💢راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنید
✔️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیامین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=74645
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «نقش عقل در فقه سیاسی (نشست سوم)»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمود شفیعی
🎙ناقدان: حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا و دکتر سیدصادق حقیقت
🗓 زمان: یکشنبه ۱۷ دیماه ساعت ۱۸
🏛مکان: قم خیابان فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی «نقد و بررسی جایگاه اجماع و شهرت در فتاوای فقهی با تأکید بر عدالت جنسیتی»
🎙ارائه: حجتالاسلام مهدی شجریان
🎙ناقدان: حجتالاسلام سید احسان علوی رفیعی و دکتر سعید محجوب
🗓 زمان: دوشنبه، ۱۸ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢مکان: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سه،سالن کوثر
🔗لینک برای مشارکت مجازی: dte.bz/scscenter
🔹آیا باید تغییراتی در فقه و اصول فقه صورت گیرد تا فتاوا مبتنی بر عدالت جنسیتی صادر شود؟
🔸آیا همین وضعیت فقه و اصول فقه برای بسط عدالت جنسیتی کافی است؟
🔹اساسا فتاوای موجودِ مرتبط با بانوان در فقهِ امروز تناسبی با عدالت جنسیتی دارد؟
🔸اگر نگاه فقیه به جایگاه اجماع و شهرت عوض شود، چه تغییری در بسط عدالت جنسیتی از طریق فقه رخ میدهد؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چهارشنبه خونین کرمان و یک نکته
✍️استاد ابوالقاسم علیدوست
دست جنایت، پلشتی، خشم کور و خرافه، ملت نجیب ایران – بلکه همه صالحان و مصلحان – را عزادار کرد. بدون تردید همه بدخواهان و دشمنان این مرز و بوم، استکبار جهانی، صهیونیسم بینالملل، از این حادثه پلید و امثال آن، به حسب ظاهر و به طور موقت، بهره میبرند و در خلق آنها مؤثرند؛ لکن این واقعیت نباید مسئولان، رسانهها و صاحبان تریبونهای مطرح را، به مسیری بکشاند که برخی جریانات خرافه، افراطی، تکفیری و انحراف در حاشیه امن قرار گیرند! متاسفانه در منطقه، مدارسنماها و کانونهای خطرناک و تروریستپروری وجود دارد که گاه باعناوین گمراهکننده، جاهلان و کفتاران خون آشامی میپروراند. تربیت خونآشامانی انتحاری از عهده این غارها و کانونهای فساد برمیآید. هرچند خود در طول نظام استکبار، صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس قرار دارند.
باید از منافقانی ترسید که مدرسه و تفکرشان پلیدانی را میپروراند که به نام خدا، خون میریزند و طُرفه، این که خود از اولین کسانی هستند که این حوادث را محکوم میکنند!! نسبت به این حادثه واضح است که باید قضاوت قاطع را به عهده بازرسان امین گذاشت تا در این زمینه، به هر برآیندی رسیدند، اعلام کنند؛ لکن این گزینه را نباید هیچ گاه مغفول انگاشت. البته – به هیچ وجه – نباید نقش و نقشه استکبار و صهیونیزم را که جز در سایه فساد و ریختن خون زیست نمیکنند، نادیده گرفت.
👈 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74639
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیدا و پنهان یک حادثه و یک پیام
✍️ بهنام طالبی طادی
لابهلای تمام واکنشها و تحلیلها پیرامون حادثه تروریستی کرمان به نظر میرسد پیام آیتالله جوادی آملی قابل توجه و تأمل جدی است. ایشان به درستی اشاره کردند که فارغ از تمام دسیسهها و برنامه ریزیهای خارجی، تحلیل شناختی از مجری عملیاتی که به راحتی عدهای مسلمان و کودکان نابالغ آنها را در عین اظهار به ایمان، کافر و مهدورالدم دانسته و چنین ددمنشانه به خاک و خون میکشد حاکی از آن است که سرمنشاء فکر و اندیشه (حوزه و دانشگاه) به وظیفه اصلی خود درست عمل نکرده و بخشی از مردم یک جامعه این چنین دچار «بحران معنا و اندیشه» شدهاند.
فارغ از سرفصلهای کلاسیک کلامی باید جامعه امروز از مشربهای ناب متفکران و نخبگان سیراب شود تا از چنین انحرافات فاحشی جلوگیری به عمل آید. چهبسا این پیام نه بر لزوم فعال کردن «دیپلماسی کلامی» در صحنه بینالملل اشعار داشته باشد تا ضمن ایجاد یک نهضت جهانی متفکرین مسلمان آنقدر به تولید اندیشه و افکار فرامذهبی و خردمندانه بپردازند تا به صورت طبیعی افکار تکفیری و شاذ به حاشیه رانده شود و کاملاً به عنوان یک ضد ارزش به لایههای زیرین جامعه نفوذ کند.
باید دقت داشت که این موضوع صرفاً به جریانها و جوامع تکفیری و مذهبی باز نمیگردد. امروز در جامعه غیرمذهبی ایران نیز «بحران معنا» اثرات عمیقی در سبک زندگی و مواجهه آنها با چنین حوادثی ایجاد کرده است. این بحران تابع از دست رفتن جایگاه مراجع نخبگانی با منش عقلانی و جایگزینی مرجعیت مجازی سلبریتیهاست...
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74642
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 سلبریتیهای متخلف و خالف را چگونه مجازات کنیم؟
✍️حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
در سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) دو خط روشن و متمایز وجود دارد:
۱. با متخلفین یا منافقینی که به دشمن میپیوستند! مثل حنظلة بن ربیع۱، جریر بن عبدالله بجلی۲ (سفیری که به معاویه پیوست)، مصقلة بن هبیره۳ (کارگزاری که به معاویه پیوست)؛ پس از پیوستن به حزب اموی و جدایی از مومنان، خانههایشان را ویران میکرد تا دیگر جایی و راهی برای برگشت نداشته باشند.
۲. اما کسانی که نه در مرتبه منافقین بودند و نه رسماً به دشمن میپیوستند، بلکه در "امر جامع" مومنان (مثل غزوه تبوک) شرکت نمیکردند؛ مجازاتی دیگر داشتند. کعب بن مالک شاعر معروف (از سلبریتی های آن روزگار) و مرارة بن الربیع و هلال بن امیه، "الذّین خُلِّفوا" (آیه۱۱۸ توبه) هستند. "مخلّفون" و "مع الخوالف" (۸۷توبه) اوصاف دیگر این صنف است.
"خالفه" کسی است که پشت سر میماند، وقتی همه در امر جامعی شرکت دارند آنها به چیز دیگری مشغولند.
مجازات اینها، مدنی و بایکوت اجتماعی بود. بعد از پیامبر(ص)، مومنان و حتی خانواده اینها، تحریمشان کردند تا آنجا که مجبور به خروج از شهر شدند و زمینه توبه شان شد.
برخی سلبریتیها رسماً به دشمن ایران پیوستهاند و برخی دیگر دچار حبابهای رسانه و غفلتهای مستمرشان هستند؛ وقتی اکثریت مردم به امر جامعی (مثل شهادت هم وطنان و... ) مشغولند آنها در سکوت یا به امور پرتی میپردازند.
اولیها مجازات سیاسی و قضایی و دومیها مجازات مدنی و اجتماعی لازم دارند. قدرت و پیوستگی اجتماعیای که بتواند این مجازات مدنی را رقم بزند نیاز به تمهیدات و برنامه ریزی دارد.
.................
۱. شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۱۷۷
۲.بحار ج۳۲ص۳۸۲
۳. طبری ج۵ص۱۳۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب فقهی، شاخص عفت نیست/ لزوم تقویت تعبد در رعایت حجاب
✔️حجتالاسلام مهدی شجریان:
🔹در مقوله عفاف با مسئله فرهنگپیچ مواجهیم یعنی تعیین مصادیق رفتارهای عفیفانه به شدت وابسته به فرهنگی است که افراد در آن زندگی میکنند مثلا در صد سال قبل، باز بودن چهره زنان و استفاده از عطر و نداشتن پوشیه مصداق بیعفتی بود یا حتی سخنگفتن زنان در برابر نامحرم بیعفتی شناخته میشد ولی امروزه حتی در جوامع اسلامی زنان متدین ما هم با صورت باز در جامعه حاضر میشوند و مقداری آراستگی هم شاید داشته باشند. در عشایر بخشی از زنان، موهای خود را تا حدودی بیرون میگذارند در عین حال اهل نماز و عبادت هستند و شاید مادر شهید و حافظ قرآن هم باشند ولی اینها هم مصداق بیعفتی حساب نمیشود بنابراین حجاب فقهی، شاخص عفت نیست.
🔸تفاوت دیگر بین عفاف و حجاب در مصادیق بیرونی و خارجی است؛ مثلا معمولا در قم عبور از حجاب فقهی، عمدتا غیرعفیفانه تلقی میشود یا در کربلا و برخی شهرهای مذهبی دیگر هم اینطور است ولی گاهی اوقات رفتار عفیفانه وجود دارد ولی حجاب نیست و گاهی حجاب وجود دارد ولی رفتار عفیفانه نیست بنابراین بین عفاف و حجاب تساوی وجود ندارد.
🔹به نظرم توجیه این گروه راهی جز گفتمان تعبد ندارد زیرا اساسا فقه ما برپایه تعبد شکل گرفته است یعنی برای تعبد شرعی و رعایت حدود الهی باید حجاب رعایت شود وگرنه کمحجابی لزوما به معنای بیعفتی نیست.
📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74651
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه مردم در حکمرانی اسلامی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:
🔹حکومت برای شکلگیری چهار مسئله دارد: چگونه شکل میگیرد، چگونه اعمال قدرت میکند، چگونه توزیع قدرت میکند و چگونه مهار قدرت میکند. این چهار مسئله در همه حکومتها وجود دارد. دنیای غرب روی این دو مسئله خیلی تمرکز دارد؛ اینکه قدرت به صورت ساختاری میان مجموعه شهروندان و نهادها و جامعه مدنی و بخش خصوصی و دولت پخش شود.
🔸دیگر اینکه اگر قدرت دچار مشکل و استبداد و ناکارآمدی شد، چطور میشود آن را مهار کرد. این دو مسئله باعث شد که اینها نظریه حکمرانی خوب را مطرح کردند. گفتند اگر سیستم تصمیمگیری از دولتها گرفته شود و در جامعه پخش شود، جامعه بهتر اداره میشود، کارآمدی ایجاد میشود، مشارکت بالا میرود و جلوی فساد و قدرت را گرفته میشود. در واقع همه امتیاز حکمرانی خوب به دموکراسی بودن آن هست.
🔹در فرآیند شکلگیری «حکمرانی اسلامی» و در ساختارها و کارویژههای آن، «مردم» نقش اساسی دارند. مردم عنصر ذاتی و رکن مقوم حکمرانی اسلامی هستند. بر اساس آیات قرآن، مردم از طریق مشارکت، نظارت و مسئولیت دینی، نقش ذاتی خود را اعمال میکنند. لذا با وجود این الگوی حکمرانی، نیازی به نسخه سفارشی حکمرانی خوب لیبرال دموکراسی غرب نیست.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74661
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بررسی هفت الگوی رایج در فقه معاصر
✔️حجتالاسلام محمدرضا فلاح تفتی:
🔹تدوین نظام مسائل، نقطه مرکزی در سیاست گذاری علم محسوب میشود و منظور ما چیدمانی است که مسائل یک علم را روشن میکند. دکتر فلاح تفتی، با اشاره به تشکیل ساختار علم از دو تقسیم افقی و عمودی، تقسیم افقی را چینش علوم، و چینش عمودی را مسائل خود یک علم دانست، و با اشاره به سه قرائت از فقه معاصر، محور بحث را «فقه معاصر به معنای فقهی که ناظر به موضوعات مستحدثه بحث میکند» معرفی نمود. از این نظر تدوین نظام مسائل، نیاز به پیشنیازهایی دارد از جمله کشف مسائل که به روشهای مختلفی ممکن است.
🔸برخی از این شیوهها، همچون مقایسه با دیگران، مشاهدۀ نشانهها، بررسی اهداف، مقایسه با استانداردها، طوفان ذهنی معکوس، ایفای نقش یا همزاد پنداری، استفاده از سؤالات و ....
🔹الگوهای فعلی رایج در تنظیم نظام مسائل، این مسائل بدین شرح است:
۱. الگوی تکلیف: که به ساماندهی مسائل بر معیار تکلیف میپردازد و مسائل اصل تکلیف، مکلف، مکلف به یا متعلق تکلیف را شامل میشود. شیخ طوسی در ابتدای زکات نهایه اینگونه تقسیم میکند.
۲. تقسم بر اساس تحقق خارجی تکلیف.
۳. الگوبرداری از چینش مسائل در علم مرتبط؛ مثل نظام مسائل ارتباطات یا واکسن.
۴. الگوبرداری از چارت اجرایی سازمانی؛ مثل فقه شهروندی جاری.
۵. استفاده از الگوهای منطقی و فلسفی؛ الگوی علل اربعه.
۶. الگوی مقولات عشر (جوهر و اعراض تسعه).
۷. مقومات ستۀ حرکت.
📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74648
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مخالفت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) با تحصیل غیر از فقه و اصول در حوزه؛ به روایت مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی دوباره به «خصائص الشریعة»
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹یک حوزه معرفتی که میتوان پیرامون شریعت باز کرد، خصائصالشریعه است. میتوان دانشهای مختلف و متنوع مانند خصائص الشریعه و فقهالشریعه، مقاصدالشریعه و روحالشریعه را در ذیل فلسفه شریعت بحث کنیم.
🔸دین فراتر از یک قاعده و یک ذهنیت است و قواعد اصولی در ذیل آن قرار دارد. برخی در برابر تعبیر «مقاصد الشریعه» گارد میگیرند چون آن را یک قاعده اصولی میدانند، اما مقاصدالشریعه صرفاً قاعدۀ اصولی نیست؛ بلکه یک پارادایم و چارچوب تفسیر است که وقتی بر ذهن فقیه حاکم شود و معیار بازاندیشی است.
🔹از دیگر خصال شریعت این است که حلال خدا از حرامها بیشتر است ولی ما آن را برعکس کردهایم و دست و پای افراد را میبندیم و این تأثیر منفی بر همه زندگی فرد خواهد گذاشت. خداوند فرموده است چرا طیبات را حرام میکنید پس حلال الهی بیش از حرام است لذا نباید دائماً احتیاط، احتیاط درست کنیم و حرامها را به متن بیاوریم و حلالها را به حاشیه ببریم.
🔸فلسفه فقه، هنجار دست انسان میدهد ولی اگر بخواهیم تعامل قاعدهای با آن داشته باشیم کلاً نظم و نسق آن به هم میریزد. لذا اگر فتوا و حکمی مردم را به سختی غیرمعقول بیندازد باید در روش استنباط خود شک کنیم. الان مشکل بزرگی که داریم این است که فتاوا، ارزشیابی نمیشود...
📝 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74656
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الکلام فیالمُجیز!؛ تأملی در صدور اجازات اجتهاد در عصر حاضر
✔️ استاد رضا مختاری:
🔹اینطور نبوده که یک کسی که اجازه اجتهاد میداده یا اجازه میگرفته، در بوق و کرنا کند که من فلان مقام علمی را دارم. به عنوان نمونه علمای تراز اول نجف اشرف به آیتﷲ سیدجواد خامنهای اجازه دادند. یعنی آیات نائینی، اصفهانی، شیخعبدالکریم حائری، حاجآقاحسین قمی، بروجردی و آقامیرزاعلی آقای شیرازی فرزند میرزای بزرگ شیرازی، اینها به ایشان اجازه دادهاند. اما اصلا خودشان این اجازۀ اجتهاد و روایت را ابراز نمیکردند و حتی در کتابها ثبت نشده است و بعد از قریب به سی سال بعد از وفات ایشان اشخاص مطلع شدند و در صدد نشر این اجازات هستند.
🔸نقل میکنند که عالمی از شیخانصاری اجازه اجتهاد میخواست و شیخ اجازه نمیداد و این شخص رفت نزد عالمی و اجازۀ اجتهاد گرفت و آن اجازۀ اجتهاد را آورد نزد شیخانصاری که شیخانصاری هم ذیلش بنویسد «قد صدر من اهله و وقع فی محله» ولی بر خلاف توقع وی، شیخانصاری زیرش نوشت «الکلام فی المُجیز». یعنی کلام در این است که اصلا خود اجازه دهنده مجتهد است یا مجتهد نیست!
🔹یکوقتی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بعضیها اجازاتی میگرفتند که برای مجاز بودن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بود و یکی دو مورد که بنده خبر دارم و آن طرف اجازه گیرنده را میشناسم که چه بسا یک حدیث یا یک صفحۀ متن عربی کتاب فقهی را هم درست نتواند بخواند، اجازۀ اجتهاد گرفتن بود یا مدعی اجازۀ اجتهاد گرفته بود. البته اجازه را ندیدیم ولی مدعی بودند....
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74663
🆔 https://eitaa.com/ijtihad