💢جامعه الازهر مصر با صدور بیانیهای انفجار تروریستی کرمان را قویا محکوم و با هر شکلی از خشونت و تروریسمی که بیگناهان را هدف کشتار قرار میدهد، مخالفت کرد
✔️روزنامه «الاهرام» مصر بامداد امروز (پنج شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که الازهر در واکنش به حادثه تروریستی عصر چهارشنبه در گلزار شهدای شهر کرمان بیانیه ای صادر کرده که در آن آمده است: الازهر دو انفجار تروریستی که در نزدیکی قبرستان شهر کرمان در جمهوری اسلامی ایران روی داده و بر اساس رسانهها و نهادهای رسمی ایران بیش از ۱۰۰ کشته و نزدیک به ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشته را به شدت محکوم میکند.
الازهر مصر ضمن تاکید بر مخالفت قاطعانه خود با همه انواع خشونت و تروریسم که بی گناهان را هدف قرار میدهد، حرمت زندهها و مردگان را نقض میکند و افراد بی خطر را به وحشت میاندازد، درخواست خود مبنی بر لزوم تلاش در راستای یافتن یک راهبرد جهانی برای نابودی تروریسم، رهایی جهان از شر آن و تحقق امنیت و صلح برای افراد و جوامع را بار دیگر تکرار کرد.
در پایان این بیانیه آمده است: الازهر ضمن محکومیت این حادثه تروریستی بزدلانه، تسلیت صمیمانه خود را به خانواده قربانیان و ملت ایران اعلام میکند و از خداوند متعال برای قربانیان رحمت و مغفرت و برای مجروحان نیز شفای عاجل را مسئلت میدارد. «ما از آنِ خداییم و به سوی او بازمی گردیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پيام آيتالله سبحانی در محكوميت حادثه تروریستی گلزار شهدا کرمان
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
إنا للّه و انا الیه راجعون
با کمال تأسف و تأثر فراوان، بار دیگر دست خون آلود دشمنان اسلام و بشریت در همایش تقدیر از سردار سلیمانی، سرزمین ایران عــزیز را با خون شهداء و مجروحان رنگین کرد و همگان را در غم و اندوه فرو برد.
عامل و عاملان این جنایت هولناک به اشد عذاب الهی گرفتار خواهند بود و قبل از آن با همت سربازان گمنام شناسایی شده و به سزای اعمالشان خواهند رسید.
ما این مصیبت بزرگ را به ملت عزیز ایران و وابستگان شهیدان راه فضیلت، تسلیت گفته و برای آنان علو درجه خواهانیم.
قم- جعفر سبحانی
۱۴ دی ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پیام آیتالله مکارم شیرازی درپی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی کرمان
✍بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون
شهادت مظلومانه و زخمی شدن جمع زیادی از مردم عزیز کشورمان در عملیات تروریستی شهر کرمان در مراسم پاسداشت شهید سلیمانی موجب اندوه و تألم فراوان گردید.
جنایتکارانی که دستانشان به خون کودکان، زنان و مردان بیگناه آغشته است با این جنایت به دنبال ناامنی در این مرز و بوماند تا شکستهای خود را جبران کنند، اما بدانند که این مردم و همۀ مسلمانان راستین، به وعدۀ حقّ الهی یقین داشته و با صبر و استقامت به پیروزی نهایی بر همه دشمنان و بد خواهان خواهند رسید، إنشاءالله.
اینجانب این مصیبت را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و عموم مردم شریف ایران و خصوصاً خانواده شهدا تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق تعالی رحمت واسعه برای ارواح شهدا و شفای عاجل برای مجروحین و مصدومین مسئلت دارم و از مسئولین و نیروهای امنیتی و نظامی، شناسایی عاملان و کیفر آنان را خواستارم.
قم - ناصر مکارم شیرازی
۱۴ دی ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام تسلیت آیتالله جوادی آملی در پی حادثه تروریستی در کرمان
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
آنچه مىتواند زمینه هرج و مرج و نا امنى را فراهم كند كمبود معارف كلامى در مراكز فرهنگی حوزه و دانشگاه از یك سو و دسیسه استكبار جهانى و فتنه صهیونیسم بین الملل و برخى از غارتگران سیاسى از سوى دیگر است. به امید خاتمه یافتن چنین جاهلیت كم نظیر!
تسلیت بازماندگان را همراه با در خواست مغفرت از بارگاه الهى براى شهداى عزیز سانحه سنگین كرمان إعلام مىداریم.
جوادى آملى
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قاعده ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی
✔️کرسی ترویجی «قاعده ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی» با همکاری پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی ولی امر (عج) با حضور حجتالاسلام والمسلمین سعید واعظی عضو شورای فقهی بانک مرکزی برگزار شد. در این کرسی، حجتالاسلام کمیل قنبرزاده مدیر مجتمع عالی ولی امر (عج)، ارائه دهنده بحث، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزههای علمیه ناقد، و حجتالاسلام محمد مادرشاهی دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام، دبیر علمی نشست بودند.
📝 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74619
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طالبان و مذاهب افغانستان؛ از انکار تکثر مذاهب تا دستور جمع آوری کتابهای مغایر با فقه حنفی
✔️طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، بارها متهم به نقض آزادی مذاهب در افغانستان، از جمله نقض حقوق و آزادیهای مذهبی شیعیان شدهاند. اما به تازگی اظهارات و اقداماتی از سوی مقامها و ادارات این گروه صورت گرفته است که به باور کارشناسان نوعی «انکار تکثر و تنوع» مذاهب افغانستان است.
👈این گزارش را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74622
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 همایش ملی نقش مذاهب اسلامی در باز آفرینی تمدن اسلامی
📌 در سه کمیسیون فقه، کلام و زنان
🏛گلستان - ۱۹ و ۲۰ دیماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 ثبت نام فصل پنجم مدرسه تخصصی حدیث؛ عرصهها و روشهای حدیث پژوهی مقارن با عنوان «روش ها و رویکردهای نقد متن در فریقین» آغاز شد
🔻محوریت متنشناسی حدیث در ارزیابیهای فقیهان و رجالیان متقدم شیعه
🎙استاد محمد سند، استاد خارج فقه و رجال حوزه علمیه نجف
🔻نقد متن حدیث در اهل سنت؛ زمینهها و روشها
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی، استاد خارج فقه و رجال حوزه علمیه مشهد
🔻مقایسه رویکرد فریقین به نقد حدیث
🎙حجتالاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث قم
🔻متن معیار؛ ماهیت و کارکردها
🎙حجتالاسلام و المسلمین علی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
👥میزگرد تخصصی: نقد متن حدیث؛ چالشها و راهکارها
👤 دبیر علمی: حجتالاسلام محمد الهی خراسانی، پژوهشگر و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد
🔗مهلت ثبت نام تا ۱۸ دی ماه از طریق مراجعه به سایت: paziresh.dte.ir
🗓 زمان برگزاری:
🔹چهارشنبه ۲۰ دی بعدازظهر
🔸پنجشنبه ۲۱ دی صبح و بعدازظهر
🔖گواهی معتبر برای شرکت کنندگانی که ثبت نام کردهاند صادر خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت و تشابه گزاره های اخلاقی و فقهی
✔️استاد سیدمصطفی محقق داماد/ دیدگاه و نظر
میدانیم که گزارهی قانونی ضمانت اجرا دارد و گزارهی اخلاقی ضمانت اجرا ندارد. اگر این تفاوت را برای فقه بگذاریم ضمانت اجرای آن چیست؟ آیا فقط مجازات دنیا مدنظر است یا مجازات اخروی هم به آن اضافه میکنیم؟ حتماً خواهید گفت مجازات اخروی را هم اضافه میکنیم. نماز بخوان، اگر نخواندی به جهنم میروی؛ پس میشود فقه. پس اخلاق کجای آن است؟ آیا با این تعریف، دیگر چیزی برای اخلاق میماند؟ با این تعریف، دینی که فقه میگوید، اخلاق ندارد؛ زیرا اگر اعمال دینی را انجام ندهی، به جهنم میروی یا اگر انجام دهی به بهشت میروی. پس تکلیف اخلاق در این میان چه میشود؟
در حوزه علمیه قم عدهای اساس اخلاق بهعنوان امری مستقل را به رسمیت نمیشناسند و میگویند اخلاق همان مستحبات و مکروهات است. براساس این تئوری در دایرهی شریعت هیچ چیزی برای اخلاق باقی نمیماند. بنابراین باید بساط اخلاق را جمع کنیم، زیرا چیزی برای اخلاق باقی نمیماند.
اما به نظر بنده این مطلب صحیح نیست و ما نباید این تفاوت را قائل شویم. معیار ضمانت اجرایی دنیوی تفاوت میان قانون و اخلاق است. یک گزارهی قانونی گزارهای است که ضمانت اجرا دارد. این ضمانت اجرا یا ضمانت اجرایی وضعی مثل صحت و بطلان عقل است یا ضمانت اجرایی کیفری مثل مجازات گذاشتن است.
اگر دیدگاه پیشگفته را بپذیریم بساط اخلاق بهکلی جمع میشود و دینی ایجاد میشود که تنها شریعت دارد و اخلاق در آن جایی ندارد. هر دینی که شریعت دارد همهچیز در داخل خورجین شریعت قرار میگیرد و گزارهی اخلاقی در آن جایی ندارد. در این دیدگاه ما به این خاطر نباید دروغ بگوییم که دچار آتش جهنم میشویم نه به این خاطر که دروغگویی کار بدی است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد کتاب «فلسفه اصول فقه» مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری
✔️نشست نقد قبل از چاپ کتاب «فلسفه اصول فقه، تکامل در مبانی روش تفقه مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری» با ارائه حجتالاسلام یحیی عبدالهی مولف اثر و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم و نقد حجتالاسلام والمسلمین حسنعلی علیاکبریان استاد حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در روزهای پایانی آذرماه با حضور علاقهمندان در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد.
📝 گزارش آن را بخوانید + دانلود 50 صفحه اول کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74628
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖دانلود نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی «فقه سیاست خارجی»
🔺در این ویژهنامه گزارشی از مجموعه فعالیتها و جلسات دبیرخانه همایش و پیشنشستهای علمی و تخصصی که در پاییز ۱۴۰۲ برگزار شد را میخوانیم.
🔗لینک دانلود فایل: bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گفتمان سنتی، گفتمان انقلاب و لایحه ارتقا امنیت زنان
✍️حجتالاسلام مجید دهقان، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
پس از انقلاب پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مساله زنان" را گفتمان خط امام و بعدا اصلاحات به دوش کشید و به ناکجا آباد برد و "مساله خانواده" را گفتمان اصولگرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بینماینده ماند.
لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند.
این طفل نوپا در گفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بیدفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفتههای نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مساله زنان باشد؟
📝 در این باره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74634
🆔 https://eitaa.com/ijtihad