🌙دوره مهارت افزایی «موضوع شناسی رؤیت هلال»
👤اساتید دوره:
🎙محسن فقیهی
🎙رضا مختاری
🎙حسین مفیدی
🎙علیرضا موحدنژاد
🎙سیدرضا اصفهانی
🎙داور دوره: استاد هاشم نیازی
🗓زمان: چهارشنبهها، ساعت ۱۸
🔗لینک ثبتنام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔«نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی(ره)»
📝 محورهای تحول خواهی:
1️⃣ تحول حوزههای علمیه بر مبنای دیدگاههای فقهی فلسفی تفسیری مکتب امام(ره)
2️⃣ تحول فقه در حوزه علمیه
3️⃣ تحول فلسفه و کلام در حوزه علمیه
4️⃣ تحول تفسیر و حدیث در حوزه علمیه
5️⃣ تحولات حوزههای علمیه بر مبنای تحولات اقتصادی
6️⃣ بازخوانی نقش حوزههای علمیه در تحولات جدید اجتماعی فرهنگی
7️⃣ تدوین نقشه راه تحولات حوزه بر مبنای مکتب امام(ره)
8️⃣ تاثیرگذاری حوزه های علمیه در مسائل نوظهور
📝 محورهای راهبردی و هویتی:
1️⃣ تمدن سازی اسلامی بر مبنای مکتب امام و راهبری اندیشه حوزههای علمیه
2️⃣ باز آفرینی هویت مطلوب طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
3️⃣ جایگاه عقلانیت و معنویت و عدالت در مکتب امام(ره)
4️⃣ نقش راهبردی حوزه های علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
📝محورهای آسیب شناسی:
1️⃣ نقد حوزههای علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
2️⃣ راهکارهای برون رفت از انفعال در حوزههای علمیه خواهران
3️⃣ آسیب شناسی نقش آفرینی زنان طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
📝محورهای ویژه همایش:
1️⃣ جایگاه جهاد تبیین در تحول حوزه
⏳ مهلت ارسال مقالات: ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲
📣 اعلام نتایج داوری: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
📅 تاریخ برگزاری همایش: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
✉️ ارسال مقالات: tahavol.hozeh1402@gmail.com
آیدی ایتا: @tahavolhozeh1402
☎️ شماره دبیرخانه: 021-88965134 و 021-88960733 و 09964222735
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗درسنامه اندیشه سیاسی اسلام در عصر غیبت و ولایت فقیه
✔️این اثر، خواننده را با تبینی دقیق از اندیشه سیاسی اسلام و مدل حکومتی آن در عصر غیبت آشنا میشود. نگارنده با بیان مسائل مهمی، همچون مبانی نظریه حکومت دینی با تاکید بر نظریه ولایت فقیه برای اداره جامعه در عصر غیبت، شواهد عقلی و نقلی و پشتوانه فقهی، امتیازات نظام ولایت فقیه در ایران و... تلاش نموده است تا یک نگاه منطقی و علمی از این بحث را بازگو کند و نیز به شبهات پیرامون ولایت فقیه پاسخ داده و مروری بر دیدگاههای امام خمینی (ره) در این باب داشته است.
👈 معرفی کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74395
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙فقه تکالیف الزامی کودکان ممیز و مراهق
✔️کتاب «فقه تکالیف الزامی کودکان ممیز و مراهق (با تأکید بر اجتهاد نصمحور و عقلگرا)» به قلم مصطفی همدانی از سوی نشر حوزه منتشر شد.
از امتیازات این کتاب، تحلیل نظری روش شناسی عقل در اجتهاد و نیز ارائه نمونههایی از کارایی عقل مستقل در اجتهاد در بحث فقه کودکان ممیز و مراهق است.
اگرچه در علم اصول از کارایی عقل به عنوان یکی از ادلۀ اربعه بحث میشود؛ اما در میدان فقه بسیاری از بزرگان مانند محقق خویی معتقدند تنها عقل غیرمستقل در اجتهاد کاربرد دارد و عقل مستقل هیچ کارایی در اجتهاد ندارد.
