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند، تقویت تعاونی همین‌طور است، دامداری و کشاورزی همین‌طور است. 🔸 این کشوری که هزارها هکتار همسایه دیوار به دیوار دریاست، وقتی علوفه را وارد می‌کند، این ملت هرگز توان مقاومت ندارد. مدیریّتِ منزّه از سفاهت، مدبریّتِ مبرّای از سفاهت، مدیریت و مدبّریتِ مبرّای از اختلاس و سرقت و رشوه و رومیزی و زیرمیزی, ملتِ منزّه از بانک ربوی- که ﴿یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ - این ملت صد در صد مقاوم است، صد در صد قائم است. به امید آن که این ملت این معارف را خوب درک کند, باور کند، در خود تمرین کند و به جامعه منتقل کند! به امید آن روز! علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
4_5917869445262347290_230115_144517.pdf
291.9K
جنبش بازسازی عقل عملی ۱_ عقل عملی ۲_ انسان، مردم، کنشگر و جامعه ۳_ مکان، فضا، حاشیه ۴_ گفتگوی گونه‌ها و ایده‌ها ۵_ انسان انقلاب اسلامی؛ دیگری، دگرگونی و متفکران آن ۶_ روایت ۷_ مسئولیت اجتماعی علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در یک جامعه اگر مردم از اخلاق خوب برخوردار نبودند، اگر فساد در میان مردم رواج داشت، اگر مردم تعلیم و تربیت را درک نکردند، اگر سطح سواد در میان مردم پایین بود، اگر رشد و آگاهی سیاسی به قدر لازم در مردم نبود، مردم آن جامعه را نمی‌شود ملامت کرد. حکومت‌های آن جامعه را باید ملامت کرد. زمامدارانی که سررشته ثروت‌های مادی و معنوی دست آن‌هاست باید مورد مواخذه، شماتت و عقوبت قرار بگیرند. رهبر انقلاب علوم اجتماعی اسلامی @Isocials
زهى تصور باطل، زهى خیال محال! «آیا اگر حقوق مردم محفوظ و جامعه عادل و متعادل باشد و تبعیض و محرومیت و احساس مغبونیت در مردم نباشد، عقاید پاک و اخلاق پاک و صفاى قلب و اعمال خوب بیشتر پیدا مى‏شود و زمینه براى وقوع معاصى و اخلاق رذیله و شیوع عقاید ناپاک کمتر است، یا اگر متعادل نباشد، و هرچه افراط و تفریط و اجحاف و مغبونیت و ناهموارى و اختلاف و تفاوت بیشتر باشد براى تزکیه نفس و صفاى روح بهتر است؟ کدام یک از اینها؟ یا شقّ سومى هست و آن اینکه اوضاع اجتماعى هر جور باشد هیچ تأثیرى در این امور ندارد و حساب این امور بکلى جداست؟ هیچ عاقلى نخواهد گفت که هرچه جامعه از لحاظ حق و عدالت آشفته‏تر باشد، زمینه براى عقاید پاک و تزکیه نفس و عمل صالح بهتر است. حداکثر این است که کسى بگوید بود و نبود عدالت و محفوظ بودن و نبودن حقوق، در این امور تأثیرى ندارد. عقیده بسیارى از متدینین ما فعلًا شاید همین باشد که دو حساب است و ربطى به یکدیگر ندارد. اگر کسى هم این‏طور خیال کند، باید به او گفت: زهى تصور باطل، زهى خیال محال! مطمئناً اوضاع عمومى و بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افکار و عقاید مردم تأثیر دارد. در هر سه مرحله تأثیر دارد: هم مرحله فکر و عقیده، هم مرحله خلق و ملکات نفسانى، هم مرحله عمل» شهید مطهری؛ بیست گفتار، ص ۷۸ و ۷۹ علوم اجتماعی اسلامی @iisociology