eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
733 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سلبریتی‌های متخلف و خالف را چگونه مجازات کنیم؟ ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان در سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) دو خط روشن و متمایز وجود دارد: ۱. با متخلفین یا منافقینی که به دشمن می‌پیوستند! مثل حنظلة بن ربیع۱، جریر بن عبدالله بجلی۲ (سفیری که به معاویه پیوست)، مصقلة بن هبیره۳ (کارگزاری که به معاویه پیوست)؛ پس از پیوستن به حزب اموی و جدایی از مومنان، خانه‌هایشان را ویران می‌کرد تا دیگر جایی و راهی برای برگشت نداشته باشند. ۲. اما کسانی که نه در مرتبه منافقین بودند و نه رسماً به دشمن می‌پیوستند، بلکه در "امر جامع" مومنان (مثل غزوه تبوک) شرکت نمی‌کردند؛ مجازاتی دیگر داشتند. کعب بن مالک شاعر معروف (از سلبریتی های آن روزگار) و مرارة بن الربیع و هلال بن امیه، "الذّین خُلِّفوا" (آیه۱۱۸ توبه) هستند. "مخلّفون" و "مع الخوالف" (۸۷توبه) اوصاف دیگر این صنف است. "خالفه" کسی است که پشت سر می‌ماند، وقتی همه در امر جامعی شرکت دارند آنها به چیز دیگری مشغولند. مجازات اینها، مدنی و بایکوت اجتماعی بود. بعد از پیامبر(ص)، مومنان و حتی خانواده اینها، تحریمشان کردند تا آنجا که مجبور به خروج از شهر شدند و زمینه توبه شان شد. برخی سلبریتی‌ها رسماً به دشمن ایران پیوسته‌اند و برخی دیگر دچار حباب‌های رسانه و غفلت‌های مستمرشان هستند؛ وقتی اکثریت مردم به امر جامعی (مثل شهادت هم وطنان و... ) مشغولند آنها در سکوت یا به امور پرتی می‌پردازند. اولی‌ها مجازات سیاسی و قضایی و دومی‌ها مجازات مدنی و اجتماعی لازم دارند. قدرت و پیوستگی اجتماعی‌ای که بتواند این مجازات مدنی را رقم بزند نیاز به تمهیدات و برنامه ریزی دارد. ................. ۱. شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۱۷۷ ۲.بحار ج۳۲ص۳۸۲ ۳. طبری ج۵ص۱۳۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب فقهی، شاخص عفت نیست/ لزوم تقویت تعبد در رعایت حجاب ✔️حجت‌الاسلام مهدی شجریان: 🔹در مقوله عفاف با مسئله فرهنگ‌پیچ مواجهیم یعنی تعیین مصادیق رفتارهای عفیفانه به شدت وابسته به فرهنگی است که افراد در آن زندگی می‌کنند مثلا در صد سال قبل، باز بودن چهره زنان و استفاده از عطر و نداشتن پوشیه مصداق بی‌عفتی بود یا حتی سخن‌گفتن زنان در برابر نامحرم بی‌عفتی شناخته می‌شد ولی امروزه حتی در جوامع اسلامی زنان متدین ما هم با صورت باز در جامعه حاضر می‌شوند و مقداری آراستگی هم شاید داشته باشند. در عشایر بخشی از زنان، موهای خود را تا حدودی بیرون می‌گذارند در عین حال اهل نماز و عبادت هستند و شاید مادر شهید و حافظ قرآن هم باشند ولی اینها هم مصداق بی‌عفتی حساب‌ نمی‌شود بنابراین حجاب فقهی، شاخص عفت نیست. 🔸تفاوت دیگر بین عفاف و حجاب در مصادیق بیرونی و خارجی است؛ مثلا معمولا در قم عبور از حجاب فقهی، عمدتا غیرعفیفانه تلقی ‌می‌شود یا در کربلا و برخی شهرهای مذهبی دیگر هم اینطور است ولی گاهی اوقات رفتار عفیفانه وجود دارد ولی حجاب نیست و گاهی حجاب وجود دارد ولی رفتار عفیفانه نیست بنابراین بین عفاف و حجاب تساوی وجود ندارد. 🔹به نظرم توجیه این گروه راهی جز گفتمان تعبد ندارد زیرا اساسا فقه ما برپایه تعبد شکل گرفته است یعنی برای تعبد شرعی و رعایت حدود الهی باید حجاب رعایت شود وگرنه کم‌حجابی لزوما به معنای بی‌عفتی نیست. 📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74651 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه مردم در حکمرانی اسلامی ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا: 🔹حکومت برای شکل‌گیری چهار مسئله دارد: چگونه شکل می‌گیرد، چگونه اعمال قدرت می‌کند، چگونه توزیع قدرت می‌کند و چگونه مهار قدرت می‌کند. این چهار مسئله در همه حکومت‌ها وجود دارد. دنیای غرب روی این دو مسئله خیلی تمرکز دارد؛ اینکه قدرت به صورت ساختاری میان مجموعه شهروندان و نهادها و جامعه مدنی و بخش خصوصی و دولت پخش شود. 🔸دیگر اینکه اگر قدرت دچار مشکل و استبداد و ناکارآمدی شد، چطور ‌می‌شود آن را مهار کرد. این دو مسئله باعث شد که اینها نظریه حکمرانی خوب را مطرح کردند. گفتند اگر سیستم تصمیم‌گیری از دولت‌ها گرفته شود و در جامعه پخش شود، جامعه بهتر اداره ‌می‌شود، کارآمدی ایجاد ‌می‌شود، مشارکت بالا می‌رود و جلوی فساد و قدرت را گرفته ‌می‌شود. در واقع همه امتیاز حکمرانی خوب به دموکراسی بودن آن هست. 🔹در فرآیند شکل‌گیری «حکمرانی اسلامی» و در ساختارها و کارویژه‌های آن، «مردم» نقش اساسی دارند. مردم عنصر ذاتی و رکن مقوم حکمرانی اسلامی هستند. بر اساس آیات قرآن، مردم از طریق مشارکت، نظارت و مسئولیت دینی، نقش ذاتی خود را اعمال می‌کنند. لذا با وجود این الگوی حکمرانی، نیازی به نسخه سفارشی حکمرانی خوب لیبرال دموکراسی غرب نیست. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74661 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بررسی هفت الگوی رایج در فقه معاصر ✔️حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح تفتی: 🔹تدوین نظام مسائل، نقطه مرکزی در سیاست گذاری علم محسوب ‌می‌شود و منظور ما چیدمانی است که مسائل یک علم را روشن می‌کند. دکتر فلاح تفتی، با اشاره به تشکیل ساختار علم از دو تقسیم افقی و عمودی، تقسیم افقی را چینش علوم، و چینش عمودی را مسائل خود یک علم دانست، و با اشاره به سه قرائت از فقه معاصر، محور بحث را «فقه معاصر به معنای فقهی که ناظر به موضوعات مستحدثه بحث می‌کند» معرفی نمود. از این نظر تدوین نظام مسائل، نیاز به پیش‌نیازهایی دارد از جمله کشف مسائل که به روش‌های مختلفی ممکن است. 🔸برخی از این شیوه‌ها، همچون مقایسه با دیگران، مشاهدۀ نشانه‌ها، بررسی اهداف، مقایسه با استانداردها، طوفان ذهنی معکوس، ایفای نقش یا همزاد پنداری، استفاده از سؤالات و .... 🔹الگوهای فعلی رایج در تنظیم نظام مسائل، این مسائل بدین شرح است: ۱. الگوی تکلیف: که به ساماندهی مسائل بر معیار تکلیف می‌پردازد و مسائل اصل تکلیف، مکلف، مکلف به یا متعلق تکلیف را شامل ‌می‌شود. شیخ طوسی در ابتدای زکات نهایه اینگونه تقسیم می‌کند. ۲. تقسم بر اساس تحقق خارجی تکلیف. ۳. الگوبرداری از چینش مسائل در علم مرتبط؛ مثل نظام مسائل ارتباطات یا واکسن. ۴. الگوبرداری از چارت اجرایی سازمانی؛ مثل فقه شهروندی جاری. ۵. استفاده از الگوهای منطقی و فلسفی؛ الگوی علل اربعه. ۶. الگوی مقولات عشر (جوهر و اعراض تسعه). ۷. مقومات ستۀ حرکت. 📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74648 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مخالفت آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) با تحصیل غیر از فقه و اصول در حوزه؛ به روایت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی دوباره به «خصائص الشریعة» ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹یک حوزه معرفتی که ‌‌می‌توان پیرامون شریعت باز کرد، خصائص‌الشریعه است. ‌‌می‌توان دانش‌های مختلف و متنوع مانند خصائص الشریعه و فقه‌الشریعه، مقاصدالشریعه و روح‌الشریعه را در ذیل فلسفه شریعت بحث کنیم. 