این تحقیق علاوه بر تبیین مبانی نظری کارایی عقل خصوصاً عقل مستقل در اجتهاد در میدانی گستردهتر از علم اصول که مباحثی «روش شناختی» محسوب میشوند، پاسخی کاربردی به ادعای فقهی امثال محقق خویی نیز داده و نمونههایی از کارایی عقل مستقل در اجتهاد را با بحث فقاهتی در حوزۀ فقه کودک ارائه کرده است.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74391
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقهای بزرگ شیعه در مسئله دفاع از مظلوم مسئله مذهب را لحاظ نکردند/ ناصبیگری تعریف بسیار ضیق و تنگی دارد/ حمایت معنوی و حرف زدن که خرجی ندارد!
✔️در گفتگو با حجتالاسلام سید محمدمهدی رفیع پور تهرانی:
🔹درمورد کمک به اهلسنت، فقهای بزرگ شیعه مانند مرحوم آقا سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه در مورد اشغال کشور مسلمان لیبی، مرحوم آیتالله بروجردی درباره اشغال فلسطین، امام شیخ محمدحسین کاشف الغطاء، مرحوم آیتالله حکیم و آیتالله خوئی و خیلی دیگر از مراجع معاصر مانند امام خمینی و مقام معظم رهبری، در مسئله دفاع از مظلوم و کمک به مظلومین مسئله مذهب را لحاظ نکردند و در واقع جان و مال و عِرض مسلمان، با قطع نظر از اینکه مذهبش چه باشد، در شریعت محترم شمرده شده است.
🔸نصب و ناصبی یک تعریف بسیار ضیق و تنگی دارد و افراد خیلی کمی را شامل میشود، این بحث را به مناسبتی در رساله سطح چهار خود که در سال ۱۳۹۴ دفاع شد بررسی کردهام. ناصبی گری تعریف موسعی ندارد که فراگیر باشد. البته برخی تعاریف موسعی برای ناصبیت دارند که اکثر مسلمانان را شامل میشود! ولی این دیدگاه نادرست است و در جای خود نقد شده است. ناصبی یعنی دشمن اهل بیت علیهم السلام باشد. در طول تاریخ هم تعداد نواصب زیاد نبوده است. ولی الان بهخاطر فضای رسانهای افرادی که به هر صورت نمیخواهند به جریان فلسطین کمک کنند این حرفها را میزنند. در صورتی که عموم اهالی فلسطین همانند عموم اهل سنت محب اهلبیت هستند و اصلا مساجدی به نام اهلبیت دارند.
🔹حمایت از فلسطین سنی، در کلان و درازمدت باعث حفظ منافع شیعه و احترام و حرمت شیعه میشود. یعنی حتی اگر شما دغدغه حفظ تشیع داشته باشید و شیعه برای شما مهمتر باشد و بخواهید شیعیان عزیز و محترم باشند، شما اگر از اهلسنت فلسطین دفاع کنید، با قطع نظر از مذهب آنها، در چشم مسلمانها عزیز میشوید. این نمونه را در مسئله جنگ ۳۳ روزه لبنان به چشم دیدیم.
🔸میگویند چون پول و امکانات کم است، بیایید و به شیعه رسیدگی کنید تا به اهل سنت! یعنی یک چنین اولویتی در ذهنشان دارند. اصل بحث تزاحم در اموال درست است و البته تشخیص و تطبیق آن باید مورد تا مورد بررسی بشود. اما در حمایت معنوی و فکری که محل بحث ماست که هیچ مزاحمتی نیست، جایی که میتوانی از شیعه حمایت کن و در جایی که میتوانی از اهلسنت هم حمایت کن! حمایت معنوی و رسانهای که مانعه الجمع که نیست. چرا سکوت باید کنند. حرف زدن که خرجی ندارد!
📝 متن کامل گفتگو در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74412
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امتداد فقه الاجتماع تا تبیین رسالت فقه تعلیم و تربیت اسلامی در جامعهپذیری فرهنگ دینی
تفکیک علم تعلیم و تربیت اسلامی از فقه تعلیم و تربیت؛
✍️ حسین نیک
باید از منظر فلسفه فقه، نگاهی دوباره به دانش فقه افکند. آیا حقیقتا علم فقه، اصالتا و بالذات، ارائه دهنده محتوا یعنی حسنها و قبحها است؟ به نظر میرسد شأن اکتشاف این امور اصالتا و بالذات مربوط به حوزههای فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است و میتوان بین دانش فقه تعلیم و تربیت اسلامی با دانش تعلیم و تربیت اسلامی تمایز گذاشت.
اگر در مسئله تربیت جنسی، موضوع تربیت جنسی کودک و نوجوان را محل بحث قرار داده و مسئله را اینگونه طرح کنیم که رشد صحیح جنسی نوجوان چیست؟ به حوزه محتوایی اشاره داشته و دانش تعلیم و تربیت اسلامی بایستی متکفل پاسخ به آن باشد. در اینجا فقه موجود در کنار فلسفه و کلام و اخلاق میتواند یکی از منابع استنباط باشد؛ اما اگر مسئله خود را اینگونه مطرح کنیم که روشها و ابزارهای رشد دادن (تعلیم و تربیت) صحیح جنسی نوجوان چیست؟ به فقه تعلیم و تربیت اسلامی مربوط خواهد بود.
این تقریر در صورتی موجه است که فقههای مضاف در معنای مصطلح و مستقر خود به کار برده شوند. اما اگر کسی از فقه مطلق فهم یا دین شناسی به معنای کلی را اراده کند میتواند فقه تعلیم و تربیت اسلامی را اعم از دانش تعلیم و تربیت در نظر بگیرد. در این صورت باز مشکل خلط میان توصیف و تجویز یا روش و محتوا و حتی خلط میان فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و فقه مضاف به آن، اشکال جدیتری خواهد بود.
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74407
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعبير «غير واحد» در روايات حسن بن محمّد بن سماعه
✍️محمدباقر ملکیان
حسن بن محمّد بن سماعه فقيه واقفی ای است (نک: رجال النجاشی، رقم: ۸۴) که نامش در اسانيد روايات زيادی آمده است، و طبيعتا مشايخ او هم زيادند (نک: مشايخ الثقات، ص ۱۹۰ به بعد).
در بسياری از روايات، او از جماعتی مبهم، حديث نقل میکند، تعابيری مانند «غير واحد»، «عدّة»، و «عدّة من أصحابنا». در اين گونه موارد، روايات او (به غير از تعداد بسيار کمی) از ابان بن عثمان است.
برخی با توجه به اين که واسطه حسن بن محمّد بن سماعه در بيشتر رواياتی که او از ابان بن عثمان نقل میکند، مشايخ ثقه او هستند، در صدد تصحيح اين دسته روايات برآمده اند (نک: قبسات، ج۲، ص ۵۰ـ ۵۱). از جمله اين مشايخ که واسطه بين حسن بن محمّد بن سماعه و ابان بن عثمان اند میتوان به اين افراد اشاره کرد:
۱. فضالة بن أيوب. ۲. جعفر بن محمّد بن سماعة. ۳. أحمد بن الحسن بن اسماعيل الميثمی. ۴. أحمد بن عديس. ۵. حسن بن حمّاد. ۶. محسن بن أحمد.
برای تصحيح اين روايات وجوه ديگری هم بيان شده است (نک: قبسات، ج۲، ص۴۸ ـ ۴۹؛ الحديث الشريف، ج۱، ص ۳۹۶ ـ ۳۹۹؛ مشايخ الثقات، ص ۱۸۸ ـ ۱۹۰)
اما به نظر میرسد منظور حسن بن محمّد بن سماعه از بکار گيری اين تعابير در نقل از ابان بن عثمان، نه مبهم گذاشتن سند، بلکه چيز ديگری است.
اگر به فهارس اماميه ـ خصوصاً فهرست نجاشی ـ مراجعه کنيم میبينيم که گزارشهای متعددی از اختلاف نسخ يک کتاب نقل شده است. اين اختلاف نسخ گاه باعث بی اعتباری روايات کتاب (يا بخشی از روايات آن) میشود.
حسن بن محمّد بن سماعه با بکار گيری تعبير «غير واحد» و تعابير شبيه به آن در نقل از ابان بن عثمان، در حقيقت اين نکته را گوشزد میکند که او به اختلاف نسخ کتاب ابان بن عثمان واقف است (و يا اصلا در صدد گزارش اختلاف نسخ کتاب ابان بن عثمان است)، و از اين رو در موارد متعددی، تنها به يک نسخه از کتاب ـ و لو از طريق مشايخ ثقات او به او رسيده باشد ـ بسنده نمیکند، بلکه همه نسخههای کتاب را با هم مقابله کرده، و با بکارگيری تعبير «غير واحد» به ما میگويد که اين روايت در همه نسخ کتاب ابان بن عثمان آمده است.
بنابراين تعبير «غير واحد» در روايات حسن بن محمّد بن سماعه از ابان بن عثمان نه تنها از ارزش آن نمیکاهد، بلکه بر اعتبار و ارزش آن میافزايد.
نکته آخر اين که تعبير «غير واحد» در اسانيد بسياری ديگر از راويان هم آمده است، اما در همه جا بدين معنا و منظور نيست، بلکه گاه ـ خصوصاً وقتی اين تعبير بين راوی و امام معصوم آمده (مثل: «يونس بن عبد الرحمن عن غير واحد عن أبي جعفر و أبي عبد الله عليهما السلام» يا «عمر بن أذينة عن غير واحد عن أبي جعفر و أبي عبد الله عليهما السلام») ـ نشان دهنده اين است که راوی، دستهای از روايات مشابه را جمع کرده، و مضمون آنها را اين گونه گزارش کرده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 «مصلحت چیست؟» در شبکه چهار سیما
👤با حضور:
🎙استاد سیدمجتبی نورمفیدی، رئیس پژوهشگاه فقه معاصر
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⏰ زمان، چهارشنبه، ساعت ۲۲:۳۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دومین نشست از سلسله نشستهای «عرصههای نوین فقاهت با تاکید بر «فقه کودک»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی، استادیار و مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻موضوعات:
🔹سن مسئولیت کیفری؛ بلوغ و رشد کیفری
🔹حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر
🔹حاکمیت و کودکان در معرض خطر
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰
🏢 مکان: مشهد، خیابان آیتالله خزعلی (ره)، جنب خیابان آیتالله طبسی (ره)، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه دوم، اتاق جلسات
🔗 لینک حضور: B2n.ir/h50216
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س)
🖼 خیر مقدم و سخنران افتتاحیه
🎙حجتالاسلام والمسلیمن حمید پارسانیا
🔻 نشست اول: (ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین شمس الله مریجی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری
🎙 دکتر ناهید طیبی
🎙 دکتر راحله ضائفی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین حامد قرائتی
🔻نشست دوم: (ساعت: ۱۰:۱۵ الی ۱۲)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر اسلامیتنها
🎙 دکتر شهلا بختیاری
🎙 دکتر زهرا روح الهی امیری
🎙 دکتر صدیقه شاکری
🎙 حجتالاسلام والمسلمین علی راد
🍃 جمع بندی نهایی همایش
🎙 حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲
🏢 مکان: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رسالة_في_الكر_تقريراً_لبحث_الميرزا_الأصفهاني.pdf
585K
📗 رسالة في الكر
🔺تقريراً مباحث مرحوم آيتالله ميرزا مهدی الإصفهانی (قدس سره)
✍️ تأليف آيتالله شيخ هاشم قزوينی (رحمة الله عليه)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فرق بین احادیث اخلاقی و احادیث فقهی
✔️استاد احمد عابدی:
فرق بین حدیث اخلاقی و حدیث فقهی در این است که الزام در احادیث اخلاقی، الزام اخلاقی است اما در احادیث فقهی، الزام کلامی است. اگر چیزی واجب و حرام باشد، فقهی است اما اگر چیزی واجب و حرام فقهی نیست اما ضرورت اخلاقی دارد، بهعبارتدیگر اگر تخلف شد، جهنم ندارد حدیث اخلاقی است. بهعبارتدیگر در ذات اخلاق ضرورت وجود دارد و همیشه اخلاق بایدونباید است؛ اما این تخلف از این باید جهنم ندارد اما ضرورت دارد. مثلاً اگر بگویم نماز شب بخوانید و خیلی فایده دارد، این اخلاق نیست، یا مثلاً اگر بگویم بهتر است راستگو باشید، این هم اخلاق نیست. اخلاق آن است که الا و لابد باید راستگو باشید. در ذات اخلاق الزام و اجبار هست ولی الزامی است که تخلف از آن گناه ندارد. سالهای قبل گفته شد که اگر در حدیثی کلمه شیطان وجود دارد و میگوید فلان چیز کار شیطان است، معمولاً این احادیث اخلاقی است. یا مثلاً حدیثی میگوید اگر فلان کار را کردید خدا فلان درجه بهشتی را میدهد، این حدیث اخلاقی است. حدیث فقهی آن است که بگوید این کار را باید بکنید و یا نکنید./ خارج فقه؛ ۱۴۰۰/۲۰/۲۹
🆔 https://eitaa.com/ijtihad