◾️السَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ
◾️ السَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ
◾️ اللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ
◾️ وصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ
◾️الْفاَّئِزُ بکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ
🏴 فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) بر ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا و بر همه ارادتمندان و دلباختگان آستان قدسی آن حضرت تسلیت باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺آیتالله جوادی: یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، زیارت «اربعین» است. در جریان زیارت هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (ع) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را میفهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ زیارتنامه خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است.
پس زیارت از «زیارت الله» شروع میشود که انسان با او گفتگو میکند، حرف خودش را میزند، خواسته خودش را در بین میگذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت میتواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست.
زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا میکند، انسان به حضور آنها مشرّف میشود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق میکند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در زیارت اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند.
اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این زیارت اربعین و سایر زیارتها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.۱۳۹۳/۹/۲۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کربلا فوق الشبهات.pdf
6.93M
📗 کربلاء فوق الشبهات
✍ علامه سید جعفر مرتضی عاملی
📖صفحات: ۲۸۶
🔻زبان: عربی
✂️مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این کتاب ۲۵ ادعا مرحوم استاد مطهری در کتاب حماسه حسینی را یک به یک مطرح کرده و نقد و بررسی مینماید. کتاب کربلا فوق الشبهات، نمونه بارز یک نقد عالمانه است؛ احترام بسیار زیاد ناقد به استاد مطهری و نیز ارجاع به منابع فراوان، ارزشی دوچندان به این کتاب داده است.
علامه سید جعفر مرتضی در این کتاب به خوبی نشان میدهد که بررسی و نقد تاریخی تا چه حد دقیق و سخت است.
لذا انتقاد اصلی وی به شیوه نقد وقایع تاریخی در کتاب حماسه حسینی است که بسیار بجاست، نقدهایی که متاسفانه مدتهاست -خصوصا در فضاهای غیر علمی- باب شده و تنها نتیجهاش باز شدن باب تشکیک و اتهام جعل در قضایای کربلا است./ کتابخانه شیعه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اربعین حسینی و رسوایی جریان تکفیری
✍ حجتالاسلام والمسلمین سید جواد ورعی
جریان تکفیر در تاریخ اسلام هم با ظهور خوارج در زمان امیر مؤمنان علی(ع) پدید آمد که مشخصه اصلی شان، «جهل و نادانی» و «فقدان معرفت و بینش»، همراه با «تعصب و تصلب» و «خشونت و بی رحمی» بود. جماعتی که علی(ع) را به جرم ناکرده متهم به کفر کرده و اصرار داشتند که توبه کند. در نادانیشان همین بس که ابزاری در دست سیاستبازان اموی شدند تا اهداف آنان را پیش ببرند.
متأسفانه اشعری مسلکان در تاریخ اهلسنت و اخباریان در تاریخ تشیع نیز با حربه تکفیر به جان پیروان مذاهب دیگر اسلامی افتاده و چهرهای غیر منطقی و غیر عقلانی از اسلام به جهانیان ارائه کردند. گفتند عقل قدرت درک حسن و قبح اعمال و اشیاء را ندارد، درک عقلانی اعتبار ندارد، باید فقط به ظاهر روایات جمود ورزید و عمل کرد.
اشعریها وقتی به قدرت رسیدند، به قلع و قمع مخالفان عقاید خود دست زدند. به همین دلیل است که جریان جمود و تحجر و تکفیر نباید به قدرت سیاسی دست پیدا کنند. این جریان فاقد شرایط لازم برای دستیابی به قدرت است.
همین مقدار که امروزه در کشورهای اسلامی به قدرت، پول و اسلحه دست یافتهاند، جز جنایت و کشتار کاری نکردهاند. تصور کنید این جماعت که امروزه بلای دنیای اسلام شده، بتواند در منطقه حساس خاورمیانه، عراق و شام قدرتی سیاسی هم به دست آورد، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در یکسانی ماهیت «جریان تکفیری و وهابیت در عصر ما» با «خوارج صدر اسلام» همین بس که عقائد و رفتارشان شباهت زیادی به هم دارند. «خود را حق مطلق پنداشتن و دیگران را کافر و مشرک خواندن»، «تعصب جاهلانه»، «تحریف آیات قرآن»، «خشونت بی حدّ»، «قساوت قلب» و «ارتکاب جرم و جنایت» از جمله شباهت های آنهاست.
جنایاتی که امروزه در کشورهای اسلامی مرتکب می شوند، شبیه جنایات کوفیان در کربلا است. هرزگی اعتقادی و اخلاقی، کشتن ناجوانمردانه بیگناهان، غارت اموال مسلمانان، اسیر کردن و به بردگی گرفتن زنان و کودکان نمونهای از رفتار مشترک آنهاست.
امام حسین(ع) در کربلا و در مقابل جماعت نادان کوفی نه تنها آنان را به خاطر آن که قصد کشتن فرزند پیامبر را داشتند، تکفیر نکرد، بلکه تلاش فراوانی به کار بست تا آنان را هدایت کند. اما افسوس که منطق تکفیری ها هلهله و فریاد است برای نشیندن صدای حق و حقیقت.
سید الشهداء(ع) با شهادت خود و یارانش، جماعت نادان کوفی و سیاستبازان اموی را در چهارده قرن قبل رسوا کرد، امروز هم اربعین حسینی و نمایش عشق و دلدادگی پیروان حسین، باید وهابیان و متحجران و حامیان سیاستباز آنان را رسوا نماید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 علم غیب امامان علیهمالسلام، حجت فقهی بر ایشان نیست
🔺اگر حوزه این را تبیین میکرد ما آن خسارتها را نمیدادیم
✔️آیتالله جوادی آملی: علم امام در بخشهای فقهی حجت نیست. اگر علم اصول این کار را میکرد، ما مشكل شهید جاوید و آن غائلهها و آن تشکیلات فراوان را نداشتیم. اینها هم طلبههای فاضل بودند، و گفتند: چه جور میشود امام بداند و عمداً زن و بچهاش را به کشتن بدهد!
ولی اگر در علم اصول ثابت میشد که علم غیب ممّا لا ريب فيه است، برای تبیین علم غيب اهل بیت یک روایت و دو روایت و صد روایت نیست؛ یک حادثه و دو حادثه و صد حادثه نیست؛ ولی علم غیب بالاتر از این است که در سند فقهی قرار بگیرد.
آنها [امثال نویسنده شهید جاوید] ناچار شدند بگویند که مگر میشود کسی علم داشته باشد او را میکشند زن و بچهاش را به اسارت میبرند؛ زن و بچهاش را میبرد؟! لذا معاذ الله میگفتند: سیّدالشهداء نمیدانست در کوفه چه میگذرد...
از بس مراجع، مخصوصاً سيدنا الاستاد علامه طباطبایی رضوان الله علیه گفتند و اینها را توجیه کردند؛ کم کم آنهایی که نسخههای اصلی شهید جاوید نزدشان است میدانند حداکثر اصلاحی که کردند به جای اینکه بگوید حسین بن علی نمیدانست گفت مکه خبر نداشت، کوفه خبر نداشت؛ یعنی مسلم و حسین (سلام الله علیهما) را به مکه و کوفه تبدیل کردند.
اگر حوزه این کار را میکرد ما آن خسارتها را نمیدادیم.( درس خارج تفسیر قرآن کریم؛ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کاربست عقل در استنباط؛ بررسی سه دیدگاه
✔️استاد مهدی زمانیفرد:
1- دیدگاه حداقلی دیدگاه اخباریان است. آنان کاربست عقل را در فقه و قواعد استنباط فقه بسیار محدود میکنند... مرحوم شیخ در رسائل، چهار قرائت مختلف از دیدگاه اخباریان مطرح مینماید... به نظر مرحوم نائینی قدر مشترک دیدگاههای همه اخباریان این است که قطع حاصل از غیر طریق نقل حجت نیست.
2- دیدگاه حداکثری به این معنا است که کاربست عقل در علم اصول و فقه توسعه دارد، به گونهای که بسیاری از گزارههای اصولی به فلسفی تبدیل شده است. علم اصول در برخی تألیفات و نوشتهها، با فلسفه مندمج شده است. این گرایش و رویکرد از زمان وحید بهبهانی شروع شد. در بین شاگردان ایشان، پله پله رشد نمود.
3- زمینههای اولیه دیدگاه اعتدالی در فرمایشات محقق اصفهانی است. برای اولین بار بین اصولیین متأخر ایشان متعرض شدند. علامه طباطبایی نیز به این جرقههای مهم استادشان، به تفصیل پرداخته است. مرحوم امام خمینی نیز همین طور هست. مرحوم خویی نیز در جاهای مختلف بحث اعتباریت حکم را مطرح کرده است.
📌روش اعتدالی سبب میشود که قواعد فلسفی در اصول به کار گرفته نشود. استاد مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم میفرمایند اگر مبنای علامه طباطبایی در اصول اجرا شود، اصول متحول و زیر و رو میشود و بسیاری از مسائل کوچک و روش عقلایی خود را طی میکند.
👈 مشروح سخنان + نقد اساتید: http://ijtihadnet.ir/?p=73025
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای امام رضا (ع) و سنت نبوی (ص)
🔻نشست اول، شنبه ۱۸ شهریور
🔹امام رضا علیهالسلام و تبیین سنت نبوی
🎙حجتالاسلام دکتر مهدی مردانی
🔻نشست دوم، یکشنبه ۱۹ شهریور
🔹نصّ بر امامت در احادیث امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهمالسلام
🎙حجتالاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی
🔻نشست سوم، دوشنبه ۲۰ شهریور
🔹زبان بدن در سیره رضوی نبوی با تاکید بر روایات رضوی
🎙دکتر مهدی مجتهدی
🔻نشست چهارم، سهشنبه ۲۱ شهریور
🎙نقش امام رضا علیهالسلام در احیای سنت نبوی
👤حجتالاسلام محمدکاظم رحمانستایش
🔻نشست پنجم، چهارشنبه ۲۲ شهریور
🔹صحابی پیامبر در حدیث امام رضا علیه السلام
🎙دکتر محمود ملکی
🏛مکان: مشهد، پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی
⌛️زمان: ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ عصر
🔗پیوند حضور مجازی: B2n.ir/x16142
🆔@andalibhamedani
💢برخی فقها تمام مظاهر تمدن جدید را نادرست میدانند!/ درک مشترک میان هنرمندان و فقهپژوهان نسبت به موضوعات هنری وجود ندارد
✔️استاد سید مجتبی نورمفیدی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹رویکرد نهچندان درستِ بسیاری از فقها نسبت به هنرهای نمایشی، ریشه در این پیشفرض دارد که همه مظاهر تمدن جدید را نامطلوب و مطرود میدانند. این، یک نگاه افراطگرایانه و غیرقابلپذیرش است که اگر آن را بپذیریم، راهی جز رفتن به عزلت و انزوا و انسداد فکری برای ما باقی نمیماند. هرچند ممکن است صاحبان این دیدگاه، هدف و نیّت خیری داشته باشند، چنانکه این دغدغهشان که مظاهر تمدن جدید، بشر را به بیراهه میبرد تا حد بسیار زیادی قابلقبول است؛ اما نحوه مواجهه و رویکردشان، عاری از یک منطق عقلانی است.
🔸از سویی هم نمیشود انکار کرد که رسانهها، خصوصاً رسانههای نمایشی، ابزار و وسیلهای بوده برای استعمارگران و سلطه گران که در راستای استحکام سلطه و استعمارشان و غارت منابع کشورها، از طریق همین راه، اعتقادات جوامع را مورد هجمه قرار میدادند تا بر قلب و دل آنها رسوخ پیدا کنند. یعنی هم جنبههای سیاسی و هم جنبههای فرهنگی و حتی جنبههای اقتصادی وجود داشته که این نگرانیها را دامن زده است.
🔹عدم درک مشترک میان اهالی هنر و فقهپژوهان است. فقهپژوهان ممکن است برای شناخت دقیق موضوعات و تعیین حدود هنر نمایش تلاش کنند؛ اما تا زمانی که با اهالی هنر درک مشترک پیدا نکردهاند، این تلاشها چندان کارساز نخواهد بود.
👈 مشروح گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=73022
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی فقهی حیل شرعی (چارهاندیشی شرعی) در کتاب الطهاره
✔️بحث از روایی یا نارواییِ کاربستِ حیلههای شرعی، همواره از مباحث جنجالی و پُر تنش در حوزه فقه اسلامی بوده است. فقیهان امامی در مواجهه با این پدیده، به دو گروهِ موافق و مخالف طبقهبندی میگردند و هرکدام برای اثبات دیدگاه خویش، به دلایلی چنگ میزنند. موافقان، عمدتاً با ادلّه نقلی و عقلی، در پیِ ایجادِ رهیافتی سازگارمند میان این گونه حیلهها با نظامِ حقوقیِ اسلام هستند. در برابر، مخالفان نیز با رویکردی فلسفهگرا و حکمتاندیش به شریعت، کاربستِ اینگونه تقلّبات قانونی را نه تنها فی نفسه ناروا میخوانند، که آن را با روح و جوهره شریعت نیز ناسازگار میدانند.
🔺اخیراً نشست علمی «بررسی فقهی حیل شرعی (چارهاندیشی شرعی) در کتاب الطهاره» با ارائه استاد محمد قائنی نجفی در جمع فضلای حوزههای علمیه در مدرسه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی برگزار شد. آنچه پیشرویتان قرار میگیرد گزارشی از سخنان این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73038
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📘ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما
✔️کتاب «ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما» اثر حجتالاسلام سید شمسالدین حسینیکیا، محقق و مدرس حوزه علمیه قم و دکتری فقه سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع)، در 257 صفحه به زبان عربی، توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری، روانه بازار نشر شد.
📖نگارنده بر آن شده تا ضمن تبیین دقیق و علمی ماهیت «حکم» و «حق»، مراحل حکم، انواع آن و... به تبیین و توضیح شباهتها و تمایزات میان این دو مفهوم، به شکل کاربردی بپردازد تا پژوهشگر این عرصه بتواند با در دست داشتن معیارهایی علمی و عملی به تمایز و افتراق میان حکم و حق در مصادیق مشکوک بپردازد. «نگاه مستقل و تفصیلی به مباحث مربوط به حکم و حق و استفاده از مبانی و استدلالهای واضح و آشکار، به همراه کاربردی بودن آن»، از نوآوریها و ویژگیهای بارز این کتاب محسوب میشود.
👈 معرفی اثر + تخفیف خرید آنلاین: http://ijtihadnet.ir/?p=73049
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚اثر جدید استاد حیدر حبالله، پژوهشگر لبنانی و مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با عنوان «فقه الحرب والسلم فی الشریعه الاسلامیه»، در سه مجلد بهزودی منتشر و در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 کتاب «مقاصد الأحکام الشّرعیة وغایاتها؛ دراسة فی سُبُل اکتشاف الملاکات»، نوشته محمد علی ایازی در دو مجلد، با ویراست جدید، در مرکز الحضارة لبنان تجدید چاپ شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗قواعد فقهی پالایش فضای مجازی
✔️کتاب «قواعد فقهی پالایش فضای مجازی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» اثر حجتالاسلام والمسلمین سیدعلیرضا طباطبائى، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، در ۴۳۲ صفحه، بهطور مشترک از سوی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به زیور طبع آراسته شده است.
📖 از نوآوریهای پژوهش فرارو، استخراج، تبیین و تطبیق قواعد فقهی پالایش فضای مجازی و نیز آسیبشناسی، راهکارهای بهینهسازی و تبیین حدود و ثغور پالایش براساس موازین فقهی است. نتایج پژوهش فرارو، قانونگذاران را در قانونگذاری و سیاستگذاری در پهنههای سختافزاری و نرمافزاری فضای مجازی، بر پایه موازین فقهی، یاری خواهد کرد.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73045
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙 سایه روشن حیات سیاسی آیتالله خویی
✍️نویسنده: سیدمحسن طباطباییفر
📖 تعداد صفحات: ۶۱۶
💰قیمت: ۲۵۰ هزار تومان
📦ناشر: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 تصاویر منتشر نشده از آیات مکارم شیرازی و سبحانی
🔺آیتالله ناصر مکارم شیرازی در مجمع دین و دانش قم و آیتالله جعفر سبحانی در کارخانه پرده بافی در مکه مکرمه/ آرشیو مؤسسه امام صادق (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جواز تهمت؟
✍️استاد محمد عندلیب همدانی:
برخی با استناد به «حدیث باهتوهم» اتهام زنی به کسانی را که از دیدگاه آنان منحرف و بدعت گزار هستند، مجاز و روا میشمرند.
در حالی که اگر هر حدیثی -ولو صحیح السند- مخالف روح قرآن کریم باشد، قابل قبول نیست. این مطلب را مرجع بزرگوار آیتالله سیستانی فرمودهاند و حقیر هم در درس بارها آن را تبیین کردهام.
قرآن مجید خروج از جادهٔ عدالت حتی با دشمنان قطعی دین را حرام و جرم می شمرد، تا چه رسد به جایی که من بخواهم هرکس که با رأی و نظر من مخالف بود، منحرف بشمرم و آنگاه غیبت و تهمت زدن به او را روا بدارم.
﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴾ سورة المائدة/۸
بله اگر «باهتوهم» را به مبهوت ساختن با دلیل و برهان معنا کنیم نه اتهام زنی، خصوص این مشکل مرتفع میگردد ولی باز از جهات دیگری در این حدیث جای بحث هست که در این مختصر نمیگنجد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی بر دیدگاه مهدی مهریزی در مورد قانون الزام به حجاب
✍️حجتالاسلام عباس نیکزاد
متأسفانه امروزه به عناوین مختلف در مورد قانون الزام به حجاب شبهه افکنی میشود و گاهی شبهاتی از جانب برخی از تحصیلکردگان حوزوی القا میشود که باعث شگفتی و تأسف است. برخی از شبهات به نام دین و فقه مطرح میشود که خلاف بینات دین و فقه است. ازجمله میتوان در همین راستا اظهارات جناب آقای مهدی مهریزی بهعنوان محقق حوزوی را نام برد.
ایشان در گفتگویی بیان داشته هرچند اصل حجاب اجماعی است ولی حدود حجاب اجماعی نیست و یا گفته است در فقه اثری از حجاب الزامی وجود ندارد و نیز زنان در زمان امام خمینی به خاطر ارادت به ایشان حجاب را پذیرفتند و یا گفته عهدنامه حضرت علی (ع) برای مالک اشتر که یک منشور حکومتی است و وظایف حکومت را برشمرده است مسائلی از قبیل الزام به حجاب در آن نیامده است.
👈 نقدی بر این اظهارات: http://ijtihadnet.ir/?p=73061
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامیهای 1401
✔️گروه بررسیهای راهبردی میراث با هدف توسعه گفتوگو درباره مسئله حجاب در جامعه ایران، گزارش «مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامیهای 1401»، مبتنی بر گزارش «آیندهنگاری الزام به حجاب در افق 1411» و «نقد لایحه عفاف و حجاب» را منتشر کرد.
👈 جزئیات + دریافت گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=73040
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 دو اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) روانه بازار نشر شد
✔️کتاب «اجتهاد و تقلید از نگاه فقه اسلامی» تألیف حجتالاسلام والمسلمین رضا رمضانی گیلانی , کتاب «ظرفیتهای فقهی اصولی در تدوین و توسعۀ فقه اجتماعی» تألیف حجتالاسلام والمسلمین ربّانیT بهعنوان تازهترین آثار انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد.
👈 معرفی آثار: http://ijtihadnet.ir/?p=73076
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖 کتاب «فقه حکومتی و ولایت فقیه» رونمایی میشود
✔️نشست رونمایی و معرفی کتاب «فقه حکومتی و ولایت فقیه» نوشته آیتالله محمد امامی کاشانی و جمعی از اساتید مدرسهعالی شهید مطهری از ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود.
در این نشست محمد بهرامی خوشکار و محمد رسایی از نویسندگان این کتاب و مهدی توکلی و مهدی حاجیان حضور دارند. علاقهمندان برای حضور در این نشست میتوانند در روز و ساعت تعیین شده به سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین و شهید برادران مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۸۰، طبقه منهای یک مراجعه کنند.
🖥 پخش تلویزیون اینترنتی KETAB.TV
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توسعه مرزهای فقهی، هدف اصلی تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه است/ منظومه فقه سیاسی از درون بیانیه گام دوم استخراج شود
✔️استاد علیرضا اعرافی:
🔹هدف اصلی تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه توسعه مرزهای فقه، ناظر به نیازهای جدید با تاکید بر مناهج اصیل فقهی است. کار فقهی که در مجتمع رقم میخورد باید از عیار لازم فقاهت حوزه برخوردار باشد و هم لازم است این مجتمع در بسط مباحث فقهی گام بردارد. هم اکنون نزدیک به بیست باب جدید فقهی وجود دارد که میتوان با حفظ آداب و سنن حوزوی، مورد توجه قرار گیرد.
🔸فقه ما در قرنهایی، متعرض مسائل مستحدثه به شکل متفرقه گردید، اما در تطوری که پیدا شده است، هم باید به دنبال ابواب جدید فقهی بود و هم باید کتب جدید را با حفظ سنتهای علمی گذشته تدوین نمود و برای عرضه به دنیا، مورد فراوری قرار داد.
🔹توسعه فقه سه سطح دارد. سطح نخست تربیت کارشناسانی آشنا به مسائل و ابواب فقهی است. دوم تربیت مجتهدان متجزی در این ابواب و سطح نهایی پرورش مجتهدان مطلق است که در ابواب جدید، صاحب نظریه و اندیشه باشند. مجتمع آموزش عالی فقه باید با استفاده از گروههای علمی و اساتید خود این مسیر را خود طی نماید تا در تطور و توسعه فقه، مؤثر باشد.
🔸مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب در واقع بخش عمده فقه سیاسی است که علیرغم همه اقدمات، همچنان در مورد آن با ضعف مواجه هستیم و در این مسیر حوزه علمیه جریان ساز نبوده است. منظومه فقه سیاسی از درون مباحث فقهی بیانیه گام دوم باید استخراج گردد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73079
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نه اصرار بر حلال کردن موضوعات باید داشت و نه بنای بر سختگیری/ در فقه هنر، باید سیر تحولات جامعه اسلامی موردتوجه قرار گیرد
✔️حجتالاسلام سید مهدی نریمانی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹نباید فقه را از جایگاه عظیمی که دارد تنزل دهیم و همه چیز را بخواهیم حلال کنیم و یا از آن طرف، به دنبال سختگیری و دشوار کردن مسائل باشیم. به عنوان نمونه، در مورد تصویر و مجسمه در مدینه المعاجز، حدیثی داریم که امام حسن (ع) در زمان حضرت علی (ع)، بهعنوان سفیر حکومت اسلامی، به یکی از کشورهای غیراسلامی سفر میکنند. پادشاه آن کشور مجسمههایی از انبیای الهی را به حضرت نشان میدهند و حضرت از این مجسمهها، تعبیر به اصنام میکنند.
🔸بعدازاین، در عصر غیبت صغری و توقیعاتی از حضرت صاحبالزمان (عج) صادر میشود بحث میشود که آیا نگهداری و خریدوفروش مجسمه اشکال دارد؟ حضرت میفرمایند اگر اجداد کسی که مجسمه را میسازد و میفروشد، بتپرست بودهاند، اشکال دارد و الا خیر. این سیر تحولات است که در جامعه اسلامی اتفاق افتاده است.
🔹گاهی اوقات، با تغییرات موضوعی که اتفاق افتاده، اهلبیت علیهمالسلام هم در بیان حکم، متفاوت و متمایز برخورد کردهاند. فقهای بزرگوار و مرحوم امام، ذیل بحث تأثیر زمان و مکان در استنباط، مفصلاً ورود کردهاند. در گذشته هم حتی علمای اخباری، بر اساس تغییر شرایط زمانی و مکانی، فتوایشان متغایر از دورههای قبلی بوده است، لذا این نکته بسیار ضروری است.
👈 متن گفتگو «اجتهاد» با معاون آموزش دانشگاه مفید: http://ijtihadnet.ir/?p=73068
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بدبینی تاریخی فقها به هنر را خود ایشان باید حل کنند!/ فقه حداقلی، کمترین اصطکاک را با هنر حداقلی دارد/ پیشرویهای ناخوشایند فقه، توسط عرفان کنترل شده است
✔️حجتالاسلام ابراهیم بازرگانی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹برای حل مسئله بدبینی تاریخی فقیهان، خودشان باید چارهای بیندیشند. فقیهان، خود، چارهگر مشکلات ریزودرشت همه بودهاند و ما نمیتوانیم راه را نشانشان دهیم؛ اما از دید اجتماعی، پاسخ من این است که علاوه بر ضرورت آشنایی فقیهان با هنر اجتماعی و انتقادی (راهکار فعلاً موجود)، دگرگونی بلندمدت را «تغییر نسلی» رقم میزند. نسل جدید فقیهان، با تحولات اجتماعی دوره جدید آشنایی بیشتری دارند و امکان تغییرات و تنظیمات جدید را خواهند داشت. به نظرم، نسل جدید فقیهان، این ضرورتها را خواهند فهمید.
🔸فقه حداقلی در برابر هنر حداقلی، کمترین اصطکاک را دارد؛ چون هر دو تضعیفشدهاند و داعیهای در خلق قدرت و منزلت و ارتباطی با منابع ثروت ندارند. در نقطه مقابل این دیدگاه، فقه حداکثری در برابر هنر حداکثری، از استعداد اصطکاک و تخاصم بالایی برخوردار است. اگر نگاه ما به فقه، نگاهی حداقلی و با رعایت ملاحظات زمانی و مکانی باشد، میتواند با هنر از در آشتی درآید.
🔹مواجهه نامهربانانه فقه با هنر، با رویکرد عموم به آن و تکیهزدن بر حمایتهای عرفان متعادل شده است؛ یعنی این رفتار، بهنوعی، واکنشی برای حفظ ساختار نیز بوده است. من فکر نمیکنم در هیچ دورهای از تاریخ ایران، موسیقی تا این اندازه فراگیر شده باشد که الآن هست.
👈 مطالعه متن کامل گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=73072
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید به حجابِ جوششی برسیم/ نه به خشونت مطلق معتقدم نه به یله و رها بودن جامعه/ میخواهند خاکریز چادر را بزنند، جلوتر بروند و به حداقلِ پوشش برسند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹در بحث حجاب ممکن است بخشی از خانمها توجیه و قانع نشده باشند. اگر جهاد تبیین صورت گیرد و قضیه بیان شود، بسیاری قانع میشوند. البته بخشی از بی حجابی ناشی از لجبازی است؛ اما کسی از حاکمیت ناراضی است، چیزهایی دیده است و فرض کنیم که حق دارد ناراضی باشد اما آیا باید حکم الهی را مسخره کند یا حکم الهی را زیر سؤال ببرد؟ خانمی که بدون حجاب به خیابان میآید قبل از اینکه با حکومت لجبازی کرده باشد، حکم خدا را سبک کرده است. نمیدانم چه مقدار سخن من به این افراد میرسد، لکن به عنوان برادر بزرگتر و پدر به آنها دلسوزانه میگویم که این قضیه قصۀ «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسکری» نشود.
🔸اینجا از برخی گلایه کنم که اخلاق کاربردی مینویسند اما فحش راهبردی میدهند! گفته بودند که فلانی از بیحجابی دفاع کرده است. من اینها را نفرین میکنم. یعنی من از بیحجابی دفاع کردهام یا گفتهام که باید بسیار دقیق عمل شود؟ اگر سال گذشته حرف ما برای بعضیها خیلی عجیب و غریب بود الان فکر نمیکنم برای کسی عجیب و غریب باشد. فکر میکنم حاکمیت باید دقت بسیاری کند، از کارشناسان بیشتری کمک بگیرد و مردم مذهبی، بیشتر به موضوع اهمیت نشان دهند؛ یعنی از درون مردم این کار صورت گیرد. ما باید به حجاب جوششی برسیم یعنی به نوعی شود که حدأقل طیف وسیعی از مردم از درون و داخل به حجاب گرایش پیدا کنند.
🔹من نه به خشونت مطلق معتقدم، ـ چون گاهی اجرای قانون به شکل خشونت است ـ و نه مثل بعضیها که میگویند جامعه یله و رها باشد؛ چون متأسفانه برخی هیچ مرزی را مراعات نمیکنند... گاهی اوقات برخی برای اینکه به جان بیحجاب بیفتند میگویند اینها عفیف نیستند. در سخنرانیها برخی افراد مقیدند بیدقت صحبت کنند یکی میگوید خانوادۀ اینها ضعیف است، دیگری میگوید لقمههای پاک نخوردهاند. یا تهمت فساد میزنند، اینها زنان فاسدی هستند و ... آخرین نمونه آن همین هفته یک نفر از این حرفها زده بود.
🔸ای کاش پدیدۀ کشف حجاب و بیحجابی در کنار سایر مفاسد دیده میشد. این مهم است. مطمئن باشید اگر دولت بتواند مسئله بیکاری، گرانی و تورم را حل کند، الحمدلله امنیت وجود دارد اما در گوشه و کنار گاهی ناامنی دیده میشود، دولت بتواند این مسئله را هم حل کند، میتواند بیان خوبی از کارهای مثبتی که انجام میشود داشته باشد. لذا مسئله بیحجابی و بدحجابی هم حل میشود. نمیگویم صد درصد بلکه بسیاری از آن حل میشود.
🔹من این را نمیگویم که حاکمیت باید همه چیز را حل کند بعد سراغ حجاب برود. چون ممکن است حرف من با حرف آنها مخلوط شود در حالی که حرف آنها را نمیگویم. اینکه عملاً هر روز با یک اختلاس، دزدی، سوء رفتار، سوء مدیریت و کار در دست کاردان نبودن مواجه شویم و از سوی دیگر روی این مسئله تأکید کنیم یا همه بحثِ خطبههای نماز جمعه حجاب باشد، صحیح نیست. پس صرف تأکید بر مسئله حجاب و بیتوجهی به اولویتهای دیگر کشور شایسته نیست.
🔸نمیخواهم سیاستمدارانه حرف بزنم چون اهل سیاست نیستم. برخی اوقات سوال طرح میکنند که آیا حجاب در چادر منحصر است آن هم چادر مشکی؟ جواب معلوم است نه. اما سؤال کننده چه میخواهد بگوید؟ میخواهد این خاکریز را بزند، جلوتر برود و به حداقلِ پوشش برسد. کسی که جواب میدهد باید بگوید هیچ فقیهی به چادر مشکی فتوا نمیدهد اما دو مقولۀ حجاب و عفاف داریم. فرض کنید خانمی لباس تنگی بپوشد و برجستگیهای بدنش مشخص باشد. وی حجاب را رعایت کرده اما این کار تبرّج و عدم عفّت است. البته چادر، کمال و فضیلت خود را دارد.
🔹تصور میکنم اگر اسلام هم وارد ایران نشده بود و پدران و مادران و اجداد ما همان دین مجوسیت را داشتند باز هم بر مسئله حجاب تأکید میکردند. لذا واقعاً جامعه متدینان از وضعیت فعلی ناراحت هستند، ممکن است به برخی از رفتارها انتقاد داشته باشند که دارند، اما قطعاً بخشی از اهمیت مسئله حجاب برای مردم ایران به دلیل عِرق دینی و ملی است.
👈 متن کامل این گفتگو را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73082
🆔 https://eitaa.com/ijtihad