🔸دین فراتر از یک قاعده و یک ذهنیت است و قواعد اصولی در ذیل آن قرار دارد. برخی در برابر تعبیر «مقاصد الشریعه» گارد می‌گیرند چون آن را یک قاعده اصولی می‌دانند، اما مقاصد‌الشریعه صرفاً قاعدۀ اصولی نیست؛ بلکه یک پارادایم و چارچوب تفسیر است که وقتی بر ذهن فقیه حاکم شود و معیار بازاندیشی است. 🔹از دیگر خصال شریعت این است که حلال خدا از حرام‌ها بیشتر است ولی ما آن را برعکس کرده‌ایم و دست و پای افراد را می‌بندیم و این تأثیر منفی بر همه زندگی فرد خواهد گذاشت. خداوند فرموده است چرا طیبات را حرام می‌کنید پس حلال الهی بیش از حرام است لذا نباید دائماً احتیاط، احتیاط درست کنیم و حرام‌ها را به متن بیاوریم و حلال‌ها را به حاشیه ببریم. 🔸فلسفه فقه، هنجار دست انسان می‌دهد ولی اگر بخواهیم تعامل قاعده‌ای با آن داشته باشیم کلاً نظم و نسق آن به هم می‌ریزد. لذا اگر فتوا و حکمی مردم را به سختی غیرمعقول بیندازد باید در روش استنباط خود شک کنیم. الان مشکل بزرگی که داریم این است که فتاوا، ارزش‌یابی‌ نمی‌شود... 📝 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74656 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الکلام فی‌المُجیز!؛ تأملی در صدور اجازات اجتهاد در عصر حاضر ✔️ استاد رضا مختاری: 🔹این‌طور نبوده که یک کسی که اجازه اجتهاد می‌داده یا اجازه می‌گرفته، در بوق و کرنا کند که من فلان مقام علمی را دارم. به عنوان نمونه علمای تراز اول نجف اشرف به آیت‌ﷲ سیدجواد خامنه‌ای اجازه دادند. یعنی آیات نائینی، اصفهانی، شیخ‌عبد‌الکریم حائری، حاج‌آقاحسین قمی، بروجردی و آقا‌میرزاعلی آقای شیرازی فرزند میرزای بزرگ شیرازی، این‌ها به ایشان اجازه داده‌اند. اما اصلا خودشان این اجازۀ اجتهاد و روایت را ابراز نمی‌کردند و حتی در کتاب‌ها ثبت نشده است و بعد از قریب به سی سال بعد از وفات ایشان اشخاص مطلع شدند و در صدد نشر این اجازات هستند. 🔸نقل می‌کنند که عالمی از شیخ‌انصاری اجازه اجتهاد می‌خواست و شیخ اجازه نمی‌داد و این شخص رفت نزد عالمی و اجازۀ اجتهاد گرفت و آن اجازۀ اجتهاد را آورد نزد شیخ‌انصاری که شیخ‌انصاری هم ذیلش بنویسد «قد صدر من اهله و وقع فی محله» ولی بر خلاف توقع وی، شیخ‌انصاری زیرش نوشت «الکلام فی المُجیز». یعنی کلام در این است که اصلا خود اجازه دهنده مجتهد است یا مجتهد نیست! 🔹یک‌وقتی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بعضی‌ها اجازاتی می‌گرفتند که برای مجاز ‌بودن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بود و یکی دو مورد که بنده خبر دارم و آن طرف اجازه گیرنده را می‌شناسم که چه بسا یک حدیث یا یک صفحۀ متن عربی کتاب فقهی را هم درست نتواند بخواند، اجازۀ اجتهاد گرفتن ‌بود یا مدعی اجازۀ اجتهاد گرفته بود. البته اجازه را ندیدیم ولی مدعی بودند.... 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74663 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رویکرد دوگانه سیدبن طاووس در ورود به سیاست/ نهی ورود فقها به سیاست همانند نهی آنان از ورود به فقه و اخلاق است ✔️حجت‌الاسلام سیدمحمدهادی پیشوایی: سیدبن طاووس اولین شخصیتی است که ادبیات سیاست‌گریزانه دارد به این معنا که خودش از سیاست پرهیز داشت و فرزندش را هم از این کار برحذر داشت. ابن طاووس حتی نسبت به سیدمرتضی و سیدرضی که وارد سیاست شد نگاه انتقادی دارد البته در کنار نقد بر آنان می‌گوید شاید مجبور بودند و یا احساس می‌کردند که ‌‌می‌توانند کاری به نفع شیعه انجام دهند لذا وارد سیاست شدند. 🔺ایشان در نوشته‌های خود می‌آورد که من ۵۰ بار استخاره کردم که وارد سیاسست شوم یا خیر و هر بار هم بد آمد و برای من این پرسش وجود داشت که آیا ‌می‌شود ۵۰ بار استخاره، اتفاقی باشد؛ البته بعدا پی بردم که استخاره در چنین اموری دور از صواب است و اصلا نباید وارد سیاست شد. ظاهر این ادبیات، سیاست‌گریزانه است ولی جالب اینکه ایشان در ۴ سال آخر عمر خود و وقتی هلاکوخان مغول حمله کرد وارد سیاست شد. ✔️حجت‌الاسلام محمدهادی حمیدیان: اگر به این دلیل که چون در عصر حضور معصوم نیستیم مخالف ورود فقها به سیاست باشیم در این صورت باید بگوییم فقها نباید وارد فلسفه و اخلاق و عرفان هم بشوند چون در آنها هم اختلاف زیادی وجود دارد. 🔺معتقدم سیدبن طاووس هم سیاست‌ورزی داشت و هم سیاست‌گریزی و این رویکرد متناسب با شرایط زمانه بوده است. 📝 گزارش نشست «بررسی رویکرد سیاست‌ورزی و سیاست‌گریزی فقیهان شیعه؛ مطالعه موردی سید بن طاووس»: http://ijtihadnet.ir/?p=74680 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
32.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توضیحات استاد سید محمدجواد شبیری دربارۀ ساختار کتاب «استناد» 🔹برخی از اصطلاحاتی که در کتب «درایه» ما آمده، برگرفته از کتب درایه عامه است در حالی‌که درایه عامه بر اساس واقعیت‌های موجود در حدیث عامه تدوین شده است . ما در «اصول الرجال» محور اصلی را اسناد شیعی، آن هم از کتب اربعه، قرار دادیم و سعی کردیم که واقعیت‌های موجود در کتب حدیثی شیعه را پر رنگ و ضابطه‌مند کنیم و اصطلاحاتی را که مثال‌های بسیار اندکی در کتب حدیثی ما دارند، حذف کردیم. 🔸مباحث کتاب «استناد» نسخۀ مفصل و تکامل یافته مباحث «اصول‌الرجال» است. مباحث مختلف این مجموعۀ ارزشمند را بارها با محققین این کتاب بررسی و مباحثه کردیم تا مباحث آن از اتقان لازم برخوردار باشد. نکتۀ مهمی دیگر درباره این اثر آن است که «استناد»، اوّلین کتابی است که شیوۀ استنباطِ رجالی آیت الله والد «دام ظله» در آن منعکس شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لوازم کشف شبکه مسائل در خصوص فقه‌های معاصر ✔️نویسنده کتاب «نظریه شبکه مسائل» گفت: اگر عملکرد فقهای معاصر در پرداختن به فقه‌های تخصصی را بررسی کنیم از مجموعه عملکرد این فقها، ‌‌می‌توانیم به روشی برای کشف شبکه مسائل در خصوص فقه‌های معاصر دست پیدا کنیم. 👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74684 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥‌ ببينيد | حضور رهبر انقلاب در منزل آيت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی در سال ٩١ 🔺انتشار به مناسبت ایام سالگرد رحلت اين عالم عامل 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ظرفیت اجتماعی-تمدنی تاریخ اندیشه فقهی با رویکرد روابط بین‌الملل (جلسه دوم) 🎙ارائه: با حجت‌الاسلام امین اسدپور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم 🗓 زمان: دوشنبه، 18 دیماه 1402، ساعت 14 الی 16 🏛 مکان: قم، موسسه دین و تمدن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad