eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢از «مطالبۀ قیمت روز بهای معامله» تا «خمس سرمایه و ابزار کار» ✔️جدیدترین استفتائات (فروردین ۱۴۰۳) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. 🔹خمس سرمایه و ابزار کار 🔸خمس کاشته‌های زراعی و خانۀ نیمه کاره 🔹استفاده از اموال پیدا شده 🔸قرائت نماز معذور 🔹کفایت نماز جمعه از نماز ظهر 🔸روش سجده در نماز نشسته 🔹سن بلوغ دختران 🔸محدودۀ تردد در محل اقامت ده روز 🔹غسل با بدن نجس 🔸شک پس از غسل 🔹مطالبۀ قیمت روز بهای معامله 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75130 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 عدم نیاز بررسی سندی طرق به کتب ✔️استاد سید جواد شبیری زنجانی 🔹این بحث مهم در رجال وجود دارد که آیا طرق به کتب نیازمند بررسی سندی است یا خیر؟ به عنوان نمونه شیخ طوسی در مشیخه تهذیب یا فهرست، طریق به کتب و روایات احمد بن محمّد بن خالد را ذکر کرده است. آیا اعتبار روایتی که شیخ طوسی از او نقل می کند، وابسته به اعتبار طریق به او در فهرست و مشیخه است؟ 🔸این بحث در رجال به عنوان «اعتبار نقد طرق و مشیخه»، مورد بحث قرار گرفته است. بحث نقد طرق و مشیخه چند محور دارد که «طرق به کتب»، بحث حاضر ماست. 🔻در بحث نیازمند بودن طرق به کتب به بررسی سندی، سه قول اصلی وجود دارد: ۱. نیازمند به بررسی سندی است مطلقاً. این قول را مرحوم آیت‌الله خویی قائل بوده و مطابق آن مشی کرده است. ۲. نیازمند به بررسی سندی نیست مطلقاً. (نظر مختار) ۳. تفصیل بین کتب مشهوره و غیر مشهوره. این قول از مرحوم آیت الله بروجردی نقل شده است، که صحّت انتساب این قول به ایشان، برای بنده روشن نیست. به طور نمونه، کتاب علی بن حسن بن فضّال، از کتب مشهوره و جزء معروف‌ترین کتب طائفه‌ امامیّه می‌باشد که جزء کتب درسی بوده است. بنا بر نظر منسوب به آیت الله بروجردی، برای طریق به این کتاب، بررسی سندی لازم نیست. 🔹قول مختار قول دوم است، و به نظر ما طرق به کتب، مطلقاً نیازمند بررسی سندی نیست، زیرا بسیاری از طرق به کتب که در مشیخه‌ی تهذیب و فهرست شیخ طوسی نقل شده، اجازاتی است که علما داده‌اند و این اجازه، صرفاً کبری کلّی است که استاد به شاگرد اجازه می‌دهد که «روایاتی که انتساب آن به من برای تو ثابت شده است را می‌توانی از من نقل کنی». صغری این اجازه، توسّط شاگرد احراز شده است و با فرض شهادت دادن شاگرد به إسناد روایت به استاد، اعتماد به شهادت شاگرد، در اعتبار روایت کافی است. 🔸مثلاً احمد بن محمّد بن عیسی با واسطه به شیخ طوسی اجازه داده است که روایاتی که برای شیخ طوسی احراز شده که روایت وی است را نقل کند. در این اجازه، احمد بن محمّد بن عیسی تضمین نمی‌کند که روایت منقول توسّط شیخ طوسی روایت احمد بن محمّد بن عیسی است، بلکه شیخ طوسی با آغاز کردن سند با احمد بن محمّد بن عیسی، إخبار می‌کند که این روایت، روایت او است. 🔹مطابق تتبّع صورت گرفته، مراد از این که شیخ طوسی روایت را، روایت احمد بن محمّد می‌داند، این است که به طریقی که برای شیخ طوسی اختلافی نیست، روایت احمد بن محمّد بودن احراز شده است. پس طریق موجود در مشیخه یا فهرست، دخالتی در إسناد روایت به احمد بن محمّد بن عیسی نداشته و شهادت شیخ طوسی، إسناد روایت به احمد بن محمّد و اعتبار این إسناد را اثبات می‌کند. 🔸در نتیجه، هرجا شهادت شیخ طوسی وجود داشته باشد، چه راوی مشهور بوده و چه راوی مشهور نباشد، اعتبار إسناد روایت به راوی اثبات می‌شود. ما در سابق همین سخن را در کتاب کافی نیز تطبیق می‌کردیم، امّا به علّت وجود اشکالاتی، این بیان در کافی تطبیق نمی‌شود. بحث حاضر، در طرق مشیخه و فهرست که طرق کلّی است و شیخ طوسی به اعتبار طریق به راوی، شهادت می‌دهد، تطبیق می‌شود. نکته‌ی بحث نیز این بود که با تتبّع گسترده‌ی صورت گرفته، به این نتیجه می‌رسیم که طرق حذف شده توسّط شیخ طوسی، مسلّم الاعتبار است.(1) 🔹یکی از شواهد بر ارزش نداشتن طرق به کتب، همین رفتار شیخ طوسی است که ایشان بدون اشاره، طرق به کتب را حذف کرده یا تعویض سند می کند و حذف طریق به کتاب و تعویض سند، در میان قدما شایع و مرسوم بوده است. به عنوان نمونه مرحوم شیخ صدوق تمام روایات باب المزار «ثواب الأعمال» را از «کامل الزیارات» اخذ کرده ولی در هیچ یک، اشاره ای به اخذ از کامل الزیارات نکرده است. —————————————— 1. در جواب این اشکال که «شهادت شیخ طوسی، شهادت در موضوعات بوده و در موضوعات، شهادت عدل واحد اعتبار ندارد.» می‌گوییم: هر چند شهادت شیخ طوسی واحد است و شهادت عدل واحد در موضوعات معتبر نیست، امّا در این موارد به علّت انسداد صغیر، قائل به اعتبار شهادت می‌شویم. 📗درس خارج اصول، تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ر.ک: درس خارج فقه، تاریخ: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12- گفتمان معرفت 7 - بحثی پیرامون آیات‌الاحکام - استاد سید احمد حسینی خراسانی..mp3
42.48M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «بحثی پیرامون آیات‌الاحکام» 🎙ارائه: استاد سید احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🗓 مرکز تحقیات اسلامی مشهد مقدس، ۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ظرفیّت‌های فقه و حقوق در زیست اخلاقی و معنوی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی و دکتر عباس شیخ‌الاسلامی 🗓زمان: امروز یک شنبه، پنجم فرودین ۱۴۰۲، ساعت: ۲۰:۳۰ 🏛مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست رمضانیه با استاد شیخ جواد مروی 🏵 شب میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام 🗓 زمان: دوشنبه ۶ فروردین، ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ 🏛مکان: مشهد، خیابان بهشتی، بعد از بهشتی ۲۳، درب دوم، زنگ دوم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتابی برای متربیان؛ تعلیم و تربیت اسلامی ✔️نظام تعلیم و تربیت اسلامی در قرآن و سیره معصومان (ع) تبلور یافته و همت ما مسلمانان را می‌طلبد تا آن را استنباط و استنتاج کرده و در قالبی علمی و امروزین نظام بخشیم. کتاب حاضر در این راستا به بررسی اجمالی نظام تربیت اسلامی در قرآن کریم و سیره و سنت معصومان (ع) می‌پرداز و افزون بر کلیات، به مباحث عوامل، مبانی، اهداف، اصول، روش‌ها، مراحل و ابعاد تربیت اسلامی خواهد پرداخت. 👈معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=75136 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟! ✔️در برخی جوامع دینی شیعه، روایاتی وجود دارد که به گمان عده‌ای، این روایات مؤمنان را از هرگونه قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت بازداشته و آن‌ها را به سکوت و سکون امر کرده است بنابراین ناآگاهان و ساده‌اندیشان با شعار جدایی دین از سیاست دیگران را از تحرکات سیاسی منع می‌کنند. ازآنجا که تاکنون کتاب جامع و مستقلی در بررسی و تحلیل چنین روایت‌هایی وجود نداشته است اح‍م‍د ن‍ق‍وی به تدوین کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» پرداخته و در ادامه ذیل هشت گفتار مورد بررسی دقیق سندی و دلالی قرار گرفته و نقدی قابل اطمینان ارائه شده است. 👈 آشنایی با کتاب و نحوه تهیه: http://ijtihadnet.ir/?p=75140 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
13- گفتمان معرفت 7 - ظرفیّت‌های فقه و حقوق در زیست اخلاقی و معنوی - استاد عباس شیخ‌الاسلامی، استاد شیخ مجتبی الهی..mp3
49.77M
🎧 دریافت صوت نشست «ظرفیّت‌های فقه و حقوق در زیست اخلاقی و معنوی» 🎙ارائه: استاد شیخ مجتبی الهی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد و رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی 🎙ارائه: دکتر عباس شیخ‌الاسلامی، دانشیار حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی ➕ سخنان پایانی آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🗓 مرکز تحقیات اسلامی مشهد مقدس، ۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یکی از علل اختلاف نسخه در کتب ✔️استاد شب‌زنده‌دار: 🔹بعضی از کتب دارای نسخ متعددی است که یکسان نیستند و نسبت به هم اضافه و نقیصه دارند، مثل محاسن جناب برقی که نجاشی و شیخ طوسی درباره‌ی آن می‌گویند: «قد زید في المحاسن ونقص». (رجال نجاشی، ص 76؛ فهرست شیخ طوسی، ص 52) 🔸مقصود از این عبارت این نیست که دیگران در آن دخل و تصرف کرده‌اند، بلکه به این معناست که مؤلف در ابتدا این کتاب را تالیف می‌کند و مورد استنساخ هم واقع می‌شود. بعد از مدتی به روایات دیگری دست می‌یابد و آن را به کتابش اضافه می‌کند و باز توسط اشخاص دیگر مورد استنساخ واقع می‌شود. این اضافه کردنِ مطالب به مرور زمان و استنساخ‌های متعدد طی این زمان‌ها موجب می‌شود که نسخه‌های این کتاب دارای زیاده و نقیصه شوند. 🔹یا بعضی از مستنسخان فقط ابواب مورد نیاز خود را استنساخ می‌کرده‌اند، مثلا فقیهِ مستنسخ، روایات مربوط به تفسیر و زیارات را استنساخ نمی‌کرده‌ است و این امر موجب حصول زیاده و نقیصه در نُسخ یک کتاب می‌شده‌ است./ درس خارج فقه ۱۳۹۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «احراز عدالت در فقه معاملات» ⁉️ چرا در فقه سنتی جاری، احراز عادلانه بودن حکم جزء مراحل اجتهاد نیست؟ 🎙ارائه: دکتر حسین واله، عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی 📆 زمان: پنج شنبه ۹ فروردین، ساعت ۲۱:۳۰ 🏛: مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 لحظاتی از جلسات علمی آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در شب‌های رمضان 🔺این جلسات در شب‌های ماه مبارک رمضان رأس ساعت ۲۱ در دفتر معظمٌ له برقرار است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
18.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 نامه تاریخی امام خمینی به آیت‌الله منتظری در تاریخ ۶ فروردین سال ۱۳۶۸ 🔺برشی از مستند قائم مقام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad