🔔کرسی علمی ترویجی با موضوع «رفتار تعاملی حاکمیت با نهاد علم: مقایسه تطبیقی حکومت علوی با دوران خلفا»
🎙ارائه: حجتالاسلام سیدمحمدحسن حکیم، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
🎙ناقد: دکتر قاسم جوادی، عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیة
🗓 زمان: سهشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت: ۱۳ تا ۱۵
🏛 مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗اثری برای درک عمیق آسیبها و پیشرفت «اقتصاد نهاد وقف»
✔️«اقتصاد نهاد وقف» در تمدن قدیم اسلامی با ایجاد سازمانهای عرضه و تقاضای وقفی و هماهنگی با نظام تدبیر وقف، خدمات شایانی را به جوامع اسلامی ارائه کرد. متأسفانه پس از افول تمدن قدیم اسلامی، اقتصاد نهاد وقف هم دچار افول شدید و انواع آفتها و آسیبها، بهویژه «آفت موقوفهخواری» شد. پس از انقلاب اسلامی در ایران، پیشرفتهای خوبی در اقتصاد نهاد وقف پدید آمده، اما با توجه به طراز انقلاب اسلامی و ظرفیت مردم و ثروتهای کشور، میتوان گفت که این نهاد در ایران از وضعیت مطلوبش فرسنگها فاصله دارد.
📖کتاب پیشرو اثر حجتالاسلام والمسلمین ناصر جهانیان تلاشی است برای درک عمیق آسیبهای نهاد وقف و ارائه راهبردها و الگوهای عملیاتی در سطوح مختلف برای دولت اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و بنگاههای وقفی تا مسیر آینده «پیشرفت اقتصاد نهاد وقف» اولاً برای ایران اسلامی و ثانیاً برای جهان اسلام هموار گردد.
👈 آشنایی با اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74481
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📕هجرت و مهاجرت در فقه اهل بیت (ع)، حقوق ایران و بینالملل
✔️نویسنده کتاب برآن بوده با جمع آوری و تحلیل گزارههای موضوع هجرت و مهاجرت که در فقه اسلامی به طور پراکنده و در جایگاههای مختلف با عناوین مشابه یا معادل و یا بدون عنوان وجود دارد، اجرایی بودن موضوع تئوری را ثابت کند. وی کوشیده با تطبیق تئوری بر وضع موجود (نه تحمیل وضع موجود بر تئوری) بر اساس فقه جواهری مبتنی بر یک نظام فقهی حقوقی و بر اساس احکام اولی و ثانوی بر روش اصطیادی، این رسالت پژوهشی را به انجام برساند.
👈 ساختار اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74485
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚از بیماریهای مسری تا خدمات علمای امامیه در «حج»
✔️دو کتاب «بیماریهای مسری و حجگزاری (با تمرکز بر ویروس کرونا)» و «خدمات علمای امامیه در حج و حرمین شریفین (از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی)» در آذرماه ۱۴۰۲ از سوی پژوهشکده حج و زیارت روانه بازار نشر شد.
👈معرفی آثار: http://ijtihadnet.ir/?p=74478
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازتفسیر از آیات وعده نابودی بنی اسرائیل پس از انقلاب اسلامی
✔️استاد رسول جعفریان
از منظر سید جعفر مرتضی در سوره اسری که از معراج سخن به میان میآید و سپس درباره فساد بنی اسرائیل در زمین گفته میشود، آیه اساساً مربوط به گذشته بنی اسرائیل نیست بلکه برای آینده است. به نظر ایشان، چند نکته از این آیات به دست میآید. اول این که بحث از فساد بنی اسرائیل در «ارض» است نه منطقهای خاص مثل حجاز، این باید در باره «الارض المقدسه» یا عموم ارض باشد. دوم: بندگانی از بندگان مؤمنی خدا علیه آنها وارد جنگ میشوند، اما «جاسو» نشان میدهد که فقط یک تسلط کوتاه است نه دائمی. سوم دوباره خداوند بنی اسرائیل را قدرت خواهد داد. و چهارم، دوباره مؤمنان علیه آنها اقدام خواهند کرد. اکنون میخواهد ارتباط آن را با ایران توضیح دهد و این از طریق «قم» خواهد بود، جایی که در روایات شیعی، برتری ویژهای دارد. به نظر میرسد در اینجا، قم، نماد انقلاب و به عبارتی مردم ایران است.
📝 متن کامل را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=74523
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه علمیه نجف و نظریه دولت
✔️دکتر عبدالوهاب فراتی:
🔹بررسیهای تاریخی نشان میدهد که فقهای نجف، بد ساختگی دولت عراق را در طائفه گرایی آن – حاکمیت اقلیت عرب سنی – میپنداشتند و طبعا مسیر اصلاح آن را در دولتی فراگیر میدانستند که به حقوق همه مردم عراق احترام نهد. اینکه چه دولتی میتواند به فرقه گرایی خاتمه دهد و حاکمیتی فراگیر بناء کند؟ فقهاء و زعمای نجف پاسخهای کمتر متفاوتی بدان داده و عملا پس از سقوط صدام از الگوی خاصی حمایت ورزیدند که امروزه از آن به «دموکراسی توافقی» یاد میکنند.
🔸این دولت که با نظریههای مدرسهای حوزه نجف در باب دولت، تفاوتهایی دارد، سبب شده است تا برخی از نویسندگان عراقی همچون علی طاهر الحمود، تصور کنند که اندیشه سیاسی عالمان نجف دچار تحول شده و با تفکیک تدریجی سیاست از دین، از نظریات مدرسهای خود در باب حکومت دینی دست کشیده و الگوی مدنی جدید را پذیرفته اند.
🔹اما تن دادن حوزه نجف به الگوهای جدید دولت نه به معنای روی گردانی از نظرات کلاسیک امامت بلکه نشان از تداوم تفکری است که در درون شرایط سیاسی و زبانی گذشته شکل گرفته است. شرایطی که آنان را قانع میکرد در محیط عراق در پی نظمی شرعی که فقیه یا غیر از فقیه، بر آن حکومت کند، نباشند و همواره از دولتی مدنی حمایت نمایند. گرچه مرجعیت در این حوزه، دست به دست شده اما همه آنان در سنت مذهبی و سیاسی واحدی قرار دارند و تقریبا شرایط یکسانی پشت سر نهاده اند.
📝 ادامه مطلب را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74512
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وجوه مختلف حقوق کودک در فقه و اقتضائات دنیای مدرن
✔️حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی:
🔹بحث اطفال و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا آینده این قشر با برنامهریزی ما برای آنان رقم خواهد خورد و باید انسانهای سعادتمندی را تربیت کنیم. یکی از مباحث مهم در تأملات فقهی و حقوقی این است که آیا کشورها میتوانند با حق تحفظ وارد پیمانهای بینالمللی شوند؟ لذا یکی از شاخههای مهم حقوق کودکان جنبههای بینالمللی هستند که تعهدآورند.
🔸کنوانسیون حقوق کودک از مواردی است که تقریبا همه کشورها جز آمریکا و یک کشور دیگر به آن پیوستهاند و ممکن است مواردی در آن با فقه تعارض داشته باشد. مثلاً افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب میشوند یا در مباحث تربیتی در مواردی ناسازگاری وجود دارد. همچنین، نقض حقوق کودکان در حوادث غیرمسلحانه باید براساس فقه بحث شود. گاهی اسناد بینالمللی و منطقهای به ظاهر با موازین فقهی متعارض است.
🔹یکی از مباحث مهم کودکانی هستند که خارج از نظام ازدواج پا به عرصه وجود میگذارند که به آنان کودکان طبیعی گفته میشود. سرپرستی و حضانت کودک هم مباحث مفصلی در فقه و حقوق دارد. البته برخی موضوعات باید بیشتر بررسی شود؛ مثل تزویج کودکان و صغار. برخی فقهای امامیه تزویج صغار از سوی ولی فرزند را مجاز دانستهاند، آن هم به شرط رعایت مصلحت صغار. البته آیتالله مکارم شیرازی آن را ممنوع کرده یا در قانون حمایت از خانواده درباره آن جرمانگاری شده است.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74519
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نبود نگرش کلان و جامع به ارث باعث ایجاد شبهات شده است
✔️حجتالاسلام مصطفی دهقان، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، در کرسی ترویجی «نگاهی کلان به احکام فقهی ارث زن؛ رویکردی کارآمد در پاسخ به شبهات فقهی»، گفت: یکی از دلایل ایجاد شبهات و سؤالات در مورد ارث، عدم نگاه جامع به گزارههای روایی و تاریخی و بخشینگری نسبت به آنها است یعنی یک گزاره را میگیریم و بدون توجه به بقیه گرفتار چالش میشویم، در حالی که اگر نگاه کاملتری به مجموعه ارث داشته باشیم در این صورت قضاوت دقیقتری هم خواهیم داشت.
📝 در این باره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74516
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
🎧 دریافت صوت «مناسبات زبانشناسی با علم اصول»
🎙حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا
🗓 نشست چهارم محفل فقاهت - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دومین همایش فقیه فقه سیاسی
🔖ویژه بزرگداشت مرحوم آیتالله موسوی خلخالی(ره)
👤با حضور و سخنرانی:
🎙آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی
🎙آیتالله سید احمد علمالهدی
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی
🎙حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی
🎙دبیر علمی: حجتالاسلام سیدجمالالدین موسوی
📅 زمان: پنجشنبه، ۳٠ آذرماه، ساعت ۸:۳٠ الی ۱۱
🕌 مکان: مشهد مقدس، چهار راه خسروی، خیابان آیتالله خزعلی، کوچه۳، مدرسه علمیه سلیمانیه، سالن همایشها
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست؟
👤 حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ۱۰ توصیه کاربردی در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه
✍️استاد علی نصیری
۱. جامعه دینی و اسلامی به علم و دین در کنار هم نیاز دارد. حوزه نماینده دین و دانشگاه نماینده علم است و باید با تعامل به جامعه خدمت کنند. از این جهت از میان چهار نظریه رایج در تعامل علم و دین، نظریه تعامل صائبترین دیدگاه خواهد بود.
۲. به اذعان قرآن شعار «قالت الیهود لیست النصاری علی شئ و قالت النصاری لیست الیهود علی شئ» بسی نکوهیده است. حوزه و دانشگاه باید به دانش و تخصص هم احترام بگذارند.
۳. دانشگاه بیشتر با کتاب تکوین و حوزه عموماً با کتاب تشریع سر و کار دارند و هر دو کتاب قلم خداوند است. از این جهت همانگونه که باید دعوت به توحید در رأس نظام آموزش حوزه باشد، دانشگاه نباید از حرکت بر مدار توحید غفلت ورزد.
۴. باور به خداوند و التزام به ارزشهای اخلاقی روح ساری بر همه جوانب حیات انسانی است. دانشگاههای ما نمیتوانند بسان آن چه در عرصه علم جهانی میگذرد، خود را از تعهد سپاری نسبت به دین و اخلاق خارج سازند.
۵. حوزه علمیه که تفکر سکولاریسم را مردود میشمارد و خود را نسبت به دنیای مردم و ورود به عرصه سیاست و مدیریت جامعه مسئول میداند، باید بپذیرد که ورود به این عرصه هزینه دارد که مهمترین بخش آن، تلاش و تکاپوی هوشمندانه برای تمشیت کارآمد زندگی مردم است.
۶. حوزه و دانشگاه در عرصههای آموزش و پژوهش نقاط قوت و ضعف دارند. چه زیبا است که کارشناسان و مدیران دو طیف علمی این نقاط را بررسی و کاستیهای خود را برطرف سازند.
۷. هدف اساسی از تشکیل دو نهاد حوزه و دانشگاه رشد و تعالی مردم در زمینه حیات مادی و معنوی است. غفلت این دو نهاد از خدمت خالصانه به مردم برکاتی برای این دو نهاد باقی نمیگذارد و به تباهی آنها خواهد انجامید.
۸. در حال حاضر حوزه حضور بیشتری در دانشگاه دارد، اما متقابلاً هیچ برنامه و کارنامه روشنی برای حضور تأثیرگذار چهرههای برجسته دانشگاه در حوزه به چشم نمیآید. آن میزان که حوزه وارد عرصه دانشگاه شده، از طرف مقابل تلاش و اهتمام خاصی مشهود نیست!
۹. حمایت تام و تمام مادی و معنوی نظام از دانشگاه و تأمین نیازهای آن، بستر پویایی و نشاط علمی دانشگاه را فراهم کرده است، اما نگاه ناصواب استقلال حوزه آن هم در حکومت و نظام اسلامی، حوزه را بهمثابه بدنی ساخته که قلب آن به اندازه یک دهم ظرفیت خود فعالیت دارد؛ نه خون لازم به مغز برای تفکر میرساند و نه خون لازم برای دست و پا برای جنب و جوش! این روند به هیچ وجه به مصلحت حوزهها نیست.
۱۰. از آنجا که حوزه و دانشگاه طی چهل سال گذشته عملاً اداره جامعه را بر عهده داشته و دارند، همه پیشرفتها و پسرفتها متوجه این دو نهاد بنیادین خواهد بود. حوزه و دانشگاه باید بسان ذرات الماس آن چنان در هم تنیده شوند که با همکاری متقابل بتوانند تمدن از دست رفته اسلامی را برای باری دیگر شکوفا سازند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad